Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool

Nieuws

Nieuws van De Schoolschrijver. Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws
Kortingsactie! Boek voor 1 juli een lesprogramma met een kinderboekenschrijver in 2022 en krijg tot 500 euro korting

Basisscholen en bibliotheken kunnen tot 1 juli 2022 tot 500 euro korting krijgen als ze een professionele kinderboekenschrijver live voor de klas boeken tijdens een van De Schoolschrijver-lesprogramma’s. Deze kinderboekenschrijvers – oftewel Schoolschrijvers – zijn ware rolmodellen, die op kinderen en leerkrachten enthousiasme overdragen voor boeken, en die als geen ander kunnen lesgeven in verhalen schrijven.

Meer info? Schrijf je gratis in voor het Kinderboekenweek webinar met Enne Koens op woensdag 29 juni om 15:30 of 16:30. Omdat het de laatste keer voor de vakantie is, verloten we een BOEKENPAKKET onder de aanwezigen 💥 Schrijf je hier nog snel in!

Waarom deze tijdelijke korting?

Deze kortingsactie wordt mogelijk gemaakt door het Nederlands Letterenfonds. Het fonds vergoedt de auteurshonoraria, waardoor de all-in tarieven voor onze lesprogramma’s nu zeer voordelig zijn en schrijvers ondersteund worden in hun waardevolle werk.

Deze lesprogramma’s en teamtrainingen vallen onder de kortingsactie:

1. Maandprogramma’s met slotles van een live Schoolschrijver

Een serie van 4-6 digibordlessen vol video’s en opdrachten rond lezen, schrijven en taalplezier, met bekende kinderboekenschrijvers (Schoolschrijvers) in de hoofdrol. De slotles met een live schrijver in de klas wordt een spetterende finale! Voor groep 5-6 en 7-8 dit schooljaar: vier digibordlessen van een uur, vijfde les live. Voor groep 3-4: zes digibordlessen van een half uur, zevende les live. Bijvoorbeeld inzetbaar tijdens de Kinderboekenweek 2022. 

Bekijk hier de maandprogramma’s
Bekijk hier de tarieven
Bestel nu een maandprogramma!

2. De Leerlijn Lezen en Schrijven (voorheen Jaarlijn)

Vanaf schooljaar 2022-2023 bieden we de Leerlijn Lezen en Schrijven aan (voorheen Jaarlijn). Het alternatief voor begrijpend lezen en voortgezet technisch lezen. De Leerlijn biedt meer aandacht voor lezen, schrijven en taalplezier het gehele schooljaar door met daarbij een hoofdrol voor de leukste kinderboekenschrijvers. Schoolbreed inzetbaar voor groep 3 tot en met 8. Met inspirerende digibordlessen, een Academie-training voor leerkrachten en een live les door een ervaren kinderboekenschrijver in de klas (Schoolschrijver). Een doorgaande effectieve leerlijn die aansluit bij het referentiekader taal. Met heel veel aandacht voor woordenschat, leesbegrip, leesvoorkeur, zelf verhalen leren schrijven en heel veel lezen (actuele kinderboeken).

Meer over De Leerlijn

Impressie opbouw Leerlijn Lezen en Schrijven:

3. De Schoolschrijver Academie-training

Bestemd voor leerkrachten of leesconsulenten van de bibliotheek. Over het vergroten van de leesmotivatie en het zorgen voor inspirerend schrijfonderwijs op de basisschool. Teamtrainingen van 3 uur (op locatie) of 1,5 uur (online), geheel verzorgd door een ervaren Schoolschrijver.

Bekijk hier de tarieven
Schrijf je direct in voor een teamtraining

Contact

Bel vrijblijvend met onze adviseurs Marianne Bastianen en Rosan Limburg op 020 – 8463069 tijdens kantooruren voor meer informatie of een offerte. Of mail ons via interesse@deschoolschrijver.nl

actievoorwaarden en boekingen
Blog Nieuws Vacature
Kom jij stage lopen in het marketingcommunicatiesales-team bij De Schoolschrijver?
Wat ga je doen? 

Voor onze afdeling Marketing, Communicatie en Sales zoeken we per 1 september 2022 een enthousiaste stagiair(e) voor minimaal 4 maanden (3 – 5 dagen per week). Als stagiair(e) draai je mee in het marketingcommunicatiesales-team, bestaande uit vijf deskundige collega’s. Je wordt inhoudelijk aangestuurd door het hoofd Marketing, Communicatie en Sales: Charlotte Buiskool.

Als stagiair(e) draai je dagelijks mee in het team, een leerzame tijd. Je denkt onder andere mee over de inzet van onze sociale media en website en bedenkt en creëert hier toffe content voor, zoals: visuals, artikelen, foto’s en filmpjes. Ook ondersteun je de communicatiespecialist rondom het genereren van free publicity, het schrijven van nieuwsbrieven, het uitvoeren van mediacampagnes en het opzetten van onderzoek. Alles om te zorgen dat De Schoolschrijver en onze lesprogramma’s meer bekend worden bij onze doelgroepen.

Wat doet De Schoolschrijver?

De Schoolschrijver biedt effectieve digitale onderwijsprogramma’s rond lezen en schrijven voor alle basisscholen, met in de hoofdrol bekende kinderboekenschrijvers zoals Janneke Schotveld, Maren Stoffels en Jozua Douglas. Deze Schoolschrijvers delen in de programma’s hun liefde voor verhalen schrijven met de kinderen en leerkrachten en maken zo van taallessen echt een spannend avontuur.

Dankzij onze lesprogramma’s worden leerlingen structureel sterkere lezers en schrijvers, vol zelfvertrouwen. In het schooljaar 2020-2021 hebben al 190.000 kinderen onze unieke creatieve lesprogramma’s gevolgd en zijn duizenden leerkrachten getraind. Voor de komende 5 jaar hebben we nog grotere ambities die bijdragen aan onze missie: #iederkindtaalsterk.

Wat verwachten we van jou?
  • Je studeert op WO- of op HBO-niveau met een relevante specialisatie zoals Marketing, Communicatie, Nederlands, Neerlandistiek of Jeugdliteratuur;
  • Je hebt affiniteit met cultuureducatie, primair onderwijs, kinder- en of jeugdliteratuur;
  • Je bent leergierig, ambitieus en gewend de handen uit de mouwen te steken;
  • Je werkt precies, bent enthousiast en flexibel en vindt het leuk dingen zelfstandig en proactief op te pakken;
  • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden en een vlotte, foutloze pen, afgestemd op de doelgroepen;
  • Je wilt meehelpen om onze marketingcommunicatiesales-activiteiten te ontwikkelen en uit te voeren;
  • Je bent bekend met digitale werkomgevingen en socialemediaplatformen;
  • Je gaat organisatorische klussen niet uit de weg.
Wat bieden wij jou?
  • Je maakt deel uit van een energiek en gedreven team bestaande uit 15 enthousiaste collega’s totaal;
  • Je wordt intensief begeleid, zowel inhoudelijk als persoonlijk en organisatorisch;
  • Je werkt in een leuk kantoor aan het WG-Plein in Oud-West, randje centrum Amsterdam en dicht bij het Vondelpark. Vanzelfsprekend zijn er voldoende mogelijkheden om thuis te werken;
  • Je krijgt veel ruimte voor eigen initiatief. We kijken graag samen met jou waar jouw kwaliteiten, interesses en leerdoelen liggen, zodat jij een belangrijke bijdrage kunt leveren aan onze activiteiten én tegelijkertijd zo veel mogelijk uit je stage kunt halen.
Wat verdien je?

