Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool

Nieuws

Nieuws van De Schoolschrijver. Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws Persbericht
Floris de Klerk versterkt het team als Online Marketing Specialist

Floris de Klerk is op 1 april gestart bij De Schoolschrijver als Online Marketing Specialist. Hij gaat zich richten op het vergroten van de online zichtbaarheid en vindbaarheid van De Schoolschrijver. Floris heeft een diverse achtergrond en de laatste 10 jaar veel ervaring opgedaan als copywriter, content marketeer en online marketing specialist.

Floris: ‘Het voelt een beetje als thuiskomen bij De Schoolschrijver. Voor mij spelen lezen en schrijven al van jongs af aan een belangrijk rol in mijn leven. Ik heb nu een dochtertje van twee en zij krijgt soms boekjes cadeau die ik vroeger ook had, zoals Sloffie Sleepboot. Ongelofelijk hoe ik die wereld dan meteen weer beleef! Daar begint het dus. Geweldig dat ik nu kan helpen dat plezier over te brengen.’

Media en pers Nieuws
Dit zijn de winnaars van de Huisarrest Battle

Hier zijn de winnaars van Huisarrest Battle! De jury was streng: wie heeft alle antwoorden goed, én wie kwam er met een geweldig idee voor een nieuwe, elfde aflevering van Huisarrest?

Eerste prijs: les van Janneke Schotveld én een eigen aflevering van Huisarrest

De Lidwinaschool, Amsterdam

Groep 7a, en juf Susan Valentijn, van harte gefeliciteerd! Schoolschrijver Janneke Schotveld komt bij jullie langs in de klas voor een schrijfles. Daarna neemt ze jullie idee mee naar huis en schrijft er een verhaal van, dat ze zal opnemen en voorlezen als de elfde aflevering van Huisarrest. Natuurlijk komt die aflevering online, zodat iedereen hem kan zien, en vertellen we aan iedereen dat de Lidwinaschool de bedenkers zijn.

Tweede prijs: een De Schoolschrijver-maandprogramma 

De Regenboog in Schiedam wint een De Schoolschrijver-maandprogramma. Groep 7a mag binnenkort met juf Sue van der Wiel vier digibordlessen lang aan de slag met zelf de leukste verhalen schrijven en met de mooiste boekentips van de Schoolschrijvers. Gefeliciteerd!

Derde prijs: een boekenkist voor in de klas

De Vlasbloem in Zuidland Groep 4a wint het boekenpakket voor de onderbouw. Juf Rinske Holwarda en klas heel veel plezier gewenst.

CB Het Anker in Emmen Groep 4/5/6 wint het boekenpakket voor de middenbouw. Juf Karin Vos krijgt een stapel prachtige boeken opgestuurd. Veel plezier!

De Startbaan in Velden Groep 7b wint het boekenpakket voor de bovenbouw. Gefeliciteerd juf Milou van Amerom en kinderen!

Met de winnende scholen is contact opgenomen over hoe ze de prijzen in ontvangst willen nemen. We wensen iedereen heel veel plezier. En ook aan alle andere scholen in heel Nederland die hebben meegedaan: we waren onder de indruk van de lieve, grappige en spannende verhalen die jullie hebben verzonnen. Blijf verzinnen, blijf spelen met taal, blijf schrijven!

Wil je nog meer opdrachten proberen van De Schoolschrijver? Hier vind je 19 tips van Schoolschrijvers om zelf te doen in de klas. Of kijk eens bij de kortingsactie waarbij je tot 500 euro korting krijgt op onze maandprogramma’s.

Nieuws Persbericht
Minister van Engelshoven vol lof over De Schoolschrijver-aanpak

Demissionair minister Ingrid van Engelshoven (D66) van het ministerie van OCW kijkt over de verkiezingen heen en hoopt op een regeerakkoord dat ‘die ene cruciale zin gaat bevatten over het belang van leesonderwijs’.

De minister zei dit vorige week maandag tijdens een digitaal werkbezoek aan stichting De Schoolschrijver en aan basisschool De Mijlpaal in Amsterdam. Ze haalde daarbij de onderzoeksresultaten aan over het dalend leesplezier onder kinderen in Nederland en noemde die ‘een van de meest pijnlijke constateringen van de afgelopen jaren’. 

