Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool

Nieuws

Nieuws van De Schoolschrijver. Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws Persbericht
De Schoolschrijver ondertekent manifest voor Leesoffensief

18 organisaties uit het veld van onderwijs, cultuur en jeugdgezondheid, waaronder De Schoolschrijver,  hebben op 13 oktober een  manifest voor beter leesbeleid aangeboden aan ministers Slob en Van Engelshoven. De organisaties, onder aanvoering van de Leescoalitie, constateren dat het niet goed gaat met lezen in Nederland. Daarom is het tijd samen een actief en stevig gefundeerd leesbeleid op te zetten. Tijd voor een Leesoffensief.

Meer visie, prioriteiten en samenwerking

Het manifest stelt dat er al veel initiatieven, maatregelen, acties en websites in Nederland zijn om het lezen te bevorderen. Wat echter ontbreekt is een overkoepelende visie en prioritering van doelen, en een gevoel van urgentie. Er moet meer samenhang komen in het leesbeleid, met meer samenwerking bij de overheid en in het veld, tussen de partijen uit het onderwijs, de jeugdgezondheids- en leesbevorderingsorganisaties.

De doelen van het Leesoffensief in het kort
  1. Elke leerling verlaat school met voldoende leesniveau. 
  1. Alle leraren en onderwijsassistenten zijn voldoende toegerust om goed en motiverend leesonderwijs te geven
  1. De kunst van het lezen is een zorg voor iedereen en behoeft structurele aandacht van het kabinet, de Kamer, regionale en lokale overheden, werkgevers, vakbonden en alle mensen die verantwoordelijkheden dragen voor anderen.
Dit is de Leescoalitie

De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Schrijven, Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de Koninklijke Bibliotheek, de Vereniging van Openbare Bibliotheken en het Nederlands Letterenfonds.

Het manifest wordt verder ondersteund door de PO-Raad, de VO-Raad, de Taalunie, de Schrijverscentrale, De Schoolschrijver, KNAW, SLO, Ouders & Onderwijs, LAKS, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en de SER.

Nieuws
De Schoolschrijver meegenomen in aanbod Jeugdeducatiefonds

Gecertificeerde scholen van het Jeugdeducatiefonds kunnen een aanvraag  indienen voor een op maat gemaakt creatief taalprogramma van De Schoolschrijver. Het doel: klassen vol kinderen met een betere lees- en schrijfvaardigheid. Kinderen die graag willen lezen en met zelfvertrouwen hun verhalen schrijven. 

Taalplezier voor leerling en leerkracht 

Het lesaanbod voor JEF-scholen bestaat uit twee De Schoolschrijver-maanden (meerweekse programma’s voor groepen 3 t/m 8) en een training voor de leerkrachten. Onze programma’s vergroten de lees- en schrijfvaardigheid én het zelfvertrouwen van kinderen. Op die manier ondersteunen wij scholen in het behalen van hun taaldoelen.

Het Jeugdeducatiefonds

Het Jeugdeducatiefonds heeft als missie het vergroten van de ontwikkelingskansen van kinderen met een minder gunstige achtergrond. Voor het vergroten van de kansen is het van belang om niet alleen de cognitieve ontwikkeling te stimuleren maar ook de brede vorming van kinderen mogelijk te maken. Het Jeugdeducatiefonds kiest er dan ook voor om een divers aanbod van producten en diensten te financieren.

Annemiek Neefjes – oprichter en directeur van De Schoolschrijver : ‘We vinden in het Jeugdeducatiefonds een fantastische partner om met elkaar kansen voor kinderen te vergroten. We zijn er trots op dat het fonds in ons een organisatie ziet die verschil kan maken voor kinderen en met een bewezen effectieve aanpak kinderen ondersteunt in hun taalontwikkeling. We hopen via deze weg nog meer kinderen te bereiken. Samen kunnen ieder kind taalsterk maken en daarmee voorbereid op de toekomst.’

