Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool

Nieuws

Nieuws van De Schoolschrijver. Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws
Huisarrest – online voorleesserie

NIEUW! Vanaf 30 maart dagelijks beschikbaar. Online voorleesserie over kinderen in quarantaine – geschreven en voorgelezen door Schoolschrijvers.

Op maandag 30 maart verschijnt de eerste aflevering van Huisarrest, een tiendelige serie voorleesverhalen over kinderen die vanwege een virus hun huis niet mogen verlaten. De serie wordt geschreven en voorgelezen door tien bekende kinderboekenschrijvers. De eerste aflevering is van Maren Stoffels; de dag erna wordt het verhaal verder verteld door collega-schrijver Anna van Praag. Andere schrijvers zijn onder anderen Pieter Koolwijk, Marcel van Driel, Sanne Rooseboom en Abdelkader Benali, die tekende voor de ontknoping. Alle schrijvers filmden hun voorleessessie vanuit hun eigen huis. De serie is een raamvertelling, geïnspireerd op de Decamerone van Boccaccio.

Voorleespauze en een e-book

Huisarrest is een initiatief van stichting De Schoolschrijver en KB, de nationale bibliotheek, om basisscholen te helpen op afstand leesplezier te bieden aan kinderen. De serie laat kinderen thuis genieten van verhalen, naast het huiswerk dat ze moeten doen. In Huisarrest geeft de schrijver na het voorlezen ook een boekentip. Kinderen die lid zijn van de Bibliotheek kunnen dit e-book direct lenen via de site van Jeugdbibliotheek. (tot 18 jaar gratis)

Bekijk en beluister maandag 30 maart om 14.00 uur de eerste aflevering, Hier beschikbaar.

Annemiek Neefjes, directeur De Schoolschrijver: ‘Voor veel kinderen is het erg wennen, ineens lesdagen thuis. Luisteren naar een mooi verhaal van een echte schrijver is dan een heel fijne onderbreking. We hebben bewust gekozen voor een actuele setting. Kinderen herkennen zich in de situatie en zullen ontdekken dat juist verhalen en verbeeldingskracht helpen om met ingewikkelde situaties om te gaan. Met deze serie is de eerste kinder-Decamerone geboren.’

Nieuws
Lees- en schrijfopdrachten voor thuis

Wil jij kinderen leuk en betekenisvol aan de slag zetten met lezen en schrijven? De Schoolschrijvers hebben zinvolle lees- en schrijfopdrachten gemaakt om thuis te doen. De opdrachten zijn zelfstandig uit te voeren, en goed voor 10 tot 15 minuten schrijf- en/of leesplezier per dag (of naar wens nog iets meer). Bekijk de gratis opdrachten hier.

Media en pers Nieuws
de Volkskrant: Schoolschrijver bestrijdt leescrisis

de Volkskrant publiceerde op 21 januari een artikel: De Schoolschrijver bestrijdt leescrisis. Lees dit mooie stuk om erachter te komen hoe wij die crisis bestrijden.

“Het is slecht gesteld met de leesvaardigheid van Nederlandse kinderen. Dat komt volgens Stichting De Schoolschrijver doordat er op de basisschool vooral aandacht is voor die saaie d’s en t’s. Schoolschrijvers laten zien dat lezen en taal ook leuk kunnen zijn.”

Lees het hele artikel.

Nieuws
Tiende editie van het Halfjaarprogramma van start!

20 januari – De tiende editie van het Halfjaarprogramma is van start! Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel werd op Openbare Basisschool Het Startpunt in de Haagse Schilderswijk officieel ingehuldigd als Schoolschrijver door De Schoolschrijver-ambassadeur Abdelkader Benali en wethouder van Cultuur van Den Haag Robert van Asten.

In het Halfjaarprogramma verbindt een Schoolschrijver zich een half schooljaar aan een school en stimuleert het leesplezier en de schrijfvaardigheid van kinderen. Stichting De Schoolschrijver ontwikkelde dit programma speciaal voor basisscholen waar veel leerlingen een taalachterstand hebben. Deze week starten in totaal 42 Schoolschrijvers op 45 basisscholen door heel Nederland. 

