Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool

Nieuws

Nieuws van De Schoolschrijver. Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws
Introductiecursus creatief schrijven en leesplezier

Speciaal voor leesconsulenten  – Nieuw in de Bibliotheek Campus

Hoe ben je als leesconsulent optimaal toegerust om creatief schrijven en leesplezier op school te versterken? Volg onze online introductiecursus (1,5 uur) Creatief schrijven en leesplezier. Nu gratis te boeken via de Bibliotheek Campus.

De training is speciaal ontwikkeld voor leesconsulenten die zich willen oriënteren op creatief schrijven in combinatie met lezen. Je maakt kennis met de visie en aanpak van De Schoolschrijver. Na afloop van de training ben je in staat zelf lessen te maken rondom lees- en schrijfonderwijs. Je ervaart o.a. door praktische oefening hoe lezen en schrijven elkaar versterken en met welke werkvormen rondom geïntegreerd lezen en schrijven leerkrachten en leerlingen straks uit de voeten kunnen. Met de tips en tools kun je blijvend en enthousiasmerend bijdragen aan leesplezier en schrijfmotivatie in de klas. De training is door De Schoolschrijver ontwikkeld en wordt door een van de auteurs – de zogenaamde Schoolschrijvers – gegeven.

De training maakt sinds dit voorjaar deel uit van het online trainingsaanbod van De Schoolschrijver en is al door meerdere leesconsulenten gevolgd en beoordeeld met gemiddeld een 8. De training werd zo goed ontvangen dat de Koninklijke Bibliotheek (KB), Stichting Lezen en stichting SPN besloten hem op te nemen in de Bibliotheek Campus en zo aan te bieden aan alle leesconsulenten.

Bibliotheek Campus is een initiatief van Koninklijke Bibliotheek (KB) en stichting SPN. Op dit leerportaal vind je e-learnings, klassikale opleidingen, workshops en trainingen. Niet alleen van Bibliotheek Campus, maar ook van Kunst van Lezen, POI’s, de KB en andere opleidingsaanbieders. Er komen steeds meer opleidingsactiviteiten en nieuwe e-learningmodules beschikbaar, waaronder de trainingen van De Schoolschrijver.

Reserveer hier

Nieuws
Gezocht: Hoofd Marketing, Communicatie en Sales

Wij zoeken een Hoofd Marketing, Communicatie en Sales. Help jij mee van kinderen sterke lezers en schrijvers te maken zodat ze volwaardig aan de samenleving kunnen deelnemen?

Lees de vacature.

Nieuws
Arnold Jonk nieuw bestuurslid

Stichting De Schoolschrijver is verheugd over de komst van Arnold Jonk als nieuw bestuurslid. Jonk neemt grote ervaring mee van het primair onderwijs. Hij is bestuurder van het Amsterdamse scholenbestuur STAIJ. Eerder werkte hij als Hoofdinspecteur van het Primair Onderwijs en Expertisecentra. Ook was hij directeur kennis bij het Ministerie van OCW.

Arnold Jonk: ‘Taal mag een avontuur zijn, wat is er mooier dan lezen en schrijven? Het gaat me aan het hart dat we in het onderwijs voor zoveel leerlingen er nog onvoldoende in slagen die avonturen te ontsluiten. De Schoolschrijver heb ik leren kennen als een innovatieve club die op verrassende manieren met leerlingen en leerkrachten aan de slag gaat om de liefde voor het lezen en schrijven op te laten vlammen.’

De Schoolschrijver spant zich in om het urgente probleem van ontlezing bij kinderen het hoofd te bieden. De stichting ontwikkelt educatieve programma’s die  van basisschoolkinderen enthousiaste en sterke lezers en verhalenschrijvers maken. Daarbij worden kinderboekenschrijvers (de zogeheten Schoolschrijvers) ingezet, die de programma’s   uniciteit en verbeeldingskracht meegeven .  

Per 1 juli bestaat het bestuur van De Schoolschrijver uit voorzitter Pieter de Jong (oud-algemeen directeur WPG Uitgevers), Pom Zwart (Senior Director Experiences Nike, eerder marketeer bij Dance4Life) en Babette ten Bosch (CFO bij Yellow Finance, eerder Finance Director ABN AMRO).

fotografie: Chris van Houts

Nieuws
Extra subsidie voor inhaalprogramma’s taal

Basisscholen die in schooljaar 2020 – 2021 met hun leerlingen een inhaalslag willen maken op het gebied van lezen en schrijven, kunnen een programma op maat bij ons boeken met de subsidieregeling inhaal- en ondersteuningsprogramma’s.