De stagevergoeding bedraagt 450 euro voor 40 uur per week. Als je minder uren stage loopt, ontvang je een stagevergoeding naar rato. Afhankelijk van je woonplaats kun je ook een reiskostenvergoeding ontvangen.

Belangstelling?

Wil je meer weten? Neem dan contact op met Charlotte Buiskool via 06-13232325. Of stuur meteen een mail met een korte motivatie en je CV naar charlotte.buiskool@deschoolschrijver.nl.

Blog Nieuws
Jouw Kinderboekenweek 2022 geregeld met De Schoolschrijver-maand – en met live schrijver

Tip: Boek voor 1 juli een programma of training met een kinderboekenschrijver in 2022 en profiteer tot 500 euro korting!

De Kinderboekenwéék…? Maak er een Kinderboekenmaand van en haal De Schoolschrijver-maand in huis met een hoofdrol voor bekende kinderboekenschrijvers (Schoolschrijvers) zoals Simon van der Geest of Maren Stoffels. Met een van onze 8 makkelijk uitvoerbare maandprogramma’s voor groep 3-8 zet je direct de lees- en schrijfmotor van je leerlingen aan en vergroot je de lees- en schrijfvaardigheid van je klas in mum van tijd. Bovendien krijg je als leerkracht zelf nieuwe ideeën voor inspirerende lesopdrachten.

Maak vrijblijvend kennis met onze lesprogramma’s en krijg inspiratie tijdens een webinar / sneak preview op:

✅ Woensdag 29 juni, vanaf 15:30 of 16:15 uur, schrijf je hier in.
✅ Donderdag 8 september, vanaf 15:30 of 16:15 uur, schrijf je hier in.

Kinderboekenweek 2022: Gi-ga-groen

De periode rond de komende Kinderboekenweek 2022 met als thema Gi-ga-groen (5-16 oktober) is ideaal om in de klas meer aandacht te geven aan lezen en schrijven. De 4-6 digibordlessen en live lessen met bekende kinderboekenschrijvers zoals Pieter Koolwijk of Janneke Schotveld zorgen voor een betere woordenschat, meer leesmotivatie en meer zelfvertrouwen bij lezen en schrijven. En als feestelijke finale is er de optie: slotles met een LIVE SCHOOLSCHRIJVER in de klas. Wacht niet te lang want de agenda’s van de schrijvers lopen al vol.

Interesse gekregen hoe een maand eruit ziet voor de Kinderboekenweek? Meld je dan nu direct aan voor een sneak preview in april, mei of juni. Of bestel hem direct via de bestelpagina.

8 maandprogramma’s met kinderboekenschrijvers in de hoofdrol
  • Groep 3-4: Op boekenreis!: kinderen worden nieuwsgierig naar boeken, en leren zelf hun eerste verhalen te maken
  • Groep 3-4: Zin in Verzinnen: leren hoe je samen verhalen verzint, personages tekent en alles opschrijft. Met aansprekende schrijf- en tekenopdrachten
  • Groep 3-4: Taalkabaal: hoe je kunt spelen met letters, woorden en klanken. Liedjes zingen, rijmpjes lezen, moppen vertellen en taalspelletjes spelen
  • Groep 5-8: Leesgeheimen: komen leerlingen in aanraking met verschillende soorten boeken. Zo ontdekken ze wat hen zelf aanspreekt
  • Groep 5-8: Schrijfgeheimen: op zoek naar de ingrediënten die ze kunnen gebruiken om zelf een verhaal te schrijven
  • Groep 5-8: Dichtgeheimen: ontdekken kinderen wat ze zelf het leukst vinden en leren ze vol overgave te experimenteren met woorden
  • Groep 5-8: Echt waar: maken leerlingen kennis met boeken over bestaande mensen of feiten (non-fictie)
  • Groep 5-8: Van kop tot staart: leren kinderen een zelf bedacht verhaal te schrijven, met een fantasievolle inhoud en een kloppende structuur
Onze maandprogramma’s in het kort
  • 4 lessen via digibord van 60 minuten voor groep 5-6 en 7-8
  • 6 lessen via digibord van 30 minuten voor groep 3-4
  • Hoofdrol voor kinderboekenschrijvers (Schoolschrijvers)
  • Kan o.a. de stellessen vervangen; sluit goed aan bij taaldoelen
  • Direct effect op motivatie en prestaties leerlingen
  • Inclusief werkbladen en handleiding
  • Inclusief boekenlijstjes en tips voor inzet van de leesconsulent
  • Handvatten tot doorzetten effectieve aanpak na afloop
  • Optie: extra slotles met een LIVE SCHOOLSCHRIJVER in de klas

Succes verzekerd met de Maand en bovendien zal je ervaren dat met onze aanpak ook na de Kinderboekenweek het schrijf- en leesplezier in de klas blijft. De technieken kun je naadloos toepassen tijdens je eigen lessen. Kijk wat De Schoolschrijver-maand voor jouw school kan betekenen.

Heb je al andere plannen voor de Kinderboekenweek?

Geen nood, onze maandprogramma’s zijn het hele jaar schoolbreed inzetbaar voor groep 3 tot en met 8. In vier tot zes kant-en-klare digitale lessen, met een hoofdrol voor kinderboekenschrijvers, help je het lees- en schrijfplezier van je klas met sprongen vooruit. Extra feestelijk: de slotles van een maandprogramma kan als onvergetelijke finale worden verzorgd door een bekende kinderboekenschrijver (een Schoolschrijver) live in de klas.

Gratis ideeën en opdrachten voor de Kinderboekenweek

Lezen wordt nog leuker als je zelf ook gaat schrijven. In deze 19 filmpjes geven Schoolschrijvers je een gouden lees- of schrijftip én we geven je er een gratis schrijfopdracht bij om te downloaden. Over superheld worden (Marcel van Driel), over situaties waarin je juist niet weet wat je wilt (Barbara Scholten). En in de opdracht van Aby Hartog ga je oefenen in vertellen waarom je een boek leuk vindt.

Ontmoet De Schoolschrijver en schrijf je in voor een sneak preview

We vertellen je graag meer over De Schoolschrijver-maandprogramma’s tijdens onze gratis online sneak previews. Daar leggen we uit hoe onze aanpak werkt, wat er in onze programma’s gebeurt en vertelt een van de Schoolschrijvers hoe de kinderboekenschrijvers de leerkracht versterken. Wil je direct contact met een van onze adviseurs Marianne Bastianen of Rosan Limburg – dan kun je ze hier een mailtje sturen of een bericht sturen:

    Nieuws Vacature
    Vacature! De Schoolschrijver zoekt een communicatiespecialist (tijdelijk)

    omvang 0,6 – 0,8 fte | ingang: per 1 september 2022 tot 1 april 2023 I in verband met vervanging zwangerschapsverlof I sluitdatum sollicitaties: 1 juli 2022

    Dit doet De Schoolschrijver

    De Schoolschrijver biedt effectieve digitale onderwijsprogramma’s rond lezen en schrijven voor alle basisscholen, gegeven door bekende kinderboekenschrijvers. Dankzij de programma’s worden leerlingen structureel betere lezers en sterke schrijvers, vol zelfvertrouwen. In het schooljaar 2021-2022 hebben al 190.000 kinderen onze unieke creatieve lesprogramma’s gevolgd en zijn duizenden leerkrachten getraind. Voor de komende 5 jaar hebben we nog grotere ambities die bijdragen aan onze missie: #iederkindtaalsterk.

