Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool

Nieuws

Nieuws van De Schoolschrijver. Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws Vacature
Vacature! De Schoolschrijver zoekt een ontwikkelaar / onderwijskundige

omvang 0,6 – 0,8 fte | salaris marktconform op basis van 38-urige werkweek en afhankelijk van ervaring en opleiding | ingang: per direct

De Schoolschrijver biedt effectieve digitale onderwijsprogramma’s rond lezen en schrijven voor alle basisscholen in nauwe samenwerking met kinderboekenschrijvers, onze Schoolschrijvers. Dankzij de programma’s worden leerlingen structureel betere lezers en sterkere schrijvers, vol zelfvertrouwen. In het schooljaar 2019 – 2020 hebben 125.000 kinderen onze unieke creatieve lesprogramma’s gevolgd en zijn duizenden leerkrachten getraind. Voor de komende 5 jaar hebben we nog grotere ambities die bijdragen aan onze missie: #iederkindtaalsterk. 

Voor de uitbreiding van onze organisatie zoeken we een enthousiaste ontwikkelaar / onderwijskundige. Je gaat deel uitmaken van het team Innovatie en Ontwikkeling (Lab). Daar laten we zien dat De Schoolschrijver een lerende en innovatieve organisatie is. Als Lab staan we in nauw contact met de onderwijspraktijk, trainen we de Schoolschrijvers en ontwikkelen we nieuwe (online) lesprogramma’s & trainingen. De nieuwe programma’s worden in de praktijk gebracht en getoetst, doorontwikkeld en opnieuw getoetst. Met deze cyclische werkwijze integreren we de nieuwste inzichten in elke volgende stap van ontwikkeling en spelen we in op de behoeften in het primair onderwijs.

Werkzaamheden: 

Je gaat onder meer meewerken aan één van onze nieuwste producten: De Schoolschrijver Jaarlijn Lezen & Schrijven. Hiervoor worden innovatieve lesprogramma’s ontworpen waarmee jij zelfstandig aan de slag gaat om lesmateriaal en handleidingen voor te ontwikkelen. Je werkt samen in een team van onderwijskundigen en educatieve ontwikkelaars. 

● Je ontwikkelt materiaal voor (online)leerlijnen en onderwijsmiddelen voor leerkrachten en Schoolschrijvers. En dat binnen bestaande of nieuwe producten. 
● Je bent onderwijskundig gesprekspartner voor scholen, bibliotheken en andere partners van De Schoolschrijver. 
● Je draagt zorg voor de inhoud en de kwaliteit van het onderwijs.
● Je enthousiasmeert en inspireert leerkrachten en leerlingen met het materiaal dat je maakt. 
● Je test lesmateriaal onder onze gebruikers: leerkrachten en leerlingen.

Functie-eisen: 

● Je bent flexibel in je denken, en hebt ervaring in een agile / scrum omgeving. 
● Een afgeronde opleiding HBO Opleidingskunde of WO Onderwijskunde.
● Ervaring als ontwikkelaar van onderwijskundige content. 
● Je kunt zelfstandig werken, maar wel binnen een klein en hecht team.
● Je bent goed op de hoogte van lees- en schrijfmethodes. 
● Je bent op de hoogte van de ontwikkelingen in het primair onderwijs en kent de richtlijnen van SLO en curriculum.nu.
● Resultaatgericht, gestructureerd, nauwkeurig en zelf initiërend.
● Ervaring met onderwijs voor kinderen in de basisschoolleeftijd. En plezier daarin. 
● Liefde voor kinderliteratuur. 
● Een hart voor het onderwijs en ideeën over hoe je basisschoolkinderen kunt motiveren om te leren. 

Wij bieden: 

Een uitdagende functie binnen een ambitieuze scale-up, gesitueerd aan het WG-Plein, dichtbij het Vondelpark in Amsterdam. Werken bij De Schoolschrijver betekent werken binnen een inspirerende, innovatieve organisatie. In een kleinschalig team met leuke collega’s en met een duidelijke missie: een taalsterke toekomst voor ieder kind. En dat is nu urgenter dan ooit. Wij bieden jou de mogelijkheid om met het team mee te bouwen aan het uitbreiden van onze klantportfolio om zo een positieve persoonlijke bijdrage te kunnen leveren aan een actueel thema binnen het basisonderwijs: het bestrijden van de leescrisis. 