Nieuws
Zo kunnen onze programma’s veilig doorgaan – live of online

Ook nu de maatregelen tegen de verspreiding van Covid-19 in het hele land zijn aangescherpt, kunnen de programma’s van De Schoolschrijver doorgaan. We zetten de belangrijkste punten hier op een rijtje

Lessen voor kinderen op de basisschool
  • Schoolschrijvers die persoonlijk les komen geven in de klas, houden zich net als de scholen en de leerkrachten aan de afgesproken veiligheidsprotocollen. Samen houden we de lessen veilig.
  • Wanneer een les van een Schoolschrijver niet live in de klas kan plaatsvinden, kunnen we het live bezoek in overleg omzetten naar online. Zo kunnen de kinderen de schrijver toch ontmoeten.
  • De Schoolschrijver-lessen die de leerkracht zelf geeft, kunnen ook online worden uitgevoerd. Bij verplichte sluiting van een klas of school, zoals dit voorjaar het geval was, kunnen scholen ervoor kiezen een De Schoolschrijver-maand online te verzorgen in het kader van thuisonderwijs. We hopen natuurlijk dat dit laatste niet nodig zal zijn.
Trainingen voor volwassenen

De lessen en trainingen voor leerkrachten en leesconsulenten door een Schoolschrijver kunnen live blijven plaatsvinden.

  • Voorwaarde is wel dat de groepen onder de 30 personen blijven en de werklocatie het toelaat.
  • Daarnaast blijven alle geldende RIVM-richtlijnen voor hygiëne, afstand en ventilatie gelden.
  • Indien noodzakelijk kunnen we de lessen in overleg ook omzetten naar een online variant.

Samen krijgen we het virus onder bedwang.

Nieuws Persbericht
De Schoolschrijver definitief toegetreden tot BIS

Met trots en blijdschap melden we dat De Schoolschrijver definitief is toegetreden tot de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS). Op Prinsjesdag ontvingen we de brief met het formele besluit van minister Van Engelshoven (OCW).


De toetreding betekent dat de rijksoverheid De Schoolschrijver erkent als onmisbaar onderdeel van de Nederlandse culturele infrastructuur en erkent als organisatie met een wezenlijke rol in de lettereneducatie van Nederlandse basisschoolkinderen. De komende vier jaar ontvangt onze organisatie een jaarlijkse rijkssubsidie van 500.000 euro.


Deze subsidie biedt ons, zoals minister Van Engelshoven in haar brief verwoordt, ‘zekerheid in een tijd van uitdagingen en beperkingen’. Vanuit deze financiële basis kan De Schoolschrijver haar ambities verder realiseren. Naast de BIS-subsidie wordt De Schoolschrijver gefinancierd met eigen inkomsten uit de scholenmarkt en met de steun van vele financiers.


We kunnen de komende jaren nog meer kinderen in het basisonderwijs bereiken met onze aanpak en onze innovatieve programma’s rond lezen en schrijven. Met een nog rijker aanbod van beklijvende programma’s. We willen meer leerkrachten en leesconsulenten meenemen in onze werkwijze. En we zullen de beste kinderboekenschrijvers blijven bijscholen en trainen.

Samen met onze partners en bondgenoten verspreiden we het leesplezier en de schrijfvaardigheid verder over alle basisscholen van Nederland. Hoe de wereld er ook verder uitziet.

Nieuws
Introductiecursus creatief schrijven en leesplezier in 2021

Speciaal voor leesconsulenten  – Nieuw in de Bibliotheek Campus

Hoe ben je als leesconsulent van de Bibliotheek op school optimaal toegerust om creatief schrijven en leesplezier op school te versterken? Volg onze online introductiecursus (1,5 uur) Creatief schrijven en leesplezier. Nu gratis te boeken via de Bibliotheek Campus.

