Nieuws

Nieuws van De Schoolschrijver. Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws
De Schoolschrijver in Vrij Nederland

Vrij Nederland plaatste op 14 januari een artikel met de mooie kop ‘Hoe De Schoolschrijver kinderen aan het schrijven krijgt – en daarmee aan het lezen’. Geschreven vanuit de praktijk door Schoolschrijver Sanne Rooseboom. Actueler dan ooit, gezien de alarmerende cijfers rondom leesvaardigheid van Nederlandse kinderen.

“Het leesniveau van Nederlandse kinderen daalt, waarschuwen rapporten. Maar er gaan ook dingen goed. Ieder schooljaar trekken kinderboekenschrijvers als Schoolschrijver naar achterstandsscholen. Sanne Rooseboom staat voor de klas in Schiedam en Rotterdam, en ziet dat het werkt.”

Lees het hele artikel online

Of via de pdf

Media en pers Nieuws
Landelijke campagne De Schoolschrijver start maandag 20 januari

Vanaf maandag 20 januari gaan 42 bekende kinderboekenschrijvers als Schoolschrijver aan de slag op 45 basisscholen door heel Nederland. Een Schoolschrijver verbindt zich een half schooljaar aan een school om het leesplezier en de schrijfvaardigheid van leerlingen te vergroten. Hun geheim voor meer taalsterke kinderen: verbeeldingskracht, leesplezier en passie voor schrijven.

Feestelijke aftrap met Abdelkader Benali en Manon Sikkel

De tiende editie van De Schoolschrijver begint 20 januari met de landelijke start op Openbare Basisschool Het Startpunt in Den Haag, met Schoolschrijver en kinderboekenambassadeur Manon Sikkel en De Schoolschrijver-ambassadeur Abdelkader Benali. 

In dezelfde week zijn er ook feestelijke inhuldigingen van Schoolschrijvers in Amsterdam, Farsumerborg, Rotterdam, Schiedam, Tilburg en Utrecht. Er doen 42 Schoolschrijvers mee, onder wie Sanne Rooseboom, Tiny Fisscher, Henna Goudzand, Pieter Koolwijk, Enne Koens, Selma Noort, Lydia Rood, Eus Roovers en Marcel van Driel.

Voor meer informatie over welke scholen meedoen in welke provincie, vind je hier een overzicht.

Nieuws
Al tien jaar impact op lees- en schrijfvaardigheid

De Schoolschrijver biedt al tien jaar effectieve programma’s voor het basisonderwijs, met inzet van de allerbeste kinderboekenschrijvers. Kinderboekenauteurs weten de rijkdom, kracht en magie van taal over te brengen. Zo worden taallessen een spannend avontuur.

Onderzoek toont aan dat onze programma’s het lees- en schrijfonderwijs versterken. En het belangrijkste: dat kinderen enthousiaste lezers en schrijvers worden. Zo helpen wij de leerkracht zijn taaldoelen te behalen.

Met de programma’s van De Schoolschrijver verbeteren kinderen niet alleen hun taalvaardigheid. Ze gaan ook vooruit in zelfreflectie, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Ze vergroten hun kansen om later volwaardig te kunnen meedoen in de maatschappij.

Wilt u uw lees- en schrijfonderwijs ook leuker, slimmer en beter maken? Boek nu één van de programma’s van De Schoolschrijver. En maak ieder kind taalsterk. 

Nieuws
Gouden Ganzenveer 2020 voor Abdelkader Benali

Hij is al 10 jaar onze ambassadeur en daarom zijn we ontzettend trots dat Abdelkader Benali de Gouden Ganzenveer ontvangt. Academievoorzitter van De Gouden Ganzeveer Jet Bussemaker maakte de laureaat zaterdag 11 januari bekend in het radioprogramma De Taalstaat.

De Gouden Ganzenveer is een jaarlijkse prijs die het geschreven en gedrukte woord in het Nederlands taalgebied onder de aandacht wil brengen. Onder de eerdere laureaten: Ian Buruma, Antjie Krog, Arnon Grunberg, Xandra Schutte, Geert Mak, David Van Reybrouck, Ramsey Nasr, Annejet van der Zijl, Remco Campert, Joke van Leeuwen, Adriaan van Dis, Joost Zwagerman, Tom Lanoye, Peter van Straaten, Maria Goos, Kees van Kooten, Jan Blokker en Michaël Zeeman.

