Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool

Nieuws

Nieuws van De Schoolschrijver. Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws
Vacature Hoofd productontwikkeling

Ben jij de ambitieuze collega die wij zoeken? Wij zoeken een Hoofd productontwikkeling en innovatie. De Schoolschrijver is een scale-up organisatie en ontwikkelt effectieve lees- en schrijfprogramma’s voor kinderen op de basisschool, met inzet van ICT. In korte tijd groeiden wij uit tot onmisbare speler in het basisonderwijs. Bekijk de vacature hier. Zien we jouw CV en mail tegemoet? Reageren kan tot maandag 4 januari 2021.

Nieuws
Nieuw! De allerleukste lesprogramma’s voor groep 3-4

Met Zin in verzinnen en Taalkabaal leg je bij kinderen van groep 3-4 de basis voor een goede lees- en schijfvaardigheid. Je vergroot hun interesse voor boeken en verhalen – om te gaan ontdekken én om zelf te schrijven.

Dit gebeurt er bij Taalkabaal en Zin in verzinnen

In zes korte videolessen ontmoet de klas de leukste en beste kinderboekenschrijvers. Deze Schoolschrijvers geven de kinderen de leukste voorbeelden en opdrachten, en daarna gaat de leerkracht zelf met de groep aan de slag.

In Taalkabaal ontdekken leerlingen van groep 3-4 hoe je kunt spelen met letters, rijmpjes, woorden en klanken. Met Schoolschrijvers Erik van Os, Aby Hartog en Brenda Heijnis.

In Zin in verzinnen gaat de klas zelf verhalen verzinnen, opschrijven en tekenen. Schrijver Maranke Rinck en illustrator Martijn van der Linden geven samen met hun personage Bob Popcorn een schat aan ideeën.

Beide programma’s sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen en bieden de leerkracht en de leesconsulent tal van oefeningen, boekentips en creatieve ideeën voor lezen en schrijven.

Zin in verzinnen wordt door leerkrachten gemiddeld beoordeeld met een 8.6

Leerkrachten over Zin in verzinnen

Kinderen vonden de lessen en filmpjes erg leuk en konden daarna zelfstandig de opdrachten op hun eigen niveau maken. Een goed programma waar je de hele maand mee bezig kunt zijn! – leerkracht Montessori Boven ’t IJ, Amsterdam

Omdat Maranke steeds een stukje uit het boek las werden kinderen enthousiast en nieuwsgierig naar het boek. Het boek wordt dagelijks door leerlingen van mijn bureau gepakt om er een stukje uit te lezen. Het andere deel van Bob Popcorn is aan de schoolbibliotheek toegevoegd. De leerlingen lenen het boek vol enthousiasme.
Alles is tot in de puntjes uitgewerkt en strak neergezet in digitale lessen. Fijne handleiding! Eindcijfer: 10 !

Bestel De Schoolschrijver-Maand!

Nieuws
De Schoolschrijver ondertekent manifest voor Leesoffensief

18 organisaties uit het veld van onderwijs, cultuur en jeugdgezondheid, waaronder De Schoolschrijver,  hebben op 13 oktober een  manifest voor beter leesbeleid aangeboden aan ministers Slob en Van Engelshoven. De organisaties, onder aanvoering van de Leescoalitie, constateren dat het niet goed gaat met lezen in Nederland. Daarom is het tijd samen een actief en stevig gefundeerd leesbeleid op te zetten. Tijd voor een Leesoffensief.

Meer visie, prioriteiten en samenwerking

Het manifest stelt dat er al veel initiatieven, maatregelen, acties en websites in Nederland zijn om het lezen te bevorderen. Wat echter ontbreekt is een overkoepelende visie en prioritering van doelen, en een gevoel van urgentie. Er moet meer samenhang komen in het leesbeleid, met meer samenwerking bij de overheid en in het veld, tussen de partijen uit het onderwijs, de jeugdgezondheids- en leesbevorderingsorganisaties.

De doelen van het Leesoffensief in het kort
  1. Elke leerling verlaat school met voldoende leesniveau. 
  1. Alle leraren en onderwijsassistenten zijn voldoende toegerust om goed en motiverend leesonderwijs te geven
  1. De kunst van het lezen is een zorg voor iedereen en behoeft structurele aandacht van het kabinet, de Kamer, regionale en lokale overheden, werkgevers, vakbonden en alle mensen die verantwoordelijkheden dragen voor anderen.
Dit is de Leescoalitie

De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Schrijven, Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de Koninklijke Bibliotheek, de Vereniging van Openbare Bibliotheken en het Nederlands Letterenfonds.

Het manifest wordt verder ondersteund door de PO-Raad, de VO-Raad, de Taalunie, de Schrijverscentrale, De Schoolschrijver, KNAW, SLO, Ouders & Onderwijs, LAKS, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en de SER.

