Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool

Nieuws

Nieuws van De Schoolschrijver. Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws
Toine Maes nieuwe voorzitter Raad van Toezicht stichting De Schoolschrijver

De Raad van Toezicht benoemt per 1 januari 2022 Toine Maes als voorzitter. Hij neemt daarmee het voorzitterschap over van Pieter de Jong, die bijna zes jaar lang een geweldige bijdrage heeft geleverd aan de groei en versteviging van de organisatie.

Per 1 december jl. is De Schoolschrijver overgestapt van een bestuursmodel naar een Raad van Toezicht-model. Annemiek Neefjes is hiermee benoemd tot directeur-bestuurder van de stichting.

Toine Maes: ‘We weten allemaal dat taalvaardigheid en taalplezier de basis zijn voor een volwaardige deelname aan de samenleving. Het is maatschappelijk zeer relevant om daar met mens en macht aan te werken. Dat ik daar nu een bijdrage aan mag leveren door een betrokkenheid als toezichthouder bij de Schoolschrijver vind ik eervol.’

Toine Maes heeft in de rijksoverheid gewerkt, eerst bij het ministerie van OCW en vervolgens bij het ministerie van EZ. Daar was hij o.a. directeur Technologiebeleid. Daarna was hij directeur van de koepelorganisatie van alle kabelbedrijven. Vanaf 2001 was hij directeur-bestuurder van Kennisnet, de ict-organisatie voor het Nederlands onderwijs (PO, VO en MBO).

Annemiek Neefjes: ‘Met zijn achtergrond op het snijvlak van onderwijs en technologie prijst De Schoolschrijver zich gelukkig met Toine Maes als nieuwe voorzitter. De Schoolschrijver wil haar activiteiten verder integreren in het taalonderwijs op basisscholen en zo haar impact en bereik verder vergroten. Samen met de Raad van Toezicht blijven we hieraan en aan andere strategische vraagstukken werken.’

Annemiek Neefjes: ‘Ik ben Pieter de Jong dankbaar voor zijn grote betekenis voor De Schoolschrijver. Tijdens zijn zittingstermijn groeide De Schoolschrijver uit tot een landelijke en toonaangevende organisatie die in 2021 mocht toetreden tot de culturele Basisinfrastructuur van het Ministerie van OCW.’

Nieuws
Huisarrest – online voorleesserie

Online voorleesserie over kinderen in quarantaine – geschreven en voorgelezen door Schoolschrijvers. Ideaal voor thuis of op school.

Maak kennis met Huisarrest, een elfdelige serie voorleesverhalen over kinderen die vanwege een virus hun huis niet mogen verlaten. De serie is geschreven en wordt voorgelezen door elf bekende kinderboekenschrijvers. De eerste aflevering is van Maren Stoffels; de dag erna wordt het verhaal verder verteld door collega-schrijver Anna van Praag. Andere schrijvers zijn onder anderen Pieter Koolwijk, Marcel van Driel, Sanne Rooseboom, Abdelkader Benali en Janneke Schotveld. Alle schrijvers filmden hun voorleessessie vanuit hun eigen huis.

Voorleespauze en een e-book

Huisarrest is een initiatief van stichting De Schoolschrijver en KB, de nationale bibliotheek, om basisscholen te helpen op afstand leesplezier te bieden aan kinderen. De serie laat kinderen thuis genieten van verhalen, naast het huiswerk dat ze moeten doen. In Huisarrest geeft de schrijver na het voorlezen ook een boekentip. Kinderen die lid zijn van de Bibliotheek kunnen dit e-book direct lenen via de site van Jeugdbibliotheek (tot 18 jaar gratis).

Bekijk en beluister alle elf de afleveringen, Hier beschikbaar.

Annemiek Neefjes, directeur De Schoolschrijver: ‘Voor veel kinderen is het erg wennen, ineens lesdagen thuis. Luisteren naar een mooi verhaal van een echte schrijver is dan een heel fijne onderbreking. We hebben bewust gekozen voor een actuele setting. Kinderen herkennen zich in de situatie en zullen ontdekken dat juist verhalen en verbeeldingskracht helpen om met ingewikkelde situaties om te gaan. Met deze serie is de eerste kinder-Decamerone geboren.’