De regeling en mogelijkheden lichten we graag toe. Wilt u meer weten? Kijk hier.

Nieuws
Jaarlijks half miljoen rijkssubsidie voor ‘unieke’ lettereneducatie

Ieder kind op de basisschool een sterke lezer en verhalenschrijver maken. Deze ambitie van stichting De Schoolschrijver krijgt erkenning met een positief advies van De Raad voor Cultuur. De Raad is onder de indruk van de lesprogramma’s rond lezen en schrijven van De Schoolschrijver, en roemt de positieve effecten ervan op kinderen.  

Op 4 juni overhandigde de Raad voor Cultuur zijn vierjaarlijkse advies over de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS) aan minister Van Engelshoven (OCW). Met de BIS ondersteunt de rijksoverheid culturele instellingen van (inter)nationale betekenis. Op Prinsjesdag, 15 september aanstaande, presenteert de minister haar definitieve subsidiebesluiten. De Schoolschrijver zal dan in de periode 2021-2024 jaarlijks 500.000 euro ontvangen.

Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver, is verheugd over het advies. ‘We zijn trots dat we in tien jaar tijd tot de eredivisie zijn gaan behoren. We blijven ons de komende jaren vol inzetten om van ieder basisschoolkind in Nederland een sterke lezer en verhalenschrijver te maken. Toetreding tot de BIS biedt De Schoolschrijver een financiële basis van waaruit we verder kunnen bouwen.’ 

De Raad constateert dat de activiteiten van De Schoolschrijver uniek zijn en dat zij lettereneducatie in het primair onderwijs weet te borgen. Ook vindt de Raad het positief dat de organisatie innovatief inspeelt op de maatschappelijke problematiek rondom de afnemende leesvaardigheid van Nederlandse basisschoolleerlingen. In december 2019 riepen ministers Van Engelshoven en Slob al op tot een Leesoffensief. 

De Raad schrijft dat verdere samenwerking van De Schoolschrijver met andere letterenpartijen zoals Stichting Lezen en Schrijverscentrale noodzakelijk is. De Schoolschrijver kijkt ernaar uit om met medestanders uit de letterensector, het onderwijs en het maatschappelijk veld het leesoffensief grootscheeps door te zetten en de activiteiten daarbij doeltreffend af te stemmen.

Lees hier de adviezen van de Raad voor Cultuur in de Letterensector https://www.raadvoorcultuur.nl/bis-2021-2024/documenten/adviezen/2020/06/04/letteren

Nieuws
Huisarrest – online voorleesserie

Online voorleesserie over kinderen in quarantaine – geschreven en voorgelezen door Schoolschrijvers. Ideaal voor thuis of op school.

Maak kennis met Huisarrest, een tiendelige serie voorleesverhalen over kinderen die vanwege een virus hun huis niet mogen verlaten. De serie wordt geschreven en voorgelezen door tien bekende kinderboekenschrijvers. De eerste aflevering is van Maren Stoffels; de dag erna wordt het verhaal verder verteld door collega-schrijver Anna van Praag. Andere schrijvers zijn onder anderen Pieter Koolwijk, Marcel van Driel, Sanne Rooseboom en Abdelkader Benali, die tekende voor de ontknoping. Alle schrijvers filmden hun voorleessessie vanuit hun eigen huis.

Voorleespauze en een e-book

Huisarrest is een initiatief van stichting De Schoolschrijver en KB, de nationale bibliotheek, om basisscholen te helpen op afstand leesplezier te bieden aan kinderen. De serie laat kinderen thuis genieten van verhalen, naast het huiswerk dat ze moeten doen. In Huisarrest geeft de schrijver na het voorlezen ook een boekentip. Kinderen die lid zijn van de Bibliotheek kunnen dit e-book direct lenen via de site van Jeugdbibliotheek. (tot 18 jaar gratis)

Bekijk en beluister alle tien de afleveringen, Hier beschikbaar.

Annemiek Neefjes, directeur De Schoolschrijver: ‘Voor veel kinderen is het erg wennen, ineens lesdagen thuis. Luisteren naar een mooi verhaal van een echte schrijver is dan een heel fijne onderbreking. We hebben bewust gekozen voor een actuele setting. Kinderen herkennen zich in de situatie en zullen ontdekken dat juist verhalen en verbeeldingskracht helpen om met ingewikkelde situaties om te gaan. Met deze serie is de eerste kinder-Decamerone geboren.’

