Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt. Lees hier meer.
Voorlezen gaat dóór!
Inspiratie• Tips en inspiratie voor het voorlezen aan de midden- en bovenbouw
Van voorlezen naar ‘doorlezen’
De Nationale Voorleesdagen 2024 zijn afgelopen. Het draait hierbij om voorlezen aan kinderen van 0 tot 6 jaar, die zelf nog niet kunnen lezen of net het lezen hebben geleerd. Ook als kinderen al goed zelf kunnen lezen, is het nog heel goed om voor te lezen. Zo help je ze om hun woordenschat en kennis uit te breiden. Bovendien heeft voorlezen een positief effect op het tekstbegrip en ontwikkelen kinderen naast hun taalgevoel ook een beter inlevingsvermogen. Wil je tips en inspiratie voor het voorlezen aan de midden- en bovenbouw? Bekijk dan deze pagina.
44 doorleestips voor groep 3-8
Speciaal voor het voorlezen aan de groepen 3-8 hebben we 44 boekentips verzameld. Alle boeken op de tiplijsten bevatten rijke teksten en zijn geschikt om voor te lezen.
Een voorleesboek kiezen
Sommige boeken zijn geschikter om zelf te lezen dan om voor te lezen. Waar let je op als je een voorleesboek kiest? Onze onderwijskundigen helpen je op weg met 8 tips voor het kiezen van een geschikt voorleesboek voor de leeftijd 3-12 jaar.
Boekenlegger: lees voor, praat door
Voer na het voorlezen een betekenisvol gesprek met het kind. Zo maak je het voorlezen nog leerzamer en beleef je nog meer voorleesplezier. Bespreek bijvoorbeeld de personages, de thematiek of de stijl. Kun je daar wat inspiratie voor gebruiken? Download onze gratis boekenlegger, met op de achterzijde vier vragen zoals ‘Wat vind je van de hoofdpersonen’, waarmee je het gesprek tijdens en na het voorlezen kunt starten.
‘Voorleestijd’ met de Leerlijn Lezen en Schrijven
Lees elke dag 20-30 minuten voor met de Leerlijn Lezen en Schrijven. Ook in de midden- en bovenbouw. De Leerlijn is dé complete leesmethodiek voor begrijpend en voortgezet technisch lezen in het basisonderwijs, voor groep 3-8. Alle lesactiviteiten sluiten aan bij brede kennisthema’s; bieden de mogelijkheid tot integratie met wereldoriëntatie; er is een groot en divers aanbod van kant-en-klare rijke teksten (fictie en non-fictie); en deze teksten worden meerdere malen gelezen en verdiept volgens de close reading-aanpak.
Ben je benieuwd naar het lesmateriaal van de Leerlijn en wil je een aantal ‘Voorleeslessen’ geven in (aanloop naar) de Nationale Voorleesdagen? Schrijf je dan gratis in voor de Probeerweken en gebruik de ‘Voorleeslessen’. Je krijgt vier weken lang gratis toegang tot een aantal ‘Voorleeslessen’ uit de Leerlijn om zelf uit te proberen in de klas. De Probeerweken bevatten naast ‘Voorleeslessen’ ook ‘Lees-het-zelflessen’ en ‘Lees-en-schrijflessen’. Ervaar zelf hoe snel het (voor)leesplezier wordt aangewakkerd en de leesvaardigheid verbetert bij de leerlingen met de complete Leerlijn Lezen en Schrijven voor groep 3-8.
Het belang van voorlezen en ‘doorlezen’ (gr. 3-8)
Bekijk tips en mogelijkheden!
Leerlijn Lezen en Schrijven
Doe de gratis Probeerweken en creëer ‘Voorleestijd’