Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool

Nieuws

Nieuws van De Schoolschrijver. Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws
Klassen vol taalkunstenaars: haal meer uit de Poëzieweek 2022 met de maandprogramma’s van De Schoolschrijver

De Poëzieweek (27 januari t/m 2 februari 2022) vormt een mooie aanleiding om je leerlingen kennis te laten maken met de wondere wereld van de poëzie. Met de digitale lesprogramma’s van De Schoolschrijver verbeter je het lezen en schrijven van je leerlingen en laat je ze taalplezier ervaren. Onze Schoolschrijvers staan klaar voor live lessen in de klas als afsluiting van ieder maandprogramma, ook tijdens de Poëzieweek en De Nationale Voorleesdagen. Interesse? Schrijf je in voor een van onze gratis online sneak previews op 28 oktober of 25 november en ervaar zelf wat onze maandprogramma’s voor je kunnen betekenen.

Inspirerende lessen rond de Poëzieweek

Aan de slag met Taalkabaal
Laat je leerlingen van groep 3-4 ontdekken hoe je kunt spelen met letters, woorden en klanken met het lesprogramma Taalkabaal. Met dit programma krijgen kinderen die beginnen met lezen en schrijven een fundament aangereikt voor taalplezier en taalvaardigheid. In zes digibordlessen van 30 minuten geven kinderboekenschrijvers Erik van Os, Aby Hartog en Brenda Heijnis de leukste voorbeelden en opdrachten; we gaan liedjes zingen, rijmpjes lezen en taalspelletjes spelen – we maken Taalkabaal.

Leer gedichten schrijven van de leukste dichters met Dichtgeheimen
Met het lesprogramma Dichtgeheimen maken de kinderen uit de groepen 5-6 en 7-8 kennis met poëzie. Zij gaan gedichten lezen, schrijven én zelf voordragen. In vier digibordlessen delen Schoolschrijvers, onder wie Joke van Leeuwen, Pim Lammers en Gershwin Bonevacia, hun favoriete gedichten. De dichters onthullen hun geheime schrijftips en leren de kinderen hoe ze hun zelfgeschreven gedichten voor kunnen dragen.

Over onze maandprogramma’s

Met een maandprogramma van De Schoolschrijver verbeter je in een paar lessen het lezen en schrijven van je klas en het taalplezier van je leerlingen. Bovendien krijg je als leerkracht zelf nieuwe ideeën voor inspirerende lesopdrachten. De digibordlessen en live lessen met bekende kinderboekenschrijvers zorgen voor een betere woordenschat, meer leesmotivatie en meer zelfvertrouwen bij lezen en schrijven.

Informatie en bestellen

We adviseren je graag over een passende keuze. Mail onze scholenadviseurs Marianne Bastianen en Rosan Limburg via interesse@deschoolschrijver.nl of bestel direct!

Nieuws
Cursus creatief schrijven in de klas: meld je nu aan!

In samenwerking met Stichting Lezen organiseren we ook dit najaar de cursus ‘creatief schrijven in de klas’. Deze vierdaagse cursus is bedoeld voor leescoördinatoren/leerkrachten basisonderwijs en leesconsulenten primair onderwijs van bibliotheken. De cursus wordt beoordeeld met een 8,2 gemiddeld.

Wil jij als leerkracht of leesconsulent kinderen enthousiasmeren om te schrijven? In de cursus leer je hoe je creativiteit aan kinderen ontlokt en op gang houdt. De unieke aanpak van De Schoolschrijver en de methodiek ‘Weten waar de woorden zijn’ van Mariet Lems vormen de basis van de cursus. Na afloop ontvang je het nascholingscertificaat ‘Specialist creatief schrijven primair onderwijs’ en beschik je over alle kennis en tools om creatief schrijven (verder) te introduceren op jouw school.

Data en locaties

Een cursus bestaat uit drie lesmiddagen en een terugkommiddag die elk 2,5 uur duren.

ZwolleTilburg
Bijeenkomst1Wo 17 novemberWo 24 november
Bijeenkomst2Wo 19 januariWo 26 januari
Bijeenkomst 3Wo 30 maartWo 6 april
Terugkomdag 4Wo 25 meiWo 1 juni
Meer weten en inschrijven?

