vacature onderwijskundige

Lezen en schrijven bevorderen op de basisschool

Inspiratie • Hoe maak je leerlingen van groep 3-8 enthousiast voor lezen en schrijven?

Lees- en schrijfplezier

Stel je voor dat je net een les over lezen of (creatief) schrijven hebt afgerond en je leerlingen roepen dat ze niet willen stoppen? Ze willen meer lezen, doorschrijven, en ze ruziën over wie de besproken boeken als eerste mag lenen. Dit ervaren leerkrachten regelmatig wanneer ze onze lesprogramma’s hebben ingezet in de klas. 

Lezen en schrijven in groep 3-8

Waar de meeste taalmethodieken gaan over spelling, grammatica en wat dies meer, gaan onze maandprogramma’s in 4-6 lessen aan de slag met verhalen, personages verzinnen, spannende plots verzinnen, gekke grapjes maken. Oftewel, kinderen leren verhalen ontdekken en delen, taal als middel te zien en in te zetten. En het resultaat? Ze willen leren hoe ze nou eigenlijk goed kunnen lezen en schrijven! Van taalplezier naar taalvaardigheid dus. Bekijk hier meer over leesplezier in de klas.

Begrijpend en voortgezet technisch lezen bevorderen

Er is veel te doen rondom begrijpend lezen. Iedereen is het erover eens dat het belangrijk is dat kinderen goed leren lezen, maar het is nu ook duidelijk dat de aanpak begrijpend lezen zoals die nu vaak wordt gebruikt, daar juist niet aan bijdraagt. Wat werkt dan wel? Een belangrijke conclusie is dat onder andere leesplezier en rijke teksten cruciaal zijn voor het duurzaam werken aan leesvaardigheid en voor leesbegrip. De Schoolschrijver heeft daarom de Leerlijn Lezen en Schrijven ontwikkeld. 

Woordenschat vergroten

De woordenschat is natuurlijk een heel belangrijk element in het vergroten van taalvaardigheid. Hoe groter de woordenschat, hoe beter leerlingen zich kunnen uitdrukken en hoe meer ze begrijpen van wat ze lezen. En hoe kun je de woordenschat van je leerlingen beter vergroten dan ze te inspireren met taalplezier in de klas?

Van taalplezier naar taalvaardigheid

Eén van de belangrijkste aspecten van het bevorderen van lezen en schrijven op de basisschool is het vergroten van taalplezier. Door het spelen met taal tijdens de lesprogramma’s van De Schoolschrijver werken leerlingen aan hun woordenschat en taalvaardigheden, hun zelfvertrouwen en creativiteit.

vacature coordinator

De leukste lessen met onze effectieve maandprogramma’s

De lesprogramma’s van De Schoolschrijver zijn voor alle basisscholen die de lees- en schrijfvaardigheid van hun leerlingen willen vergroten. Bekijk hier de ervaringen van leerkrachten en leerlingen.

Gemotiveerde lezers en schrijvers op de basisschool

De leerlingen krijgen de ruimte hun eigen verhalen te vertellen, ze leren schrijven van een andere kant bekijken dan iets waar ze regels voor moeten stampen – een middel waarmee ze zich kunnen uitdrukken. Ze mogen hun eigen verhalen en personages verzinnen, vertellen over wat ze zelf meemaken en leren de boeken en verhalen kennen die aansluiten bij hun interesses en bij wie ze zijn! Het is vervolgens voor de leerlingen (en de leerkrachten) een grote verrassing hoe enthousiast lezen en schrijven ze maakt.

Bekende kinderboekenschrijvers in de klas

De basis van de lesprogramma’s van De Schoolschrijver zijn de digibordlessen van een halfuur tot een uur. De lesvideo’s en de interactieve opdrachten worden gebracht door de Schoolschrijvers: bekende kinderboekenschrijvers als Pieter Koolwijk Sanne Rooseboom, Iven Cudogham, Jozua Douglas, Bibi Dumon Tak, Maren Stoffels, Janneke Schotveld en Simon van der Geest. Zij geven de kinderen unieke en inspirerende opdrachten, tips en adviezen en lezen ze voor uit hun favoriete boeken.

Met weinig voorbereiding het lezen en schrijven goed geregeld

Met een maandprogramma van De Schoolschrijver verbeter je in een paar lessen het lezen en schrijven van je klas en het taalplezier van je leerlingen. 

Maandprogramma’s voor groep 3-4

Met onze inspirerende taallessen Taalkabaal, Zin in verzinnen of Op boekenreis! bevorder je het lezen en schrijven in groep 3-4. Met de optie van een extra laatste les door een live kinderboekenschrijver (Schoolschrijver), bijvoorbeeld tijdens de Kinderboekenweek:

Taalkabaal – Met het programma Taalkabaal krijgen kinderen die beginnen met lezen en schrijven een fundament aangereikt voor taalplezier en taalvaardigheid.

