Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool

Nieuws

Nieuws van De Schoolschrijver. Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws
Ontdek nu de leukste lessen voor de Nationale Voorleesdagen: Leesgeheimen (gr 5-8) en Op boekenreis! (gr 3-4)

Inspiratie voor de Nationale Voorleesdagen

De Nationale Voorleesdagen (26 januari t/m 5 februari 2022) komen er weer aan! Een uitgelezen kans om aan de slag te gaan met de creatieve digitale lesprogramma’s van De Schoolschrijver en zo het lezen en schrijven van je klas en het taalplezier van je leerlingen te verbeteren. Onze Schoolschrijvers staan klaar voor live lessen in de klas als afsluiting van ieder maandprogramma, ook tijdens De Nationale Voorleesdagen en de Poëzieweek.

Op boekenreis! met groep 3-4
Maak jouw leerlingen van groep 3-4 nieuwsgierig naar boeken met het digibordprogramma Op boekenreis! en leer ze in zes lessen zelf hun verhalen te verzinnen. In de creatieve opdrachten laten Loes Riphagen en Thijs Goverde zien hoe je in boeken nieuwe werelden ontdekt. Op boekenreis! is een fundament voor later taalplezier en taalvaardigheid, voor kinderen die net beginnen met lezen en schrijven.

Leesgeheimen met groep 5-8: Ontdek welk boek jou raakt
Laat leerlingen van de groepen 5-6 en 7-8 in vier lessen ontdekken welk boek hen grijpt met Leesgeheimen. Hierin vertellen Schoolschrijvers, onder wie Tjibbe Veldkamp en Jozua Douglas, wat er met je kan gebeuren als je geraakt wordt door een bijzonder boek. En kun je zelf ook op die manier schrijven?

Gratis ideeën en opdrachten voor de Nationale Voorleesdagen

Nog tijd over voor een leuke schrijfles? We delen graag wat leestips en schrijfopdrachten van onze Schoolschrijvers – allemaal in de stijl van onze complete lesprogramma’s. Zo kun je kijken wat er bij de klas in de smaak valt.

Boekentips

Bekijk hier onze 18 boekentips met prachtige kinderboeken die wij aanraden om voor te lezen. Boeken met humor, diversiteit en persoonlijke ontwikkeling voor uren voorleesplezier. Niet het hele boek hoeft uit natuurlijk, laat de leerlingen proeven van de eerste hoofdstukken en geef ze de kans om vervolgens zelf het boek verder te lezen.

Schrijfopdrachten

Lezen wordt nog leuker als je zelf ook gaat schrijven. In deze 19 filmpjes geven Schoolschrijvers je een gouden schrijftip én we geven je er een gratis schrijfopdracht bij om te downloaden. Over superheld worden (Marcel van Driel), over situaties waarin je juist niet weet wat je wilt (Barbara Scholten). En in de opdracht van Aby Hartog ga je oefenen in vertellen waarom je een boek leuk vindt.

Inspiratie voor lezen en schrijven, het hele jaar door

Met een maandprogramma van De Schoolschrijver verbeter je in een paar lessen het lezen en schrijven van je klas en het taalplezier van je leerlingen. Bovendien krijg je als leerkracht zelf nieuwe ideeën voor inspirerende lesopdrachten. De digibordlessen en live lessen met bekende kinderboekenschrijvers zorgen voor een betere woordenschat, meer leesmotivatie en meer zelfvertrouwen bij lezen en schrijven.

Ontmoet De Schoolschrijver en schrijf je in voor een sneak preview

We vertellen je graag meer over De Schoolschrijver-maandprogramma’s tijdens onze gratis online sneak previews. Daar leggen we uit hoe onze aanpak werkt, wat er in onze programma’s gebeurt en vertelt een van de Schoolschrijvers hoe de kinderboekenschrijvers de leerkracht versterken. Wil je direct contact met een van onze adviseurs? We adviseren je graag over een passende keuze. Bel onze scholenadviseurs Marianne Bastianen en Rosan Limburg via 020 – 8463069 of mail ze via interesse@deschoolschrijver.nl. Of bestel direct!