Hoe beter leescoördinatoren/leerkrachten en leesconsulenten samenwerken, hoe groter het effect op het leesonderwijs. Daarom is deze cursus speciaal bedoeld voor duo’s. Geef je op via de website van Bibliotheek Campus.

Is deze cursus niet wat je zoekt?

Kijk dan hier voor ons overige aanbod voor leerkrachten, leesconsulenten en andere leesprofessionals.

Nieuws
Meer inspiratie voor De Nationale Voorleesdagen 2022 met de maandprogramma’s van De Schoolschrijver

De Nationale Voorleesdagen (26 januari t/m 5 februari) komen er weer aan! Dit is een uitgelezen kans om aan de slag te gaan met de creatieve digitale lesprogramma’s van De Schoolschrijver en zo het lezen en schrijven van je klas en het taalplezier van je leerlingen te verbeteren. Onze Schoolschrijvers staan klaar voor live lessen in de klas als afsluiting van ieder maandprogramma, ook tijdens De Nationale Voorleesdagen en de Poëzieweek. Interesse? Schrijf je in voor een van onze gratis online sneak previews op 26 oktober of 17 november en ervaar zelf wat onze maandprogramma’s voor je kunnen betekenen.

De leukste lessen rond de Voorleesdagen

Op Boekenreis! met groep 3-4
Maak jouw leerlingen van groep 3-4 nieuwsgierig naar boeken met het digibordprogramma Op Boekenreis! en leer ze in zes lessen zelf hun verhalen te verzinnen. In de creatieve opdrachten laten Loes Riphagen en Thijs Goverde zien hoe je in boeken nieuwe werelden ontdekt. Op Boekenreis! is een fundament voor later taalplezier en taalvaardigheid, voor kinderen die net beginnen met lezen en schrijven.

Leesgeheimen: ontdek welk boek jou raakt
Laat leerlingen van de groepen 5-6 en 7-8 in vier lessen ontdekken welk boek hen grijpt met Leesgeheimen. Hierin vertellen Schoolschrijvers, onder wie Tjibbe Veldkamp en Jozua Douglas, wat er met je kan gebeuren als je geraakt wordt door een bijzonder boek. En kun je zelf ook op die manier schrijven?

Over onze maandprogramma’s

Met een maandprogramma van De Schoolschrijver verbeter je in een paar lessen het lezen en schrijven van je klas en het taalplezier van je leerlingen. Bovendien krijg je als leerkracht zelf nieuwe ideeën voor inspirerende lesopdrachten. De digibordlessen en live lessen met bekende kinderboekenschrijvers zorgen voor een betere woordenschat, meer leesmotivatie en meer zelfvertrouwen bij lezen en schrijven.

Informatie en bestellen

We adviseren je graag over een passende keuze. Bel onze scholenadviseurs Marianne Bastianen en Rosan Limburg via 020 – 8463069 of mail ze via interesse@deschoolschrijver.nl. Of bestel direct!

Nieuws Persbericht
Doris Zevenbergen versterkt het team als communicatiespecialist

Op 1 september is Doris Zevenbergen gestart bij De Schoolschrijver. Als communicatiespecialist gaat zij zich richten op het uitbouwen van de communicatie-activiteiten en vergroten van de bekendheid van De Schoolschrijver. Doris is opgeleid tot dansdocent en heeft na haar studie Italiaanse taal en cultuur en de master Redacteur/editor acht jaar op publiciteits- en marketingafdelingen van literaire uitgeverijen gewerkt.

Doris: ‘Goed kunnen lezen en schrijven is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik ben opgegroeid tussen mensen die mij hun liefde voor taal en boeken meegaven en gun elk kind het leesplezier dat ik als kind ontwikkelde. Ik ben blij dat ik er in mijn rol bij De Schoolschrijver aan kan bijdragen dat meer kinderen plezier in lezen en schrijven ervaren, hier vaardiger in worden en zo meer kansen krijgen in het leven.’

Media en pers Nieuws
Joke van Leeuwen schrijft Kinderboekenweek-gedicht, mét lees- en schrijfopdracht van De Schoolschrijver

Kinderboekenschrijver, Schoolschrijver en dichter Joke van Leeuwen schrijft dit jaar speciaal voor de Kinderboekenweek een gedicht rond het thema ‘Worden wat je wil’. De CPNB heeft het gedicht van Joke van Leeuwen ook opgenomen in het speciale lespakket dat in de Kinderboekenweek zal worden ingezet op basisscholen door heel Nederland.