Leerlingen uit de groepen 4 en 5 van Openbare Basisschool Het Startpunt vroegen Manon Sikkel het hemd van het lijf tijdens de officiële inhuldiging. Ze vertelde over haar leven als schrijver en over waarom lezen en schrijven zo belangrijk zijn. Na het vragenvuur kreeg ze onder groot applaus de officiële De Schoolschrijver-sjerp omgehangen door wethouder Robert van Asten en presentator Abdelkader Benali. 

Deze week zijn er ook feestelijke inhuldigingen van Schoolschrijvers in onder andere Amsterdam, Farsumerborg (Groningen), Rotterdam, Schiedam, Tilburg en Utrecht. De Schoolschrijver werkt met regionale partners die het programma helpen uitvoeren en aanpassen aan lokale wensen. In de regio Den Haag is dit het Kinderboekenmuseum. 

Nieuws
Vrij Nederland over De Schoolschrijver

Vrij Nederland plaatste op 14 januari een artikel met de mooie kop ‘Hoe De Schoolschrijver kinderen aan het schrijven krijgt – en daarmee aan het lezen’. Geschreven vanuit de praktijk door Schoolschrijver Sanne Rooseboom. Actueler dan ooit, gezien de alarmerende cijfers rondom leesvaardigheid van Nederlandse kinderen.

“Het leesniveau van Nederlandse kinderen daalt, waarschuwen rapporten. Maar er gaan ook dingen goed. Ieder schooljaar trekken kinderboekenschrijvers als Schoolschrijver naar achterstandsscholen. Sanne Rooseboom staat voor de klas in Schiedam en Rotterdam, en ziet dat het werkt.”

Lees het hele artikel online

Of via de pdf

Nieuws
Al tien jaar impact op lees- en schrijfvaardigheid

De Schoolschrijver biedt al tien jaar effectieve programma’s voor het basisonderwijs, met inzet van de allerbeste kinderboekenschrijvers. Kinderboekenauteurs weten de rijkdom, kracht en magie van taal over te brengen. Zo worden taallessen een spannend avontuur.

Onderzoek toont aan dat onze programma’s het lees- en schrijfonderwijs versterken. En het belangrijkste: dat kinderen enthousiaste lezers en schrijvers worden. Zo helpen wij de leerkracht zijn taaldoelen te behalen.

Met de programma’s van De Schoolschrijver verbeteren kinderen niet alleen hun taalvaardigheid. Ze gaan ook vooruit in zelfreflectie, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Ze vergroten hun kansen om later volwaardig te kunnen meedoen in de maatschappij.

Wilt u uw lees- en schrijfonderwijs ook leuker, slimmer en beter maken? Boek nu één van de programma’s van De Schoolschrijver. En maak ieder kind taalsterk. 

Nieuws
Jaarverslag 2018-2019

Het afgelopen schooljaar was de negende editie van het Halfjaarprogramma. Het gebruik van De Schoolschrijver-maand nam een vlucht, net als de Academie- trainingen en de maatwerkprogramma’s. Lees het na in het zojuist verschenen jaarverslag.

Nieuws
Gouden Ganzenveer 2020 voor Abdelkader Benali

Hij is al 10 jaar onze ambassadeur en daarom zijn we ontzettend trots dat Abdelkader Benali de Gouden Ganzenveer ontvangt. Academievoorzitter van De Gouden Ganzeveer Jet Bussemaker maakte de laureaat zaterdag 11 januari bekend in het radioprogramma De Taalstaat.

De Gouden Ganzenveer is een jaarlijkse prijs die het geschreven en gedrukte woord in het Nederlands taalgebied onder de aandacht wil brengen. Onder de eerdere laureaten: Ian Buruma, Antjie Krog, Arnon Grunberg, Xandra Schutte, Geert Mak, David Van Reybrouck, Ramsey Nasr, Annejet van der Zijl, Remco Campert, Joke van Leeuwen, Adriaan van Dis, Joost Zwagerman, Tom Lanoye, Peter van Straaten, Maria Goos, Kees van Kooten, Jan Blokker en Michaël Zeeman.

De Academie De Gouden Ganzenveer:

…eert Benali als ambassadeur van de Nederlandse taal die met zijn enthousiasmerende inzet jongeren weet te bereiken. Met zijn veelzijdige pen die hij speels en creatief inzet, slaat hij een brug tussen culturen. Zijn toewijding aan de publieke zaak van het geschreven woord, zijn grote bijdrage –juist vanuit een Marokkaanse achtergrond- maken hem tot de Gouden Ganzenveerlaureaat 2020.