    Wie we zoeken

    Per 1 september 2022 tot 1 april 2023 zoeken we voor de afdeling Marketing, Communicatie en Sales een enthousiaste communicatiespecialist. Dit in verband met vervanging zwangerschapsverlof. Je bent verantwoordelijk voor het succesvol uitbouwen van de communicatie-activiteiten en de merkbekendheid van De Schoolschrijver. Je bent een teamplayer, creatief, out of the box denker en een kei in copy. Je hebt ervaring met basisonderwijs en weet de doelgroep met jouw communicatie te raken. Je houdt van afwisseling en je vindt het leuk om je te verdiepen in data om de campagnes voor onze verschillende doelgroepen nog beter te laten worden. Je wordt onderdeel van een leuk energiek team met diverse disciplines en je legt verantwoording af aan het hoofd van de afdeling.

    Werkzaamheden van de communicatiespecialist
    • Opzetten en uitvoeren van een pr-plan voor verschillende doelgroepen binnen het onderwijsveld;
    • Onderhouden van relaties (pers, vak- en algemene media) ten behoeve van free publicity;
    • Schrijven en (co)produceren van publiciteitsmateriaal – o.a. brochures, flyers en nieuwsbrieven;
    • Opzetten van (content) partnerships met influencers en mediapartijen;
    • Bedenken, opzetten en uitvoeren van de marketingcampagnes samen met de online marketing specialist;
    • Het schrijven en plaatsen van artikelen op de website, samen met de online marketing specialist;
    • Coördineren van aanwezigheid op events, waaronder de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT);
    • Coördineren van opdrachten aan de (huis)fotograaf en videospecialist voor de productie van beeldmateriaal;
    • Bijhouden van uitingen, mediaberichten en beeldmateriaal voor later gebruik (o.a. jaarverslag en social media).
    Functie-eisen
    • Minimaal HBO-werk- en denkniveau;
    • Opleiding in Media of Communicatie; 
    • 3-5 jaar ervaring in een vergelijkbare functie;
    • Je bent een sterke copywriter, je past je communicatiestijl eenvoudig aan op verschillende doelgroepen en/of niveaus;
    • Je hebt een proactieve en zelfstandige instelling;
    • Je bent resultaatgericht en ondernemend;
    • Je hebt ervaring met agile en datagedreven werken;
    • Je hebt ervaring met bekende tools binnen publiciteit en media;
    • Je hebt ervaring met of in het (basis)onderwijs.
    Wij bieden

    Een uitdagende functie voor zeven maanden binnen een ambitieuze scale-up, gesitueerd aan het WG-Plein, dichtbij het Vondelpark in Amsterdam. Werken bij De Schoolschrijver betekent werken binnen een inspirerende, innovatieve organisatie. Het gaat om een kleinschalig team met leuke collega’s en met een duidelijke missie: een taalsterke toekomst voor ieder kind. En die missie is nu urgenter dan ooit. Wij bieden jou de ruimte om onze communicatie en campagnes succesvol in te richten en uit te bouwen. Daarmee kun je een positieve, persoonlijke bijdrage leveren aan een actueel thema binnen het basisonderwijs: het bestrijden van de leescrisis. 

    Reageren op de vacature voor communicatiespecialist

    Stuur je mail/brief met CV voor vrijdag 1 juli naar charlotte.buiskool@deschoolschrijver.nl. Wil je meer informatie, dan kun je contact opnemen met Charlotte Buiskool, hoofd Marketing, Communicatie en Sales, via bovenstaand e-mailadres of via 06-13232325. De Schoolschrijver streeft een brede diversiteit in haar team na en nodigt daarom graag kandidaten met diverse achtergronden uit om te solliciteren. Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

    Blog Nieuws
    De Waanzinnige Lees- en Schrijfweken – elke dag tips voor in de klas, boekenkast, vakantie en nog veel meer

    Tijdens De Waanzinnige Lees- en Schrijfweken werken we samen toe naar de zomervakantie. Van 1 juni tot 8 juli vind je elke dag waanZINNIGE tips voor in de klas, in de vakantie en in de boekenkast en nog veel meer leuks op deze pagina en op onze sociale media! Elke dag hebben we een terugkerend thema. Hou deze pagina in de gaten voor actuele lees- en schrijftips.

    Maandag – Tips voor in de klas

    Ga met een knal het jaar uit met de lees- en schrijfknallers! Op maandag delen we de leukste tips om in de laatste weken lees- en schrijfplezier te hebben met jouw klas.

    Leesknaller #1 – Een boekenruil

    Een boekenruil is een leuke manier om ervoor te zorgen dat alle kinderen nieuw leesvoer hebben voor tijdens de vakantie. Je kan het groots aanpakken en ruilen met de hele school of het klein houden en de ruil alleen in je eigen klas organiseren.

    Geef je leerlingen een briefje mee gericht aan de ouders om te vragen of ze (minstens) een boek, tijdschrift of stripboek mee willen geven. Maak er iets gezelligs van met wat muziek en wat lekkers en ruilen maar!

    Tips:

    • Spreek duidelijk af of de leerlingen het boek na de zomervakantie teruggeven of mogen houden
    • Stel eisen aan de boeken, zodat ze niet te ouderwets zijn
    • Denk na over wat je doet als er kinderen zijn die niet in staat zijn om iets mee te nemen
    • Maak verschillende punten voor leeftijden of genres, zodat kinderen weten waar ze het beste kunnen zoeken voor boeken die bij hen passen

    Schrijfknaller #1 – Proefles

    In de laatste weken voor de vakantie nog een mooie en creatieve les geven rondom lezen en schrijven? Doe één van onze proeflessen voor groep 3-8. De proeflessen zijn lessen van maximaal 30 minuten waarin de leerlingen gaan lezen én schrijven.

    Jij en de kinderen worden op weg geholpen met tips en oefeningen met kinderboekenschrijvers als  Maranke Rinck en Martijn van der Linden (Bob Popcorn), Mirjam Oldenhave (Mees Kees) en Manon Sikkel (Geheim agent Oma en De beste school van de hele wereld). Gegarandeerd een leuke les dus!

    Leesknaller #2 – Boekenspeurtocht

    Met een boekenspeurtocht in de (school)bibliotheek ontdekt jouw klas nieuwe boeken en leren ze de bibliotheek nog beter kennen!

    Bespreek met je lokale bibliotheek of je daar terecht kan of organiseer het in de schoolbibliotheek. Maak een formulier voor elk kind of elk groepje en zet daar op duidelijk waar ze naar op zoek gaan.

    Ideeën nodig? Laat leerlingen op zoek gaan naar:

    • Elementen op boekomslagen
      Vind een boek voor elke kleur van de regenboog; maak een A4-tje met covers die ze kunnen vinden
    • Woorden in verschillende boeken, die samen een puzzelzin vormen
      (“Pluk van de Petteflet – Annie M.G. Schmidt; blz. 8, regel 19, woord 4” = boekwinkeltje)
    • Schrijvers
      Vind een boek van een schrijver met elk letter van het alfabet; zoek een boek van Brenda Heijnis en een van Maren Stoffels
    • Of een combinatie!
      Vind je favoriete boek; vind een boek met een paard erop; vind een boek waar het woord ‘strand’ in de titel zit; etc.

