Nieuws

Nieuws van De Schoolschrijver. Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Media en pers Nieuws
De Schoolschrijver in de media
Minder dan een kwart van de leerlingen vindt lezen erg leuk, wat te doen?

De Schoolschrijver in een reportage van journalist Mirjam Remie in NRC Handelsblad over het effect van onze aanpak op het leesplezier. Lees hier het artikel. (9 juli 2018)

Ik prikkel de verbeeldingskracht van het kind en stimuleer hun eigen gedachten. Fabien van der Ham, Schoolschrijver

Lezen wordt leuker als je zelf schrijft

Reportage over De Schoolschrijver in de Volkskrant. Journalist Jasper Kars bracht een bezoek aan OBS De Peperklip in Schiedam en interviewde o.a. leerlingen uit groep 5 en kinderboekenauteur Sanne Rooseboom die hier afgelopen half schooljaar Schoolschrijver was.
Lees hier het artikel. (6 juli 2018)

Thuis las ik bijna nooit. Nu begrijp ik woorden veel beter en maken boeken mij blij. Lezen was eerst vooral balen. Robbyne (9) #Schoolfschrijvereffect

Schoolschrijver Maren Stoffels is een geboren verteller

Het nieuwe tijdschrift voor leerkrachten in het primair onderwijs De Nieuwe Leraar volgde Maren Stoffels tijdens de live-les die ze gaf op basisschool De School in Zandvoort.
Lees hier het interview. (juni 2018)

Neem iets dat echt gebeurd is en maak het 10 keer erger!

Echte kinderboekenschrijvers komen de klas in!

Lees hier het interview van de Rolfgroep met oprichter en directeur van stichting De Schoolschrijver; Annemiek Neefjes. (april 2018)

Zelfvertrouwen kweken en de juiste handvaten bieden om fantasie naar buiten te laten komen, beschouw ik als belangrijke taken van mezelf als Schoolschrijver.

Digitalisering versterkt missie van De Schoolschrijver!

In dit artikel vertelt Annerose Louwaard, medewerker en onderwijsdeskundig mede-ontwikkelaar van o.a. De Schoolschrijver-maand, over de innovatieve uitdagingen waar De Schoolschrijver voor staat en over ons digitale aanbod.

Heel veel kinderen waren heel trots op zichzelf, De Schoolschrijver-maand heeft ze de handvatten geven zodat ze trots op hun werk kunnen zijn.

Nieuws
Lol in lezen verbetert hersenfuncties en helpt ontplooien #JelleJolles

Artikel over het nut van lezen

7 juli 2018 verscheen dit artikel van Jelle Jolles, hoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en hoofd van het Centrum Brein & Leren.

Waarom het brein van lezen houdt

In een eerder verschenen blog gaf ik 10 redenen waarom lezen super belangrijk is. En uit onderzoeken in het rapport van het SCP (januari 2018), blijkt dat Nederlanders toch nog steeds veel van papier lezen ondanks de sterk toegenomen digitalisering. Voor het boekenkatern van De Volkskrant was het een reden om eens nader te bekijken ‘waarom zouden we eigenlijk moeten lezen?’ Aan mij werd gevraagd ‘is lezen wel zo goed, en zo ja waarom? En wat doet lezen met je brein?’. Het antwoord is ‘ja’: lezen is super belangrijk voor de ontwikkeling en ontplooiing.  Dat begint al in de vroege jeugd.

lees hier verder

Door lezen activeer je vele hersenfuncties: je leert o.a. ver-beelden en ontwikkelt empathie

Nieuws
NRC over het effect op leesplezier van De Schoolschrijver 

Journalist Mirjam Remie bezocht een Schoolschrijver-les op OBS de Badde in Musselkanaal (Groningen). Kinderboekenauteur Fabien van der Ham was hier een half schooljaar Schoolschrijver.

 

Ik prikkel de verbeeldingskracht van het kind en stimuleer hun eigen gedachten.

Lees hier het artikel.

Nieuws
Zo trots, paginagroot artikel in de Volkskrant!
Lezen wordt leuker als je zelf schrijft

Hiermee kopt de Volkskrant vandaag, 6 juli, een paginagroot artikel over het blijvende effect van De Schoolschrijver bij kinderen.
Een reportage van Jasper Kars. Hij bracht een bezoek aan OBS De Peperklip en interviewde o.a. leerlingen uit groep 5 en kinderboekenauteur Sanne Rooseboom die hier afgelopen half schooljaar Schoolschrijver was.
Lees hier het interview. (6 juli 2018)

Thuis las ik bijna nooit. Nu begrijp ik woorden veel beter en maken boeken mij blij. Lezen was eerst vooral balen. Robbyne (9) #Schoolfschrijvereffect

Nieuws
Inspiratiesessie creatief schrijven

We nodigen je uit voor een middag rondom creatief schrijven op 6 juni a.s. Een inspiratie- en doe-sessie voor leescoördinatoren en leesconsulenten (bij voorkeur in duo’s!), met praktijkvoorbeelden waarmee je direct aan de slag kunt. De bijeenkomst is vrij toegankelijk voor (relaties van) Limburgse en Brabantse bibliotheken. We organiseren deze bijeenkomst in samenwerking met Stichting Lezen en Cubiss.

Locatie: Verkadefabriek, Den bosch
6 juni, 2018 – 14:30 tot 17:15

Meer lezen of aanmelden? Kijk op de site van Cubiss.