Kinderliteratuur genoeg – maar hoe maken we meer impact op kinderen?

De Schoolschrijver ontving de minister voor een gesprek over de aanpak van de stichting, die lesprogramma’s maakt waarin kinderboekenschrijvers, lezen, verhalen schrijven en kinderliteratuur een grote rol hebben. De minister sprak met De Schoolschrijver-directeur Annemiek Neefjes en met schooldirecteur Bas van der Geest (OBS De Mijlpaal), Arnold Jonk (bestuurder scholenkoepel STAIJ en bestuurslid De Schoolschrijver) en kinderboekenschrijver Ruben Prins.

Het stimuleren van leesplezier bij kinderen lijkt niet eenvoudig, maar aan het aanbod aan kinderboeken ligt het niet, signaleert Van Engelshoven: ‘Ik geloof dat we een van de landen zijn met het meeste aanbod aan goede en leuke jeugdliteratuur.’ Tijdens het werkbezoek werd besproken dat de oplossing om meer impact te maken op kinderen vooral ligt in de samenwerking van meerdere partijen om het kind heen. 

Leesplezier niet alleen een taak voor de scholen

De aanwezigen waren het erover eens dat de opdracht om kinderen tot lezen te motiveren niet alleen bij scholen hoort te liggen. De minister benadrukte dat het leesoffensief een gezamenlijke taak is, waarbij ook ouders, bibliotheken, schrijvers en instellingen als De Schoolschrijver (dit jaar toegetreden tot de culturele Basisinfrastructuur) en andere partijen een rol hebben. 

Wat groep 8c geleerd heeft- ‘Ze kunnen ongelofelijk goed vertellen hoe het zit’

Tijdens het virtuele schoolbezoek vertelden leerlingen van groep 8c van De Mijlpaal via de webcam aan de minister wat ze geleerd hadden van een digitaal lesprogramma van De Schoolschrijver. Ze hadden personages en verhalen bedacht, en hadden technieken geleerd om een verhaal interessant te maken en structuur te geven. De minister prees hun ideeën en constateerde dat het geleerde aansloeg. ‘Een ontzettend leuk en inspirerend bezoek. Ze kunnen ongelofelijk goed vertellen hoe het zit!’ Ze moedigde de klas aan om goed hun best te doen omdat ‘lezen en schrijven ongelofelijk belangrijk is’ – of je nou een boek leest, een recept wilt uitvoeren of een Instagram-bericht wilt schrijven.

Een mooi praktijkvoorbeeld

Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver: ‘We zijn vereerd dat de minister de tijd voor onze organisatie nam en zich wilde laten bijpraten over onze aanpak. Mooi ook dat we haar een mooi praktijkvoorbeeld mochten tonen van een basisschool die samen met ons met succes werkt aan het vergroten van leesplezier en leesvaardigheid. Het viel de minister op dat de kinderen de digibordles van kinderboekenschrijver en Gouden Griffel-winnaar Simon van der Geest gelijk oppikten en in korte tijd al geweldige verhalen bedacht hadden. Die motivatie om te gaan lezen en schrijven is écht bij ieder kind aan te wakkeren. En dat moeten we samen doen. Nu, tijdens corona, na de kabinetsformatie en ver daarna.’

Foto’s De Mijlpaal: Antoinette Verbree, SeeSaw Producties

Nieuws Persbericht
Jeroen van Wijck nieuw Hoofd productontwikkeling & innovatie

Per 15 februari is het team van De Schoolschrijver uitgebreid met Jeroen van Wijck. Als Hoofd productontwikkeling & innovatie is hij verantwoordelijk voor de strategie en realisatie van digitale toepassingen om kinderen op de basisschool een taalsterke basis te geven. Jeroen maakt tevens deel uit van het managementteam. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in de ontwikkeling en innovatie van digitale producten voor onder meer het basisonderwijs. Hij werkte onder meer met Nieuwsbegrip, Naturalis en was directeur bij Driebit.

