Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt. Lees hier meer.

Het Halfjaar-programma
Het Halfjaarprogramma van De Schoolschrijver is ontwikkeld voor basisscholen met een hoog percentage leerlingen met een taal- en/of leesachterstand.
In het kort
- Intensieve interventie
- Taalachterstand wegwerken
- Half jaar Schoolschrijver in de klas
- Programma voor alle betrokkenen
Wat gebeurt er in de klas?
In het programma verbindt een professionele kinderboekenschrijver met training en leservaring zich een half schooljaar lang aan een basisschool. Deze Schoolschrijver gaat in ons speciaal ontwikkelde lesprogramma aan het werk met de leerlingen, ouders en leerkrachten. Zo verbeteren we samen lezen, schrijven en taalplezier.
Het is een intensief interventietraject voor scholen die écht een omslag willen maken en daarin met ons en met samenwerkingspartners (zoals bibliotheken) willen investeren. Het programma wordt in 35 tot 40 scholen per jaar ingezet, in een selectie van regio’s.
De resultaten
Kinderen die meedoen aan het Halfjaarprogramma gaan vooruit op lezen en schrijven. Het is te zien dat leerlingen:
Leesplezier | Meer leesplezier krijgen en hun leesachterstand wegwerken |
Schrijven | Vooruitgang maken in het schrijven van verhalen |
Taalgevoel | Een beter taalgevoel krijgen |
Creativiteit | Meer creativiteit en probleemoplossend vermogen ontwikkelen |
Zelfvertrouwen | Hun zelfvertrouwen om te lezen, te schrijven en te vertellen vergroten |


Dit gebeurt er tijdens het Halfjaarprogramma
Het Halfjaarprogramma wordt van tevoren in de school aangekondigd met flyers en posters. Op de eerste dag wordt de Schoolschrijver door de hele school welkom geheten en ingehuldigd met de rode Schoolschrijver-sjerp. De scholen sluiten het traject vaak af met een feestelijk slotprogramma, in of buiten de school, met kinderen, leerkrachten en ouders.
Onderdelen van het programma
- De Schoolschrijver in de klas: de Schoolschrijver werkt op een vaste dag in de week klassikaal samen met de leerlingen en leerkrachten van drie groepen.
- De Academie: leerkrachten krijgen van ‘hun’ Schoolschrijver een inspirerende workshop vol praktische tips om zelf creatieve en motiverende taallessen te geven, ook na afloop van het programma.


- De Oudersalon: De Schoolschrijver betrekt tijdens een ouderavond de ouders bij het programma, met uitleg over bijvoorbeeld het nut van voorlezen.
- Extra creatieve taalworkshops: een extra cursus creatief schrijven voor een klein aantal leerlingen na afloop van de klassikale lessen.
- Vrije uren: de Schoolschrijver zet vrije uren in voor de hele school. Bijvoorbeeld voor een gastles aan de overige groepen of maatwerkvragen.
Startmoment en slotfeest
Het Halfjaarprogramma heeft traditiegetrouw een feestelijke start en afsluiting. Met bijvoorbeeld optredens van leerlingen, presentatie van de schoolkrant of een dichtwedstrijd. Samen vieren we de start van een intensief en waardevol traject en na afloop wat er in een half schooljaar samen is bereikt.


Heel veel kinderen waren heel trots op zichzelf, De Schoolschrijver-maand heeft ze de handvatten gegeven zodat ze trots op hun werk kunnen zijn. Het schrijven en schrijfplezier heeft echt een boost gekregen, dat is nu echt meer geworden. Als leerlingen nu iets voor zichzelf kunnen doen, kiezen ze vaker om een verhaal te schrijven.
Meer lezen?
Download de brochure
Onze adviseurs zijn bereikbaar via 020-8463069 of via mail interesse@deschoolschrijver.nl.
Vragen?
Stuur ons een bericht!
Vul je gegevens in, dan sturen we je zo snel mogelijk een bericht terug.