Zin in verzinnen – Zin in verzinnen stimuleert kinderen in groep 3-4 om verhalen te maken en het maakt ze nieuwsgierig naar boeken.

Op boekenreis! – Met het lesprogramma Op boekenreis! maak je leerlingen van groep 3-4 nieuwsgierig naar boeken, en leer je ze zelf hun eerste verhalen maken.

Maandprogramma’s voor groep 5-8, o.a.:

Met onze inspirerende taallessen Leesgeheimen, Dichtgeheimen, Van kop tot staart en Echt waar? bevorder je het lezen en schrijven in groep 5-8. Met de optie van een extra laatste les door een live kinderboekenschrijver (Schoolschrijver), bijvoorbeeld tijdens de Kinderboekenweek:

Leesgeheimen – In Leesgeheimen komen leerlingen in aanraking met verschillende soorten boeken. Zo ontdekken ze wat hen zelf aanspreekt.

Dichtgeheimen – Dichtgeheimen is een lesprogramma over poëzie lezen, schrijven én voordragen. Schoolschrijvers delen hun favoriete gedichten en gaan met de leerlingen aan de slag met gedichten schrijven.

Van kop tot staart – Bij het lesprogramma Van kop tot staart leren kinderen een verhaal schrijven, met een fantasievolle inhoud en een kloppende structuur.

Echt waar?  In Echt waar? maken de leerlingen kennis met non-fictie: boeken over feiten of bestaande mensen. Ook ontdekken ze hoe ze op een aantrekkelijke manier over waargebeurde dingen kunnen schrijven.

De Leerlijn Lezen en Schrijven

De Leerlijn Lezen en Schrijven voor groep 3-8 is een complete leesmethodiek voor begrijpend lezen en voortgezet technisch lezen. Met deze volledig geïntegreerde methodiek, waarmee je je leerlingen structureel helpt sterke lezers en schrijvers te worden, zorg je elke dag voor meer lees- en schrijfplezier in de klas. Kinderen worden nieuwsgierig gemaakt naar verhalen en ondergedompeld in een rijke taalomgeving. De Leerlijn is schoolbreed inzetbaar van groep 3 tot en met 8 en sluit aan bij de taaldoelen Nederlands.

Programma’s gratis uitproberen:

1. Overzicht gratis proeflesssen

Groep 3-4: 30 minuten lol met letters schrijven en tekenen! Schrijfster Maranke Rinck en illustrator Martijn van der Linden geven een voorproefje uit het maandprogramma Zin in verzinnen. Voor wie nét begint met lezen.

Groep 5-6: Hoe begin je met het schrijven van een verhaal? Mirjam Oldenhave helpt de leerlingen op weg. Proefles van 30 minuten uit het maandprogramma Van kop tot staart.

Groep 7-8: Wat moet ik nou weer lezen? Kinderboekenschrijver Manon Sikkel is gek op avonturen en geeft kinderen de spannendste boekentips. Proefles van 30 minuten uit het maandprogramma Leesgeheimen.

2. Gratis Probeerweken Leerlijn Lezen en Schrijven

Groep 3-8: Ervaar zelf hoe snel het leesplezier wordt aangewakkerd en de leesvaardigheid verbetert bij de leerlingen met de Leerlijn. Vraag de Probeerweken aan. Je krijgt maar liefst 4 weken de tijd om de 10 lessen uit te proberen. De gratis probeerlessen bestaan uit ‘voorleeslessen’, ‘lees-het-zelflessen’ en ‘lees-en-schrijflessen’. Weinig tijd? Overleg met ons schoolteam welke lessen passen en krijg toch direct een goed beeld van onze aanpak!

Bezoek een gratis sneak preview

Bezoek nu gratis een online sneak preview van een van onze lesprogramma's of trainingen. In 30-45 minuten word je bijgepraat door een ervaren kinderboekenschrijver (Schoolschrijver), samen met onze schooladviseurs en onderwijsdeskundigen.

Doe een gratis proefles!

Heb je zin in een korte en superleuke gratis les met een kinderboekenschrijver? Vraag hier één van onze proeflessen aan.

Altijd op de hoogte

Schrijf je in voor één van onze nieuwsbrieven. Maandelijks nieuws, inspiratie en tips voor basisscholen en bibliotheken.

Heb je vragen?

Ben je geïnteresseerd, heb je een vraag of wil je in contact komen met De Schoolschrijver? Bel of mail ons vrijblijvend op 020-8463069 en interesse@deschoolschrijver.nl