Jeroen: ‘Bij De Schoolschrijver voel ik me als een vis in het water. Leren, digitale innovatie en een scale-up: ze zijn voor mij de perfecte combinatie. Ik ben verheugd dat ik in deze functie kan bijdragen kinderen plezier in lezen en schrijven mee te geven en ze taalsterk te maken. Als veelvraat van boeken en teksten weet ik hoe fijn en hoe belangrijk het is taal als grote vriend te hebben. In mijn werk, mijn fantasie en als ik met mijn kinderen klets.’

Nieuws Persbericht
Boek voor 1 juli een programma of training met een Schoolschrijver in 2021 en profiteer: tot 500 euro korting!
Boek voor 1 juli 2021 een Schoolschrijver in de klas

Basisscholen en bibliotheken kunnen tot 1 juli 2021 tot 500 euro korting krijgen als ze een professionele kinderboekenschrijver live voor de klas boeken als finale van De Schoolschrijver-lesprogramma’s. Deze schrijvers – oftewel Schoolschrijvers – zijn ware rolmodellen, die op kinderen en leerkrachten enthousiasme overdragen voor boeken, en die als geen ander kunnen lesgeven in verhalen schrijven.

Waarom deze tijdelijke korting?

Deze kortingsactie wordt mogelijk gemaakt door het Nederlands Letterenfonds. Het fonds vergoedt de auteurshonoraria, waardoor de all-in tarieven voor onze lesprogramma’s nu zeer voordelig zijn en schrijvers ondersteund worden in hun waardevolle werk.

Bekijk hier de tarieven

Bestel nu direct!

Deze programma’s vallen onder de kortingsactie
Maandprogramma’s met slotles van een live Schoolschrijver

Een serie digibordlessen vol video’s en opdrachten rond lezen, schrijven en taalplezier, met bekende schrijvers in de hoofdrol. De slotles met een schrijver in de klas is een spetterende finale! Voor groep 5-6 en 7-8 dit schooljaar: drie digibordlessen van een uur, vierde les live. Voor groep 3-4: zes digibordlessen van een half uur, zevende les live. Bekijk de maandprogramma’s.

De Jaarlijn Lezen en Schrijven

Een schooljaar lang aandacht voor meer lezen, schrijven en taalplezier met een programma van 5 x 8 weken. Schoolbreed inzetbaar voor groep 3 tot en met 8. Met digibordlessen, en een live les door een Schoolschrijver. Ontzorgt de leerkracht. Met heel veel aandacht voor zelf boeken leren beoordelen en vinden, voor woordenschat, zelf leren schrijven en heel veel lezen. Vanaf september 2021. Meer over De Jaarlijn

De Schoolschrijver Academietraining

Bestemd voor leerkrachten of leesconsulenten van de bibliotheek. Over het vergroten van de leesmotivatie en het zorgen voor inspirerend schrijfonderwijs op de basisschool. Teamtrainingen van 3 uur (op locatie) of 2 uur (online), geheel verzorgd door een ervaren Schoolschrijver.

Bekijk hier de tarieven en bestel

Bestel nu direct!

Contact

Bel 020 – 8463069 tijdens kantooruren met onze adviseurs Marianne Bastianen en Rosan Limburg. Of mail ons op interesse@deschoolschrijver.nl

actievoorwaarden en boekingen
Nieuws
Huisarrest Battle: Win mooie lees- en schrijfprijzen!

Leerkrachten van groep 3 tot en met 8: doe nu met je klas mee aan de Huisarrest Battle. Vul voor 20 maart het wedstrijdformulier met de 10 vragen over de serie in, en ook jullie eigen originele idee voor de nieuwe, 11e aflevering van Huisarrest.

Wie weet wint jullie idee en krijgen jullie een schrijfles in de klas van kinderboekenschrijfster en Schoolschrijver Janneke Schotveld, én wordt jullie idee voor aflevering 11 door Janneke als een echt verhaal uitgewerkt en verfilmd! Of win één van de andere prijzen zoals een De Schoolschrijver-maandprogramma naar keuze of een boekenkist voor in de klas t.w.v. 100 euro. Alle prijzen, spelregels en voorwaarden lees je hieronder.

