Taal en spelling oefenen met De Schoolschrijver

Tip • Op een andere manier met taal en spelling aan de slag.

Taal en spelling oefenen zijn natuurlijk heel belangrijke aspecten van het vergroten van de taalvaardigheid van leerlingen. Je kunt dat bijvoorbeeld doen met oefeningen die je vindt op taaloefenen.nl of spellingoefenen.nl.

Maar taal en spelling oefenen zijn bezigheden waarmee kinderen niet altijd hun taalplezier vergroten, terwijl taalplezier wel één van de belangrijkste aspecten van het bevorderen van lezen en schrijven op de basisschool is. Door te werken aan het enthousiasme voor lezen en schrijven, door het spelen met taal tijdens de lesprogramma’s van De Schoolschrijver, raken leerlingen meer gemotiveerd om ook aan de technische kant van taal te werken. 

Van taalplezier naar taalvaardigheid

Met de lesprogramma’s van De Schoolschrijver gaan leerlingen aan de slag met verhalen. Ze krijgen de ruimte hun eigen verhalen te vertellen, ze leren schrijven van een andere kant bekijken dan iets waar ze regels voor moeten stampen – ze gaan het zien als een middel waarmee ze zich kunnen uitdrukken.

De leerlingen mogen hun eigen verhalen en personages verzinnen, vertellen over wat ze zelf meemaken en leren de boeken en verhalen kennen die aansluiten bij hun interesses en bij wie ze zijn. Het is vervolgens voor de leerlingen (en de leerkrachten) een grote verrassing hoe enthousiast lezen en schrijven ze maakt. Het gevolg? Ze raken intrinsiek gemotiveerd om ook de technische kant van taal beter te leren beheersen.

Kinderboekenschrijvers in de hoofdrol

Een belangrijk onderdeel van de lesprogramma’s zijn de (digitale) lessen van de Schoolschrijver. Schoolschrijvers zijn kinderboekenauteurs die zijn opgeleid om leerlingen van groep 3 tot en met 8 enthousiast te maken voor lezen en schrijven. De leerlingen krijgen van de Schoolschrijvers les in verhalen vertellen en inzicht in welke kinderboeken bij hen passen, waar die over gaan, hoe die verteld worden en waar (bibliotheek en boekhandel) ze gelijksoortige andere boeken kunnen vinden.

Het effect van De Schoolschrijver

Het effect van onze aanpak is groot: leerlingen staan te springen als ze de nieuwe les van De Schoolschrijver op het bord zien staan. Ze doen tijdens de les vol enthousiasme mee en willen vaak niet meer stoppen als de les klaar is. De lesprogramma’s worden door de leerkrachten met een 8 of hoger gewaardeerd. En we laten daarbij regelmatig onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de effecten van onze programma’s:

  • Bewezen effectieve aanpak: kinderen duurzaam taalsterk
  • Een Schoolschrijver in de klas werkt stimulerend
  • Beter leesklimaat op school
  • Leesmotivatie en schrijfmotivatie stijgen (meer taalplezier)

Maandprogramma’s voor groep 3-4

Met een maandprogramma van De Schoolschrijver verbeter je in vier tot zes lessen het lezen en schrijven van je klas en het taalplezier van je leerlingen. Bekijk hier de tarievenpagina.

Taalkabaal – Met het programma Taalkabaal krijgen kinderen die beginnen met lezen en schrijven een fundament aangereikt voor taalplezier en taalvaardigheid.

Zin in verzinnen – Zin in verzinnen stimuleert kinderen in groep 3-4 om verhalen te maken en het maakt ze nieuwsgierig naar boeken.

Op boekenreis! – Met het lesprogramma Op boekenreis! maak je leerlingen van groep 3-4 nieuwsgierig naar boeken en leer je ze zelf hun eerste verhalen maken.

Maandprogramma’s voor groep 5-6 en 7-8

Leerlingen hebben door een maandprogramma van De Schoolschrijver meer zin om te schrijven en tonen meer belangstelling voor boeken.

Leesgeheimen – In Leesgeheimen komen leerlingen in aanraking met verschillende soorten boeken. Zo ontdekken ze wat hen zelf aanspreekt.

