Het belang van verhalen schrijven binnen het taalonderwijs (gr. 3-8)

Inspiratie• Hoe kun je de basisvaardigheden taal van jouw leerlingen versterken?

Basisvaardigheden taal versterken met verhalen schrijven

Het is belangrijk om creatief schrijven structureel te verankeren in je taalonderwijs. Door kinderen teksten te laten schrijven en creatief schrijven te koppelen aan andere domeinen van het taalonderwijs, kun je de basisvaardigheden lezen, schrijven, spreken en luisteren van je leerlingen versterken. 

Wist je dat: 

  • Creatief schrijven en lezen een beroep doen op dezelfde cognitieve systemen: algemene kennis, kennis over teksten, kennis over de aanpak van een tekst?
  • Kinderen worden aangemoedigd om na te denken over de inhoud, personages en thema’s van een tekst, door ze te laten schrijven over wat ze hebben gelezen? Dit bevordert dieper tekstbegrip en tekstanalyse;
  • Wanneer kinderen zelf verhalen schrijven, ze de kans krijgen om creatieve taalvondsten die ze zijn tegengekomen tijdens het lezen zelf ook toe te passen?
  • Schrijven kinderen helpt om actief nieuwe woorden te gebruiken in een betekenisvolle context? Het schrijven van verhalen vereist dat kinderen nadenken over de betekenis van woorden en over hoe ze woorden in hun eigen verhalen kunnen gebruiken. Dit vergroot en verdiept de woordenschat en het taalbegrip;
  • Verhalen schrijven kinderen de kans geeft om te oefenen met het toepassen van kennis en vaardigheden met betrekking tot grammatica, genres, tekstsoorten, stijl en tekststructuur en hiermee hun eigen taalvaardigheid te ontwikkelen?

De volgende aanvullende lesprogramma’s zijn zeer geschikt om te werken aan het schrijven van verhalen:

Zin in verzinnen, voor groep 3-4

Zin in verzinnen, met kinderboekenschrijver Maranke Rinck en illustrator Martijn van der Linden, stimuleert kinderen in groep 3-4 om personages en verhalen te verzinnen en het maakt ze nieuwsgierig naar boeken. Zo krijgen beginnende lezers en schrijvers een fundament aangereikt voor taalplezier en taalvaardigheid. Ze ontdekken wat ze allemaal al kunnen met woorden, en dat geeft zelfvertrouwen en zin in nog meer spelen met taal. 


Van kop tot staart, voor groep 5-6 en 7-8

Bij het lesprogramma Van kop tot staart voor groep 5-8 leren kinderen in vier digibordlessen hoe je een verhaal met een fantasievolle inhoud en een duidelijke  structuur schrijft. Gaandeweg leren ze ook allerlei nieuwe schrijvers én leuke kinderboeken kennen. Met Mirjam Oldenhave, Fiona Rempt en Pieter Koolwijk voor groep 5-6 en Simon van der Geest, Sanne Rooseboom en Anna van Praag voor groep 7-8.

Meer inspiratie opdoen voor verhalen schrijven in de klas?

Schrijf je hier gratis in voor een inspirerende kennissessie over een actueel onderwijsthema of bekijk een van onze gratis proeflessen om kennis te maken met onze aanpak. Of doe een teamtraining en leer inspirerende lessen geven waar kinderen sterke lezers en schrijvers van worden.

Gratis ‘Kennisspecial Basisvaardigheden Taal: Aan de slag met verhalen schrijven!’

Schoolschrijver Sanne Rooseboom geeft tijdens deze tweede ‘Kennisspecial Basisvaardigheden Taal’ op woensdag 28 februari 2024 tips voor het schrijven van verhalen in de klas (gr. 3-8). Een personage verzinnen, de aandacht van de lezer vasthouden, een zelfgeschreven verhaal verbeteren… Sanne geeft je inspirerende tips die je direct kunt toepassen in de klas.

10 tips om verhalen schrijven te integreren in je taalonderwijs

Bekijk tips en mogelijkheden.

Aan de slag met poëzie in de klas?

Bekijk tips en mogelijkheden.