De online voorleesserie Huisarrest is met meer dan 130.000 views een regelrechte hit onder kinderen van groep 3 tot en met 8. Steeds meer leerkrachten op basisscholen zetten de tien gratis video’s op hun lesprogramma om zo extra aandacht te geven aan voorlezen en aan kinderboeken.

Zo doe je mee aan de Huisarrest Battle

Tijdens de Huisarrest Battle kijk je met de klas bijvoorbeeld elke dag een aflevering van Huisarrest. De 10 afleveringen staan op onze Huisarrest-pagina. Vanaf 8 februari plaatsen we 10 quizvragen middels een filmpje met een vraag over een aflevering. De klas bedenkt een antwoord, de leerkracht noteert het.

Aan het eind doe je de slotopdracht, ingesproken door Janneke Schotveld: de klas mag een idee of onderwerp verzinnen voor een nieuwe, elfde aflevering van Huisarrest. De leerkracht stuurt dat idee samen met de tien antwoorden op naar De Schoolschrijver via het wedstrijdformulier. Insturen kan vanaf 19 februari tot en met 19 maart. Lees voor het insturen de spelregels en de voorwaarden op deze pagina door.

Huisarrest – de afleveringen
Huisarrest Battle – de quizvragen
Huisarrest Battle – Klik hier voor het wedstrijdformulier

Handig! Op het notitieblad kun je de antwoorden verzamelen voor je het invult op het wedstrijdformulier. Alleen voor jezelf, handig om erbij te houden.

Dit kun je winnen:

1e Prijs: Jullie idee wordt de elfde aflevering van Huisarrest

Jullie idee was het beste! Daarom komt Schoolschrijver Janneke Schotveld bij jullie langs in de klas; zij verzorgt een superleuke schrijfles, zodat jullie zelf ervaren hoe leuk het is om verhalen te verzinnen. Daarna neemt ze jullie idee mee naar huis en schrijft er  een verhaal van dat ze zal voorlezen als de elfde aflevering van Huisarrest. Natuurlijk komt die aflevering online, zodat iedereen hem kan zien, en vertellen we aan iedereen dat jullie de bedenkers zijn. Bekijk hieronder de slotopdracht van Janneke Schotveld

2e Prijs: Een De Schoolschrijver-maandprogramma (t.w.v. 100 euro)

Jullie klas mag een De Schoolschrijver-maandprogramma naar keuze doen. Jullie krijgen vier kant-en klare digibordlessen vol video’s en lees- en schrijfopdrachten door bekende kinderboekenschrijvers. Wil je met je leerlingen vooral meer aandacht geven aan leesplezier, wil je lekker veel schrijven of juist gedichten verzinnen en voordragen? We zorgen dat je een maandprogramma krijgt dat het beste past bij jouw klas.

3e Prijs: 3 x een kist met kinderboeken (t.w.v ca. 100 euro)

We kunnen drie scholen blij maken met een stapel mooie kinderboeken. Een kist voor groep 3-4, een kist voor groep 5-6 en een kist voor groep 7-8. Zo kun je eindeloos blijven voorlezen – en de schoolbibliotheek aanvullen!

De spelregels en de voorwaarden
  • Deelname is voor groepen 3 tot en met 8.
  • Inzenden kan alleen door de leerkracht.
  • De eerste quizvraag komt online op 8 februariQUIZVRAGEN.
  • De tiende quizvraag komt online op 19 februari.
  • Janneke Schotveld geeft in een filmpje uitleg over vraag 11. Let op: lever alleen een idee in, een korte schets. Een paar zinnen volstaan.
  • Alle antwoorden én het idee voor de elfde aflevering kan de leerkracht insturen tussen 19 februari en 19 maart via dit het wedstrijdformulier. Dat komt vanaf 19 februari online.
  • Je krijgt een bevestiging van je inschrijving in de mail, check hiervoor ook je spam berichten.
  • De winnaars worden op woensdag 31 maart bekendgemaakt op onze website, via onze Facebookpagina en via onze nieuwsbrief en krijgen persoonlijk bericht.
  • Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.
  • Scholen mogen met meerdere groepen meedoen; een groep mag slechts één keer meedoen.
Wat is Huisarrest ook alweer?

