Werken aan basisvaardigheden taal met De Schoolschrijver

Inspiratie• Hoe kun je de basisvaardigheden van jouw leerlingen versterken?

Boost de basisvaardigheden taal – schoolbreed

Een interactief maandprogramma van De Schoolschrijver geeft een boost aan de lees- en taalvaardigheid van leerlingen van groep 3-8. Gedurende een maand (4-6 lessen) komen kinderen op inspirerende wijze in contact met meerdere kinderboekenschrijvers en boeken. Jozua Douglas, Maren Stoffels, Janneke Schotveld en talloze andere auteurs richten zich via het digibord met aansprekende opdrachten tot de leerlingen en motiveren de klas om meer te gaan lezen en schrijven. Er zijn maandprogramma’s rond drie belangrijke didactische thema’s:

  • Poëzie
  • Verhalen schrijven
  • Lezen van boeken en rijke teksten

Met een maandprogramma werk je aan de vier basisvaardigheden taal: lezen, schrijven, spreken en luisteren. Optioneel kan, aansluitend aan het maandprogramma, een inspirerende gastles live worden verzorgd door een kinderboekenschrijver (Schoolschrijver).

Scroll verder naar beneden voor het aanbod aan maandprogramma’s per didactisch thema per groep.

1. Poëzie: Dichtgeheimen
2. Verhalen schrijven: Van kop tot staart
3. Lezen van boeken en rijke teksten:
Op boekenreis!

Didactisch thema 1: Het belang van poëzie voor de taalontwikkeling

Het is belangrijk om poëzie structureel te verankeren in je taalonderwijs. Door te werken met poëzie kun je de basisvaardigheden lezen, schrijven, spreken en luisteren van je leerlingen versterken. Kinderen leren door poëzie op een andere manier te kijken naar taal, het stimuleert hun creativiteit en door gedichten te schrijven leren ze bovendien hun gedachten en gevoelens te verwoorden. De volgende lesprogramma’s zijn zeer geschikt voor meer poëzie in de klas!

Taalkabaal voor groep 3-4

Laat je leerlingen van groep 3-4 ontdekken hoe je kunt spelen met letters, woorden en klanken met het maandprogramma Taalkabaal. Met dit programma krijgen kinderen die beginnen met lezen en schrijven een fundament aangereikt voor taalplezier en taalvaardigheid. In zes digibordlessen van 30 minuten geven kinderboekenschrijvers Erik van Os, Aby Hartog en Brenda Heijnis de leukste voorbeelden en opdrachten rond poëzie; we gaan liedjes zingen, rijmpjes lezen en taalspelletjes spelen – we maken Taalkabaal! 

Tip: Taalkabaal kan feestelijk worden afgesloten met een gastles door een kinderboekenschrijver in de klas (live).

Dichtgeheimen voor groep 5-8

Met het maandprogramma Dichtgeheimen maken de kinderen uit de groepen 5-6 en 7-8 kennis met poëzie. Zij gaan gedichten lezen, schrijven én zelf voordragen. In vier digibordlessen van 60 minuten delen Schoolschrijvers, onder wie Joke van Leeuwen en Gershwin Bonevacia, hun favoriete gedichten. De dichters onthullen hun geheime schrijftips en leren de kinderen hoe ze hun zelfgeschreven gedichten voor kunnen dragen.

Tip: Dichtgeheimen kan feestelijk worden afgesloten met een gastles door een kinderboekenschrijver in de klas (live).

Inspiratie krijgen voor meer poëzie in de klas?

Schrijf je gratis via de agenda in voor een inspirerende kennissessie over een actueel onderwijsthema of een informatieve sneak preview over een van onze lesprogramma’s of trainingen. Of doe een teamtraining ‘Ik zie, ik zie Poëzie’ en leer inspirerende lessen geven waar kinderen sterke lezers en schrijvers van worden. 

Didactisch thema 2: Het belang van verhalen schrijven voor de taalontwikkeling

Het is belangrijk om het leren schrijven van verhalen structureel te verankeren in je taalonderwijs. Door kinderen zelf verhalen te laten schrijven en te koppelen aan je taalonderwijs, kun je de basisvaardigheden lezen, schrijven, spreken en luisteren van je leerlingen versterken. De volgende lesprogramma’s zijn zeer geschikt voor meer creatief schrijven in de klas!