Data 2021:  7 januari, 14 januari, 2 februari, 9 februari, 16 maart, 6 april
Tijd: 14:00 – 15.30 uur

De training is speciaal ontwikkeld voor leesconsulenten die zich willen oriënteren op creatief schrijven in combinatie met lezen. Je maakt kennis met de visie en aanpak van De Schoolschrijver. Na afloop van de training ben je in staat zelf lessen te maken rondom lees- en schrijfonderwijs. Je ervaart o.a. door praktische oefening hoe lezen en schrijven elkaar versterken en met welke werkvormen rondom geïntegreerd lezen en schrijven leerkrachten en leerlingen straks uit de voeten kunnen. Met de tips en tools kun je blijvend en enthousiasmerend bijdragen aan leesplezier en schrijfmotivatie in de klas. De training is door De Schoolschrijver ontwikkeld en wordt door een van onze professionele kinderboekenschrijvers – een zogenaamde Schoolschrijver – gegeven.

De training maakt sinds voorjaar 2020 deel uit van het online trainingsaanbod van De Schoolschrijver en is al door meerdere leesconsulenten gevolgd en beoordeeld met gemiddeld een 8. De training werd zo goed ontvangen dat de Koninklijke Bibliotheek (KB), Stichting Lezen en stichting SPN besloten hem op te nemen in de Bibliotheek Campus en zo aan te bieden aan alle leesconsulenten.

Bibliotheek Campus is een initiatief van Koninklijke Bibliotheek (KB) en stichting SPN. Op dit leerportaal vind je e-learnings, klassikale opleidingen, workshops en trainingen. Niet alleen van Bibliotheek Campus, maar ook van Kunst van Lezen, POI’s, de KB en andere opleidingsaanbieders. Er komen steeds meer opleidingsactiviteiten en nieuwe e-learningmodules beschikbaar, waaronder de trainingen van De Schoolschrijver.

Reserveer hier

Nieuws
Arnold Jonk nieuw bestuurslid

Stichting De Schoolschrijver is verheugd over de komst van Arnold Jonk als nieuw bestuurslid. Jonk neemt grote ervaring mee van het primair onderwijs. Hij is bestuurder van het Amsterdamse scholenbestuur STAIJ. Eerder werkte hij als Hoofdinspecteur van het Primair Onderwijs en Expertisecentra. Ook was hij directeur kennis bij het Ministerie van OCW.

Arnold Jonk: ‘Taal mag een avontuur zijn, wat is er mooier dan lezen en schrijven? Het gaat me aan het hart dat we in het onderwijs voor zoveel leerlingen er nog onvoldoende in slagen die avonturen te ontsluiten. De Schoolschrijver heb ik leren kennen als een innovatieve club die op verrassende manieren met leerlingen en leerkrachten aan de slag gaat om de liefde voor het lezen en schrijven op te laten vlammen.’

De Schoolschrijver spant zich in om het urgente probleem van ontlezing bij kinderen het hoofd te bieden. De stichting ontwikkelt educatieve programma’s die  van basisschoolkinderen enthousiaste en sterke lezers en verhalenschrijvers maken. Daarbij worden kinderboekenschrijvers (de zogeheten Schoolschrijvers) ingezet, die de programma’s   uniciteit en verbeeldingskracht meegeven .  

Per 1 juli bestaat het bestuur van De Schoolschrijver uit voorzitter Pieter de Jong (oud-algemeen directeur WPG Uitgevers), Pom Zwart (Senior Director Experiences Nike, eerder marketeer bij Dance4Life) en Babette ten Bosch (CFO bij Yellow Finance, eerder Finance Director ABN AMRO).

fotografie: Chris van Houts

Nieuws
Extra subsidie voor inhaalprogramma’s taal

Basisscholen die in schooljaar 2020 – 2021 met hun leerlingen een inhaalslag willen maken op het gebied van lezen en schrijven, kunnen een programma op maat bij ons boeken met de subsidieregeling inhaal- en ondersteuningsprogramma’s.

De regeling en mogelijkheden lichten we graag toe. Wilt u meer weten? Kijk hier.

Media en pers Nieuws Persbericht
Jaarlijks half miljoen rijkssubsidie voor ‘unieke’ lettereneducatie

Ieder kind op de basisschool een sterke lezer en verhalenschrijver maken. Deze ambitie van stichting De Schoolschrijver krijgt erkenning met een positief advies van De Raad voor Cultuur. De Raad is onder de indruk van de lesprogramma’s rond lezen en schrijven van De Schoolschrijver, en roemt de positieve effecten ervan op kinderen.  