Nieuws
Kinderen kiezen vaker om een verhaal te schrijven

Montessorischool Oegstgeest is aan de slag gegaan met De Schoolschrijver-maand. Drie lessen kwam er een Schoolschrijver via het digibord de klas in en in de vierde les was Wieke van Oordt er live om met de kinderen aan de slag te gaan. Volgens meester Frits deed ze het echt onwijs leuk en gaf de les met mooie energie. Het deed veel met de kinderen.

We vroegen meester Frits Smit (groep 7/8) verder naar zijn ervaringen.

Wat heeft De Schoolschrijver-maand jullie gebracht?
Het schrijven en schrijfplezier heeft echt een boost gekregen. Als leerlingen nu iets voor zichzelf kunnen doen, kiezen ze vaker om een verhaal te schrijven. Ze hebben meer enthousiasme gekregen voor schrijven en hebben geleerd structuur aan te brengen in een verhaal, het gaat veel minder van hot naar her.

Kan je een voorbeeld geven?
Een leerling die voorafgaand aan de maand niet heel taalsterk was, had laatst bij een stelopdracht binnen een half uur een heel verhaal op papier gekregen.

Hoe is het maandprogramma jullie bevallen?
Het was heel leuk. De filmpjes waren echt sterk, het voelt alsof een schrijver ‘in je klas’ was die zijn of haar geheim verklapt. Dit maakte veel indruk op de kinderen. De filmpjes sloten goed aan op de opdrachten. De kinderen waren heel trots op zichzelf. De Schoolschrijver maand heeft ze de handvatten geven zodat ze trots op hun werk zijn.

Welke verbeterpunten zou je ons meegeven?
Wij waren wel meer dan een uur per les bezig. Dat was niet erg, want de leerlingen hadden er plezier in, maar dat zou ik wel meegeven aan de andere scholen dat ze ruim een uur moeten uittrekken per les.

Op de hoogte blijven? Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief.

Nieuws
Erik van Muiswinkel presenteert Start 8ste editie

Maandag 22 januari gaf cabaretier Erik van Muiswinkel op de Amsterdamse basisschool JP Coen de aftrap van de 8ste editie van De Schoolschrijver- het intensieve taaltraject van De Schoolschrijver om kinderen taalsterk te maken. Hij verwelkomde samen met enthousiaste leerlingen, leerkrachten en ouders Schoolschrijver Fiona Rempt. Rempt blijft als Schoolschrijver een half schooljaar verbonden aan de school.

Het intensieve taaltraject richt zich op basisscholen met een hoog percentage laagtaalvaardige kinderen. Het traject boekt bewezen resultaten op het gebied van lees- en schrijfvaardigheid. De missie van De Schoolschrijver is dat ieder kind een taalsterke toekomst verdient. Lees hier mer over het intensieve taaltraject.

Bekijk hier een selectie van de krantenberichten en radio- en tv-interviews over de start van de8ste editie van het intensieve taaltraject.

Bekijk hier het album met een foto impressie van een aantal startlocaties (Amsterdam, Den Haag, Friesland, Limburg, Rotterdam).

Nieuws
De toekomst begint nu!

In het jaarverslag van 2016-2017 lees je alles over De Schoolschrijver: over onze resultaten en bereik,  wie de Schoolschrijvers zijn, wat het intensief traject is, hoe we kinderen taalsterk maken, en wat leerkrachten op de Schoolschrijver Academie leren. En waarom heeft De Schoolschrijver eigenlijk De Schoolschrijver-maand en Academie ontwikkeld?

Nieuws
“Angst voor schrijven afgenomen”

Een echte kinderboekenschrijver in de klas, die in vier weken tijd van uw leerlingen leesmonsters en schrijffanaten maakt. Sinds 1 november kan dat met De Schoolschrijver-maand. De leerlingen van De School en De Leilinde hebben De Schoolschrijver-maand inmiddels afgerond en hun leerkrachten gaven een reactie.

Op De School in Zandvoort (groep 6-7-8) gaf de leerkracht aan: “Ik denk echt oprecht dat ik nu een aantal leerlingen heb die momenteel de droom hebben om schrijver te worden en de mogelijkheden ook zien. Daarnaast is hun angst voor het schrijven wat afgenomen en zijn ze meer gemotiveerd.” Ze vindt het positief dat leerlingen les krijgen van echte schrijvers, in een pakkend format en dat ze toewerken naar het bezoek van een echte Schoolschrijver.

Een leerkracht van De Leilinde in Reusel (groep 8) geeft ook aan het programma aansprekend te vinden: “De lessen hadden een leuke opbouw, voldoende ondersteunend. Maar er was ook ruimte voor eigen fantasie.”

Wij zijn blij met deze reacties en hopen uiteraard dat meer scholen schrijven, leesplezier en taalvaardigheid naar een hoger niveau willen tillen. Kijk hier voor meer informatie over De Schoolschrijver-maand.

Nieuws
Interview met De Schoolschrijver in Boekblad

De Schoolschrijver lanceerde De Schoolschrijver-maand. Boekblad, het platform voor de boekenbranche, belde gelijk met directeur en oprichter Annemiek Neefjes en schreef een leuk artikel over dit nieuwe aanbod voor het basisonderwijs.

De Schoolschrijver, de organisatie die auteurs van kinderboeken inzet om taalachterstand op basisscholen aan te pakken, lanceerde gisteren een nieuw programma. Met De Schoolschrijver-maand en de Schoolschrijver Academie kunnen meer scholen meedoen.

Lees hier het hele artikel.

Facebook
Twitter
Instagram