
De Schoolschrijver zet de allerbeste kinderboekenauteurs in om leerlingen op basisscholen taalsterk te maken en daarmee klaar voor de toekomst. De Schoolschrijvers delen hun liefde voor verhalen schrijven en de magie van taal. Ze maken van taallessen een spannend avontuur.
Kinderen verbeteren niet alleen hun taalvaardigheid. Ze gaan ook vooruit in zelfreflectie, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Ze vergroten hun kansen om later volwaardig te kunnen meedoen in de maatschappij.
Een betere toekomst begint met taal
De Schoolschrijver is er voor alle basisscholen die hun leerlingen meer leesplezier willen geven en hun schrijfonderwijs willen verdiepen. Dat doen we op drie manieren:
- Halfjaarprogramma: Dit intensieve traject is ontwikkeld voor basisscholen met veel taalzwakke kinderen. Een half schooljaar lang gaan we aan de slag met creatief taalonderwijs om taalachterstanden weg te werken. Leerlingen, ouders en leerkrachten doen aan het programma mee.
- De Schoolschrijver-maand: Ons maandprogramma is bedoeld voor álle basisscholen en is erop gericht de schrijfmotor bij kinderen aan te zetten en het leesplezier te vergroten. In De Schoolschrijver-maand(en) gaan de leukste kinderboekenschrijvers met de kinderen vier weken aan de slag.
- De Schoolschrijver Academie: Inspirerende trainingen voor leerkrachten waarin Schoolschrijvers praktische tips geven om zelf creatieve taallessen te geven.
Sinds 2010 bereikte De Schoolschrijver met 206 halfjaarprogramma’s op 123 taalzwakke basisscholen in 6 provincies ruim 25.000 leerlingen en hun ouders en meer dan 2.000 leerkrachten. (augustus 2018)
Lees hier meer over het onderzochte effect van De Schoolschrijver aanpak en onze resultaten.
Onze doelen
Stichting De Schoolschrijver is een maatschappelijke organisatie die sinds 2010 bijdraagt aan het terugdringen van laaggeletterdheid. We willen:
- zoveel mogelijk kinderen op de basisschool in aanraking brengen met de rijkdom van taal en literatuur, en hun woordenschat vergroten;
- creativiteit en literatuur inzetten om het taalonderwijs leuker, slimmer en beter maken;
- kinderen leren te vertrouwen op hun eigen talenten en creativiteit;
- leerkrachten een nieuwe aanpak leren waarmee ze hun leerlingen een nog betere start kunnen geven.
Meer weten? Lees dan ons jaarverslag 2017-2018.