Tip: via de subsidie van het Nationaal Programma Onderwijs mag je ook de maandprogramma’s van De Schoolschrijver schoolbreed inzetten om de lees- en schrijfvaardigheid van kinderen te verbeteren.

Nieuws
Toine Maes nieuwe voorzitter Raad van Toezicht stichting De Schoolschrijver

De Raad van Toezicht benoemt per 1 januari 2022 Toine Maes als voorzitter. Hij neemt daarmee het voorzitterschap over van Pieter de Jong, die bijna zes jaar lang een geweldige bijdrage heeft geleverd aan de groei en versteviging van de organisatie.

Per 1 december jl. is De Schoolschrijver overgestapt van een bestuursmodel naar een Raad van Toezicht-model. Annemiek Neefjes is hiermee benoemd tot directeur-bestuurder van de stichting.

Toine Maes: ‘We weten allemaal dat taalvaardigheid en taalplezier de basis zijn voor een volwaardige deelname aan de samenleving. Het is maatschappelijk zeer relevant om daar met mens en macht aan te werken. Dat ik daar nu een bijdrage aan mag leveren door een betrokkenheid als toezichthouder bij de Schoolschrijver vind ik eervol.’

Toine Maes heeft in de rijksoverheid gewerkt, eerst bij het ministerie van OCW en vervolgens bij het ministerie van EZ. Daar was hij o.a. directeur Technologiebeleid. Daarna was hij directeur van de koepelorganisatie van alle kabelbedrijven. Vanaf 2001 was hij directeur-bestuurder van Kennisnet, de ict-organisatie voor het Nederlands onderwijs (PO, VO en MBO).

Annemiek Neefjes: ‘Met zijn achtergrond op het snijvlak van onderwijs en technologie prijst De Schoolschrijver zich gelukkig met Toine Maes als nieuwe voorzitter. De Schoolschrijver wil haar activiteiten verder integreren in het taalonderwijs op basisscholen en zo haar impact en bereik verder vergroten. Samen met de Raad van Toezicht blijven we hieraan en aan andere strategische vraagstukken werken.’

Annemiek Neefjes: ‘Ik ben Pieter de Jong dankbaar voor zijn grote betekenis voor De Schoolschrijver. Tijdens zijn zittingstermijn groeide De Schoolschrijver uit tot een landelijke en toonaangevende organisatie die in 2021 mocht toetreden tot de culturele Basisinfrastructuur van het Ministerie van OCW.’

Nieuws
Haal meer uit de Poëzieweek 2022 met Dichtgeheimen (gr 5-8) en Taalkabaal (gr 3-4)

Tip! Tot en met 2 februari kunnen basisscholen en bibliotheken met 150 euro korting een dichter bij De Schoolschrijver voor de klas boeken als finale van onze twee prachtige lesprogramma’s rondom poëzie: Dichtgeheimen en Taalkabaal voor de komende Poëzieweek. Bekijk hier de voorwaarden.

Inspirerende lessen rond de Poëzieweek

De Poëzieweek (27 januari t/m 2 februari 2022) vormt een mooie aanleiding om je leerlingen kennis te laten maken met de wondere wereld van de poëzie. Met de digitale lesprogramma’s van De Schoolschrijver verbeter je het lezen en schrijven van je leerlingen en laat je ze taalplezier ervaren. Onze Schoolschrijvers staan klaar voor live lessen in de klas als afsluiting van ieder maandprogramma, ook tijdens de Poëzieweek en De Nationale Voorleesdagen.

Aan de slag met Taalkabaal
Laat je leerlingen van groep 3-4 ontdekken hoe je kunt spelen met letters, woorden en klanken met het lesprogramma Taalkabaal. Met dit programma krijgen kinderen die beginnen met lezen en schrijven een fundament aangereikt voor taalplezier en taalvaardigheid. In zes digibordlessen van 30 minuten geven kinderboekenschrijvers Erik van Os, Aby Hartog en Brenda Heijnis de leukste voorbeelden en opdrachten; we gaan liedjes zingen, rijmpjes lezen en taalspelletjes spelen – we maken Taalkabaal.

