Reacties van scholen en bibliotheken

Veel scholen werkten al met De Schoolschrijver-maand. Lees de ervaringen van de leerkrachten, leescoördinatoren, leesconsulenten én kinderen.

De mening van leerkrachten in rapportcijfers over de Schoolschrijver-maand:
De lessen algemeen: 8,4
De video’s met de schrijvers: 9,4

Saskia Scholle, leerkracht groep 5/6, basisschool ’t Bovenland, Amsterdam:

Ik denk dat elke school er wel iets aan zou kunnen hebben. Ik heb het zelf gebruikt als vervanging van sommige taallessen, omdat ik de lessen van De Schoolschrijver veel betekenisvoller vind dan de gewone taallessen. Door het programma zijn de kinderen veel meer gaan schrijven, ook thuis.

Janneke Velzing, Leescoördinator Basisschool De Oanrin, Bakkeveen:

Volgend jaar doen we graag weer mee! Leerlingen waren erg enthousiast over de digitale lessen. Ze zijn fanatiek aan de slag gegaan met het zelf schrijven van een verhaal naar aanleiding van de schrijftips van de 3 schoolschrijvers. Het bezoek van de schoolschrijver was inspirerend, het heeft de leerlingen extra aangezet tot het lezen van boeken en schrijven van verhalen.

Samantha van der Aar, leerkracht groep 6, basisschool ’t Prisma, Rijswijk:

Door de opdrachten zijn de kinderen heel gemotiveerd om met schrijven aan de slag te gaan, en daardoor ben ik ook gemotiveerder om dat soort lessen te gaan maken voor de kinderen.

Juf Suzan, leerkracht groep 3/4, OBS Weisterbeek in Horst:

In De Schoolschrijver-maand zijn de kinderen gemotiveerd om verhalen te schrijven. Ze maakten een YES!-gebaar toen we als leerkrachten vertelden dat we zeker nog doorgaan met verhalen schrijven. Voor mij als leerkracht is het erg prettig dat ik De Schoolschrijver-maand kan koppelen aan lezen en spelling.

Meester Frits, Montessorischool, Oegstgeest over De Schoolschrijver-maand Schrijfgeheimen:

Heel veel kinderen waren heel trots op zichzelf, De Schoolschrijver-maand heeft ze de handvatten gegeven zodat ze trots op hun werk kunnen zijn. Het schrijven en schrijfplezier heeft echt een boost gekregen, dat is nu echt meer geworden. Als leerlingen nu iets voor zichzelf kunnen doen, kiezen ze vaker om een verhaal te schrijven.

Juf Maryse, Oranjedijkschool Barcelona over De Schoolschrijver-maand Schrijfgeheimen:

De opdrachten vielen in de smaak, vooral de les van Selma Noort met spannende verhalen was een daverend succes. Vooral het feit dat je als leerkrachten de rode pen hebt laten liggen en niet op spelfouten hebt gelet, geeft de leerlingen meer durf! Ze leren dat ze fouten mogen maken en dat creatief schrijven moeilijk is, maar erg leuk.

Leerkracht St. Franciscusschool in Wolvega over De Schoolschrijver-maand Schrijfgeheimen:

De kinderen zijn bewuster gaan schrijven. Ieder kind heeft wel iets anders opgepikt van het programma. Het ene kind zal minder en ‘toen en toen’ schrijven, een ander kind zal meer diepgang in een verhaal brengen.

Audrey, leerling groep 8, Oranje Dijkschool:

Ik vond de lessen van de schoolschrijver erg leuk, omdat ze anders en grappig waren.

Gerry Poort, leesconsulent Biblionet Groningen:

Leesbevordering is belangrijk. Zelf schrijven heeft een stimulerende werking op het beter worden in lezen in het algemeen. En in dit programma wordt deze link heel duidelijk.

Noa, leerling groep 7, Oranje Dijkschool:

Ik vond de lessen van de schoolschrijver heel leuk en ik hoop dat we dit volgend schooljaar weer gaan doen.

Juf Karin over De Schoolschrijver-maand Schrijfgeheimen:

Ik denk echt oprecht dat ik nu een aantal leerlingen heb die momenteel de droom hebben om schrijver te worden en de mogelijkheden ook zien. Daarnaast is hun angst voor het schrijven wat afgenomen en zijn ze meer gemotiveerd.

Juf Wieke over De Schoolschrijver-maand Schrijfgeheimen:

Ik heb in de klas echt verschil gezien. De kinderen vonden verhalen schrijven moeilijk en niet leuk. Door de tips zijn ze tot schrijven gekomen. De leerlingen hebben geleerd hoe ze een geschikt onderwerp kunnen vinden voor een verhaal (eigenlijk alles), hoe ze hun hoofdpersonen interessant kunnen maken voor de lezer en hoe ze een verhaal geloofwaardig kunnen maken door het gedrag van de hoofdpersonen te beschrijven.

Hanneke Venema, IB-er en kwaliteitscoördinator van OBS Meander in Groningen:

Betekenisvol taalonderwijs betekent voor mij onder meer dat al onze kinderen, vanaf groep 1, kennismaken met creatief functioneel schrijven, gekoppeld aan literatuur. Ieder kind zou kennis moeten kunnen maken met schrijvers, illustratoren en dichters. Met De Schoolschrijver Maand zetten wij hierin de eerste stap. Alle kinderen uit de groepen 6 krijgen tips en tops van schrijvers via digitale lessen en gaan in gesprek met een live-kinderboekenschrijver!

Ariadna, leerling groep 7, Oranje Dijkschool:

Door de schoolschrijver ben ik nu beter in het schrijven van verhalen. Ook heb ik veel meer zin om verhalen te schrijven.

Anna, leerling groep 7, Oranje Dijkschool:

Ik ben door het project van de schoolschrijver beter geworden in het schrijven van verhalen doordat ik nu de schrijfgeheimen heb ontdekt van echte schrijvers.

Ook enthousiast? Of wil je in contact komen met andere scholen die een programma hebben gedaan?
Bel 020 – 8463069 tijdens kantooruren of mail naar interesse@deschoolschrijver.nl.

Facebook
Twitter
Instagram