Huisarrest is een tiendelig vervolgverhaal over een groep kinderen in quarantaine. Ze mogen vanwege een virus niet naar buiten, en daarom vertellen ze elkaar verhalen vanuit hun open raam. Elke aflevering wordt op video voorgelezen door een bekende kinderboekenschrijver. Alle schrijvers lezen hun zelf geschreven aflevering voor en geven aan het einde een extra boekentip. Die boeken zijn allemaal te leen in de online Jeugdbibliotheek. Lidmaatschap en lenen is gratis voor iedereen onder de 18 jaar. Huisarrest is een gezamenlijk project van KB nationale bibliotheek en De Schoolschrijver.

De tien afleveringen van Huisarrest werden geschreven en thuis opgenomen door de schrijvers tijdens de lockdown van april 2020. De afleveringen zijn van Maren Stoffels, Anna van Praag, Pieter Koolwijk, Sanne Rooseboom, Marcel van Driel, Janny van der Molen, Enne Koens, Pim Lammers (niet op de foto) en Abdelkader Benali.

Nieuws Persbericht
De Schoolschrijver ondertekent manifest voor Leesoffensief

18 organisaties uit het veld van onderwijs, cultuur en jeugdgezondheid, waaronder De Schoolschrijver,  hebben op 13 oktober een  manifest voor beter leesbeleid aangeboden aan ministers Slob en Van Engelshoven. De organisaties, onder aanvoering van de Leescoalitie, constateren dat het niet goed gaat met lezen in Nederland. Daarom is het tijd samen een actief en stevig gefundeerd leesbeleid op te zetten. Tijd voor een Leesoffensief.

Meer visie, prioriteiten en samenwerking

Het manifest stelt dat er al veel initiatieven, maatregelen, acties en websites in Nederland zijn om het lezen te bevorderen. Wat echter ontbreekt is een overkoepelende visie en prioritering van doelen, en een gevoel van urgentie. Er moet meer samenhang komen in het leesbeleid, met meer samenwerking bij de overheid en in het veld, tussen de partijen uit het onderwijs, de jeugdgezondheids- en leesbevorderingsorganisaties.

De doelen van het Leesoffensief in het kort
  1. Elke leerling verlaat school met voldoende leesniveau. 
  1. Alle leraren en onderwijsassistenten zijn voldoende toegerust om goed en motiverend leesonderwijs te geven
  1. De kunst van het lezen is een zorg voor iedereen en behoeft structurele aandacht van het kabinet, de Kamer, regionale en lokale overheden, werkgevers, vakbonden en alle mensen die verantwoordelijkheden dragen voor anderen.
Dit is de Leescoalitie

De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Schrijven, Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de Koninklijke Bibliotheek, de Vereniging van Openbare Bibliotheken en het Nederlands Letterenfonds.

Het manifest wordt verder ondersteund door de PO-Raad, de VO-Raad, de Taalunie, de Schrijverscentrale, De Schoolschrijver, KNAW, SLO, Ouders & Onderwijs, LAKS, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en de SER.

Nieuws
De Schoolschrijver meegenomen in aanbod Jeugdeducatiefonds

Gecertificeerde scholen van het Jeugdeducatiefonds kunnen een aanvraag  indienen voor een op maat gemaakt creatief taalprogramma van De Schoolschrijver. Het doel: klassen vol kinderen met een betere lees- en schrijfvaardigheid. Kinderen die graag willen lezen en met zelfvertrouwen hun verhalen schrijven. 

Taalplezier voor leerling en leerkracht 

Het lesaanbod voor JEF-scholen bestaat uit twee De Schoolschrijver-maanden (meerweekse programma’s voor groepen 3 t/m 8) en een training voor de leerkrachten. Onze programma’s vergroten de lees- en schrijfvaardigheid én het zelfvertrouwen van kinderen. Op die manier ondersteunen wij scholen in het behalen van hun taaldoelen.