Leer gedichten schrijven van de leukste dichters met Dichtgeheimen
Met het lesprogramma Dichtgeheimen maken de kinderen uit de groepen 5-6 en 7-8 kennis met poëzie. Zij gaan gedichten lezen, schrijven én zelf voordragen. In vier digibordlessen delen Schoolschrijvers, onder wie Joke van Leeuwen, Pim Lammers en Gershwin Bonevacia, hun favoriete gedichten. De dichters onthullen hun geheime schrijftips en leren de kinderen hoe ze hun zelfgeschreven gedichten voor kunnen dragen.

Gratis ideeën en opdrachten voor de Poëzieweek

Nog tijd over voor een leuke schrijfles? We delen graag wat leestips en schrijfopdrachten van onze Schoolschrijvers – allemaal in de stijl van onze complete lesprogramma’s. Zo kun je kijken wat er bij de klas in de smaak valt.

Boekentips

Bekijk hier onze 11 dichtbundels met prachtige gedichten die wij aanraden om voor te lezen. Gedichten over de liefde, over dieren, over school, of verdriet – je vindt er van alles, neem een kijkje bij onze selectie!

Schrijfopdrachten

Lezen wordt nog leuker als je zelf ook gaat schrijven. In deze 19 filmpjes geven Schoolschrijvers je een gouden schrijftip én we geven je er een gratis schrijfopdracht bij om te downloaden. Over superheld worden (Marcel van Driel), over situaties waarin je juist niet weet wat je wilt (Barbara Scholten). En in de opdracht van Aby Hartog ga je oefenen in vertellen waarom je een boek leuk vindt.

Inspiratie voor lezen en schrijven, het hele jaar door
Over onze maandprogramma’s

Met een maandprogramma van De Schoolschrijver verbeter je in een paar lessen het lezen en schrijven van je klas en het taalplezier van je leerlingen. Bovendien krijg je als leerkracht zelf nieuwe ideeën voor inspirerende lesopdrachten. De digibordlessen en live lessen met bekende kinderboekenschrijvers zorgen voor een betere woordenschat, meer leesmotivatie en meer zelfvertrouwen bij lezen en schrijven.

We vertellen je graag meer over De Schoolschrijver-maandprogramma’s tijdens onze gratis online sneak previews. Daar leggen we uit hoe onze aanpak werkt, wat er in onze programma’s gebeurt en vertelt een van de Schoolschrijvers hoe de kinderboekenschrijvers de leerkracht versterken.

Informatie en bestellen

Interesse gekregen? Onze scholenadviseurs Marianne Bastianen en Rosan Limburg helpen je graag verder. Je kunt contact met ze opnemen via interesse@deschoolschrijver.nl 020-846309 of bestel direct!

Nieuw! Nu met 150 euro korting. Lees hier meer

Nieuws
Nieuw! Boek nu een schrijver in de klas bij De Schoolschrijver voor de Poëzieweek en ontvang 150 euro korting!
Kortingsactie De Schoolschrijver – Poëzieweek 2022 

Vanaf 15 november 2021 tot en met 2 februari 2022 kunnen basisscholen en bibliotheken met 150 euro korting een schrijver bij De Schoolschrijver voor de klas boeken als finale van onze twee prachtige lesprogramma’s rondom poëzie: Dichtgeheimen en Taalkabaal voor de komende Poëzieweek. Onze Schoolschrijvers zijn echte rolmodellen die op kinderen en leerkrachten hun enthousiasme overdragen voor poëzie, rijm en voor zelf gedichten maken.

Dichtgeheimen is een lesprogramma (groep 5-8) via digibord over poëzie lezen, schrijven én voordragen. In vier lessen delen schrijvers hun favoriete gedichten en in de vijfde extra les komt een Schoolschrijver in de klas. Ze onthullen dan hun geheime schrijftips en daarna gaat de klas met de leerkracht zelf aan de slag. Lees hier verder.

In Taalkabaal laten Schoolschrijvers leerlingen van groep 3-4 ontdekken hoe je kunt spelen met letters, woorden en klanken. In zes digibordlessen van 30 minuten geven ze de leukste voorbeelden en opdrachten en in de zevende extra les komt een Schoolschrijver in de klas. Daarna gaat de leerkracht zelf met de groep aan de slag met liedjes zingen, rijmpjes lezen, moppen vertellen en taalspelletjes spelen. Lees hier verder.