Nieuws
Nieuw! Maandprogramma’s voor groep 3 en 4

Speciaal voor groep 3 en 4 verschijnen er komend schooljaar (20-21) twee maandprogramma’s, waarin kinderen op speelse wijze kennismaken met lezen en schrijven, volgens de unieke, creatieve aanpak van De Schoolschrijver. Zo leggen we de eerste noodzakelijke basis voor:

  • leesplezier
  • smaakontwikkeling
  • kennis van jeugdboeken

In 6 lessen van maximaal 30 minuten nemen de eigen leerkracht en bekende kinderboekenschrijvers (op digibord) de kinderen mee in de magie van woorden, taal, verhalen, gedichtjes en meer.

Lees verder

Nieuws
Lezen en schrijven: gratis opdrachten voor thuis én in de klas

Wil jij je leerlingen in deze tijd toch leuk en betekenisvol aan de slag zetten met lezen en schrijven? We hebben een aantal alternatieven om kinderen thuis én in de klas GRATIS te stimuleren in leesplezier en het maken ze hun leesmeters. We laten ze genieten van taal en helpen verhalen te schrijven.

Lees- en schrijfopdrachten voor thuis én in de klas

De Schoolschrijvers hebben zinvolle lees- en schrijfopdrachten gemaakt om thuis én in de klas te doen. De opdrachten zijn zelfstandig uit te voeren, en goed voor 10 tot 15 minuten schrijf- en/of leesplezier per dag (of naar wens nog iets meer). Bekijk de gratis opdrachten hier.

Huisarrest, een online verhalenserie over kinderen in quarantaine

Kijk vanaf maandag 30 maart naar Huisarrest, een online verhalenserie over kinderen die in quarantaine moeten vanwege een virus. Geschreven en voorgelezen door tien Schoolschrijvers. En Maren Stoffels doet aflevering 1. In de dagen erna volgen onder anderen de auteurs Anna van Praag en Abdelkader Benali. Volg alle verhalen hier.

Media en pers Nieuws
de Volkskrant: Schoolschrijver bestrijdt leescrisis

de Volkskrant publiceerde op 21 januari een artikel: De Schoolschrijver bestrijdt leescrisis. Lees dit mooie stuk om erachter te komen hoe wij die crisis bestrijden.

“Het is slecht gesteld met de leesvaardigheid van Nederlandse kinderen. Dat komt volgens Stichting De Schoolschrijver doordat er op de basisschool vooral aandacht is voor die saaie d’s en t’s. Schoolschrijvers laten zien dat lezen en taal ook leuk kunnen zijn.”

Lees het hele artikel.

Nieuws
Tiende editie van het Halfjaarprogramma van start!

20 januari – De tiende editie van het Halfjaarprogramma is van start! Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel werd op Openbare Basisschool Het Startpunt in de Haagse Schilderswijk officieel ingehuldigd als Schoolschrijver door De Schoolschrijver-ambassadeur Abdelkader Benali en wethouder van Cultuur van Den Haag Robert van Asten.

In het Halfjaarprogramma verbindt een Schoolschrijver zich een half schooljaar aan een school en stimuleert het leesplezier en de schrijfvaardigheid van kinderen. Stichting De Schoolschrijver ontwikkelde dit programma speciaal voor basisscholen waar veel leerlingen een taalachterstand hebben. Deze week starten in totaal 42 Schoolschrijvers op 45 basisscholen door heel Nederland. 

Leerlingen uit de groepen 4 en 5 van Openbare Basisschool Het Startpunt vroegen Manon Sikkel het hemd van het lijf tijdens de officiële inhuldiging. Ze vertelde over haar leven als schrijver en over waarom lezen en schrijven zo belangrijk zijn. Na het vragenvuur kreeg ze onder groot applaus de officiële De Schoolschrijver-sjerp omgehangen door wethouder Robert van Asten en presentator Abdelkader Benali. 

Deze week zijn er ook feestelijke inhuldigingen van Schoolschrijvers in onder andere Amsterdam, Farsumerborg (Groningen), Rotterdam, Schiedam, Tilburg en Utrecht. De Schoolschrijver werkt met regionale partners die het programma helpen uitvoeren en aanpassen aan lokale wensen. In de regio Den Haag is dit het Kinderboekenmuseum. 

Instagram