Stichting De Schoolschrijver heeft in samenwerking met de CPNB een interactieve lees- en schrijfopdracht aan het lespakket toegevoegd, met Joke van Leeuwen in de hoofdrol. De schrijfster laat de klas in een video kennismaken met gedichten lezen én zelf gedichten verzinnen. Daarna gaat de klas het gedicht lezen en krijgen ze opdrachten om samen met de leerkracht zélf aan de slag te gaan. Zo wordt de klas aangemoedigd niet alleen gedichten te lezen maar ook zelf te gaan schrijven over ‘Worden wat je wil’. Dat geeft een mooie extra impuls aan de Kinderboekenweek.

Heb je dit lespakket gemist? En wil je wel poëzie lezen en schrijven met je klas, of zelfs met de hele school? Dan is ons digibordprogramma ‘Dichtgeheimen‘, inclusief een les van Joke van Leeuwen, iets voor jouw school. Dit programma omvat vier tot vijf lessen voor groep 5-6 en/of voor groep 7-8. Voor de jongste beginnende dichters en lezers is er het digibordprogramma ‘Taalkabaal’, met zes tot zeven korte lessen voor groep 3-4.

Nieuws
Structureel lees- en schrijfvaardigheid van kinderen verbeteren, gefinancierd met Nationaal Programma Onderwijs

Alle scholen krijgen via het Nationaal Programma Onderwijs, opgezet door het ministerie van OCW, extra budget voor het wegwerken van vertragingen en het verbeteren van het onderwijs. Het gaat om ongeveer 700 euro per leerling per jaar voor de komende twee jaar. De opties voor verbetering, in de vorm van interventies, staan op de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO).

De interventies van het Nationaal Programma Onderwijs en De Schoolschrijver

Via het Nationaal Programma Onderwijs mag je alle programma’s van De Schoolschrijver inzetten om de lees- en schrijfvaardigheid van kinderen op de basisschool te verbeteren. Want onze lesprogramma’s zijn niet alleen bewezen effectief, ze beslaan ook meerdere interventies uit de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs (zie de tabel). Daarbij is onze Jaarlijn Lezen en Schrijven de meest structurele, duurzame aanpak, met een schoolbreed programma voor groep 3 tot en met 8. (Lees hier meer over de Jaarlijn)

Toelichting op de interventies
Leren van en met medeleerlingen, feedback, samenwerkend leren (B)

Onze lesprogramma’s bevatten, naast klassikale onderdelen, werkvormen waarbij de kinderen elkaar in duo’s of groepjes helpen om tot een beter verhaal of gedicht te komen. Daarbij leren ze aan de hand van criteria feedback te geven op elkaars verhalen en op boeken die ze gelezen hebben. Wat is er goed aan, wat ontbreekt er, en wat kan er beter? Zo leren ze van en met elkaar, en leren ze een verhaal beoordelen.

Beheersingsgericht leren (B)

Leerlingen werken in onze programma’s in kleine stukjes toe naar een eindproduct. Zo leren ze stapsgewijs nieuwe criteria voor een goed verhaal herkennen en toepassen. Twee voorbeelden:

  • Bij een schrijfopdracht bedenken leerlingen eerst een hoofdpersoon; daarna verzinnen ze een probleem voor de hoofdpersoon, en daarna bedenken ze hoe de hoofdpersoon het oplost. Pas daarna beginnen ze met schrijven.
  • In een andere opdracht (Jaarlijn) luisteren leerlingen naar boekfragmenten uit één genre. Na afloop bepaalt ieder kind of het dit soort boeken zelf graag wil lezen, en schrijft dat op. Aan het einde van de serie lessen hebben alle kinderen een persoonlijke leesvoorkeurenkaart om mee te nemen naar de bibliotheek of de boekwinkel. Daarmee kunnen ze makkelijker zelf een aansprekend boek uitzoeken.
Welbevinden vergroten (C)

Iedere schrijfopdracht van De Schoolschrijver geeft leerlingen ruimte om ze het persoonlijke verhaal te laten schrijven dat zij graag willen vertellen. Aan het eind van iedere opdracht is er tijd om een aantal leerlingen hun verhaal voor te laten lezen. Het applaus en de reacties van hun klasgenoten vergroten hun zelfvertrouwen en zelfacceptatie. Ze beseffen dat ze trots mogen zijn op hun verhaal.