Waarom deze tijdelijke korting?

Deze kortingsactie wordt mogelijk gemaakt dankzij het Nederlands Letterenfonds (NLF). Het NLF vergoedt tot 150 euro van de honoraria van de dichters van De Schoolschrijver, waardoor de all-in tarieven voor onze lesprogramma’s nu zeer voordelig zijn. Zo worden dichters gesteund bij het uitvoeren van hun waardevolle werk.

Actievoorwaarden
  • De korting betreft het honorarium van de dichter van De Schoolschrijver met 150 euro per boeking. 
  • De korting op de dichter in de klas geldt alleen voor de 2 lesprogramma’s: Dichtgeheimen (groep 5-8) en Taalkabaal (groep 3-4). 
  • De lesprogramma’s voor kinderen bestaan uit een serie digibordlessen met één slotles van een dichter live in de klas. 
  • NB de programma’s met uitsluitend digibordlessen vallen niet onder deze kortingsactie. 

Bestel nu een maandprogramma!

Actieperiode en boekingsvoorwaarden 

De actieperiode voor De Schoolschrijver-korting loopt vanaf 15 november 2021 tot en met 2 februari 2022. 

  • Boekingen voor de lesprogramma’s Dichtgeheimen en Taalkabaal moeten binnen in die periode worden geboekt, bijvoorbeeld via interesse@deschoolschrijver.nl. 
  • De programma’s moeten uiterlijk 28 februari 2022 zijn gestart.
  • De korting van 150 euro is alleen geldig bij een minimum afname van drie klassen voor één school. 
  • De dichter van De Schoolschrijver verzorgt in alle deelnemende klassen een les. 
Uitvoering lesprogramma’s

De keuze van de dichter van De Schoolschrijver voor de slotles gaat in overleg en hangt o.a. af van de beschikbaarheid van de dichter.

  • Uiteraard houden de dichters zich bij lessen aan geldende regels van het RIVM, om verspreiding van het COVID 19-virus te voorkomen. Mocht de situatie veranderen tussen het moment van boeking en uitvoering, dan nemen we tijdig contact op met de opdrachtgever voor overleg.
  • Indien live bezoek niet mogelijk is, wordt een online meeting als alternatief aangeboden. Eenmaal geboekte programma’s met een korting mogen niet worden uitgesteld. Alle dichters zijn getraind in het geven van online lessen.
Contact en informatie

Interesse gekregen? Neem contact op met onze verkoopadviseurs Marianne Bastianen of Rosan Limburg via interesse@deschoolschrijver.nl of bel: 020-8463069.

Nieuws
Structureel sterke lezers en schrijvers in de klas, gefinancierd met Nationaal Programma Onderwijs

Alle scholen krijgen via het Nationaal Programma Onderwijs, opgezet door het ministerie van OCW, extra budget voor het wegwerken van vertragingen en het verbeteren van het onderwijs gedurende 2 jaar.

De Schoolschrijver biedt diverse mogelijkheden – passend binnen de NPO-menukaart – voor sterkere lezers en schrijvers in de klas. Of het nu gaat om de structurele Jaarlijn, een van de 8 maandprogramma’s of onze speciale Academie-trainingen voor leerkrachten, we vertellen er graag meer over tijdens onze gratis online sneak previews.

De interventies van het Nationaal Programma Onderwijs en De Schoolschrijver

Via het Nationaal Programma Onderwijs mag je dus alle programma’s van De Schoolschrijver inzetten om de lees- en schrijfvaardigheid van kinderen op de basisschool te verbeteren. Want onze lesprogramma’s zijn niet alleen bewezen effectief, ze beslaan ook meerdere interventies uit de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs (zie de tabel). Daarbij is onze Jaarlijn Lezen en Schrijven de meest structurele, duurzame aanpak, met een schoolbreed programma voor groep 3 tot en met 8. (Lees hier meer over de Jaarlijn)

Toelichting op de interventies
Leren van en met medeleerlingen, feedback, samenwerkend leren (B)

Onze lesprogramma’s bevatten, naast klassikale onderdelen, werkvormen waarbij de kinderen elkaar in duo’s of groepjes helpen om tot een beter verhaal of gedicht te komen. Daarbij leren ze aan de hand van criteria feedback te geven op elkaars verhalen en op boeken die ze gelezen hebben. Wat is er goed aan, wat ontbreekt er, en wat kan er beter? Zo leren ze van en met elkaar, en leren ze een verhaal beoordelen.