Nieuws
Cursus creatief schrijven in de klas: meld je nu aan!

In samenwerking met Stichting Lezen organiseren we ook dit najaar de cursus ‘creatief schrijven in de klas’. Deze vierdaagse cursus is bedoeld voor leescoördinatoren/leerkrachten basisonderwijs en leesconsulenten primair onderwijs van bibliotheken. De cursus wordt beoordeeld met een 8,2 gemiddeld.

Wil jij als leerkracht of leesconsulent kinderen enthousiasmeren om te schrijven? In de cursus leer je hoe je creativiteit aan kinderen ontlokt en op gang houdt. De unieke aanpak van De Schoolschrijver en de methodiek ‘Weten waar de woorden zijn’ van Mariet Lems vormen de basis van de cursus. Na afloop ontvang je het nascholingscertificaat ‘Specialist creatief schrijven primair onderwijs’ en beschik je over alle kennis en tools om creatief schrijven (verder) te introduceren op jouw school.

Data en locaties

Een cursus bestaat uit drie lesmiddagen en een terugkommiddag die elk 2,5 uur duren.

ZwolleTilburg
Bijeenkomst1Wo 17 novemberWo 24 november
Bijeenkomst2Wo 19 januariWo 26 januari
Bijeenkomst 3Wo 30 maartWo 6 april
Terugkomdag 4Wo 25 meiWo 1 juni
Meer weten en inschrijven?

Hoe beter leescoördinatoren/leerkrachten en leesconsulenten samenwerken, hoe groter het effect op het leesonderwijs. Daarom is deze cursus speciaal bedoeld voor duo’s. Geef je op via de website van Bibliotheek Campus.

Is deze cursus niet wat je zoekt?

Kijk dan hier voor ons overige aanbod voor leerkrachten, leesconsulenten en andere leesprofessionals.

Blog Nieuws
Groep 7 op schrijfreis naar Indonesië: schrijfles met veel fantasie door schrijver Peter Vervloed

Door Sanne van der Heijst

‘Selamat pagi,’ begroet Schoolschrijver Peter Vervloed zijn klas. De leerlingen van groep 7 van basisschool De Muldershof in Beek en Donk kijken verrast op.
‘Zo zeg je “goedemorgen” in Indonesië,’ legt hij uit. In een adem vertelt hij door: over een toverachtig mooie baai op Bali, waar vissers nadat de zon is ondergegaan de olielampjes op hun boten ontsteken, zodat de donkere nacht gevuld is met schommelende lichtjes. Als de vissers de wijde zee op varen zingen ze een lied waarmee ze vragen om een goede vangst. Peter zingt het lied en begeleidt zichzelf erbij op de trommel. ‘Pakken jullie je peddel maar eens,’ zegt hij tegen de kinderen. ‘Dan voel je dat dit liedje precies gebouwd is op het ritme van het roeien.’
De leerlingen graaien onder hun tafels, alsof hun peddel daar inderdaad al die tijd heeft liggen wachten. Al snel peddelt, zingt en trommelt de klas uit volle borst mee. Het is kwart voor tien ’s ochtends, buiten is het waterkoud, en wij zijn even op Bali. Lees meer

Nieuws
De Schoolschrijver genomineerd voor Joy of Reading Award 2021

De Schoolschrijver is zeer vereerd met haar nominatie voor de internationale Joy of Reading Award 2021. De Joy of Reading Award is een internationale prijs voor organisaties die op tal van succesvolle en innovatieve manieren leesplezier uitdragen en daarmee het lezen onder kinderen structureel bevorderen. Een mooie uitspraak van de jury: de organisaties ‘hebben allemaal een hoge mate van creativiteit, inventiviteit en de drive om een verschil te maken in de lokale gemeenschap’. Naast De Schoolschrijver waren er vijf andere genomineerde organisaties, uit Jordanië, Peru, Zuid-Afrika, Oeganda en Denemarken.