De Academie De Gouden Ganzenveer:

…eert Benali als ambassadeur van de Nederlandse taal die met zijn enthousiasmerende inzet jongeren weet te bereiken. Met zijn veelzijdige pen die hij speels en creatief inzet, slaat hij een brug tussen culturen. Zijn toewijding aan de publieke zaak van het geschreven woord, zijn grote bijdrage –juist vanuit een Marokkaanse achtergrond- maken hem tot de Gouden Ganzenveerlaureaat 2020.

Veelzijdig man

Abdelkader Benali, (Ighazzazen, Marokko, 1975) schrijft romans, verhalen en poëzie, maar ook toneel en journalistiek werk. Bruiloft aan zee is zijn bejubelde en bekroonde debuut, dat een internationale bestseller werd. Nadien verschenen van zijn hand vele verschillende boeken, zoals de Marathonloper, het Marokkaanse huis-, tuin- en keukenkookboek Casa Benali en Brief aan mijn dochter, waarmee hij ook in de theaters stond met Lavinia Meijer, de poëziebundel Wax Hollandais en in 2019 de roman De weekendmiljonair.

Daarnaast presenteerde Benali meerdere tv-programma’s waarin hij schrijvers interviewde onder andere De schrijver en de stad en Benali boekt alsook Chez Benali, een culinair-historische ontdekkingsreis door zijn geboorteland.

U kunt Benali ook kennen als ‘Appie’. Als detective Appie nam hij basisscholieren in filmpjes mee langs de Schrijfgeheimen van de Schoolschrijvers. Voor middelbare scholieren stelde hij TXT een bloemlezing van verhalen samen en bezocht hij afgelopen najaar scholen tijdens Literatour, de boekenweek voor scholieren. Momenteel brengt hij de theatervoorstelling Kalief in Nederland.

Op donderdag 2 april a.s. ontvangt Abdelkader Benali de Gouden Ganzenveer 2020.

Nieuws
Kom jij stage bij ons lopen?

De Schoolschrijver is een organisatie die als missie heeft om kinderen taalsterk te maken, opdat ze volwaardig aan de samenleving kunnen deelnemen. De Schoolschrijver zet daarbij de allerbeste kinderboekenauteurs (denk aan: Janneke Schotveld, Lydia Rood, Jozua Douglages en Manon Sikkel) in om leerlingen op basisscholen klaar te maken voor de toekomst. De Schoolschrijvers delen hun liefde voor verhalen schrijven en de magie van taal. Ze maken van taallessen een spannend avontuur. Per 1 februari 2020 zoeken we een nieuwe stagiaire. Is het iets voor jou?

Wat ga je doen? 

Je draait mee in het marketingcommunicatieteam, krijgt ruimte om je creativiteit te uiten en verantwoordelijkheid te nemen. Je duikt in ons netwerk en onze markt. Ook denk je mee over de strategie van onze sociale media-kanalen en website en bedenk en creëer je hier content voor, zoals: visuals, artikelen, foto’s, interviews en filmpjes.

Wat verwachten we van jou?

·         Je studeert op WO- of op HBO-niveau;

·         Je hebt affiniteit met (cultuur)educatie, primair onderwijs, kinder- en jeugdliteratuur; Je bent leergierig, ambitieus en gewend de handen uit de mouwen te steken; 

·         Je bent enthousiast en flexibel en vindt het leuk dingen zelfstandig en proactief op te pakken;

·         Je kunt foutloze, pakkende teksten schrijven, afgestemd op de doelgroep;  

·         Je wilt meehelpen om marketingcommunicatie-activiteiten te ontwikkelen en uit te voeren;

Wat bieden wij jou?

Een uitdagende en plezierige werkkring met een informele werksfeer, waar je veel kunt leren. Je draait mee in een klein, gedreven team van professionals. Je komt met alle facetten van onze organisatie in aanraking en je krijgt de kans een belangrijke bijdrage te leveren aan onze activiteiten. Het accent zal deze stage liggen op de marketingcommunicatie van ons nieuwe aanbod. Ons kantoor bevindt zich aan het WG-Plein, nabij het centrum van Amsterdam. Het betreft nadrukkelijk geen onderzoeksstage, maar een praktijkstage. Wil je onderzoek doen bij De Schoolschrijver, informeer dan naar de mogelijkheden.