Beheersingsgericht leren (B)

Leerlingen werken in onze programma’s in kleine stukjes toe naar een eindproduct. Zo leren ze stapsgewijs nieuwe criteria voor een goed verhaal herkennen en toepassen. Twee voorbeelden:

  • Bij een schrijfopdracht bedenken leerlingen eerst een hoofdpersoon; daarna verzinnen ze een probleem voor de hoofdpersoon, en daarna bedenken ze hoe de hoofdpersoon het oplost. Pas daarna beginnen ze met schrijven.
  • In een andere opdracht (Jaarlijn) luisteren leerlingen naar boekfragmenten uit één genre. Na afloop bepaalt ieder kind of het dit soort boeken zelf graag wil lezen, en schrijft dat op. Aan het einde van de serie lessen hebben alle kinderen een persoonlijke leesvoorkeurenkaart om mee te nemen naar de bibliotheek of de boekwinkel. Daarmee kunnen ze makkelijker zelf een aansprekend boek uitzoeken.
Welbevinden vergroten (C)

Iedere schrijfopdracht van De Schoolschrijver geeft leerlingen ruimte om ze het persoonlijke verhaal te laten schrijven dat zij graag willen vertellen. Aan het eind van iedere opdracht is er tijd om een aantal leerlingen hun verhaal voor te laten lezen. Het applaus en de reacties van hun klasgenoten vergroten hun zelfvertrouwen en zelfacceptatie. Ze beseffen dat ze trots mogen zijn op hun verhaal.

Sociaal-emotionele ontwikkeling (C)

In onze lessen komen tientallen kinderboeken en (voor)leesfragmenten voorbij. Die vormen een goede ingang voor klassengesprekken over levensbeschouwelijke onderwerpen, waarbij leerlingen dieper ingaan op de levens en problemen van de personages.

Metacognitie en zelfregulerend leren (D)

In elk blok van de Jaarlijn wordt leerlingen na 6 lessen gevraagd te reflecteren en na te gaan wat zij hebben geleerd. In groep 5 tot en met 8 verbinden de leerlingen het geleerde uit les 1 tot en met 4 bovendien aan andere zaakvakken. Ze kunnen bijvoorbeeld naar aanleiding van een verhaalfragment uit een boek (lezen) een onderzoekje doen naar een dier (biologie) en daarover een verhalende tekst maken (schrijven).

Ouderbetrokkenheid (F)

Wij vinden het belangrijk dat ook de ouders zoveel mogelijk betrokken zijn bij de lees- en schrijfontwikkeling van hun kinderen. Daarom bevatten onze lesprogramma’s componenten om hen erbij te betrekken. Zo krijgen ze een lijst met boekentips die ze kunnen meenemen naar de bibliotheek of boekwinkel, zodat ze de boeken uit de lessen ook thuis kunnen aanbieden of voorlezen.

De Academie-trainingen: meer deskundigheid voor de leerkracht (B, D)

Academie-trainingen werken aan de deskundigheidsbevordering van leerkrachten en leesconsulenten. Deze leren in korte tijd zelf opdrachten maken volgens onze aanpak, waarin beheersingsgericht leren, samenwerkend leren en zelfregulerend leren aan bod komen. Dit gebeurt op een creatieve manier die uitgaat van de intrinsieke motivatie van de leerling. Cursisten leren in de training ook effectieve feedback geven op de creatieve producten van leerlingen, zodat die worden gemotiveerd om te blijven lezen en te schrijven. Academie-trainingen zijn een vast onderdeel van de Jaarlijn, maar zijn ook los te boeken of in combinatie met een maandprogramma.

