Dit is De Schoolschrijver

De Schoolschrijver zet de allerbeste kinderboekenauteurs in om leerlingen op basisscholen taalsterk te maken en daarmee klaar voor de toekomst. De Schoolschrijvers delen hun liefde voor verhalen schrijven en de magie van taal. Ze maken van taallessen een spannend avontuur.

Kinderen verbeteren niet alleen hun taalvaardigheid. Ze gaan ook vooruit in zelfreflectie, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Ze vergroten hun kansen om later volwaardig te kunnen meedoen in de maatschappij.

Een betere toekomst begint met taal

De Schoolschrijver is er voor alle basisscholen die hun leerlingen meer leesplezier willen geven en hun schrijfonderwijs willen verdiepen. Dat doen we op drie manieren:

  • Halfjaarprogramma: Dit intensieve traject is ontwikkeld voor basisscholen met veel taalzwakke kinderen. Een half schooljaar lang gaan we aan de slag met creatief taalonderwijs om taalachterstanden weg te werken. Leerlingen, ouders en leerkrachten doen aan het programma mee.
  • De Schoolschrijver-maand: Ons maandprogramma is bedoeld voor álle basisscholen en is erop gericht  de schrijfmotor bij kinderen aan te zetten en het leesplezier te vergroten. In De Schoolschrijver-maand(en) gaan de leukste kinderboekenschrijvers met de kinderen vier weken aan de slag.
  • De Schoolschrijver Academie: Inspirerende trainingen voor leerkrachten waarin Schoolschrijvers praktische tips geven om zelf creatieve taallessen te geven.

Sinds 2010 bereikte De Schoolschrijver met 206 halfjaarprogramma’s op 123 taalzwakke basisscholen in 6 provincies ruim 25.000 leerlingen en hun ouders en meer dan 2.000 leerkrachten. (augustus 2018)

Lees hier meer over het onderzochte effect van De Schoolschrijver aanpak en onze resultaten.

Onze doelen

Stichting De Schoolschrijver is een maatschappelijke organisatie die sinds 2010 bijdraagt aan het terugdringen van laaggeletterdheid. We willen:

  • zoveel mogelijk kinderen op de basisschool in aanraking brengen met de rijkdom van taal en literatuur, en hun woordenschat vergroten;
  • creativiteit en literatuur inzetten om het taalonderwijs leuker, slimmer en beter maken;
  • kinderen leren te vertrouwen op hun eigen talenten en creativiteit;
  • leerkrachten een nieuwe aanpak leren waarmee ze hun leerlingen een nog betere start kunnen geven.

Meer weten? Lees dan ons jaarverslag 2017-2018.

Wie zijn wij?

Aan De Schoolschrijver zijn 59 Schoolschrijvers verbonden. Abdelkader Benali is onze ambassadeur.

Achter de Schoolschrijvers staat een team medewerkers dat vanuit Amsterdam de organisatie draaiende houdt.
Ook bij ons werken? Kijk dan hier of er vacatures zijn.

Annemiek Neefjes algemeen directeur en oprichter
annemiekneefjes@deschoolschrijver.nl

Annerose Louwaard onderwijskundige
annerose@deschoolschrijver.nl

Anne Mars secretariaat
anne@deschoolschrijver.nl

Babette Zwitserlood coördinator halfjaarprogramma
babette@deschoolschrijver.nl

Martijn Kramer coördinator bedrijfsvoering en financiën
martijn@deschoolschrijver.nl
Rosan Limburg coördinator bibliotheken en partners
rosan@deschoolschrijver.nl
Irene Timmer zakelijk manager
irene@deschoolschrijver.nl
Liane Verheul marketing
liane@deschoolschrijver.nl
Annemarie Heuts projectleider
Annemarie.heuts@deschoolschrijver.nl
Joke De Vos relatiebeheer en fondsenwerving
joke@deschoolschrijver.nl
Dimitra Schoonus coördinator Amsterdam
dimitra@deschoolschrijver.nl
Marianne Bastianen verkoopadviseur
marianne@deschoolschrijver.nl
Vanessa Pattipeilohy 
educatief ontwikkelaar
vanessa@deschoolschrijver.nl
Bestuur