Zin in verzinnen,  voor groep 3-4

Zin in verzinnen, met kinderboekenschrijver Maranke Rinck en illustrator Martijn van der Linden, stimuleert kinderen in groep 3-4 om personages en verhalen te verzinnen en het maakt ze nieuwsgierig naar boeken. Zo krijgen beginnende lezers en schrijvers een fundament aangereikt voor taalplezier en taalvaardigheid. Ze ontdekken wat ze allemaal al kunnen met woorden, en dat geeft zelfvertrouwen en zin in nog meer spelen met taal.

Tip: Zin in verzinnen kan feestelijk worden afgesloten met een gastles door een kinderboekenschrijver in de klas (live).

Maranke en Martijn in Zin in Verzinnen

Kinderboekenschrijver Maranke Rinck en illustrator Martijn van der Linden (o.a. bekend van de boeken over Bob Popcorn) delen hun tips over verhalen schrijven in ‘De Schoolschrijver-maand’ Zin in verzinnen (gr 3-4).

Van kop tot staart, voor groep 5-6 en 7-8

Bij het lesprogramma Van kop tot staart voor groep 5-8 leren kinderen in vier digibordlessen hoe je een verhaal met een fantasievolle inhoud en een duidelijke  structuur schrijft. Gaandeweg leren ze ook allerlei nieuwe schrijvers én leuke kinderboeken kennen. Met Mirjam Oldenhave, Fiona Rempt en Pieter Koolwijk voor groep 5-6 en Simon van der Geest, Sanne Rooseboom en Anna van Praag voor groep 7-8.

Tip: Van kop tot staart kan feestelijk worden afgesloten met een gastles door een kinderboekenschrijver in de klas (live).

Inspiratie voor meer verhalen schrijven?

Schrijf je gratis via de agenda in voor een inspirerende kennissessie over een actueel onderwijsthema of een informatieve Informatiesessie over een van onze lesprogramma’s of trainingen. Of doe een inspirerende teamtraining ‘Verhalen schrijven en non-fictie’ en leer inspirerende lessen geven waar kinderen sterke lezers en schrijvers van worden. 

Didactisch thema 3: Het belang van het lezen van boeken en rijke teksten voor de taalontwikkeling

Het is belangrijk om meer lezen van boeken en rijke teksten structureel te verankeren in je taalonderwijs. Door het lezen van boeken en rijke teksten te koppelen aan je taalonderwijs, kun je de basisvaardigheden lezen, schrijven, spreken en luisteren van je leerlingen versterken. De volgende lesprogramma’s zijn zeer geschikt om kinderen meer te laten lezen van boeken en rijke teksten in de klas!

Op boekenreis!, voor groep 3-4

Met het lesprogramma Op boekenreis! maak je leerlingen van groep 3-4 nieuwsgierig naar boeken, en leer je ze zelf hun eerste verhalen maken. Op boekenreis! is een fundament voor taalplezier en taalvaardigheid, voor kinderen die net beginnen met lezen en schrijven.

Tip: Op boekenreis! kan feestelijk worden afgesloten met een gastles door een kinderboekenschrijver in de klas (live).

Leesgeheimen  voor groep 5-8

In Leesgeheimen komen leerlingen in aanraking met verschillende soorten boeken en ontdekken zo hun eigen leesvoorkeur. Diverse kinderboekenschrijvers (Schoolschrijvers) vertellen wat er met je kan gebeuren als je geraakt wordt door een bijzonder boek en onthullen al hun leesgeheimen!

Tip: Leesgeheimen kan feestelijk worden afgesloten met een gastles door een kinderboekenschrijver in de klas (live).

Inspiratie voor meer lees- en schrijfmotivatie in de klas

Schrijf je gratis via de agenda in voor een inspirerende kennissessie over een actueel onderwijsthema of een informatieve Informatiesessie over een van onze lesprogramma’s of trainingen. Of doe een inspirerende teamtraining ‘Verhalen schrijven en non-fictie’ en leer inspirerende lessen geven waar kinderen sterke lezers en schrijvers van worden. 

Verhalen schrijven in de klas?

10 tips: integreer verhalen schrijven in het taalonderwijs!

Aan de slag met poëzie

5 inspirerende tips voor meer poëzie in de klas