‘Ground breaking initiatives’

De internationale jury van de Joy of Reading Award was vol lof over alle organisaties en prees de originele ground breaking initiatives waarmee zij hun missies uitdragen. De Schoolschrijver kreeg complimenten over de manier waarop zij schrijvers en ouders inzet bij haar programma’s, en over de langetermijnvisie om leesplezier duurzaam en daarmee nog effectiever te verspreiden. Tijdens de prijsuitreiking op de Next Library-conferentie van 3 juni presenteerden we ons met deze video:

De winnaar van 2021

Tijdens de internationale Next Library-conferentie in Aarhus (Denemarken) werd op 3 juni de Za’atari Camp Libraries uit Jordanië tot winnaar uitgeroepen. ZCL is een samenwerkingsverband van 12 bibliotheken, mede opgezet en beheerd door bewoners van een vluchtelingenkamp en 6 NGO’s. Hun samenwerking omvat onder andere activiteiten als leesclubs, schrijfclubs, een project rond cultureel erfgoed, dienstverlening met leesadviezen en een programma voor maatschappelijk werk.

Nieuws Persbericht
Minister van Engelshoven vol lof over De Schoolschrijver-aanpak

Demissionair minister Ingrid van Engelshoven (D66) van het ministerie van OCW kijkt over de verkiezingen heen en hoopt op een regeerakkoord dat ‘die ene cruciale zin gaat bevatten over het belang van leesonderwijs’.

De minister zei dit in het voorjaar tijdens een digitaal werkbezoek aan stichting De Schoolschrijver en aan basisschool De Mijlpaal in Amsterdam. Ze haalde daarbij de onderzoeksresultaten aan over het dalend leesplezier onder kinderen in Nederland en noemde die ‘een van de meest pijnlijke constateringen van de afgelopen jaren’. 

Kinderliteratuur genoeg – maar hoe maken we meer impact op kinderen?

De Schoolschrijver ontving de minister voor een gesprek over de aanpak van de stichting, die lesprogramma’s maakt waarin kinderboekenschrijvers, lezen, verhalen schrijven en kinderliteratuur een grote rol hebben. De minister sprak met De Schoolschrijver-directeur Annemiek Neefjes en met schooldirecteur Bas van der Geest (OBS De Mijlpaal), Arnold Jonk (bestuurder scholenkoepel STAIJ en bestuurslid De Schoolschrijver) en kinderboekenschrijver Ruben Prins.

Het stimuleren van leesplezier bij kinderen lijkt niet eenvoudig, maar aan het aanbod aan kinderboeken ligt het niet, signaleert Van Engelshoven: ‘Ik geloof dat we een van de landen zijn met het meeste aanbod aan goede en leuke jeugdliteratuur.’ Tijdens het werkbezoek werd besproken dat de oplossing om meer impact te maken op kinderen vooral ligt in de samenwerking van meerdere partijen om het kind heen. 

Leesplezier niet alleen een taak voor de scholen

De aanwezigen waren het erover eens dat de opdracht om kinderen tot lezen te motiveren niet alleen bij scholen hoort te liggen. De minister benadrukte dat het leesoffensief een gezamenlijke taak is, waarbij ook ouders, bibliotheken, schrijvers en instellingen als De Schoolschrijver (dit jaar toegetreden tot de culturele Basisinfrastructuur) en andere partijen een rol hebben. 

Wat groep 8c geleerd heeft- ‘Ze kunnen ongelofelijk goed vertellen hoe het zit’

Tijdens het virtuele schoolbezoek vertelden leerlingen van groep 8c van De Mijlpaal via de webcam aan de minister wat ze geleerd hadden van een digitaal lesprogramma van De Schoolschrijver. Ze hadden personages en verhalen bedacht, en hadden technieken geleerd om een verhaal interessant te maken en structuur te geven. De minister prees hun ideeën en constateerde dat het geleerde aansloeg. ‘Een ontzettend leuk en inspirerend bezoek. Ze kunnen ongelofelijk goed vertellen hoe het zit!’ Ze moedigde de klas aan om goed hun best te doen omdat ‘lezen en schrijven ongelofelijk belangrijk is’ – of je nou een boek leest, een recept wilt uitvoeren of een Instagram-bericht wilt schrijven.