Sociaal-emotionele ontwikkeling (C)

In onze lessen komen tientallen kinderboeken en (voor)leesfragmenten voorbij. Die vormen een goede ingang voor klassengesprekken over levensbeschouwelijke onderwerpen, waarbij leerlingen dieper ingaan op de levens en problemen van de personages.

Metacognitie en zelfregulerend leren (D)

In elk blok van de Jaarlijn wordt leerlingen na 6 lessen gevraagd te reflecteren en na te gaan wat zij hebben geleerd. In groep 5 tot en met 8 verbinden de leerlingen het geleerde uit les 1 tot en met 4 bovendien aan andere zaakvakken. Ze kunnen bijvoorbeeld naar aanleiding van een verhaalfragment uit een boek (lezen) een onderzoekje doen naar een dier (biologie) en daarover een verhalende tekst maken (schrijven).

Ouderbetrokkenheid (F)

Wij vinden het belangrijk dat ook de ouders zoveel mogelijk betrokken zijn bij de lees- en schrijfontwikkeling van hun kinderen. Daarom bevatten onze lesprogramma’s componenten om hen erbij te betrekken. Zo krijgen ze een lijst met boekentips die ze kunnen meenemen naar de bibliotheek of boekwinkel, zodat ze de boeken uit de lessen ook thuis kunnen aanbieden of voorlezen.

De Academie-trainingen: meer deskundigheid voor de leerkracht (B, D)

Academie-trainingen werken aan de deskundigheidsbevordering van leerkrachten en leesconsulenten. Deze leren in korte tijd zelf opdrachten maken volgens onze aanpak, waarin beheersingsgericht leren, samenwerkend leren en zelfregulerend leren aan bod komen. Dit gebeurt op een creatieve manier die uitgaat van de intrinsieke motivatie van de leerling. Cursisten leren in de training ook effectieve feedback geven op de creatieve producten van leerlingen, zodat die worden gemotiveerd om te blijven lezen en te schrijven. Academie-trainingen zijn een vast onderdeel van de Jaarlijn, maar zijn ook los te boeken of in combinatie met een maandprogramma.

Schrijf je gratis in voor een online sneak preview

Of het nu gaat om de Jaarlijn, een maandprogramma of een Academie, we vertellen er graag meer over tijdens een van onze online sneak previews. Gerichte vragen? Dan kun je een-op-een afspreken met een van onze schooladviseurs via interesse@deschoolschrijver.nl of 020–8463069.

Nieuws Vacature
Vacature! De Schoolschrijver zoekt een ontwikkelaar / onderwijskundige

omvang 0,6 – 0,8 fte | salaris marktconform op basis van 38-urige werkweek en afhankelijk van ervaring en opleiding | ingang: per direct

De Schoolschrijver biedt digitale onderwijsprogramma’s rond lezen en schrijven voor alle basisscholen in nauwe samenwerking met kinderboekenschrijvers, onze Schoolschrijvers. Dankzij de programma’s worden leerlingen structureel betere lezers en sterkere schrijvers, vol zelfvertrouwen. In het schooljaar 2019 – 2020 hebben 125.000 kinderen onze unieke creatieve lesprogramma’s gevolgd en zijn duizenden leerkrachten getraind. Voor de komende 5 jaar hebben we nog grotere ambities die bijdragen aan onze missie: #iederkindtaalsterk. 

Voor de uitbreiding van onze organisatie zoeken we een enthousiaste ontwikkelaar / onderwijskundige. Je gaat deel uitmaken van het team Innovatie en Ontwikkeling (Lab). Daar laten we zien dat De Schoolschrijver een lerende en innovatieve organisatie is. Als Lab staan we in nauw contact met de onderwijspraktijk, trainen we de Schoolschrijvers en ontwikkelen we nieuwe (online) lesprogramma’s & trainingen. De nieuwe programma’s worden in de praktijk gebracht en getoetst, doorontwikkeld en opnieuw getoetst. Met deze cyclische werkwijze integreren we de nieuwste inzichten in elke volgende stap van ontwikkeling en spelen we in op de behoeften in het primair onderwijs.

Werkzaamheden: 

Je gaat onder meer meewerken aan één van onze nieuwste producten: De Schoolschrijver Jaarlijn Lezen & Schrijven. Hiervoor worden innovatieve lesprogramma’s ontworpen waarmee jij zelfstandig aan de slag gaat om lesmateriaal en handleidingen voor te ontwikkelen. Je werkt samen in een team van onderwijskundigen en educatieve ontwikkelaars. 