    Schrijfknaller #2 – 5x creatief met boekentitels!

    Titels zijn ontzettend belangrijk. Het is namelijk hoe je een boek herkent! Dit is een lijstje van ideeën om met deze titels aan de slag te gaan.

    Tip 1: Husselen maar!

    Als je letters husselt in de titel dan is het maar de vraag of je snapt over welk boek het gaat. Laat de kinderen raden om welke boeken het gaat. Je kan hierbij een grote hussel doen, met een anagram van de titel (weet jij welk boek Geursporen zou kunnen zijn? Het is het nieuwe boek Supergroen van Thijs Goverde!). Of je husselt maar een paar letters, zo krijgt Ik ben Vincent en ik ben niet bang van Enne Koens de schuilnaam Ik ken Vincent en ik ben niet lang.

    Tip 2: Raad de rijm

    Je kan ook een ander taalspel erop loslaten door een paar woorden uit de titel te vervangen door rijmwoorden. Op die manier wordt Een tijger in je bed van Bibi Dumon Tak zomaar Een reiger in je flat. Laat de kinderen titels rijmen of doe het zelf en laat hen de titels raden.

    Tip 3: Gebruik 😁✨📚💭 (emoji’s!)

    Net als bij de vorige tip is dit iets wat je de kinderen kan laten doen of kan laten raden. In het eerste geval worden ze uitgedaagd om na te denken over welk tekentje het duidelijkst de betekenis van een woord overbrengt. Stel, je kiest voor Mus en kapitein Kwaadbaard en de vijf slangen van Kevin Hassing, dan mis je een emoji van een kapitein. Dus hoe beeld je het dan uit? Nou, zo bijvoorbeeld: 🐦 en 🚣⛵️   😡🧔 en de 🐍🐍🐍🐍🐍.

    Maar je kunt het ook op het bord laten zien zodat ze kunnen raden. Zie jij welk boek van Simon van de Geest hier bedoelt wordt? Wie is er 😨 voor de ⚽️🧟‍♀️🧟🧟‍♂️. Het is natuurlijk Wie is er bang voor de voetbalzombies!

    Tip 4: Verpest (lees: verander) een boek met een letter

    Blaas nieuw leven in een boek door maar één letter te veranderen in de titel! Bedenk samen in de klas de gekste titels en wie weet raken jullie nog geïnspireerd om er een echt verhaal over te schrijven.

    Zie je het al voor je? Harry verandert in een baby in Harry Potter en de Speen der Wijzen; Het leven van een loser gaat ineens over schaken (Het leven van een loper); Dolfje Weergolfje is gek op surfen; en Superjuffie en Mees Kees gaan op ramp in plaats van op kamp!

    In 2017 was #verpesteenboekmeteenletter een twittertrend voor volwassenen, maar ook voor kinderen is het erg grappig.

    Tip 5: Beeld een titel uit (of doe de omslag na)

    Je kan het ook wat actiever maken! Laat iedereen zijn of haar favoriete boek kiezen en laat ze een manier verzinnen om de titel (of omslag) na te doen. Dit kan zo simpel (gewoon voor de klas) of zo uitgebreid (met attributen en foto’s) zijn als je zelf wil!

    Dinsdag – Tips voor in de vakantie

    Hoe zorg je ervoor dat kinderen ook in de zomer met plezier lezen en schrijven? Elke dinsdag geven we tips die je kunt doorgeven aan leerlingen en ouders om de zomerleesdip tegen te gaan.

    Tip #1 – Vakantiedagboek

    Een vakantiedagboek bijhouden is een wel bekend idee, maar elke dag over je eigen dag schrijven is soms lastig om een zomer lang vol te houden. De oplossing? Vertel de kinderen dat er veel meer mag komen te staan in hun vakantiedagboek! Laat ze verhalen schrijven, strips tekenen, moppen bedenken of zelf dichten.

    Tips:

    • Zorg dat elke leerling een schrift heeft (of laat ze zelf een knutselen tijdens de laatste weken)
    • Meer tijd beschikbaar? Maak een dagboek met suggesties! Denk aan beginzinnen, verhaalideeën of schrijfopdrachten van Schoolschrijvers, zoals:

    Tip #2 – Vakantieleesbingo

    Kinderen echt uitdagen tijdens de vakantie? Print deze zomerse vakantieleesbingo op A4- of A3-formaat. Wanneer een leesopdracht is uitgevoerd kunnen ze postzegels afkruisen of inkleuren. Zo worden ze extra gestimuleerd om te gaan lezen.

    Tip: laat ze ontdekken welke bekende trekpleisters er op de postzegels staan!

    Tip #3 – Boekenlegger maken

    Soms zit geluk in een klein hoekje, zoals een mooie boekenlegger om bij te houden waar je bent gebleven. En zo’n boekenlegger wordt nog leuker als je deze zelf hebt gemaakt!

    Wat zo leuk is aan dit idee, is dat het ontelbaar veel manieren zijn om een boekenlegger te maken:

    • Knip uit een stevig papiertje een boekenlegger van 5cm bij 14cm en teken/verf/krijt iets moois zoals je favoriete dier of je eigen naam
    • Gebruik gekleurde papiertjes om een boekenlegger te vlechten
    • Maak met garen een coole pompom-boekenlegger
    • Vouw een origami boekenlegger, zoals een grappig monster of lief hartje

    Je kunt dit ook als lesactiviteit doen, misschien wakkert het enthousiasme aan om de boekenlegger echt te gebruiken in de vakantie!

    Tip #4 – Stuur een ansichtkaart

    Maak de vakantie iets om over naar huis te schrijven en verstuur een ansichtkaart! Het lijkt misschien achterhaald, maar eigenlijk is het alleen maar extra bijzonder geworden om een echte kaart te ontvangen! En raad eens? Het is ook nog eens superleuk om er een te versturen! Je mag een mooi exemplaar uitzoeken en dan op de achterkant een mooi bericht of verhaaltje schrijven voor de ontvanger.

    Woensdag – Tips bij de inspiratiepolls

    Inspireer elkaar door mee te doen aan de inspiratiepolls op woensdag!

    Week 1 – Doe jij al iets om jouw klas te laten lezen tijdens de vakantie?

    Tijdens de eerste week was de vraag wat leerkrachten deden om ervoor te zorgen dat hun leerlingen zouden blijven lezen tijdens de zomer. Schoolschrijver Corien Oranje heeft in ieder geval al een goede tip!

    Week 4 – Een dilemma

    In week vier bevat de poll een grappig dilemma. Een leuk idee om zo’n dilemma voor te leggen aan de klas, wat zouden zij kiezen? En kunnen ze zelf ook zo’n creatief dilemma kunnen verzinnen?

    Donderdag – Boekentips

    Het is er: zin om te lezen! Maar wat dan? Haal inspiratie uit onze boekentips voor groep 3-8 die we elke donderdag delen.

