Leerlijn Lezen en Schrijven

De schoolbrede Leerlijn is de eerste methodiek waarin lezen en schrijven geïntegreerd wordt aangeboden voor groep 3-8, met een hoofdrol voor de leukste kinderboekenschrijvers.

In het kort

  • Lezen en schrijven
  • Alternatief begrijpend en voortgezet technisch lezen
  • Hoofdrol kinderboekenschrijvers
  • Sluit aan bij referentiekader taal

Een rijk lees- en schrijfklimaat in de klas

De doorlopende Leerlijn is hét alternatief voor begrijpend en voortgezet technisch lezen in het basisonderwijs (groep 3-8). Binnen de Leerlijn voer je iedere dag een lesactiviteit van circa 30 minuten uit. In elk blok staat geïntegreerd lezen en schrijven centraal: de leerkracht leest voor, de leerlingen lezen zelfstandig en er worden betekenisvolle gesprekken gevoerd over de boeken en verhalen geschreven. De leerkracht wordt volledig ontzorgd met bijvoorbeeld suggesties voor voorleesboeken en handreikingen voor de boekgesprekken na het lezen.

4 uitgangspunten Leerlijn Lezen en Schrijven

Geïntegreerd Onderzoek laat zien hoe belangrijk en effectiever het is om lezen en schrijven geïntegreerd aan te bieden
SchrijversKinderboekenschrijvers (Schoolschrijvers) spelen een hoofdrol in alle (digibord)lessen
KinderboekenElk jaar worden 50 à 75 hedendaagse jeugdboeken behandeld
Brede leescultuurLesprogramma voor zelfstandig lezen, begrijpend lezen, voorlezen en meer leesmotivatie

De Leerlijn vergroot de intrinsieke motivatie van kinderen om te lezen 

Met de Leerlijn Lezen en Schrijven vergroten we de intrinsieke motivatie van kinderen om (dieper) te lezen en bevorderen daarmee de leesmotivatie onder kinderen. De volgende drie psychologische basisbehoeften worden gezien als het ABC voor leesmotivatie: de behoefte aan autonomie, de behoefte aan sociale verbondenheid en de behoefte aan competentie.

Hoe vergroten we de intrinsieke motivatie van kinderen om (dieper) te lezen 

Kinderen krijgen bijvoorbeeld zeggenschap over de keuze welk boek ze willen lezen, zodat het aansluit bij hun eigen belevingswereld of interesses. Ze kunnen op hun eigen tempo en niveau aan opdrachten werken en worden gestimuleerd om samen te werken. Om hun eigen competenties te stimuleren wordt bij de ontwikkeling van de lessen expliciet aandacht besteed aan de manier waarop positieve feedback gegeven wordt.

Uit welke onderdelen bestaat de Leerlijn Lezen en Schrijven?

VoorleestijdVoorlezen is een belangrijk onderdeel van goed leesonderwijs. Het draagt bij aan de taalontwikkeling van kinderen en motiveert tot zelf lezen.
SchrijverslessenDigibordlessen waarin bekende kinderboekenschrijvers (Schoolschrijvers) de hoofdrol spelen. Via inspirerende video’s enthousiasmeren zij de leerlingen.
Lees het zelf!Zelfstandig lezen start in week 3 van het blok. Dezelfde onderdelen als bij Voorleestijd komen aan bod tijdens de boekgesprekken: leesstrategieën, woordenschat, tekstbegrip, kennisopbouw en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Reflectie en toetsenAan het einde van elk blok kijken de kinderen terug op wat ze hebben geleerd en werken ze aan het portfolio dat ze in hun map bewaren. Dit is een toets die op de De Schoolschrijver-manier toont hoe goed de leerling in staat is om de verworven kennis toe te passen.

Dit leren de kinderen

  • Verhalen en gedichten maken
  • Jeugdliteratuur ontdekken
  • Ontdekken welke boeken ze willen lezen
  • Samenwerken en eigen competenties stimuleren
  • Woordenschat en tekstbegrip
  • Feedback geven en ontvangen

Voordelen voor de school

  • Interactieve digibordlessen met kinderboekenschrijvers
  • Lees- en schrijftips met unieke opdrachten
  • Inspireert en ontzorgt de leerkracht
  • Structureel en schoolbreed inzetbaar
  • Effectief, sluit aan bij referentiekader taal

De inhoud is erg aansprekend. De afwisseling is leuk: een filmpje, opdrachten op het digibord, opdrachten op papier. De vormgeving van het programma is ook erg leuk.’

Juf Marit Westra van de Tine Marcusschool

Ben je eruit?

We bellen je graag terug!

Laat je telefoonnummer achter, dan bellen we je zo snel mogelijk terug.



    Hulp nodig bij het kiezen?

    Neem contact op met één van onze adviseurs.

    Ze zijn bereikbaar via 020-8463069 of via interesse@deschoolschrijver.nl.

    Bezoek een gratis sneak preview

    Bezoek nu gratis een online sneak preview van een van onze lesprogramma's of trainingen. In 30-45 minuten wordt je bijgepraat door een ervaren kinderboekenschrijver (Schoolschrijver), samen met onze schooladviseurs en onderwijsdeskundigen.

    Doe een gratis proefles!

    Heb je zin in een korte en superleuke gratis les met een kinderboekenschrijver? Vraag hier één van onze proeflessen aan.

    Altijd op de hoogte

    Schrijf je in voor één van onze nieuwsbrieven. Maandelijks nieuws, inspiratie en tips voor basisscholen en bibliotheken

    Heb je vragen?

    Ben je geïnteresseerd, heb je een vraag of wil je in contact komen met De Schoolschrijver? Bel of mail ons vrijblijvend op 020-8463069 en interesse@deschoolschrijver.nl