Reageren: 

Stuur je mail / brief met CV vóór 31 augustus 2021 naar sollicitatie@deschoolschrijver.nl. Wil je meer informatie, dan kun je contact met ons opnemen via jeroen@deschoolschrijver.nl, Hoofd Productontwikkeling & Innovatie. De gesprekken starten in de eerste week van september 2021. De Schoolschrijver streeft naar een brede diversiteit in haar team en nodigt daarom graag kandidaten met diverse achtergronden uit om te solliciteren. Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Nieuws Persbericht
Nieuw! Boek voor 1 oktober een programma of maand met een Schoolschrijver in de klas en profiteer: tot 500 euro korting!
Boek nu voor 2021 met korting

Basisscholen en bibliotheken kunnen tot 1 oktober 2021 tot 500 euro korting krijgen als ze een professionele kinderboekenschrijver live voor de klas boeken in 2021 als finale van De Schoolschrijver-lesprogramma’s. Deze schrijvers – oftewel Schoolschrijvers – zijn ware rolmodellen, die op kinderen en leerkrachten enthousiasme overdragen voor boeken, en die als geen ander kunnen lesgeven in verhalen schrijven.

Waarom deze tijdelijke korting?

Deze kortingsactie wordt mogelijk gemaakt door het Nederlands Letterenfonds. Het fonds vergoedt de auteurshonoraria, waardoor de all-in tarieven voor onze lesprogramma’s nu zeer voordelig zijn en schrijvers ondersteund worden in hun waardevolle werk.

Bekijk hier de tarieven

Bestel nu een maandprogramma!

Bestel nu een Academietraining!

Deze programma’s vallen onder de kortingsactie
Maandprogramma’s met slotles van een live Schoolschrijver

Een serie digibordlessen vol video’s en opdrachten rond lezen, schrijven en taalplezier, met bekende schrijvers in de hoofdrol. De slotles met een schrijver in de klas is een spetterende finale! Voor groep 5-6 en 7-8 dit schooljaar: drie digibordlessen van een uur, vierde les live. Voor groep 3-4: zes digibordlessen van een half uur, zevende les live. Bekijk de maandprogramma’s.

De Jaarlijn Lezen en Schrijven

Een schooljaar lang aandacht voor meer lezen, schrijven en taalplezier met een programma van 5 x 8 weken. Schoolbreed inzetbaar voor groep 3 tot en met 8. Met digibordlessen, en een live les door een Schoolschrijver. Ontzorgt de leerkracht. Met heel veel aandacht voor zelf boeken leren beoordelen en vinden, voor woordenschat, zelf leren schrijven en heel veel lezen. Vanaf september 2021. Meer over De Jaarlijn

De Schoolschrijver Academietraining

Bestemd voor leerkrachten of leesconsulenten van de bibliotheek. Over het vergroten van de leesmotivatie en het zorgen voor inspirerend schrijfonderwijs op de basisschool. Teamtrainingen van 3 uur (op locatie) of 1,5 uur (online), geheel verzorgd door een ervaren Schoolschrijver.

Bekijk hier de tarieven of Schrijf je direct in

Contact

Bel 020 – 8463069 tijdens kantooruren met onze adviseurs Marianne Bastianen en Rosan Limburg. Of mail ons op interesse@deschoolschrijver.nl

actievoorwaarden en boekingen
Nieuws
Structureel de lees- en schrijfvaardigheid van kinderen verbeteren, gefinancierd met Nationaal Programma Onderwijs

Alle scholen krijgen via het Nationaal Programma Onderwijs, opgezet door het ministerie van OCW, extra budget voor het wegwerken van vertragingen en het verbeteren van het onderwijs. Het gaat hierbij om ongeveer 700 euro per leerling per jaar voor de komende twee jaar. De opties voor verbetering, in de vorm van interventies, staan op de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO).

