Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt. Lees hier meer.
10 tips om verhalen schrijven te integreren in je taalonderwijs
Inspiratie • Werken aan de basisvaardigheden taal met jouw leerlingen!
5 tips voor in de klas:
- Koppel een schrijfopdracht aan het boek dat je voorleest of aan een boek dat kinderen zelf lezen;
- Koppel schrijfopdrachten aan wereldoriëntatie en schoolthema’s;
- Maak voor jezelf een ideeënmap met inspirerende schrijfopdrachten die je tegenkomt. Bijvoorbeeld de schrijftips uit een kort maandprogramma, op internet of in de taalmethode;
- Zet een les creatief schrijven iedere week expliciet op het rooster;
- Geef het creatief schrijven een zichtbare plek in de klas; daar kunnen mooie zinnen, gedichten en verhalen van kinderen opgehangen worden; en er ligt schrijfmateriaal en bijvoorbeeld een doosje met opdrachtkaartjes klaar. Deel de geschreven verhalen met de ouders en bundel de verhalen elk jaar.
5 tips voor op school:
- Bespreek binnen het team de visie op lees- en schrijfonderwijs en organiseer collegiale consultatie om elkaar te ondersteunen bij het ontwikkelen en borgen van een goede aanpak;
- Plan een schoolbreed thema waarin je een periode extra intensief met schrijven aan de slag gaat;
- Organiseer schrijfactiviteiten, zoals een schoolkrant of schrijfwedstrijd;
- Plan elk jaar een aanvullend kort lesprogramma (met optioneel live schrijversbezoek) zoals Van kop tot staart of Zin in verzinnen in om nieuwe inspiratie en kennis op te doen (lees meer onder deze alinea);
- Laat je inspireren, voeden. Volg met het team een van de vier Academie-trainingen voor inspiratie en kennis, gegeven door een ervaren Schoolschrijver (kinderboekenschrijver). En of volg de training ‘Didactische verdieping‘ door een onderwijskundige van De Schoolschrijver voor het bepalen van de visie van jullie school op het lees- en taalonderwijs.
Kinderboekenschrijver Mirjam Oldenhave (o.a. bekend van de boeken over Mees Kees) deelt haar tips over verhalen schrijven in ‘De Schoolschrijver-maand’ Van kop tot staart.
Boost je schrijfonderwijs
Verbeter in 4 tot 6 lessen het schrijven in jouw klas met daarbij de optie voor een feestelijke slotles met een live kinderboekenschrijver. Ook goed in te zetten rondom schoolthema’s zoals de Kinderboekenweek.
Van kop tot staart, voor groep 5-6 en 7-8, 4 lessen
Bij het lesprogramma Van kop tot staart voor groep 5-8 leren kinderen in vier digibordlessen hoe je een verhaal met een fantasievolle inhoud en een duidelijke structuur schrijft. Gaandeweg leren ze ook allerlei nieuwe schrijvers én leuke kinderboeken kennen. Met Mirjam Oldenhave, Fiona Rempt en Pieter Koolwijk voor groep 5-6 en Simon van der Geest, Sanne Rooseboom en Anna van Praag voor groep 7-8.
Tip: Van kop tot staart kan feestelijk worden afgesloten met een extra les door een Schoolschrijver (kinderboekenschrijver) in de klas (live).
Zin in verzinnen, voor groep 3-4, 6 lessen
Zin in verzinnen, met kinderboekenschrijver Maranke Rinck en illustrator Martijn van der Linden, stimuleert kinderen in groep 3-4 om personages en verhalen te verzinnen en het maakt ze nieuwsgierig naar boeken. Zo krijgen beginnende lezers en schrijvers een fundament aangereikt voor taalplezier en taalvaardigheid. Ze ontdekken wat ze allemaal al kunnen met woorden, en dat geeft zelfvertrouwen en zin in nog meer spelen met taal.
Tip: Zin in verzinnen kan feestelijk worden afgesloten met een extra les door een Schoolschrijver (kinderboekenschrijver) in de klas (live).
Kinderboekenschrijver Maranke Rinck en illustrator Martijn van der Linden (o.a. bekend van de boeken over Bob Popcorn) delen hun tips over verhalen schrijven in ‘De Schoolschrijver-maand’ Zin in verzinnen (gr 3-4).