Het bestuur van De Schoolschrijver bestaat uit:

Pieter de Jong voorzitter sinds 2016
Rob van Schaik algemeen bestuurslid sinds 2014
Mark Fuchs penningmeester sinds 2014
Jochem Streefkerk secretaris sinds 2016

Partners & financiers

Lokale partners van De Schoolschrijver

Buiten Amsterdam werkt De Schoolschrijver met lokale partners. Dit schooljaar zijn dat Biblionet Groningen, Bibliotheekservice Fryslân, Bibliotheek Rotterdam, Bibliotheek Schiedam, Cubiss (Noord-Brabant en Limburg), Kinderboekenmuseum en de lokale bibliotheken in de provincies Friesland, Groningen, Limburg en Noord-Brabant.

Financiers schooljaar 2018 – 2019

Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK), Ars Donandi + W.J.O. de Vries fonds, Burgerweeshuis Haarlem, Cultuurfonds Eindhoven, De Versterking, Elisabeth Strouven Fonds, Elise Mathilde Fonds, Fonds 21, Fonds Eemsmond, Fonds Schiedam Vlaardingen e.o., Fundatie Van den Santheuvel, Sobbe, H.L. Druckerfonds, Henriëtte Fonds, Het Amsterdamsche Fonds, IMC Goede doel, ING Nederland fonds, Leidsche Maatschappij van Weldadigheid, Levi Lassen, Madurodam Kinderfonds, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Steunfonds Amsterdam, Stichting Bevordering van Volkskracht, Stichting Boschuysen, Talud, Van der Mandele stichting, VriendenLoterij, VSBfonds, Weeshuis Doopsgezinden en Zonnige Jeugd.

.

Wij bedanken ook:

Het ABC, Kidsweek, Mazars Foundation, Jeugdeducatiefonds, Openbare Bibliotheek Amsterdam, Stadsschouwburg Amsterdam, Stichting Lezen.

En: Abdelkader Benali, Actief Ouderschap, LKCA, Mocca, Nederlandse Boekenbon BV, De Schrijverscentrale, Uitgeverij Leopold, Uitgeverij Zwijsen, VoorleesExpress en vele anderen.

De Schoolschrijver is door de overheid erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dit betekent dat de organisatie zich voor minimaal 90 procent inzet voor het algemeen nut. ANBI-instellingen zijn bovendien volledig vrijgesteld van schenk- en erfbelasting. Klik hier voor meer informatie over onze status.

Wilt u ook De Schoolschrijver steunen?

In de media

De Schoolschrijver krijgt landelijk, regionaal en lokaal veel aandacht in de media. Klik hier voor een paar mooie hoogtepunten.

 

 

 

Vacatures bij De Schoolschrijver

Organisatiebeschrijving

De Schoolschrijver is een ambitie-gedreven organisatie die in korte tijd uitgroeide tot voorbeeld in de letteren-educatie, twee prijzen kreeg, genomineerd werd voor de prestigieuze Astrid Lindgren Memorial Award 2018 (‘Nobelprijs voor de jeugdliteratuur’) en volop media-aandacht weet te genereren.

Onze missie: kinderen taalsterk maken opdat ze volwaardig aan de samenleving kunnen deelnemen. Wij geloven dat lezen en creatief schrijven – de kracht van verhalen – een fundamentele verandering teweeg kan brengen in de relatie van een kind tot zijn wereld. Door taalbegrip en talige expressie kunnen kinderen zich persoonlijk ontplooien, sterke relaties bouwen en hun kansen op school en in de maatschappij verbeteren.

Om onze missie te verwezenlijken ontwikkelt De Schoolschrijver effectrijke programma’s voor kinderen in het basisonderwijs, met inzet van de beste kinderboekenauteurs en met innovatieve ICT-toepassingen. Naast een programma van een half schooljaar, voor scholen met een hoog percentage laagtaalvaardige kinderen, ontwikkelt De Schoolschrijver modulaire programma’s voor alle basisscholen: De Schoolschrijver-maand en Academie.

Op dit moment hebben wij geen openstaande vacatures.

Facebook
Twitter
Instagram