Investeer nu met Nationaal Programma Onderwijs in duurzaam lees- en schrijfonderwijs

Veel basisscholen willen de lees- en schrijfvaardigheid van kinderen structureel en schoolbreed verbeteren. Daarbij kunnen ze nu kiezen voor de nieuwe Jaarlijn Lezen en Schrijven van De Schoolschrijver. Het is de eerste en enige volwaardige methodiek die lezen en schrijven integreert, die bekende kinderboekenschrijvers inzet, en die bewezen effectief is. We vertellen je er graag meer over tijdens een van onze online sneak previews.

De Jaarlijn valt binnen de menukaart van interventies Nationaal Programma Onderwijs

De Jaarlijn past binnen meerdere doelgebieden van het Nationaal Programma Onderwijs, en vooral binnen B op de NPO-menukaart: ‘Effectievere inzet van onderwijs om kennis en vaardigheden bij te spijkeren’. Ook aspecten uit C: Sociaal-emotionele en fysieke ontwikkeling van leerlingen, D: Ontwikkeling van de executieve functies van leerlingen en F: Faciliteiten en randvoorwaarden komen in onze Jaarlijn aan bod. Hieronder een impressie hoe de Jaarlijn op onderstaande 8 interventies van de menukaart aansluit:

  • Leren van en met medeleerlingen (B): leerlingen leren binnen de Jaarlijn bijv. om met elkaar te komen tot een hoofdrolspeler en gaan daarna samen uitwerken. Bij zaakvakken bespreken ze met elkaar wat hun eigen ervaringen waren en leren ze van elkaar. 
  • Leren feedback geven (B): feedback leren ze geven zowel op bijv. een boek dat ze gelezen hebben als op het werk van medeleerlingen, beiden op een formatieve manier (verdiepend en gedetailleerd).
  • Beheersingsgericht leren (B): leerlingen werken binnen de Jaarlijn aan een eindproduct in kleine stukjes: ze krijgen steeds een aantal criteria waarop ze kunnen letten om hun verhaal weer te verbeteren. Bijvoorbeeld eerst de hoofdpersoon leren uitwerken, daarna de spanningsboog.
  • Welbevinden vergroten (C): Bij elke leerling gaat het uiteindelijk om hun eigen verhaal: zij zijn eigenaar van dat verhaal, wat zelfvertrouwen, zelfacceptatie en trots oplevert.
  • Sociaal emotionele ontwikkeling (C): leerlingen worden gevraagd bij het lezen dieper in te gaan op de levens en problemen van de personages. Aan de hand van de boeken en leesfragmenten worden levensbeschouwelijke discussies gefaciliteerd in de klas.
  • Metacognitie en zelfregulerend leren (D): in elk blok van de Jaarlijn worden leerlingen na 6 lessen gevraagd te reflecteren en te bedenken wat zij zelf hebben geleerd, hoe ze dit in deze en andere contexten (bijv. een werkstuk uit een zaakvak) kunnen toepassen.
  • Samenwerkend leren (D): leren van en met medeleerlingen. De Jaarlijn bevat ook klassikale componenten en opdrachten in groep waarbij kinderen elkaar helpen om tot een beter verhaal te komen. Ook het leren feedback geven is hier een onderdeel in.
  • Ouderbetrokkenheid (F): Binnen de Jaarlijn zijn er componenten aanwezig om ook de ouders te betrekken bij de lees-en schrijfontwikkeling van hun kinderen, zoals een lijst met boekentips en een nieuwsbrief voor de ouders.
Werken met de Jaarlijn – van groep 3 tot en met groep 8

De Jaarlijn Lezen en Schrijven is een duurzame investering voor iedere basisschool, voor groep 3 tot en met 8. Leerlingen worden onder andere beter in leesplezier, woordenschat, zelf verhalen schrijven (stellessen), geschikte boeken leren vinden en zelf vaker lezen. Het lesprogramma geeft lezen én schrijven structureel een plaats in de weektaak, een heel jaar lang. Lees alles over de inzet, de tarieven en de didactische onderbouwing van de Jaarlijn Lezen en Schrijven op onze Jaarlijnpagina.