    Een leuke lijst:
    Groep 3-4
    • Er was eens een koe – Pim Lammers
      Koe Eefje gaat op zoek naar een sprookje waarin een koe de hoofdrol speelt.
    • Agent en Boef en de gladde grapjes – Tjibbe Velkamp en Kees de Boer
      Een spannend en grappig verhaal waarin Boef Agent steeds te slim af is.
    • Die kleine is Don, de lange is Sjon – Catharina Valckx
      Don en Sjon zijn twee beste vrienden die samen wonen en allerlei avonturen beleven.
    • De krijtjes staken – Drew Daywalt en Oliver Jeffers (vertaald door Koos Meinderts)
      Teun moet de problemen van zijn krijtjes oplossen, zodat ze weer voor hem willen krijten.
    Groep 5-6
    • Ik ben Vincent en ik ben niet bang – Enne Koens
      Vincent wordt gepest en dus is school net als survivallen: je weet nooit wat er zal gebeuren en dus moet je overal op voorbereid zijn.
    • De zee kwam door de brievenbus – Selma Noort
      De watersnoodramp van 1953 wordt verteld door de ogen van Liesje van 8.
    • Dog Man – Dav Pilkey (vertaald door Tjibbe Veldkamp)
      Graphic novel over een superheld die dol is op botten en de stad moet beschermen.
    • Lennox en de gouden sikkel – Zindzi Zevenbergen
      Lennox wil zijn vader in het ziekenhuis verrassen met zijn gelukshangertje, maar dat gaat niet volgens plan.
    Groep 7-8
    • Plan C – Simone Arts
      Cees komt wonen bij Diede en haar familie, die pleeggezin zijn. Zij moeten erg aan elkaar wennen en hun tijd samen loopt anders dan verwacht.
    • Geel gras – Simon van der Geest
      Fieke heeft een groot probleem, want haar ouders zijn haar vergeten op de camping in Frankrijk.
    • De Costa Banana serie – Jozua Douglas
      Een supergrappige serie van over Rosa en Fico, de kinderen van de knotsgekke president Fernando van Costa Banana. Er zijn al 6 boeken!
    • De zomer waarin ik in een caravan woonde – Evelien Feltzer
      Juno wil niet met haar ouders in een caravan wonen maar misschien leert ze toch om te zien hoe bijzonder leven op een camping is.

    Een zonnige lijst:
    Groep 3-4
    • Het zonnige zomerboek – verzameling van diverse auteurs
      Een verhalenbundel vol met zomerse verhalen van auteurs zoals Annemarie Bon, Lysette van Geel, Kelly van Kempen, Iris Boter, Marte Jongbloed, Selma Noort en Carry Slee. Met zoveel verschillende schrijvers en onderwerpen is er voor elk wat wils!
    • Duizend-en-één paarse djellaba’s – Hasna Elbaamrani en Lisa Boersen
      Esmaa gaat zoals gewoonlijk in de zomervakantie naar haar familie in Marokko. Ze gaat daar graag naar de markt, waar ook acrobaten, slangenbezweerders en waarzeggers zijn. Maar eenmaal daar raakt ze haar moeder kwijt. Gelukkig weet Esmaa dat haar moeder een paarse djellaba aanhad, maar hoe vindt ze haar in een menigte van duizend-en-één paarse djellaba’s?
    Groep 5-6
    • Pippa’s eiland – Martine van der Horn
      Pippa woont op Ameland en heeft maar een saaie vakantie. Zij brengt veel tijd door met haar opa en ze komt erachter dat hij veel schulden heeft. Dan ontmoet ze Adam, die op vakantie is op het eiland, en samen bedenken ze een plan om opa te helpen.
    • De Gorgels en het geheim van de gletsjers – Jochem Myjer
      In het derde boek uit de serie gaat Melle op vakantie in de Alpen. Zijn zusje Limoni is midden in de nacht ineens haar Gorgel kwijt. Ze gaan op zoek en het spoor leidt naar de gletsjer, die langzaam begint te smelten nu het warmer wordt. Melle, Limoni en zijn Gorgel Bobba maken kennis met Murmeltieren, roofvogels, Berggorgels en Kotsbalgers. Ze worden geholpen door Katja, die alles weet over de gevaren van de bergen…
    Groep 7-8
    • Eilanddagen – Gideon Samson
      Als de zomervakantie begint, stuurt de moeder van de twaalfjarige Jakob hem naar zijn vader in Griekenland. Hier heeft Jakob niet zoveel zin in. Wat moet hij daar op dat eiland bij zijn vader, met wie hij nauwelijks contact heeft? De eerste dagen brengt Jakob zijn tijd binnen door met het lezen van stripboeken. Wanneer hij Michális ontmoet, leert hij het eiland kennen. En als Puck, het Nederlandse vriendinnetje van Michális, ook op het eiland is, begint zijn vakantie pas echt. Maar dan ontdekt Jakob wat verliefd zijn is.
    • Die zomer met Jente – Enne Koens
      Marie verhuist tegen haar zin naar een nieuwbouwwijk. Ze laat Zoë, haar BB en BZ (Beste Buurmeisje en Bijna Zus) achter, maar maakt op haar eerste dag in de polder al een nieuwe vriendin: Jente. Er volgt een zomer waarin ze elke dag zwemmen, logeren, jongens bespioneren, opgroeien. Met Jente zijn de dagen vol avontuur, maar soms is ze ineens driftig, en af en toe zelfs gemeen. Naarmate de zomer vordert, begint er iets te wringen bij Marie. Moet je elkaar altijd kunnen vertrouwen, zoals ze Zoë vertrouwde, of kan vriendschap ook heel anders zijn?

    Een (waan)zinnige lijst:

    Deze lijst heeft een onderliggende tip: start een leesclub! Het groepselement maakt lezen niet alleen leuk, maar ook ontzettend gezellig. Ieder kan een eigen boek kiezen, maar het is ook heel leuk om samen hetzelfde boek te lezen! Dit zijn bijvoorbeeld boeken die voor genoeg gesprekstof zorgen.