● Je ontwikkelt materiaal voor (online)leerlijnen en onderwijsmiddelen voor leerkrachten en Schoolschrijvers. En dat binnen bestaande of nieuwe producten. 
● Je bent onderwijskundig gesprekspartner voor scholen, bibliotheken en andere partners van De Schoolschrijver. 
● Je draagt zorg voor de inhoud en de kwaliteit van het onderwijs.
● Je enthousiasmeert en inspireert leerkrachten en leerlingen met het materiaal dat je maakt. 
● Je test lesmateriaal onder onze gebruikers: leerkrachten en leerlingen.

Functie-eisen: 

● Je bent flexibel in je denken, en hebt ervaring in een agile / scrum omgeving. 
● Een afgeronde opleiding HBO Opleidingskunde of WO Onderwijskunde.
● Ervaring als ontwikkelaar van onderwijskundige content. 
● Je kunt zelfstandig werken, maar wel binnen een klein en hecht team.
● Je bent goed op de hoogte van lees- en schrijfmethodes. 
● Je bent op de hoogte van de ontwikkelingen in het primair onderwijs en kent de richtlijnen van SLO en curriculum.nu.
● Resultaatgericht, gestructureerd, nauwkeurig en zelf initiërend.
● Ervaring met onderwijs voor kinderen in de basisschoolleeftijd. En plezier daarin. 
● Liefde voor kinderliteratuur. 
● Een hart voor het onderwijs en ideeën over hoe je basisschoolkinderen kunt motiveren om te leren. 

Wij bieden: 

Een uitdagende functie binnen een ambitieuze scale-up, gesitueerd aan het WG-Plein, dichtbij het Vondelpark in Amsterdam. Werken bij De Schoolschrijver betekent werken binnen een inspirerende, innovatieve organisatie. In een kleinschalig team met leuke collega’s en met een duidelijke missie: een taalsterke toekomst voor ieder kind. En dat is nu urgenter dan ooit. Wij bieden jou de mogelijkheid om met het team mee te bouwen aan het uitbreiden van onze klantportfolio om zo een positieve persoonlijke bijdrage te kunnen leveren aan een actueel thema binnen het basisonderwijs: het bestrijden van de leescrisis. 

Reageren: 

Stuur je mail / brief met CV vóór 30 september 2021 naar sollicitatie@deschoolschrijver.nl. Wil je meer informatie, dan kun je contact met ons opnemen via ontwikkelteam@deschoolschrijver.nl. De gesprekken starten in de eerste week van september 2021. De Schoolschrijver streeft naar een brede diversiteit in haar team en nodigt daarom graag kandidaten met diverse achtergronden uit om te solliciteren. Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Nieuws
De Schoolschrijver genomineerd voor Joy of Reading Award 2021

De Schoolschrijver is zeer vereerd met haar nominatie voor de internationale Joy of Reading Award 2021. De Joy of Reading Award is een internationale prijs voor organisaties die op tal van succesvolle en innovatieve manieren leesplezier uitdragen en daarmee het lezen onder kinderen structureel bevorderen. Een mooie uitspraak van de jury: de organisaties ‘hebben allemaal een hoge mate van creativiteit, inventiviteit en de drive om een verschil te maken in de lokale gemeenschap’. Naast De Schoolschrijver waren er vijf andere genomineerde organisaties, uit Jordanië, Peru, Zuid-Afrika, Oeganda en Denemarken.

‘Ground breaking initiatives’

De internationale jury van de Joy of Reading Award was vol lof over alle organisaties en prees de originele ground breaking initiatives waarmee zij hun missies uitdragen. De Schoolschrijver kreeg complimenten over de manier waarop zij schrijvers en ouders inzet bij haar programma’s, en over de langetermijnvisie om leesplezier duurzaam en daarmee nog effectiever te verspreiden. Tijdens de prijsuitreiking op de Next Library-conferentie van 3 juni presenteerden we ons met deze video:

De winnaar van 2021

Tijdens de internationale Next Library-conferentie in Aarhus (Denemarken) werd op 3 juni de Za’atari Camp Libraries uit Jordanië tot winnaar uitgeroepen. ZCL is een samenwerkingsverband van 12 bibliotheken, mede opgezet en beheerd door bewoners van een vluchtelingenkamp en 6 NGO’s. Hun samenwerking omvat onder andere activiteiten als leesclubs, schrijfclubs, een project rond cultureel erfgoed, dienstverlening met leesadviezen en een programma voor maatschappelijk werk.