Schrijf je gratis in voor een online sneak preview

We vertellen je er graag meer over tijdens een van onze online sneak previews, waarbij we je in 45 minuten laten zien hoe je deze Jaarlijn op jouw school kunt inzetten. Wil je daarna verdiepende informatie over de Jaarlijn en/of het Nationaal Programma Onderwijs, dan kun je een-op-een afspreken met een van onze schooladviseurs via interesse{@]deschoolschrijver.nl of 020–8463069.

Nieuws
De Schoolschrijver genomineerd voor Joy of Reading Award 2021

De Schoolschrijver is zeer vereerd met haar nominatie voor de internationale Joy of Reading Award 2021. De Joy of Reading Award is een internationale prijs voor organisaties die op tal van succesvolle en innovatieve manieren leesplezier uitdragen en daarmee het lezen onder kinderen structureel bevorderen. Een mooie uitspraak van de jury: de organisaties ‘hebben allemaal een hoge mate van creativiteit, inventiviteit en de drive om een verschil te maken in de lokale gemeenschap’. Naast De Schoolschrijver waren er vijf andere genomineerde organisaties, uit Jordanië, Peru, Zuid-Afrika, Oeganda en Denemarken.

‘Ground breaking initiatives’

De internationale jury van de Joy of Reading Award was vol lof over alle organisaties en prees de originele ground breaking initiatives waarmee zij hun missies uitdragen. De Schoolschrijver kreeg complimenten over de manier waarop zij schrijvers en ouders inzet bij haar programma’s, en over de langetermijnvisie om leesplezier duurzaam en daarmee nog effectiever te verspreiden. Tijdens de prijsuitreiking op de Next Library-conferentie van 3 juni presenteerden we ons met deze video:

De winnaar van 2021

Tijdens de internationale Next Library-conferentie in Aarhus (Denemarken) werd op 3 juni de Za’atari Camp Libraries uit Jordanië tot winnaar uitgeroepen. ZCL is een samenwerkingsverband van 12 bibliotheken, mede opgezet en beheerd door bewoners van een vluchtelingenkamp en 6 NGO’s. Hun samenwerking omvat onder andere activiteiten als leesclubs, schrijfclubs, een project rond cultureel erfgoed, dienstverlening met leesadviezen en een programma voor maatschappelijk werk.

Nieuws Persbericht
Minister van Engelshoven vol lof over De Schoolschrijver-aanpak

Demissionair minister Ingrid van Engelshoven (D66) van het ministerie van OCW kijkt over de verkiezingen heen en hoopt op een regeerakkoord dat ‘die ene cruciale zin gaat bevatten over het belang van leesonderwijs’.

De minister zei dit in het voorjaar tijdens een digitaal werkbezoek aan stichting De Schoolschrijver en aan basisschool De Mijlpaal in Amsterdam. Ze haalde daarbij de onderzoeksresultaten aan over het dalend leesplezier onder kinderen in Nederland en noemde die ‘een van de meest pijnlijke constateringen van de afgelopen jaren’. 

Kinderliteratuur genoeg – maar hoe maken we meer impact op kinderen?

De Schoolschrijver ontving de minister voor een gesprek over de aanpak van de stichting, die lesprogramma’s maakt waarin kinderboekenschrijvers, lezen, verhalen schrijven en kinderliteratuur een grote rol hebben. De minister sprak met De Schoolschrijver-directeur Annemiek Neefjes en met schooldirecteur Bas van der Geest (OBS De Mijlpaal), Arnold Jonk (bestuurder scholenkoepel STAIJ en bestuurslid De Schoolschrijver) en kinderboekenschrijver Ruben Prins.

Het stimuleren van leesplezier bij kinderen lijkt niet eenvoudig, maar aan het aanbod aan kinderboeken ligt het niet, signaleert Van Engelshoven: ‘Ik geloof dat we een van de landen zijn met het meeste aanbod aan goede en leuke jeugdliteratuur.’ Tijdens het werkbezoek werd besproken dat de oplossing om meer impact te maken op kinderen vooral ligt in de samenwerking van meerdere partijen om het kind heen. 