    Groep 3-4
    • Stinkie van Tjibbe Veldkamp en Emanuel Wiemans
      Ken je die boeken over paardenmeisjes? Die dromen van een eigen pony die Pinkie heet? En dat die droom dan uitkomt? En dat ze op het eind dan ook nog een wedstrijd winnen? Dit was zo’n boek! Gelukkig is het verbeterd. Iemand streepte woorden door, voegde tekstballonnen en tekeningen toe. Maak kennis met Pip en haar schetenlatende vampierpony Stinkie…
    • Anansi de spin – een koekje van eigen deeg van Iven Cudogham
      In dit boek probeert Anansi weer een slim plannetje te bedenken. Maar ondanks al zijn sluwe ideetjes pakken zijn plannen niet altijd uit zoals hij wil. Anansi is aan het oogsten in zijn tuintje. Hij vindt het werk veel te zwaar en daarom probeert hij Schildpad en Otter voor zijn karretje te spannen. Maar die kennen Anansi langer dan vandaag!
    • Tweeling van Mylo Freeman
      Robbie en Roef doen het liefst alles samen, dragen altijd dezelfde kleren en zijn allebei gek op ridders. Ze voelen zich als een tweeling. Als ze na school een zandkasteel bouwen, pakt een meisje het schepje van Robbie af. Roef zegt dat ze dat niet moet doen. Maar even later doet ze het wéér. Dan blijkt het niet één meisje te zijn, maar twee. Ze zien er precies hetzelfde uit. En zij beweren een echte tweeling te zijn.
    Groep 5-6
    • Ontsnapt! – Theaterlezen over toen van Ineke Kraijo en Marlies Verhelst
      De 20 verhalen en 10 moppen in dit historische theaterleesboek zijn los van elkaar te lezen. Onderin elk verhaal is in een informatief blokje tekst de historische context van de dialoog te lezen. De verhalen geven een goed beeld van het dagelijkse leven van kinderen in de verschillende perioden. Extra leuk: je kan de verhalen ook opvoeren als toneelstuk tijdens de leesclub!
    • Miss Eenhoorn – Edward van de Vendel en Floor de Goede
      Ayla doet mee aan de voorronde van de grote Miss-Eenhoorn-verkiezing, maar de jury vindt haar niet geschikt. Omdat ze een zebra is, en geen paard… En ze is niet de enige die uitgesloten wordt. Samen bedenken de afgewezen deelnemers een plan.
    • Het geheim van de verborgen camping – Ruben Prins en Mayke Vaneker
      Goed, beter, best. Beter dan best bestaat niet, vindt Fenna. Dus wil ze in alles de beste zijn, anders is er niets aan, toch? Op vakantie met haar ouders ontdekt Fenna een verborgen camping. Als ze ’s nachts merkt dat hun hondje Randy weg is, gaat ze hem met haar tweelingbroer Mart zoeken. Ze komen op een circusterrein met vuurspuwers en acrobaten. Iedereen lijkt verkleed en overal zijn soldaten. Als Fenna bij het boogschieten in één keer in de roos schiet, roept ze vrolijk: ‘Ik ben de beste!’ Onmiddellijk valt het hele terrein stil…
    Groep 7-8
    • Palmen op de Noordpool van Marc ter Horst en Wendy Panders
      Iedereen heeft het over klimaatverandering. Maar bijna niemand snapt het. Jij wel, als je dit boek hebt gelezen. In Palmen op de Noordpool vertelt Marc ter Horst je alles over klimaatverandering. Het is een verhaal vol vulkanen, mammoeten en stoommachines. Met smeltende gletsjers, verwoestende orkanen en gniffelende inktvissen. En met dappere wetenschappers die diep in ijs boren om te laten zien dat klimaatverandering van alle tijden is, maar dat de opwarming van nu toch echt een ander verhaal is. Palmen op de Noordpool is een belangrijk boek over jou en je toekomst, maar ook een grappig boek vol verrassende informatie. Nu kunnen jullie het tijdens de leesclub het ook hebben over klimaatverandering!
    • Wie achter deze deur verdwaalt van Rindert Kromhout en Tonke Dragt
      De verlegen Laurenzo mag op bezoek bij een beroemde schrijfster. In haar huis ontdekt hij een deur die op slot zit. Volgens de schrijfster wachten achter die deur onbekende landen, die je alleen kunt betreden met een visum dat goedgekeurd moet worden door de ambassadeur. Laurenzo’s klas twijfelt: wie is die geheimzinnige ambassadeur? Wat wacht er achter die deur? Er is maar één manier om daarachter te komen…
    • De zweetvoetenman van Annet Huizing en Margot Westermann
      Wat weet jij over advocaten, rechters en wetten? Na het lezen van dit boek weet je altijd meer! Lees over het zeilmeisje Laura, dat eerst niet en later wel in haar eentje de zee op mocht. Over de man die ‘fuck de koning!’ riep. Over rapper Typhoon die door de politie aan de kant werd gezet omdat hij in een dure auto reed. En over de onterechte veroordeling van Lucia de B. Zo ontdek je dat het recht super leuk en soms ook wel ingewikkeld.

    Een ‘makkelijke’ lijst:

    Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?! Maak gebruik van wat je al weet en kijk naar boeken die lijken op je favorieten. De boekentips van deze week bestaan uit twee boeken die iets met elkaar gemeen hebben, want dan is de kans groot dat als de een in de smaak valt, de ander dat ook zal doen.

    Groep 3-4
    • Als je Dog Man – Misdaad en blaf van Dav Pilkey leuk vond, probeer dan eens Toen ik van Joke van Leeuwen! Beide boeken spelen met een mix van beeld en tekst en zijn daardoor extra leuk voor kinderen die nog niet lang lezen.
    • Ben je gek op honden en las je daarom De avonturen van Rutger, Thomas en Paco – De magische halsband? Lees dan ook Ben je ziek, Teckel Tom?. Dit is het derde deel van de serie geschreven door Bette Westera!
    Groep 5-6
    • Ook zo’n fan van de boeken over De Zoete Zusjes van Hanneke de Zoete? Lees dan de avonturen van twee zusjes in de serie Plaza Patatta van Nanda Roep. Het nieuwste boek De vlugge vlogger gaat over online videos, die De Zoete Zusjes ook maken!
    • Houd je meer van boeken met veel fantasie, zoals De magische apotheek van Anna Ruhe? Lees dan De wisselaar van Maren Stoffels.
    Groep 7-8
    • Houd jij van dingen ontdekken over het lichaam en de biologie en heb je Viruswereld van Marc ter Horst al uit? Lees dan eens Alles wat je moet weten over scheten van Sanne de Bakker en Kees de Boer!
    • Geniet jij van de combinatie van tekeningen en tekst in Het leven van een Loser van Jeff Kinney? Dan kan je De beste school van de hele wereld van Manon Sikkel met illustraties van Marja Meijer ook een kans geven! Dit is namelijk ook een ‘graphic novel,’ en dus zijn er extra veel tekeningen in het boek te vinden.

    Vrijdag – Doe mee met een leuke winactie

    Op zoek naar iets nieuws? Doe mee met onze winacties!

    Nog even de boekenkast aanvullen met boeken die jij of leerlingen kunnen lezen tijdens de zomervakantie? Doe mee met de winactie en wie weet win jij een verrassingspakket t.w.v. 50 euro! Wel kunnen we vast verklappen dat het pakket wat moois heeft voor groep 3-8 zodat er voor ieder wat wils is. Meedoen kan zowel op onze Facebook als onze Instagram.

    Overige lees- en schrijftips

    Op zoek naar nog meer ideeën? Bekijk hier de tips die we eerder al gaven:

    Maak je taallessen nog leuker en effectiever met De Schoolschrijver

    Verhoog structureel de lees- en schrijfvaardigheid van kinderen in groep 3-8 met De Schoolschrijver lesprogramma’s, gegeven door bekende kinderboekenschrijvers. De programma’s zijn digitaal in te zetten, ook bij thuisonderwijs. Download een gratis proefles of geef je op voor een online kennismaking of online kennissessie.

    Nieuws
    Nieuw bij De Schoolschrijver! Kennissessie: ‘Leesplezier en woordenschat vergroten’ met Li Lefébure

    Naast onze succesvolle sneak previews en Academie-trainingen biedt De Schoolschrijver nu ook speciale online kennissessies. Tijdens deze kennissessies gaan we in op onderwerpen rondom lezen en schrijven op de basisschool.

    Deze kennissessie is op 7 september en gaat over hoe je het leesplezier en de woordenschat kan vergroten in groep 3 t/m 8. Kinderboekenschrijver en Schoolschrijver Li Lefébure laat je ervaren hoe je als leerkracht met de De Schoolschrijver-lesprogramma’s creativiteit en nieuwsgierigheid kan activeren bij leerlingen.

    Aan de hand van vier speciale creatieve opdrachten van Li Lefébure maak je zelf mee hoe het in de praktijk werkt, en krijg je tips mee die je meteen kunt inzetten in groep 3-8!

    Aan het einde van de inspiratiesessie verloten we drie boekenpakketten voor groep 3-8, ter waarde van 50 euro, onder de deelnemers. Het is mogelijk om met meerdere personen per school deel te nemen.  