Een mooi praktijkvoorbeeld

Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver: ‘We zijn vereerd dat de minister de tijd voor onze organisatie nam en zich wilde laten bijpraten over onze aanpak. Mooi ook dat we haar een mooi praktijkvoorbeeld mochten tonen van een basisschool die samen met ons met succes werkt aan het vergroten van leesplezier en leesvaardigheid. Het viel de minister op dat de kinderen de digibordles van kinderboekenschrijver en Gouden Griffel-winnaar Simon van der Geest gelijk oppikten en in korte tijd al geweldige verhalen bedacht hadden. Die motivatie om te gaan lezen en schrijven is écht bij ieder kind aan te wakkeren. En dat moeten we samen doen. Nu, tijdens corona, na de kabinetsformatie en ver daarna.’

Foto’s De Mijlpaal: Antoinette Verbree, SeeSaw Producties

Media en pers Nieuws
Dit zijn de winnaars van de Huisarrest Battle

Hier zijn de winnaars van Huisarrest Battle! De jury was streng: wie heeft alle antwoorden goed, én wie kwam er met een geweldig idee voor een nieuwe, elfde aflevering van Huisarrest?

Eerste prijs: les van Janneke Schotveld én een eigen aflevering van Huisarrest

De Lidwinaschool, Amsterdam

Groep 7a, en juf Susan Valentijn, van harte gefeliciteerd! Schoolschrijver Janneke Schotveld komt bij jullie langs in de klas voor een schrijfles. Daarna neemt ze jullie idee mee naar huis en schrijft er een verhaal van, dat ze zal opnemen en voorlezen als de elfde aflevering van Huisarrest. Natuurlijk komt die aflevering online, zodat iedereen hem kan zien, en vertellen we aan iedereen dat de Lidwinaschool de bedenkers zijn.

Tweede prijs: een De Schoolschrijver-maandprogramma 

De Regenboog in Schiedam wint een De Schoolschrijver-maandprogramma. Groep 7a mag binnenkort met juf Sue van der Wiel vier digibordlessen lang aan de slag met zelf de leukste verhalen schrijven en met de mooiste boekentips van de Schoolschrijvers. Gefeliciteerd!

Derde prijs: een boekenkist voor in de klas

De Vlasbloem in Zuidland Groep 4a wint het boekenpakket voor de onderbouw. Juf Rinske Holwarda en klas heel veel plezier gewenst.

CB Het Anker in Emmen Groep 4/5/6 wint het boekenpakket voor de middenbouw. Juf Karin Vos krijgt een stapel prachtige boeken opgestuurd. Veel plezier!

De Startbaan in Velden Groep 7b wint het boekenpakket voor de bovenbouw. Gefeliciteerd juf Milou van Amerom en kinderen!

Met de winnende scholen is contact opgenomen over hoe ze de prijzen in ontvangst willen nemen. We wensen iedereen heel veel plezier. En ook aan alle andere scholen in heel Nederland die hebben meegedaan: we waren onder de indruk van de lieve, grappige en spannende verhalen die jullie hebben verzonnen. Blijf verzinnen, blijf spelen met taal, blijf schrijven!

Wil je nog meer opdrachten proberen van De Schoolschrijver? Hier vind je 19 tips van Schoolschrijvers om zelf te doen in de klas.

Contact en meer informatie

Meer weten over onze programma’s? Bel 020 – 8463069 tijdens kantooruren met onze schooladviseurs Marianne Bastianen en Rosan Limburg. Of mail ons op interesse@deschoolschrijver.nl.

Nieuws
Huisarrest Battle: Win mooie lees- en schrijfprijzen!