Leesplezier niet alleen een taak voor de scholen

De aanwezigen waren het erover eens dat de opdracht om kinderen tot lezen te motiveren niet alleen bij scholen hoort te liggen. De minister benadrukte dat het leesoffensief een gezamenlijke taak is, waarbij ook ouders, bibliotheken, schrijvers en instellingen als De Schoolschrijver (dit jaar toegetreden tot de culturele Basisinfrastructuur) en andere partijen een rol hebben. 

Wat groep 8c geleerd heeft- ‘Ze kunnen ongelofelijk goed vertellen hoe het zit’

Tijdens het virtuele schoolbezoek vertelden leerlingen van groep 8c van De Mijlpaal via de webcam aan de minister wat ze geleerd hadden van een digitaal lesprogramma van De Schoolschrijver. Ze hadden personages en verhalen bedacht, en hadden technieken geleerd om een verhaal interessant te maken en structuur te geven. De minister prees hun ideeën en constateerde dat het geleerde aansloeg. ‘Een ontzettend leuk en inspirerend bezoek. Ze kunnen ongelofelijk goed vertellen hoe het zit!’ Ze moedigde de klas aan om goed hun best te doen omdat ‘lezen en schrijven ongelofelijk belangrijk is’ – of je nou een boek leest, een recept wilt uitvoeren of een Instagram-bericht wilt schrijven.

Een mooi praktijkvoorbeeld

Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver: ‘We zijn vereerd dat de minister de tijd voor onze organisatie nam en zich wilde laten bijpraten over onze aanpak. Mooi ook dat we haar een mooi praktijkvoorbeeld mochten tonen van een basisschool die samen met ons met succes werkt aan het vergroten van leesplezier en leesvaardigheid. Het viel de minister op dat de kinderen de digibordles van kinderboekenschrijver en Gouden Griffel-winnaar Simon van der Geest gelijk oppikten en in korte tijd al geweldige verhalen bedacht hadden. Die motivatie om te gaan lezen en schrijven is écht bij ieder kind aan te wakkeren. En dat moeten we samen doen. Nu, tijdens corona, na de kabinetsformatie en ver daarna.’

Foto’s De Mijlpaal: Antoinette Verbree, SeeSaw Producties

Media en pers Nieuws
Dit zijn de winnaars van de Huisarrest Battle

Hier zijn de winnaars van Huisarrest Battle! De jury was streng: wie heeft alle antwoorden goed, én wie kwam er met een geweldig idee voor een nieuwe, elfde aflevering van Huisarrest?

Eerste prijs: les van Janneke Schotveld én een eigen aflevering van Huisarrest

De Lidwinaschool, Amsterdam

Groep 7a, en juf Susan Valentijn, van harte gefeliciteerd! Schoolschrijver Janneke Schotveld komt bij jullie langs in de klas voor een schrijfles. Daarna neemt ze jullie idee mee naar huis en schrijft er een verhaal van, dat ze zal opnemen en voorlezen als de elfde aflevering van Huisarrest. Natuurlijk komt die aflevering online, zodat iedereen hem kan zien, en vertellen we aan iedereen dat de Lidwinaschool de bedenkers zijn.

Tweede prijs: een De Schoolschrijver-maandprogramma 

De Regenboog in Schiedam wint een De Schoolschrijver-maandprogramma. Groep 7a mag binnenkort met juf Sue van der Wiel vier digibordlessen lang aan de slag met zelf de leukste verhalen schrijven en met de mooiste boekentips van de Schoolschrijvers. Gefeliciteerd!

Derde prijs: een boekenkist voor in de klas

De Vlasbloem in Zuidland Groep 4a wint het boekenpakket voor de onderbouw. Juf Rinske Holwarda en klas heel veel plezier gewenst.

CB Het Anker in Emmen Groep 4/5/6 wint het boekenpakket voor de middenbouw. Juf Karin Vos krijgt een stapel prachtige boeken opgestuurd. Veel plezier!

