Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt. Lees hier meer.

Lezen en schrijven bevorderen in groep 3-4
Zet de proefles van onze effectieve taallessen voor groep 3-4 in:
Van taalplezier naar taalvaardigheid in groep 3-4
Eén van de belangrijkste aspecten van het bevorderen van lezen en schrijven op de basisschool is het vergroten van taalplezier. Door het spelen met taal tijdens de lesprogramma’s van De Schoolschrijver werken leerlingen aan hun woordenschat en taalvaardigheden, hun zelfvertrouwen en creativiteit.
Onze unieke kracht: lesprogramma’s met kinderboekenschrijvers
De basis van de lesprogramma’s van De Schoolschrijver zijn de digibordlessen van een halfuur tot een uur. De lesvideo’s en de interactieve opdrachten worden gebracht door de Schoolschrijvers: bekende kinderboekenschrijvers als Jozua Douglas, Manon Sikkel, Bibi Dumon Tak, Maren Stoffels, Janneke Schotveld, Simon van der Geest en Lydia Rood. Zij geven de kinderen unieke en inspirerende opdrachten, tips en adviezen en lezen ze voor uit hun favoriete boeken.
Lezen groep 3
Het bevorderen van taalplezier in groep 3 is van groot belang voor de ontwikkeling van de taalvaardigheid van kinderen. Door kinderen te stimuleren plezier te hebben in lezen en schrijven, kunnen ze zich meer betrokken voelen bij het leren van taal en gemotiveerder raken om taalvaardigheden te ontwikkelen.
Tips voor het bevorderen van lezen in groep 3
- Lees interactief voor door bijvoorbeeld vragen te stellen over tekst, illustraties, personages en gebeurtenissen in het verhaal.
- Gebruik beginnende leesboeken met korte zinnen en eenvoudige woorden.
- Maak gebruik van speelse activiteiten zoals het spelen van woordspelletjes, het maken van rijmwoorden of door één van de lesprogramma’s van De Schoolschrijver in te zetten.
Schrijven groep 3
Het bevorderen van schrijven in groep 3 is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van de taalvaardigheid van kinderen. Leerkrachten en ouders kunnen kinderen stimuleren om te schrijven door middel van creatieve en interactieve schrijfactiviteiten
Tips voor het bevorderen van schrijven groep 3
- Laat kinderen regelmatig oefenen met verschillende soorten schrijfmateriaal zoals kleurpotloden, stiften en pennen
- Laat kinderen regelmatig schrijven; korte verhalen, dagboekfragmenten of brieven aan vrienden en familie.
- Geef kinderen feedback op hun geschreven werk en complimenteer hen met hun vooruitgang en benoem specifiek wat goed is aan hun werk.
Lezen groep 4
Het bevorderen van lezen in groep 4 helpt de ontwikkeling van de taalvaardigheid van kinderen in het algemeen. Door kinderen te stimuleren om regelmatig te lezen, kunnen ze hun leesvaardigheid verbeteren en hun woordenschat vergroten.
Tips voor het bevorderen van lezen in groep 4
- Laat kinderen boeken kiezen die passen bij hun interesses en leesniveau.
- Maak gebruik van leesgroepen zodat leerlingen elkaar kunnen helpen om moeilijke woorden en zinnen te begrijpen.
- Introduceer verschillende soorten teksten zoals strips, tijdschriften, kranten en gedichten.
Schrijven groep 4
In groep 4 wordt het schrijven verder ontwikkeld en wordt er meer nadruk gelegd op het schrijven van teksten en het verwoorden van gedachten en ideeën. Het is belangrijk om het schrijven in deze fase te blijven bevorderen, zodat kinderen hun vaardigheden kunnen blijven verbeteren.
Tips voor het bevorderen van schrijven groep 4:
- Stimuleer creatief schrijven en het gebruiken van verbeeldingskracht.
- Laat kinderen regelmatig schrijven door bijvoorbeeld dagelijks een paar minuten te besteden aan schrijfopdrachten.
- Geef kinderen feedback op hun geschreven werk en stimuleer ze om hun werk te reviseren. Moedig kinderen aan om hun werk te herlezen en hun schrijffouten te corrigeren.

De leukste lessen met onze effectieve maandprogramma’s
De lesprogramma’s van De Schoolschrijver zijn voor alle basisscholen die de lees- en schrijfvaardigheid van hun leerlingen willen vergroten. Met een maandprogramma van De Schoolschrijver verbeter je in een paar taallessen het lezen en schrijven van je klas en het taalplezier van je leerlingen. Bekijk hier de ervaringen van leerkrachten en leerlingen.
Gemotiveerde lezers en schrijvers groep 3-4
De leerlingen krijgen de ruimte hun eigen verhalen te vertellen, ze leren schrijven van een andere kant bekijken dan iets waar ze regels voor moeten stampen – een middel waarmee ze zich kunnen uitdrukken. Ze mogen hun eigen verhalen en personages verzinnen, vertellen over wat ze zelf meemaken en leren de boeken en verhalen kennen die aansluiten bij hun interesses en bij wie ze zijn! Het is vervolgens voor de leerlingen (en de leerkrachten) een grote verrassing hoe enthousiast lezen en schrijven ze maakt.
Met weinig voorbereiding het lezen en schrijven goed geregeld:
Taalkabaal – Met het programma Taalkabaal krijgen kinderen die beginnen met lezen en schrijven een fundament aangereikt voor taalplezier en taalvaardigheid.
Zin in verzinnen – Zin in verzinnen stimuleert kinderen in groep 3-4 om verhalen te maken en het maakt ze nieuwsgierig naar boeken.
Op boekenreis! – Met het lesprogramma Op boekenreis! maak je leerlingen van groep 3-4 nieuwsgierig naar boeken, en leer je ze zelf hun eerste verhalen maken.
Vraag een gratis proefles aan voor groep 3-4
De inhoud is erg aansprekend. De afwisseling is leuk: een filmpje, opdrachten op het digibord, opdrachten op papier. De vormgeving van het programma is ook erg leuk.’