Leerkrachten van groep 3 tot en met 8: doe nu met je klas mee aan de Huisarrest Battle. Vul voor 20 maart het wedstrijdformulier met de 10 vragen over de serie in, en ook jullie eigen originele idee voor de nieuwe, 11e aflevering van Huisarrest.

Wie weet wint jullie idee en krijgen jullie een schrijfles in de klas van kinderboekenschrijfster en Schoolschrijver Janneke Schotveld, én wordt jullie idee voor aflevering 11 door Janneke als een echt verhaal uitgewerkt en verfilmd! Of win één van de andere prijzen zoals een De Schoolschrijver-maandprogramma naar keuze of een boekenkist voor in de klas t.w.v. 100 euro. Alle prijzen, spelregels en voorwaarden lees je hieronder.

De online voorleesserie Huisarrest is met meer dan 130.000 views een regelrechte hit onder kinderen van groep 3 tot en met 8. Steeds meer leerkrachten op basisscholen zetten de tien gratis video’s op hun lesprogramma om zo extra aandacht te geven aan voorlezen en aan kinderboeken.

Zo doe je mee aan de Huisarrest Battle

Tijdens de Huisarrest Battle kijk je met de klas bijvoorbeeld elke dag een aflevering van Huisarrest. De 10 afleveringen staan op onze Huisarrest-pagina. Vanaf 8 februari plaatsen we 10 quizvragen middels een filmpje met een vraag over een aflevering. De klas bedenkt een antwoord, de leerkracht noteert het.

Aan het eind doe je de slotopdracht, ingesproken door Janneke Schotveld: de klas mag een idee of onderwerp verzinnen voor een nieuwe, elfde aflevering van Huisarrest. De leerkracht stuurt dat idee samen met de tien antwoorden op naar De Schoolschrijver via het wedstrijdformulier. Insturen kan vanaf 19 februari tot en met 19 maart. Lees voor het insturen de spelregels en de voorwaarden op deze pagina door.

Huisarrest – de afleveringen
Huisarrest Battle – de quizvragen
Huisarrest Battle – Klik hier voor het wedstrijdformulier

Handig! Op het notitieblad kun je de antwoorden verzamelen voor je het invult op het wedstrijdformulier. Alleen voor jezelf, handig om erbij te houden.

Dit kun je winnen:

1e Prijs: Jullie idee wordt de elfde aflevering van Huisarrest

Jullie idee was het beste! Daarom komt Schoolschrijver Janneke Schotveld bij jullie langs in de klas; zij verzorgt een superleuke schrijfles, zodat jullie zelf ervaren hoe leuk het is om verhalen te verzinnen. Daarna neemt ze jullie idee mee naar huis en schrijft er  een verhaal van dat ze zal voorlezen als de elfde aflevering van Huisarrest. Natuurlijk komt die aflevering online, zodat iedereen hem kan zien, en vertellen we aan iedereen dat jullie de bedenkers zijn. Bekijk hieronder de slotopdracht van Janneke Schotveld

2e Prijs: Een De Schoolschrijver-maandprogramma (t.w.v. 100 euro)

Jullie klas mag een De Schoolschrijver-maandprogramma naar keuze doen. Jullie krijgen vier kant-en klare digibordlessen vol video’s en lees- en schrijfopdrachten door bekende kinderboekenschrijvers. Wil je met je leerlingen vooral meer aandacht geven aan leesplezier, wil je lekker veel schrijven of juist gedichten verzinnen en voordragen? We zorgen dat je een maandprogramma krijgt dat het beste past bij jouw klas.

3e Prijs: 3 x een kist met kinderboeken (t.w.v ca. 100 euro)

We kunnen drie scholen blij maken met een stapel mooie kinderboeken. Een kist voor groep 3-4, een kist voor groep 5-6 en een kist voor groep 7-8. Zo kun je eindeloos blijven voorlezen – en de schoolbibliotheek aanvullen!