Op 4 juni overhandigde de Raad voor Cultuur zijn vierjaarlijkse advies over de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS) aan minister Van Engelshoven (OCW). Met de BIS ondersteunt de rijksoverheid culturele instellingen van (inter)nationale betekenis. Op Prinsjesdag, 15 september aanstaande, presenteert de minister haar definitieve subsidiebesluiten. De Schoolschrijver zal dan in de periode 2021-2024 jaarlijks 500.000 euro ontvangen.

Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver, is verheugd over het advies. ‘We zijn trots dat we in tien jaar tijd tot de eredivisie zijn gaan behoren. We blijven ons de komende jaren vol inzetten om van ieder basisschoolkind in Nederland een sterke lezer en verhalenschrijver te maken. Toetreding tot de BIS biedt De Schoolschrijver een financiële basis van waaruit we verder kunnen bouwen.’ 

De Raad constateert dat de activiteiten van De Schoolschrijver uniek zijn en dat zij lettereneducatie in het primair onderwijs weet te borgen. Ook vindt de Raad het positief dat de organisatie innovatief inspeelt op de maatschappelijke problematiek rondom de afnemende leesvaardigheid van Nederlandse basisschoolleerlingen. In december 2019 riepen ministers Van Engelshoven en Slob al op tot een Leesoffensief. 

De Raad schrijft dat verdere samenwerking van De Schoolschrijver met andere letterenpartijen zoals Stichting Lezen en Schrijverscentrale noodzakelijk is. De Schoolschrijver kijkt ernaar uit om met medestanders uit de letterensector, het onderwijs en het maatschappelijk veld het leesoffensief grootscheeps door te zetten en de activiteiten daarbij doeltreffend af te stemmen.

Lees hier de adviezen van de Raad voor Cultuur in de Letterensector https://www.raadvoorcultuur.nl/bis-2021-2024/documenten/adviezen/2020/06/04/letteren

Nieuws
Huisarrest – online voorleesserie

Online voorleesserie over kinderen in quarantaine – geschreven en voorgelezen door Schoolschrijvers. Ideaal voor thuis of op school.

Maak kennis met Huisarrest, een tiendelige serie voorleesverhalen over kinderen die vanwege een virus hun huis niet mogen verlaten. De serie wordt geschreven en voorgelezen door tien bekende kinderboekenschrijvers. De eerste aflevering is van Maren Stoffels; de dag erna wordt het verhaal verder verteld door collega-schrijver Anna van Praag. Andere schrijvers zijn onder anderen Pieter Koolwijk, Marcel van Driel, Sanne Rooseboom en Abdelkader Benali, die tekende voor de ontknoping. Alle schrijvers filmden hun voorleessessie vanuit hun eigen huis.

Voorleespauze en een e-book

Huisarrest is een initiatief van stichting De Schoolschrijver en KB, de nationale bibliotheek, om basisscholen te helpen op afstand leesplezier te bieden aan kinderen. De serie laat kinderen thuis genieten van verhalen, naast het huiswerk dat ze moeten doen. In Huisarrest geeft de schrijver na het voorlezen ook een boekentip. Kinderen die lid zijn van de Bibliotheek kunnen dit e-book direct lenen via de site van Jeugdbibliotheek. (tot 18 jaar gratis)

Bekijk en beluister alle tien de afleveringen, Hier beschikbaar.

Annemiek Neefjes, directeur De Schoolschrijver: ‘Voor veel kinderen is het erg wennen, ineens lesdagen thuis. Luisteren naar een mooi verhaal van een echte schrijver is dan een heel fijne onderbreking. We hebben bewust gekozen voor een actuele setting. Kinderen herkennen zich in de situatie en zullen ontdekken dat juist verhalen en verbeeldingskracht helpen om met ingewikkelde situaties om te gaan. Met deze serie is de eerste kinder-Decamerone geboren.’