    In het kort:
    • Gratis online kennissessie: ‘Leesplezier en woordenschat vergroten’
    • Door: kinderboekenschrijver Li Lefébure
    • Datum: woensdag 7 september 2022
    • Tijd: 15.30 – 16.30 uur
    • Locatie: online via Zoom
    • Inschrijven: Meld je hier aan
    • Voor wie: (taal)docenten pabo’s | Directies | Experts taalonderwijs | IB’ers | Leerkrachten | Leescoördinatoren
    Nieuws Vacature
    Vacature Hoofd productontwikkeling en innovatie

    De Schoolschrijver is een ambitieuze scale-up organisatie in Amsterdam, die in korte tijd uitgroeide tot expert in de lettereneducatie voor het basisonderwijs en volop media-aandacht weet te genereren. De Schoolschrijver vervult een voortrekkersrol in de innovatie van lees- en schrijfonderwijs.

    Onze missie: een taalsterke toekomst voor ieder kind. Om deze missie te verwezenlijken, ontwikkelt De Schoolschrijver een effectief (digitaal) programma-aanbod rondom lezen en schrijven, gericht op kinderen in het basisonderwijs, en met inzet van de beste kinderboekenauteurs. Langetermijn-doel: ieder kind op de basisschool op laten groeien met De Schoolschrijver. 

    Om het productaanbod verder uit te bouwen, te innoveren en te borgen in het basisonderwijs zijn we op zoek naar een:

    Hoofd productontwikkeling en innovatie

    omvang 0,8 – 1 fte | salaris € 3.694 – € 4.083 | ingangsdatum per direct

    Functieomschrijving

    Als manager van het team productontwikkeling en innovatie ben je verantwoordelijk voor de productportfolio en de content-ontwikkeling. Je stelt jaarlijks een uitgeefplan op, inclusief winstdoelstellingen. Je rapporteert aan de directeur en maakt deel uit van het managementteam. 

    Je bent strategisch sterk en hebt een heldere visie op innovatief en effectief onderwijsaanbod op het gebied van lezen en schrijven. Je zet met jouw team didactisch en conceptueel de lijnen uit voor de inhoud en stuurt de (concept)ontwikkelaars en coördinatoren aan. Je werkt nauw samen met het team Marketing, Communicatie en Sales, zodat dit team goed geïnformeerd de schooldirecties, besturen en leerkrachten kan overtuigen van de enorme waarde die De Schoolschrijver heeft. Ook draag je met jouw team zorg voor een efficiënt en bij de scholenmarkt aansluitend online leerplatform.

    Verantwoordelijkheden

    • productontwikkeling van idee tot marktintroductie;
    • op basis van (markt)onderzoek en kennis van het veld opstellen en bewaken van jaarplannen en bijbehorende budgetten;
    • het realiseren van de vastgestelde financiële doelstellingen;
    • proactief aansturen, coachen en inspireren van het team productontwikkeling en innovatie;
    • (markt)onderzoek (laten) doen naar strategische en technologische ontwikkelingen op het gebied van leerconcepten en toepassingen in het basisonderwijs;
    • (laten) opzetten van effectenonderzoek en monitor-instrumentarium en uitkomsten doorvertalen naar productaanpassingen;

    Profiel

    Je hebt/bent

    • een visie op het basisonderwijs en de lettereneducatie en kent de recente ontwikkelingen; 
    • een commerciële drive; 
    • gewend agile, creatief en oplossingsgericht te werken; 
    • overzicht en biedt structuur aan het team; 
    • minimaal een hbo-werk- en denkniveau en zeven jaar ervaring in een vergelijkbare functie; 
    • affiniteit met letteren en cultuur. 

    Wij bieden

    Een veelzijdige en verantwoordelijke functie. Werken bij De Schoolschrijver betekent werken binnen een innovatieve scale-up organisatie, in een kleinschalig team met een duidelijke missie: een taalsterke toekomst voor ieder kind. We bieden jou de ruimte om ons productaanbod verder te versterken en uit te breiden, en winstgevend te maken, zodat we met ons unieke, creatieve aanbod een stevige plek verwerven binnen het basisonderwijs. De Schoolschrijver is gevestigd aan het WG-Plein 104 in Amsterdam en is goed bereikbaar met fiets, OV en auto. 

    Reageren

    Stuur je mail/brief met CV naar sollicitatie@deschoolschrijver.nl voor 1 juli. Wil je meer informatie, dan kun je contact opnemen met Anne Bos, interim manager productontwikkeling en innovatie, via anne.bos@deschoolschrijver.nl of 06-53531197. Meer informatie over onze organisatie vind je op www.deschoolschrijver.nl.

    De Schoolschrijver streeft in haar team een brede diversiteit na en nodigt daarom graag kandidaten met diverse achtergronden uit om te solliciteren. Bij gelijke geschiktheid gaat onze voorkeur dit keer uit naar een man. 

    Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

    Nieuws
    Met De Schoolschrijver structureel werken aan de lees- en schrijfvaardigheid! Gefinancierd met het Nationaal Programma Onderwijs

    Elk kind in het basisonderwijs moet goed leren lezen en schrijven. Om die basis voor alle kinderen steviger te maken is het Nationaal Programma Onderwijs met twee jaar verlengd. Het geld uit het programma kan door scholen nu ook worden ingezet in de schooljaren 2023/2024 en 2024/2025, als dat nodig is. Het basisbedrag per leerling (primair onderwijs) is volgend schooljaar circa 500 euro. 

    Het Nationaal Programma Onderwijs en De Schoolschrijver

    Via het Nationaal Programma Onderwijs mag je alle programma’s en trainingen van De Schoolschrijver inzetten om de lees- en schrijfvaardigheid van kinderen op de basisschool te verbeteren. Want onze lesprogramma’s zijn niet alleen bewezen effectief, ze beslaan ook meerdere interventies uit de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs, zie onderstaande tabel voor een totaaloverzicht en scroll verder voor meer informatie per programma.

    Lees hier een toelichting op de interventies en hoe onze programma’s daarbij aansluiten. Inclusief de meest recente interventies (schrijfonderwijs) sinds voorjaar 2022.

    De Leerlijn Lezen en Schrijven voor groep 3 t/m 8

    Vanaf schooljaar 2022-2023 bieden we de methodiek de Leerlijn Lezen en Schrijven aan (voorheen Jaarlijn). Het alternatief voor begrijpend lezen en voortgezet technisch lezen. De Leerlijn biedt meer aandacht voor lezen, schrijven en taalplezier het gehele schooljaar door met daarbij een hoofdrol voor de leukste kinderboekenschrijvers. Schoolbreed inzetbaar voor groep 3 tot en met 8. Met inspirerende digibordlessen, een Academie-training voor leerkrachten en een live les door een ervaren kinderboekenschrijver in de klas (Schoolschrijver). Een doorgaande effectieve leerlijn die aansluit bij het referentiekader taal. Met heel veel aandacht voor woordenschat, leesbegrip, leesvoorkeur, zelf verhalen leren schrijven en heel veel lezen (actuele kinderboeken).