Nieuws
Zo kunnen onze programma’s veilig doorgaan – live of online

Ook nu de maatregelen tegen de verspreiding van Covid-19 in het hele land zijn aangescherpt, kunnen de programma’s van De Schoolschrijver doorgaan. We zetten de belangrijkste punten hier op een rijtje

Lessen voor kinderen op de basisschool
  • Schoolschrijvers die persoonlijk les komen geven in de klas, houden zich net als de scholen en de leerkrachten aan de afgesproken veiligheidsprotocollen. Samen houden we de lessen veilig.
  • Wanneer een les van een Schoolschrijver niet live in de klas kan plaatsvinden, kunnen we het live bezoek in overleg omzetten naar online. Zo kunnen de kinderen de schrijver toch ontmoeten.
  • De Schoolschrijver-lessen die de leerkracht zelf geeft, kunnen ook online worden uitgevoerd. Bij verplichte sluiting van een klas of school, zoals dit voorjaar het geval was, kunnen scholen ervoor kiezen een De Schoolschrijver-maand online te verzorgen in het kader van thuisonderwijs. We hopen natuurlijk dat dit laatste niet nodig zal zijn.
Trainingen voor volwassenen

De lessen en trainingen voor leerkrachten en leesconsulenten door een Schoolschrijver kunnen live blijven plaatsvinden.

  • Voorwaarde is wel dat de groepen onder de 30 personen blijven en de werklocatie het toelaat.
  • Daarnaast blijven alle geldende RIVM-richtlijnen voor hygiëne, afstand en ventilatie gelden.
  • Indien noodzakelijk kunnen we de lessen in overleg ook omzetten naar een online variant.

Samen krijgen we het virus onder bedwang.

Nieuws Persbericht
De Schoolschrijver definitief toegetreden tot BIS

Met trots en blijdschap melden we dat De Schoolschrijver definitief is toegetreden tot de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS). Op Prinsjesdag ontvingen we de brief met het formele besluit van minister Van Engelshoven (OCW).


De toetreding betekent dat de rijksoverheid De Schoolschrijver erkent als onmisbaar onderdeel van de Nederlandse culturele infrastructuur en erkent als organisatie met een wezenlijke rol in de lettereneducatie van Nederlandse basisschoolkinderen. De komende vier jaar ontvangt onze organisatie een jaarlijkse rijkssubsidie van 500.000 euro.


Deze subsidie biedt ons, zoals minister Van Engelshoven in haar brief verwoordt, ‘zekerheid in een tijd van uitdagingen en beperkingen’. Vanuit deze financiële basis kan De Schoolschrijver haar ambities verder realiseren. Naast de BIS-subsidie wordt De Schoolschrijver gefinancierd met eigen inkomsten uit de scholenmarkt en met de steun van vele financiers.


We kunnen de komende jaren nog meer kinderen in het basisonderwijs bereiken met onze aanpak en onze innovatieve programma’s rond lezen en schrijven. Met een nog rijker aanbod van beklijvende programma’s. We willen meer leerkrachten en leesconsulenten meenemen in onze werkwijze. En we zullen de beste kinderboekenschrijvers blijven bijscholen en trainen.

Samen met onze partners en bondgenoten verspreiden we het leesplezier en de schrijfvaardigheid verder over alle basisscholen van Nederland. Hoe de wereld er ook verder uitziet.

Nieuws
Introductiecursus creatief schrijven en leesplezier – de data voor 2021

Speciaal voor leesconsulenten  – Nieuw in de Bibliotheek Campus

Hoe ben je als leesconsulent van de Bibliotheek op school optimaal toegerust om creatief schrijven en leesplezier op school te versterken? Volg onze online introductiecursus (1,5 uur) Creatief schrijven en leesplezier. Nu gratis te boeken via de Bibliotheek Campus.

Data 2021:  7 januari, 14 januari, 2 februari, 9 februari, 16 maart, 6 april
Tijd: 14:00 – 15.30 uur

De training is speciaal ontwikkeld voor leesconsulenten die zich willen oriënteren op creatief schrijven in combinatie met lezen. Je maakt kennis met de visie en aanpak van De Schoolschrijver. Na afloop van de training ben je in staat zelf lessen te maken rondom lees- en schrijfonderwijs. Je ervaart o.a. door praktische oefening hoe lezen en schrijven elkaar versterken en met welke werkvormen rondom geïntegreerd lezen en schrijven leerkrachten en leerlingen straks uit de voeten kunnen. Met de tips en tools kun je blijvend en enthousiasmerend bijdragen aan leesplezier en schrijfmotivatie in de klas. De training is door De Schoolschrijver ontwikkeld en wordt door een van onze professionele kinderboekenschrijvers – een zogenaamde Schoolschrijver – gegeven.

De training maakt sinds voorjaar 2020 deel uit van het online trainingsaanbod van De Schoolschrijver en is al door meerdere leesconsulenten gevolgd en beoordeeld met gemiddeld een 8. De training werd zo goed ontvangen dat de Koninklijke Bibliotheek (KB), Stichting Lezen en stichting SPN besloten hem op te nemen in de Bibliotheek Campus en zo aan te bieden aan alle leesconsulenten.