Stagevergoeding

De Schoolschrijver is per 1 februari 2020 op zoek naar een stagiair(e) marketingcommunicatie voor 20 weken of langer (3 – 5 dagen per week). De stagevergoeding bedraagt €450 euro per maand voor 40 uur per week. Als je minder stage loopt, ontvang je uiteraard een stagevergoeding naar rato. Afhankelijk van je woonplaats kun je ook een reiskostenvergoeding ontvangen.

Belangstelling?

Neem voor meer informatie contact op met Martijn Kramer (020-8463069) en/of mail je motivatie met cv (martijn@deschoolschrijver.nl).

Nieuws
Jaarverslag 2018-2019

Het afgelopen schooljaar was de negende editie van het halfjaarprogramma. Het gebruik van De Schoolschrijver-maand nam een vlucht, net als de Academie- trainingen en de maatwerkprogramma’s. Lees het na in het zojuist verschenen jaarverslag.

Nieuws
Cursus Creatief Schrijven in de klas: meld je nu aan!

Op verzoek van Stichting Lezen bundelen we wederom onze krachten met schrijfexpert Mariet Lems in een vierdelige cursus Creatief Schrijven in de klas voor leescoördinatoren, leerkrachten in het basisonderwijs en leesconsulenten van bibliotheken. Vorig jaar een groot succes in Kampen en Den Bosch, nu georganiseerd door Probiblio in Zuid-Holland. De cursus is beoordeeld met een 8,2

Wil jij als leerkracht of leesconsulent kinderen enthousiasmeren om te schrijven en schrijfconsulent of schrijfcoördinator worden? In de cursus leer je hoe je creativiteit bij kinderen ontlokt en op gang houdt. Met de kennis en tools uit de cursus kun je creatief schrijven (verder) introduceren op jouw school. 

Data en locaties
Een cursus bestaat uit drie lesmiddagen en een terugkombijeenkomst van elk 2,5 uur.

Locatie:
– Kinderboekenmuseum in Den Haag
– NB. De cursus die van start zou gaan in Roermond wordt verplaatst naar schooljaar 2020-21. Belangstelling? Hou deze site in gaten voor actuele informatie over inspiratiesessie (voorjaar 2020) en cursusdata.’

Den HaagRoermond
Bijeenkomst1Wo 22 januarischooljaar 20-21
Bijeenkomst2Wo 4 maartschooljaar 20-21
Bijeenkomst 3Wo 22 aprilschooljaar 20-21
Terugkomdag 4Wo 13 meischooljaar 20-21

Meer weten en inschrijven?
Bij voorkeur opgeven in duo’s van leescoördinator en leesconsulent, maar kan ook los.
Voor Zuid-Holland: dat kan via de website van Probiblio

Nieuws
Samenwerking met Nationaal Comité 4 en 5 mei

In het kader van 75 jaar vrijheid werken we samen met Nationaal Comité 4 en 5 mei. Scholen kunnen zich intekenen voor Adopteer een monument en vervolgens een waargebeurd verhaal leren schrijven over het geadopteerde monument of oorlogsgraf met De Schoolschrijver-maand Echt waar?

Maar hoe schrijf je over een gebeurtenis waar je zelf niet bij bent geweest of over een oorlogsslachtoffer dat niet meer leeft? En hoe kun je op een geloofwaardige en eerbiedige manier fantasie toevoegen aan een waargebeurd verhaal? Met De Schoolschrijver-maand Echt waar? breng je feiten tot leven. 

Lees hier hoe Adopteer een monument en De Schoolschrijver-maand Echt waar? elkaar versterken.

Nieuws
Twee gloednieuwe maandprogramma’s van start

Met trots presenteren we Echt waar?  en Leesgeheimen, twee nieuwe Schoolschrijver-maandprogramma’s waardoor de hele klas gek wordt op schrijven en lezen. Het geheim: Je gaat aan de slag met de beste Kinderboekenschrijvers.

Hoe zou je het vinden om een klas vol kinderen te hebben die graag lezen en schrijven? Die vaker een boek pakken en die het geweldig vinden om met taal bezig te zijn? Met een Schoolschrijver-maandprogramma kun je in 4 lessen het lees- en schrijfplezier van je klas enorm verbeteren. Je vervangt simpelweg vier standaard stellessen door een van onze Maanden. Na een korte voorbereiding help je hun motivatie én hun taalvaardigheid met sprongen vooruit! Lezen wordt leuker als je zelf schrijft.