Veelzijdig man

Abdelkader Benali, (Ighazzazen, Marokko, 1975) schrijft romans, verhalen en poëzie, maar ook toneel en journalistiek werk. Bruiloft aan zee is zijn bejubelde en bekroonde debuut, dat een internationale bestseller werd. Nadien verschenen van zijn hand vele verschillende boeken, zoals de Marathonloper, het Marokkaanse huis-, tuin- en keukenkookboek Casa Benali en Brief aan mijn dochter, waarmee hij ook in de theaters stond met Lavinia Meijer, de poëziebundel Wax Hollandais en in 2019 de roman De weekendmiljonair.

Daarnaast presenteerde Benali meerdere tv-programma’s waarin hij schrijvers interviewde onder andere De schrijver en de stad en Benali boekt alsook Chez Benali, een culinair-historische ontdekkingsreis door zijn geboorteland.

U kunt Benali ook kennen als ‘Appie’. Als detective Appie nam hij basisscholieren in filmpjes mee langs de Schrijfgeheimen van de Schoolschrijvers. Voor middelbare scholieren stelde hij TXT een bloemlezing van verhalen samen en bezocht hij afgelopen najaar scholen tijdens Literatour, de boekenweek voor scholieren. Momenteel brengt hij de theatervoorstelling Kalief in Nederland.

Op donderdag 2 april a.s. ontvangt Abdelkader Benali de Gouden Ganzenveer 2020.

Nieuws
Cursus Creatief Schrijven in de klas: meld je nu aan!

Op verzoek van Stichting Lezen bundelen we wederom onze krachten met schrijfexpert Mariet Lems in een vierdelige cursus Creatief Schrijven in de klas voor leescoördinatoren, leerkrachten in het basisonderwijs en leesconsulenten van bibliotheken. Vorig jaar een groot succes in Kampen en Den Bosch, nu georganiseerd door Probiblio in Zuid-Holland. De cursus is beoordeeld met een 8,2

Wil jij als leerkracht of leesconsulent kinderen enthousiasmeren om te schrijven en schrijfconsulent of schrijfcoördinator worden? In de cursus leer je hoe je creativiteit bij kinderen ontlokt en op gang houdt. Met de kennis en tools uit de cursus kun je creatief schrijven (verder) introduceren op jouw school. 

Data en locaties
Een cursus bestaat uit drie lesmiddagen en een terugkombijeenkomst van elk 2,5 uur.

Locatie:
– Kinderboekenmuseum in Den Haag
– NB. De cursus die van start zou gaan in Roermond wordt verplaatst naar schooljaar 2020-21. Belangstelling? Hou deze site in gaten voor actuele informatie over inspiratiesessie (voorjaar 2020) en cursusdata.’

Den HaagRoermond
Bijeenkomst1Wo 22 januarischooljaar 20-21
Bijeenkomst2Wo 4 maartschooljaar 20-21
Bijeenkomst 3Wo 22 aprilschooljaar 20-21
Terugkomdag 4Wo 13 meischooljaar 20-21

Meer weten en inschrijven?
Bij voorkeur opgeven in duo’s van leescoördinator en leesconsulent, maar kan ook los.
Voor Zuid-Holland: dat kan via de website van Probiblio

Nieuws
Samenwerking met Nationaal Comité 4 en 5 mei

In het kader van 75 jaar vrijheid werken we samen met Nationaal Comité 4 en 5 mei. Scholen kunnen zich intekenen voor Adopteer een monument en vervolgens een waargebeurd verhaal leren schrijven over het geadopteerde monument of oorlogsgraf met De Schoolschrijver-maand Echt waar?

Maar hoe schrijf je over een gebeurtenis waar je zelf niet bij bent geweest of over een oorlogsslachtoffer dat niet meer leeft? En hoe kun je op een geloofwaardige en eerbiedige manier fantasie toevoegen aan een waargebeurd verhaal? Met De Schoolschrijver-maand Echt waar? breng je feiten tot leven. 

Lees hier hoe Adopteer een monument en De Schoolschrijver-maand Echt waar? elkaar versterken.

Instagram