Schrijf je gratis in voor een online sneak preview

Of het nu gaat om de Jaarlijn, een maandprogramma of een Academie, we vertellen er graag meer over tijdens een van onze online sneak previews. Gerichte vragen? Dan kun je een-op-een afspreken met een van onze schooladviseurs via interesse@deschoolschrijver.nl of 020–8463069.

Nieuws
Huisarrest – online voorleesserie

Online voorleesserie over kinderen in quarantaine – geschreven en voorgelezen door Schoolschrijvers. Ideaal voor thuis of op school.

Maak kennis met Huisarrest, een elfdelige serie voorleesverhalen over kinderen die vanwege een virus hun huis niet mogen verlaten. De serie is geschreven en wordt voorgelezen door elf bekende kinderboekenschrijvers. De eerste aflevering is van Maren Stoffels; de dag erna wordt het verhaal verder verteld door collega-schrijver Anna van Praag. Andere schrijvers zijn onder anderen Pieter Koolwijk, Marcel van Driel, Sanne Rooseboom, Abdelkader Benali en Janneke Schotveld. Alle schrijvers filmden hun voorleessessie vanuit hun eigen huis.

Voorleespauze en een e-book

Huisarrest is een initiatief van stichting De Schoolschrijver en KB, de nationale bibliotheek, om basisscholen te helpen op afstand leesplezier te bieden aan kinderen. De serie laat kinderen thuis genieten van verhalen, naast het huiswerk dat ze moeten doen. In Huisarrest geeft de schrijver na het voorlezen ook een boekentip. Kinderen die lid zijn van de Bibliotheek kunnen dit e-book direct lenen via de site van Jeugdbibliotheek (tot 18 jaar gratis).

Bekijk en beluister alle elf de afleveringen, Hier beschikbaar.

Annemiek Neefjes, directeur De Schoolschrijver: ‘Voor veel kinderen is het erg wennen, ineens lesdagen thuis. Luisteren naar een mooi verhaal van een echte schrijver is dan een heel fijne onderbreking. We hebben bewust gekozen voor een actuele setting. Kinderen herkennen zich in de situatie en zullen ontdekken dat juist verhalen en verbeeldingskracht helpen om met ingewikkelde situaties om te gaan. Met deze serie is de eerste kinder-Decamerone geboren.’

Nieuws
Cursus creatief schrijven in de klas: meld je nu aan!

In samenwerking met Stichting Lezen organiseren we ook dit najaar de cursus ‘creatief schrijven in de klas’. Deze vierdaagse cursus is bedoeld voor leescoördinatoren/leerkrachten basisonderwijs en leesconsulenten primair onderwijs van bibliotheken. De cursus wordt beoordeeld met een 8,2 gemiddeld.

Wil jij als leerkracht of leesconsulent kinderen enthousiasmeren om te schrijven? In de cursus leer je hoe je creativiteit aan kinderen ontlokt en op gang houdt. De unieke aanpak van De Schoolschrijver en de methodiek ‘Weten waar de woorden zijn’ van Mariet Lems vormen de basis van de cursus. Na afloop ontvang je het nascholingscertificaat ‘Specialist creatief schrijven primair onderwijs’ en beschik je over alle kennis en tools om creatief schrijven (verder) te introduceren op jouw school.

Data en locaties

Een cursus bestaat uit drie lesmiddagen en een terugkommiddag die elk 2,5 uur duren.

ZwolleTilburg
Bijeenkomst1Wo 17 novemberWo 24 november
Bijeenkomst2Wo 19 januariWo 26 januari
Bijeenkomst 3Wo 30 maartWo 6 april
Terugkomdag 4Wo 25 meiWo 1 juni
Meer weten en inschrijven?

Hoe beter leescoördinatoren/leerkrachten en leesconsulenten samenwerken, hoe groter het effect op het leesonderwijs. Daarom is deze cursus speciaal bedoeld voor duo’s. Geef je op via de website van Bibliotheek Campus.

Is deze cursus niet wat je zoekt?

Kijk dan hier voor ons overige aanbod voor leerkrachten, leesconsulenten en andere leesprofessionals.