Nieuws Persbericht
Minister van Engelshoven vol lof over De Schoolschrijver-aanpak

Demissionair minister Ingrid van Engelshoven (D66) van het ministerie van OCW kijkt over de verkiezingen heen en hoopt op een regeerakkoord dat ‘die ene cruciale zin gaat bevatten over het belang van leesonderwijs’.

De minister zei dit in het voorjaar tijdens een digitaal werkbezoek aan stichting De Schoolschrijver en aan basisschool De Mijlpaal in Amsterdam. Ze haalde daarbij de onderzoeksresultaten aan over het dalend leesplezier onder kinderen in Nederland en noemde die ‘een van de meest pijnlijke constateringen van de afgelopen jaren’. 

Kinderliteratuur genoeg – maar hoe maken we meer impact op kinderen?

De Schoolschrijver ontving de minister voor een gesprek over de aanpak van de stichting, die lesprogramma’s maakt waarin kinderboekenschrijvers, lezen, verhalen schrijven en kinderliteratuur een grote rol hebben. De minister sprak met De Schoolschrijver-directeur Annemiek Neefjes en met schooldirecteur Bas van der Geest (OBS De Mijlpaal), Arnold Jonk (bestuurder scholenkoepel STAIJ en bestuurslid De Schoolschrijver) en kinderboekenschrijver Ruben Prins.

Het stimuleren van leesplezier bij kinderen lijkt niet eenvoudig, maar aan het aanbod aan kinderboeken ligt het niet, signaleert Van Engelshoven: ‘Ik geloof dat we een van de landen zijn met het meeste aanbod aan goede en leuke jeugdliteratuur.’ Tijdens het werkbezoek werd besproken dat de oplossing om meer impact te maken op kinderen vooral ligt in de samenwerking van meerdere partijen om het kind heen. 

Leesplezier niet alleen een taak voor de scholen

De aanwezigen waren het erover eens dat de opdracht om kinderen tot lezen te motiveren niet alleen bij scholen hoort te liggen. De minister benadrukte dat het leesoffensief een gezamenlijke taak is, waarbij ook ouders, bibliotheken, schrijvers en instellingen als De Schoolschrijver (dit jaar toegetreden tot de culturele Basisinfrastructuur) en andere partijen een rol hebben. 

Wat groep 8c geleerd heeft- ‘Ze kunnen ongelofelijk goed vertellen hoe het zit’

Tijdens het virtuele schoolbezoek vertelden leerlingen van groep 8c van De Mijlpaal via de webcam aan de minister wat ze geleerd hadden van een digitaal lesprogramma van De Schoolschrijver. Ze hadden personages en verhalen bedacht, en hadden technieken geleerd om een verhaal interessant te maken en structuur te geven. De minister prees hun ideeën en constateerde dat het geleerde aansloeg. ‘Een ontzettend leuk en inspirerend bezoek. Ze kunnen ongelofelijk goed vertellen hoe het zit!’ Ze moedigde de klas aan om goed hun best te doen omdat ‘lezen en schrijven ongelofelijk belangrijk is’ – of je nou een boek leest, een recept wilt uitvoeren of een Instagram-bericht wilt schrijven.

Een mooi praktijkvoorbeeld

Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver: ‘We zijn vereerd dat de minister de tijd voor onze organisatie nam en zich wilde laten bijpraten over onze aanpak. Mooi ook dat we haar een mooi praktijkvoorbeeld mochten tonen van een basisschool die samen met ons met succes werkt aan het vergroten van leesplezier en leesvaardigheid. Het viel de minister op dat de kinderen de digibordles van kinderboekenschrijver en Gouden Griffel-winnaar Simon van der Geest gelijk oppikten en in korte tijd al geweldige verhalen bedacht hadden. Die motivatie om te gaan lezen en schrijven is écht bij ieder kind aan te wakkeren. En dat moeten we samen doen. Nu, tijdens corona, na de kabinetsformatie en ver daarna.’

Foto’s De Mijlpaal: Antoinette Verbree, SeeSaw Producties