Door het geven van De Schoolschrijver-maand zijn de kinderen heel gemotiveerd om met het schrijven aan de slag te gaan, en daardoor ben ik ook gemotiveerder om dat soort lessen te gaan maken voor de kinderen. (Juf Samantha, ’t Prisma Rijswijk)

Leesgeheimen – welk boek grijpt jou?

Maak kennis met boeken waarin je helemaal opgaat of waar je hard om moet lachen. Wat gebeurt er als je leest, hoe kies je zelf een leuk boek uit, en hoe kun je zelf iets schrijven dat leuk is om te lezen?

Groep 4-5-6: met schrijvers: Enne Koens, Tjibbe Veldkamp en Lisa Boersen

Groep  6-7-8: met Manon Sikkel, Simone Arts en Jozua Douglas

bestellen of meer informatie

Echt waar? – breng feiten tot leven

In Echt waar? onderzoeken leerlingen het verschil tussen boeken die zijn verzonnen (fictie) of gebaseerd op feiten (non-fictie). Ze leren ook hoe je zelf leuke verhalen schrijft over waargebeurde dingen. 

Voor groep 4-5-6: met Bibi Dumon Tak, Fred Diks en Li Lefebure

Voor groep 6-7-8: met Janny van der Molen, Marc ter Horst en Lysette van Geel

bestellen of meer informatie

De beste aanloop naar de Kinderboekenweek

Een Schoolschrijver-maand is voor veel scholen de ideale aanloop naar de Kinderboekenweek, omdat er dan extra veel aandacht is voor lezen en schrijven. En als er dan een Schoolschrijver echt in de klas langskomt om de laatste les zelf te geven, is het feest compleet.

Lees meer reacties over De schoolschrijver-maanden.

Media en pers Nieuws Persbericht
Oproep tot leesoffensief door Raad voor Cultuur en Onderwijsraad

Laat scholen het niet alleen opknappen. De Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad adviseren een gezamenlijk offensief van overheid, scholen, bibliotheken en tal van andere instanties om kinderen weer aan het lezen te krijgen. Scholen kunnen en moeten het probleem van teruglopende leesmotivatie en leesvaardigheid niet alleen aanpakken. De raden presenteerden vandaag hun advies Lees! Een oproep tot een leesoffensief aan minister Van Engelshoven van OCW.

Nederland scoort laag op leesplezier

Het is uniek dat de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad samen een Advies publiceren. De problematiek rondom leesmotivatie is dan ook urgent en zit op het snijvlak van cultuur en educatie. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de Nederlandse kinderen plezier beleeft aan lezen. Daarmee bungelt Nederland onderaan de lijst van vijftig landen in een internationaal onderzoek. Een op de vijf Nederlandse jongeren heeft een taalachterstand en dreigt als volwassene laaggeletterd de arbeidsmarkt te betreden.

Meer beleid en samenwerking

Drie belangrijke aanbevelingen uit het advies Lees!: er moet een krachtig leesbeleid komen vanuit de overheid, een rijker leesaanbod, en meer samenwerking tussen scholen, ouders, bibliotheken en andere instanties. Al deze elementen zijn volgens de onderzoekers nodig om de leesmotivatie bij Nederlandse kinderen en jongeren terug te krijgen.

Schrijvers kunnen kinderen inspireren

Bij het in ontvangst nemen van het advies zei de minister:

‘Samen is de rode draad in het Advies. De school kan het niet alleen, we moeten het doen met andere experts. Als er maar structureel aandacht is voor lezen.’ Ook zei ze: ‘Wat kunnen we doen om kinderen te inspireren? Zet daarvoor ook kinderboekenschrijvers in de klas in. Leer kinderen niet alleen leesplezier ontdekken maar ook zelf gedichten en verhalen schrijven.’

Het advies slaat de spijker op zijn kop, vindt Annemiek Neefjes, directeur van stichting De Schoolschrijver. De Schoolschrijver wordt in het rapport Lees! genoemd als een van de organisaties die bijdraagt aan de leesmotivatie van kinderen.

‘Bij onze letteren-educatieve programma’s zijn kinderboekenschrijvers, leerkrachten, leesconsulenten, ouders allemaal betrokken om kinderen leesplezier te laten ervaren. Zonder die samenwerking zijn we nergens, en van die samenwerking kunnen nog veel meer kinderen profiteren. Laten we dit rapport beschouwen als een aftrap om met elkaar dit urgente probleem verder aan te pakken en op te lossen.’

Facebook
Twitter
Instagram