Bibliotheek Campus is een initiatief van Koninklijke Bibliotheek (KB) en stichting SPN. Op dit leerportaal vind je e-learnings, klassikale opleidingen, workshops en trainingen. Niet alleen van Bibliotheek Campus, maar ook van Kunst van Lezen, POI’s, de KB en andere opleidingsaanbieders. Er komen steeds meer opleidingsactiviteiten en nieuwe e-learningmodules beschikbaar, waaronder de trainingen van De Schoolschrijver.

Reserveer hier

Nieuws
Gezocht: Hoofd Marketing, Communicatie en Sales

Wij zoeken een Hoofd Marketing, Communicatie en Sales. Help jij mee van kinderen sterke lezers en schrijvers te maken zodat ze volwaardig aan de samenleving kunnen deelnemen?

Lees de vacature.

Nieuws
Arnold Jonk nieuw bestuurslid

Stichting De Schoolschrijver is verheugd over de komst van Arnold Jonk als nieuw bestuurslid. Jonk neemt grote ervaring mee van het primair onderwijs. Hij is bestuurder van het Amsterdamse scholenbestuur STAIJ. Eerder werkte hij als Hoofdinspecteur van het Primair Onderwijs en Expertisecentra. Ook was hij directeur kennis bij het Ministerie van OCW.

Arnold Jonk: ‘Taal mag een avontuur zijn, wat is er mooier dan lezen en schrijven? Het gaat me aan het hart dat we in het onderwijs voor zoveel leerlingen er nog onvoldoende in slagen die avonturen te ontsluiten. De Schoolschrijver heb ik leren kennen als een innovatieve club die op verrassende manieren met leerlingen en leerkrachten aan de slag gaat om de liefde voor het lezen en schrijven op te laten vlammen.’

De Schoolschrijver spant zich in om het urgente probleem van ontlezing bij kinderen het hoofd te bieden. De stichting ontwikkelt educatieve programma’s die  van basisschoolkinderen enthousiaste en sterke lezers en verhalenschrijvers maken. Daarbij worden kinderboekenschrijvers (de zogeheten Schoolschrijvers) ingezet, die de programma’s   uniciteit en verbeeldingskracht meegeven .  

Per 1 juli bestaat het bestuur van De Schoolschrijver uit voorzitter Pieter de Jong (oud-algemeen directeur WPG Uitgevers), Pom Zwart (Senior Director Experiences Nike, eerder marketeer bij Dance4Life) en Babette ten Bosch (CFO bij Yellow Finance, eerder Finance Director ABN AMRO).

fotografie: Chris van Houts

Nieuws
Extra subsidie voor inhaalprogramma’s taal

Basisscholen die in schooljaar 2020 – 2021 met hun leerlingen een inhaalslag willen maken op het gebied van lezen en schrijven, kunnen een programma op maat bij ons boeken met de subsidieregeling inhaal- en ondersteuningsprogramma’s.

De regeling en mogelijkheden lichten we graag toe. Wilt u meer weten? Kijk hier.

Nieuws
Jaarlijks half miljoen rijkssubsidie voor ‘unieke’ lettereneducatie

Ieder kind op de basisschool een sterke lezer en verhalenschrijver maken. Deze ambitie van stichting De Schoolschrijver krijgt erkenning met een positief advies van De Raad voor Cultuur. De Raad is onder de indruk van de lesprogramma’s rond lezen en schrijven van De Schoolschrijver, en roemt de positieve effecten ervan op kinderen.  

Op 4 juni overhandigde de Raad voor Cultuur zijn vierjaarlijkse advies over de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS) aan minister Van Engelshoven (OCW). Met de BIS ondersteunt de rijksoverheid culturele instellingen van (inter)nationale betekenis. Op Prinsjesdag, 15 september aanstaande, presenteert de minister haar definitieve subsidiebesluiten. De Schoolschrijver zal dan in de periode 2021-2024 jaarlijks 500.000 euro ontvangen.

Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver, is verheugd over het advies. ‘We zijn trots dat we in tien jaar tijd tot de eredivisie zijn gaan behoren. We blijven ons de komende jaren vol inzetten om van ieder basisschoolkind in Nederland een sterke lezer en verhalenschrijver te maken. Toetreding tot de BIS biedt De Schoolschrijver een financiële basis van waaruit we verder kunnen bouwen.’ 

De Raad constateert dat de activiteiten van De Schoolschrijver uniek zijn en dat zij lettereneducatie in het primair onderwijs weet te borgen. Ook vindt de Raad het positief dat de organisatie innovatief inspeelt op de maatschappelijke problematiek rondom de afnemende leesvaardigheid van Nederlandse basisschoolleerlingen. In december 2019 riepen ministers Van Engelshoven en Slob al op tot een Leesoffensief. 

De Raad schrijft dat verdere samenwerking van De Schoolschrijver met andere letterenpartijen zoals Stichting Lezen en Schrijverscentrale noodzakelijk is. De Schoolschrijver kijkt ernaar uit om met medestanders uit de letterensector, het onderwijs en het maatschappelijk veld het leesoffensief grootscheeps door te zetten en de activiteiten daarbij doeltreffend af te stemmen.

Lees hier de adviezen van de Raad voor Cultuur in de Letterensector https://www.raadvoorcultuur.nl/bis-2021-2024/documenten/adviezen/2020/06/04/letteren

Instagram