Nieuws Persbericht
Doris Zevenbergen versterkt het team als communicatiespecialist

Op 1 september is Doris Zevenbergen gestart bij De Schoolschrijver. Als communicatiespecialist gaat zij zich richten op het uitbouwen van de communicatie-activiteiten en vergroten van de bekendheid van De Schoolschrijver. Doris is opgeleid tot dansdocent en heeft na haar studie Italiaanse taal en cultuur en de master Redacteur/editor acht jaar op publiciteits- en marketingafdelingen van literaire uitgeverijen gewerkt.

Doris: ‘Goed kunnen lezen en schrijven is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik ben opgegroeid tussen mensen die mij hun liefde voor taal en boeken meegaven en gun elk kind het leesplezier dat ik als kind ontwikkelde. Ik ben blij dat ik er in mijn rol bij De Schoolschrijver aan kan bijdragen dat meer kinderen plezier in lezen en schrijven ervaren, hier vaardiger in worden en zo meer kansen krijgen in het leven.’

Media en pers Nieuws
Joke van Leeuwen schrijft Kinderboekenweek-gedicht, mét lees- en schrijfopdracht van De Schoolschrijver

Kinderboekenschrijver, Schoolschrijver en dichter Joke van Leeuwen schrijft dit jaar speciaal voor de Kinderboekenweek een gedicht rond het thema ‘Worden wat je wil’. De CPNB heeft het gedicht van Joke van Leeuwen ook opgenomen in het speciale lespakket dat in de Kinderboekenweek zal worden ingezet op basisscholen door heel Nederland.

Stichting De Schoolschrijver heeft in samenwerking met de CPNB een interactieve lees- en schrijfopdracht aan het lespakket toegevoegd, met Joke van Leeuwen in de hoofdrol. De schrijfster laat de klas in een video kennismaken met gedichten lezen én zelf gedichten verzinnen. Daarna gaat de klas het gedicht lezen en krijgen ze opdrachten om samen met de leerkracht zélf aan de slag te gaan. Zo wordt de klas aangemoedigd niet alleen gedichten te lezen maar ook zelf te gaan schrijven over ‘Worden wat je wil’. Dat geeft een mooie extra impuls aan de Kinderboekenweek.

Heb je dit lespakket gemist? En wil je wel poëzie lezen en schrijven met je klas, of zelfs met de hele school? Dan is ons digibordprogramma ‘Dichtgeheimen‘, inclusief een les van Joke van Leeuwen, iets voor jouw school. Dit programma omvat vier tot vijf lessen voor groep 5-6 en/of voor groep 7-8. Voor de jongste beginnende dichters en lezers is er het digibordprogramma ‘Taalkabaal’, met zes tot zeven korte lessen voor groep 3-4.

Blog Nieuws
Groep 7 op schrijfreis naar Indonesië: schrijfles met veel fantasie door schrijver Peter Vervloed

Door Sanne van der Heijst

‘Selamat pagi,’ begroet Schoolschrijver Peter Vervloed zijn klas. De leerlingen van groep 7 van basisschool De Muldershof in Beek en Donk kijken verrast op.
‘Zo zeg je “goedemorgen” in Indonesië,’ legt hij uit. In een adem vertelt hij door: over een toverachtig mooie baai op Bali, waar vissers nadat de zon is ondergegaan de olielampjes op hun boten ontsteken, zodat de donkere nacht gevuld is met schommelende lichtjes. Als de vissers de wijde zee op varen zingen ze een lied waarmee ze vragen om een goede vangst. Peter zingt het lied en begeleidt zichzelf erbij op de trommel. ‘Pakken jullie je peddel maar eens,’ zegt hij tegen de kinderen. ‘Dan voel je dat dit liedje precies gebouwd is op het ritme van het roeien.’
De leerlingen graaien onder hun tafels, alsof hun peddel daar inderdaad al die tijd heeft liggen wachten. Al snel peddelt, zingt en trommelt de klas uit volle borst mee. Het is kwart voor tien ’s ochtends, buiten is het waterkoud, en wij zijn even op Bali. Lees meer