De Startbaan in Velden Groep 7b wint het boekenpakket voor de bovenbouw. Gefeliciteerd juf Milou van Amerom en kinderen!

Met de winnende scholen is contact opgenomen over hoe ze de prijzen in ontvangst willen nemen. We wensen iedereen heel veel plezier. En ook aan alle andere scholen in heel Nederland die hebben meegedaan: we waren onder de indruk van de lieve, grappige en spannende verhalen die jullie hebben verzonnen. Blijf verzinnen, blijf spelen met taal, blijf schrijven!

Wil je nog meer opdrachten proberen van De Schoolschrijver? Hier vind je 19 tips van Schoolschrijvers om zelf te doen in de klas. Of kijk eens bij de kortingsactie waarbij je tot 500 euro korting krijgt op onze maandprogramma’s.

Nieuws Persbericht
Jeroen van Wijck nieuw Hoofd productontwikkeling & innovatie

Per 15 februari is het team van De Schoolschrijver uitgebreid met Jeroen van Wijck. Als Hoofd productontwikkeling & innovatie is hij verantwoordelijk voor de strategie en realisatie van digitale toepassingen om kinderen op de basisschool een taalsterke basis te geven. Jeroen maakt tevens deel uit van het managementteam. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in de ontwikkeling en innovatie van digitale producten voor onder meer het basisonderwijs. Hij werkte onder meer met Nieuwsbegrip, Naturalis en was directeur bij Driebit.

Jeroen: ‘Bij De Schoolschrijver voel ik me als een vis in het water. Leren, digitale innovatie en een scale-up: ze zijn voor mij de perfecte combinatie. Ik ben verheugd dat ik in deze functie kan bijdragen kinderen plezier in lezen en schrijven mee te geven en ze taalsterk te maken. Als veelvraat van boeken en teksten weet ik hoe fijn en hoe belangrijk het is taal als grote vriend te hebben. In mijn werk, mijn fantasie en als ik met mijn kinderen klets.’

Nieuws
Huisarrest Battle: Win mooie lees- en schrijfprijzen!

Leerkrachten van groep 3 tot en met 8: doe nu met je klas mee aan de Huisarrest Battle. Vul voor 20 maart het wedstrijdformulier met de 10 vragen over de serie in, en ook jullie eigen originele idee voor de nieuwe, 11e aflevering van Huisarrest.

Wie weet wint jullie idee en krijgen jullie een schrijfles in de klas van kinderboekenschrijfster en Schoolschrijver Janneke Schotveld, én wordt jullie idee voor aflevering 11 door Janneke als een echt verhaal uitgewerkt en verfilmd! Of win één van de andere prijzen zoals een De Schoolschrijver-maandprogramma naar keuze of een boekenkist voor in de klas t.w.v. 100 euro. Alle prijzen, spelregels en voorwaarden lees je hieronder.

De online voorleesserie Huisarrest is met meer dan 130.000 views een regelrechte hit onder kinderen van groep 3 tot en met 8. Steeds meer leerkrachten op basisscholen zetten de tien gratis video’s op hun lesprogramma om zo extra aandacht te geven aan voorlezen en aan kinderboeken.

Zo doe je mee aan de Huisarrest Battle

Tijdens de Huisarrest Battle kijk je met de klas bijvoorbeeld elke dag een aflevering van Huisarrest. De 10 afleveringen staan op onze Huisarrest-pagina. Vanaf 8 februari plaatsen we 10 quizvragen middels een filmpje met een vraag over een aflevering. De klas bedenkt een antwoord, de leerkracht noteert het.

Aan het eind doe je de slotopdracht, ingesproken door Janneke Schotveld: de klas mag een idee of onderwerp verzinnen voor een nieuwe, elfde aflevering van Huisarrest. De leerkracht stuurt dat idee samen met de tien antwoorden op naar De Schoolschrijver via het wedstrijdformulier. Insturen kan vanaf 19 februari tot en met 19 maart. Lees voor het insturen de spelregels en de voorwaarden op deze pagina door.