Het Jeugdeducatiefonds

Het Jeugdeducatiefonds heeft als missie het vergroten van de ontwikkelingskansen van kinderen met een minder gunstige achtergrond. Voor het vergroten van de kansen is het van belang om niet alleen de cognitieve ontwikkeling te stimuleren maar ook de brede vorming van kinderen mogelijk te maken. Het Jeugdeducatiefonds kiest er dan ook voor om een divers aanbod van producten en diensten te financieren.

Annemiek Neefjes – oprichter en directeur van De Schoolschrijver : ‘We vinden in het Jeugdeducatiefonds een fantastische partner om met elkaar kansen voor kinderen te vergroten. We zijn er trots op dat het fonds in ons een organisatie ziet die verschil kan maken voor kinderen en met een bewezen effectieve aanpak kinderen ondersteunt in hun taalontwikkeling. We hopen via deze weg nog meer kinderen te bereiken. Samen kunnen ieder kind taalsterk maken en daarmee voorbereid op de toekomst.’

Nieuws
Zo kunnen onze programma’s veilig doorgaan – live of online

Ook nu de maatregelen tegen de verspreiding van Covid-19 in het hele land zijn aangescherpt, kunnen de programma’s van De Schoolschrijver doorgaan. We zetten de belangrijkste punten hier op een rijtje

Lessen voor kinderen op de basisschool
  • Schoolschrijvers die persoonlijk les komen geven in de klas, houden zich net als de scholen en de leerkrachten aan de afgesproken veiligheidsprotocollen. Samen houden we de lessen veilig.
  • Wanneer een les van een Schoolschrijver niet live in de klas kan plaatsvinden, kunnen we het live bezoek in overleg omzetten naar online. Zo kunnen de kinderen de schrijver toch ontmoeten.
  • De Schoolschrijver-lessen die de leerkracht zelf geeft, kunnen ook online worden uitgevoerd. Bij verplichte sluiting van een klas of school, zoals dit voorjaar het geval was, kunnen scholen ervoor kiezen een De Schoolschrijver-maand online te verzorgen in het kader van thuisonderwijs. We hopen natuurlijk dat dit laatste niet nodig zal zijn.
Trainingen voor volwassenen

De lessen en trainingen voor leerkrachten en leesconsulenten door een Schoolschrijver kunnen live blijven plaatsvinden.

  • Voorwaarde is wel dat de groepen onder de 30 personen blijven en de werklocatie het toelaat.
  • Daarnaast blijven alle geldende RIVM-richtlijnen voor hygiëne, afstand en ventilatie gelden.
  • Indien noodzakelijk kunnen we de lessen in overleg ook omzetten naar een online variant.

Samen krijgen we het virus onder bedwang.

Nieuws Persbericht
De Schoolschrijver definitief toegetreden tot BIS

Met trots en blijdschap melden we dat De Schoolschrijver definitief is toegetreden tot de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS). Op Prinsjesdag ontvingen we de brief met het formele besluit van minister Van Engelshoven (OCW).


De toetreding betekent dat de rijksoverheid De Schoolschrijver erkent als onmisbaar onderdeel van de Nederlandse culturele infrastructuur en erkent als organisatie met een wezenlijke rol in de lettereneducatie van Nederlandse basisschoolkinderen. De komende vier jaar ontvangt onze organisatie een jaarlijkse rijkssubsidie van 500.000 euro.


Deze subsidie biedt ons, zoals minister Van Engelshoven in haar brief verwoordt, ‘zekerheid in een tijd van uitdagingen en beperkingen’. Vanuit deze financiële basis kan De Schoolschrijver haar ambities verder realiseren. Naast de BIS-subsidie wordt De Schoolschrijver gefinancierd met eigen inkomsten uit de scholenmarkt en met de steun van vele financiers.


We kunnen de komende jaren nog meer kinderen in het basisonderwijs bereiken met onze aanpak en onze innovatieve programma’s rond lezen en schrijven. Met een nog rijker aanbod van beklijvende programma’s. We willen meer leerkrachten en leesconsulenten meenemen in onze werkwijze. En we zullen de beste kinderboekenschrijvers blijven bijscholen en trainen.

Samen met onze partners en bondgenoten verspreiden we het leesplezier en de schrijfvaardigheid verder over alle basisscholen van Nederland. Hoe de wereld er ook verder uitziet.