Dichtgeheimen – Dichtgeheimen is een lesprogramma over poëzie lezen, schrijven én voordragen. Schoolschrijvers delen hun favoriete gedichten en gaan met de leerlingen aan de slag met gedichten schrijven.

Van kop tot staart – In het lesprogramma Van kop tot staart leren kinderen een verhaal schrijven met een fantasievolle inhoud en een kloppende structuur.

Echt waar?  In Echt waar? maken de leerlingen kennis met non-fictie: boeken over feiten of bestaande mensen. Ook ontdekken ze hoe ze op een aantrekkelijke manier over waargebeurde dingen kunnen schrijven.

De Leerlijn Lezen en Schrijven voor groep 3-8

De Leerlijn Lezen en Schrijven (voorheen Jaarlijn) is dé complete lesmethodiek voor begrijpend – en voortgezet technisch lezen. Met deze methodiek, waarmee je je leerlingen structureel helpt sterke lezers en schrijvers te worden, zorg je elke dag voor meer lees- en schrijfplezier in de klas. Kinderen worden nieuwsgierig gemaakt naar verhalen en ondergedompeld in een rijke taalomgeving. De Leerlijn is schoolbreed inzetbaar van groep 3 tot en met 8 en sluit aan bij de taaldoelen Nederlands.

Overzicht gratis proeflessen

Groep 3-4: 30 minuten lol met letters schrijven en tekenen! Schrijfster Maranke Rinck en illustrator Martijn van der Linden geven een voorproefje uit het maandprogramma Zin in verzinnen. Voor wie nét begint met lezen.

Groep 5-6: Hoe begin je met het schrijven van een verhaal? Mirjam Oldenhave helpt de leerlingen op weg. Proefles van 30 minuten uit het maandprogramma Van kop tot staart.

Groep 7-8: Wat moet ik nou weer lezen? Kinderboekenschrijver Manon Sikkel is gek op avonturen en geeft kinderen de spannendste boekentips. Proefles van 30 minuten uit het maandprogramma Leesgeheimen.

Gratis Probeerweken Leerlijn Lezen en Schrijven

De Leerlijn Lezen en Schrijven van De Schoolschrijver is dé complete leesmethodiek voor begrijpend- en voortgezet technisch lezen in het basisonderwijs, voor groep 3-8. De Leerlijn is de eerste methodiek waarin lezen en schrijven in samenhang wordt aangeboden. Met een belangrijke rol als inspirator en gids voor hedendaagse kinderboekenschrijvers zoals Enne Koens, Bibi Dumon Tak en Simon van der Geest. Lees- en schrijfplezier staat centraal.

Binnen de Leerlijn voer je elke dag een lesactiviteit van circa 30 minuten uit. In de digibordlessen met een belangrijke rol voor kinderboekenschrijvers (Schoolschrijvers) staat het lezen van rijke teksten en het schrijven van verhalen centraal: de leerkracht leest voor, de leerlingen lezen zelfstandig boeken en worden geïnspireerd om eigen verhalen te schrijven. Daarnaast worden er gesprekken gevoerd over de gelezen teksten en werk je op een betekenisvolle wijze aan het uitbreiden van de woordenschat. Meer weten, bezoek een gratis sneak preview of vraag direct een gratis Probeerweken aan:

Bezoek een gratis sneak preview

Bezoek nu gratis een online sneak preview van een van onze lesprogramma's of trainingen. In 30-45 minuten word je bijgepraat door een ervaren kinderboekenschrijver (Schoolschrijver), samen met onze schooladviseurs en onderwijsdeskundigen.

Doe een gratis proefles!

Heb je zin in een korte en superleuke gratis les met een kinderboekenschrijver? Vraag hier één van onze proeflessen aan.

Altijd op de hoogte

Schrijf je in voor één van onze nieuwsbrieven. Maandelijks nieuws, inspiratie en tips voor basisscholen en bibliotheken.

Heb je vragen?

Ben je geïnteresseerd, heb je een vraag of wil je in contact komen met De Schoolschrijver? Bel of mail ons vrijblijvend op 020-8463069 en interesse@deschoolschrijver.nl