    Impressie opbouw Leerlijn Lezen en Schrijven (planning live les kinderboekenschrijver en Academie in overleg):

    De Leerlijn is gebaseerd op vijf belangrijke uitgangspunten:

    • Geïntegreerd lezen en schrijven
      • Onderzoek laat zien hoe belangrijk het is om de taalvakken niet als losse vakken maar geïntegreerd aan te bieden voor meer resultaat. De lessen sluiten aan bij het referentiekader taal. Bij elk blok wordt in een oogopslag duidelijk aan welke doelen uit de verschillende taaldomeinen gewerkt wordt.
    • Kinderboekenschrijvers
      • Bekende kinderboekenschrijvers (de Schoolschrijvers) geven inspirerende lees- en schrijfopdrachten, en creëren een rijk lees- en schrijfklimaat.
    • De nieuwste kinderboeken
      • Uniek aan onze methodiek is dat kinderen en leerkrachten elk jaar met 50 à 75 hedendaagse jeugdboeken kennismaken; zowel met fictie als met non-fictie. Spelenderwijs vergroten kinderen en leerkrachten hun kennis van kinderboeken en jeugdliteratuur.
    • Een brede leescultuur
      • De Leerlijn Lezen en Schrijven biedt een uitgewerkt programma voor zelfstandig lezen, begrijpend lezen, voorlezen en leesmotivatie. Met behulp van verdiepende boekgesprekken gekoppeld aan actuele kinderboeken.
    • Schrijven als denkvaardigheid
      • Schrijven ondersteunt denk- en begripsprocessen en leidt vaak tot creativiteit. De Leerlijn Lezen en Schrijven biedt handvatten om kinderen gestructureerd te leren schrijven en geeft leerkrachten hulpmiddelen om effectieve feedback te geven op schrijfproducten.
    Interesse in de Leerlijn?

    Vraag een gratis demo aan via interesse@deschoolschrijver.nl of bel met onze schooladviseurs via 020 – 8463069. Of bezoek vrijblijvend een sneak preview voor meer informatie, schrijf je hier gratis in.

    Onze maandprogramma’s voor groep 3 tot en met 8

    Met een van onze 8 maandprogramma’s van verbeter je in een paar lessen het lezen en schrijven van je klas en het taalplezier van je leerlingen. Goed inzetbaar tijdens belangrijke schoolthema’s zoals de Kinderboekenweek, de Voorleesdagen of de Poëzieweek.

    • Met het lesprogramma Taalkabaal krijgen kinderen uit groep 3-4 die beginnen met lezen en schrijven een fundament aangereikt voor taalplezier en taalvaardigheid.
    • Zin in verzinnen stimuleert kinderen in groep 3-4 om actief verhalen te maken en het maakt ze nieuwsgierig naar boeken (voor)lezen.
    • Met het lesprogramma Op boekenreis! maak je leerlingen van groep 3-4 nieuwsgierig naar boeken, en leer je ze zelf hun eerste verhalen maken.
    • In Leesgeheimen komen leerlingen uit groep 5-8 in aanraking met verschillende soorten boeken. Zo ontdekken ze zelf wat hen aanspreekt.
    • Dichtgeheimen is een lesprogramma over poëzie lezen, schrijven én voordragen. In vier lessen delen Schoolschrijvers hun favoriete gedichten en gaan ze met de leerlingen uit groep 5-8 aan de slag met gedichten maken.
    • Bij het lesprogramma Van kop tot staart leren kinderen uit groep 5-8 in vier lessen een zelfbedacht verhaal te schrijven, met een fantasievolle inhoud en een kloppende structuur.
    • In Echt waar? maken de leerlingen uit groep 5-8 kennis met boeken over bestaande mensen of feiten (non-fictie), en ze ontdekken hoe zij zelf op een aantrekkelijke manier kunnen schrijven over waargebeurde dingen.
    Bekijk hier de maandprogramma’s
    Bekijk hier de tarieven
    Bestel nu een maandprogramma!

    De Schoolschrijver Academie-training

    Met trainingen van De Schoolschrijver Academie leer je als leerkracht inspirerende lessen geven waar kinderen sterke lezers en schrijvers van worden. Je leert dat vlammetje van enthousiasme aanwakkeren waardoor ze zelf graag een boek pakken. Je doet ideeën op voor actuele jeugdboeken, inspirerende opdrachten en creatieve werkvormen en leert hoe je ze in praktijk brengt.

    Bekijk hier de tarieven
    Schrijf je direct in voor een teamtraining

    Maatwerk

    Bij Maatwerk komt een Schoolschrijver in de klas om het taalplezier en daarmee de lees- en schrijfvaardigheid van de leerlingen sterk te vergroten. Binnen het maatwerkprogramma kan een Schoolschrijver worden geboekt voor programma’s met een korte of langere looptijd, onder schooltijd, naschools, in de weekenden of in de vakanties, afhankelijk van de vraag en het doel.

    Demo, proefles of een online sneak preview (gratis)

    Of het nu gaat om de Leerlijn, een maandprogramma of een Academie-training en het inzetten van NPO-gelden hiervoor, we vertellen er graag meer over tijdens een van onze gratis online sneak previews. Gerichte vragen? Dan kun je een-op-een afspreken met een van onze schooladviseurs Marianne Bastianen of Rosan Limburg via interesse@deschoolschrijver.nl of 020–8463069.

    Of vraag een gratis demo aan voor de Leerlijn via interesse@deschoolschrijver.nl. Of doe een van onze gratis proeflessen van de maandprogramma’s met je klas.

    Nieuws
    Nieuw bij De Schoolschrijver! Kennissessie: ‘Inspiratie voor betekenisvol (voor)lezen en vergroten leesbegrip‘’ met Marlies Verhelst

    Naast onze succesvolle sneak previews en Academie-trainingen biedt De Schoolschrijver nu ook speciale gratis online kennissessies. Tijdens deze kennissessies gaan we in op onderwerpen rondom lezen en schrijven op de basisschool. 

    In juni zijn we gestart met de eerste succesvolle serie kennissessies waaronder ‘Leesplezier en woordenschat vergroten’ met Li Lefébure en de tweede kennissessie: ‘Inspiratie voor betekenisvol (voor)lezen en vergroten leesbegrip met Marlies Verhelst’. De eerste krijgt een vervolg op 7 september, de tweede op maandag 3 oktober.

    Tijdens de kennissessie: ‘Inspiratie voor betekenisvol (voor)lezen en vergroten leesbegrip met Marlies Verhelst’ ervaar je als leerkracht hoe je met de De Schoolschrijver-lesprogramma’s en aanpak het (voor)leesplezier en leesbegrip kunt vergroten bij kinderen uit groep 3-8

    Aan de hand van vier speciale opdrachten door Marlies Verhelst maak je zelf mee hoe je met kinderen in gesprek kunt gaan over (voor)leesfragmenten en ze hierover kunt laten nadenken en schrijven. Zo krijg je tips mee die je meteen kunt inzetten in groep 3-8! 

    Aan het einde van de inspiratiesessie verloten we drie boekenpakketten voor groep 3-8, ter waarde van 50 euro, onder de deelnemers. Het is mogelijk om met meerdere personen per school deel te nemen.  

    In het kort: 
    • Gratis online kennissessie: “Inspiratie voor betekenisvol (voor)lezen en vergroten leesbegrip‘’
    • Door: kinderboekenschrijver Marlies Verhelst
    • Datum: maandag 3 oktober 2022
    • Tijd: 15.30 – 16.30 uur
    • Locatie: online via Zoom
    • Inschrijven: Meld je hier aan
    • Voor wie: (taal)docenten pabo’s | Directies | Experts taalonderwijs | IB’ers | Leerkrachten | Leescoördinatoren