Huisarrest – de afleveringen
Huisarrest Battle – de quizvragen
Huisarrest Battle – Klik hier voor het wedstrijdformulier

Handig! Op het notitieblad kun je de antwoorden verzamelen voor je het invult op het wedstrijdformulier. Alleen voor jezelf, handig om erbij te houden.

Dit kun je winnen:

1e Prijs: Jullie idee wordt de elfde aflevering van Huisarrest

Jullie idee was het beste! Daarom komt Schoolschrijver Janneke Schotveld bij jullie langs in de klas; zij verzorgt een superleuke schrijfles, zodat jullie zelf ervaren hoe leuk het is om verhalen te verzinnen. Daarna neemt ze jullie idee mee naar huis en schrijft er  een verhaal van dat ze zal voorlezen als de elfde aflevering van Huisarrest. Natuurlijk komt die aflevering online, zodat iedereen hem kan zien, en vertellen we aan iedereen dat jullie de bedenkers zijn. Bekijk hieronder de slotopdracht van Janneke Schotveld

2e Prijs: Een De Schoolschrijver-maandprogramma (t.w.v. 100 euro)

Jullie klas mag een De Schoolschrijver-maandprogramma naar keuze doen. Jullie krijgen vier kant-en klare digibordlessen vol video’s en lees- en schrijfopdrachten door bekende kinderboekenschrijvers. Wil je met je leerlingen vooral meer aandacht geven aan leesplezier, wil je lekker veel schrijven of juist gedichten verzinnen en voordragen? We zorgen dat je een maandprogramma krijgt dat het beste past bij jouw klas.

3e Prijs: 3 x een kist met kinderboeken (t.w.v ca. 100 euro)

We kunnen drie scholen blij maken met een stapel mooie kinderboeken. Een kist voor groep 3-4, een kist voor groep 5-6 en een kist voor groep 7-8. Zo kun je eindeloos blijven voorlezen – en de schoolbibliotheek aanvullen!

De spelregels en de voorwaarden
  • Deelname is voor groepen 3 tot en met 8.
  • Inzenden kan alleen door de leerkracht.
  • De eerste quizvraag komt online op 8 februariQUIZVRAGEN.
  • De tiende quizvraag komt online op 19 februari.
  • Janneke Schotveld geeft in een filmpje uitleg over vraag 11. Let op: lever alleen een idee in, een korte schets. Een paar zinnen volstaan.
  • Alle antwoorden én het idee voor de elfde aflevering kan de leerkracht insturen tussen 19 februari en 19 maart via dit het wedstrijdformulier. Dat komt vanaf 19 februari online.
  • Je krijgt een bevestiging van je inschrijving in de mail, check hiervoor ook je spam berichten.
  • De winnaars worden op woensdag 31 maart bekendgemaakt op onze website, via onze Facebookpagina en via onze nieuwsbrief en krijgen persoonlijk bericht.
  • Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.
  • Scholen mogen met meerdere groepen meedoen; een groep mag slechts één keer meedoen.
Wat is Huisarrest ook alweer?

Huisarrest is een tiendelig vervolgverhaal over een groep kinderen in quarantaine. Ze mogen vanwege een virus niet naar buiten, en daarom vertellen ze elkaar verhalen vanuit hun open raam. Elke aflevering wordt op video voorgelezen door een bekende kinderboekenschrijver. Alle schrijvers lezen hun zelf geschreven aflevering voor en geven aan het einde een extra boekentip. Die boeken zijn allemaal te leen in de online Jeugdbibliotheek. Lidmaatschap en lenen is gratis voor iedereen onder de 18 jaar. Huisarrest is een gezamenlijk project van KB nationale bibliotheek en De Schoolschrijver.

De tien afleveringen van Huisarrest werden geschreven en thuis opgenomen door de schrijvers tijdens de lockdown van april 2020. De afleveringen zijn van Maren Stoffels, Anna van Praag, Pieter Koolwijk, Sanne Rooseboom, Marcel van Driel, Janny van der Molen, Enne Koens, Pim Lammers (niet op de foto) en Abdelkader Benali.