De spelregels en de voorwaarden
  • Deelname is voor groepen 3 tot en met 8.
  • Inzenden kan alleen door de leerkracht.
  • De eerste quizvraag komt online op 8 februariQUIZVRAGEN.
  • De tiende quizvraag komt online op 19 februari.
  • Janneke Schotveld geeft in een filmpje uitleg over vraag 11. Let op: lever alleen een idee in, een korte schets. Een paar zinnen volstaan.
  • Alle antwoorden én het idee voor de elfde aflevering kan de leerkracht insturen tussen 19 februari en 19 maart via dit het wedstrijdformulier. Dat komt vanaf 19 februari online.
  • Je krijgt een bevestiging van je inschrijving in de mail, check hiervoor ook je spam berichten.
  • De winnaars worden op woensdag 31 maart bekendgemaakt op onze website, via onze Facebookpagina en via onze nieuwsbrief en krijgen persoonlijk bericht.
  • Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.
  • Scholen mogen met meerdere groepen meedoen; een groep mag slechts één keer meedoen.
Wat is Huisarrest ook alweer?

Huisarrest is een tiendelig vervolgverhaal over een groep kinderen in quarantaine. Ze mogen vanwege een virus niet naar buiten, en daarom vertellen ze elkaar verhalen vanuit hun open raam. Elke aflevering wordt op video voorgelezen door een bekende kinderboekenschrijver. Alle schrijvers lezen hun zelf geschreven aflevering voor en geven aan het einde een extra boekentip. Die boeken zijn allemaal te leen in de online Jeugdbibliotheek. Lidmaatschap en lenen is gratis voor iedereen onder de 18 jaar. Huisarrest is een gezamenlijk project van KB nationale bibliotheek en De Schoolschrijver.

De tien afleveringen van Huisarrest werden geschreven en thuis opgenomen door de schrijvers tijdens de lockdown van april 2020. De afleveringen zijn van Maren Stoffels, Anna van Praag, Pieter Koolwijk, Sanne Rooseboom, Marcel van Driel, Janny van der Molen, Enne Koens, Pim Lammers (niet op de foto) en Abdelkader Benali.

Nieuws Persbericht
De Schoolschrijver ondertekent manifest voor Leesoffensief

18 organisaties uit het veld van onderwijs, cultuur en jeugdgezondheid, waaronder De Schoolschrijver,  hebben op 13 oktober een  manifest voor beter leesbeleid aangeboden aan ministers Slob en Van Engelshoven. De organisaties, onder aanvoering van de Leescoalitie, constateren dat het niet goed gaat met lezen in Nederland. Daarom is het tijd samen een actief en stevig gefundeerd leesbeleid op te zetten. Tijd voor een Leesoffensief.

Meer visie, prioriteiten en samenwerking

Het manifest stelt dat er al veel initiatieven, maatregelen, acties en websites in Nederland zijn om het lezen te bevorderen. Wat echter ontbreekt is een overkoepelende visie en prioritering van doelen, en een gevoel van urgentie. Er moet meer samenhang komen in het leesbeleid, met meer samenwerking bij de overheid en in het veld, tussen de partijen uit het onderwijs, de jeugdgezondheids- en leesbevorderingsorganisaties.

De doelen van het Leesoffensief in het kort
  1. Elke leerling verlaat school met voldoende leesniveau. 
  1. Alle leraren en onderwijsassistenten zijn voldoende toegerust om goed en motiverend leesonderwijs te geven
  1. De kunst van het lezen is een zorg voor iedereen en behoeft structurele aandacht van het kabinet, de Kamer, regionale en lokale overheden, werkgevers, vakbonden en alle mensen die verantwoordelijkheden dragen voor anderen.
Dit is de Leescoalitie

De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Schrijven, Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de Koninklijke Bibliotheek, de Vereniging van Openbare Bibliotheken en het Nederlands Letterenfonds.

Het manifest wordt verder ondersteund door de PO-Raad, de VO-Raad, de Taalunie, de Schrijverscentrale, De Schoolschrijver, KNAW, SLO, Ouders & Onderwijs, LAKS, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en de SER.