Media en pers Nieuws Persbericht
Oproep tot leesoffensief door Raad voor Cultuur en Onderwijsraad

Laat scholen het niet alleen opknappen. De Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad adviseren een gezamenlijk offensief van overheid, scholen, bibliotheken en tal van andere instanties om kinderen weer aan het lezen te krijgen. Scholen kunnen en moeten het probleem van teruglopende leesmotivatie en leesvaardigheid niet alleen aanpakken. De raden presenteerden vandaag hun advies Lees! Een oproep tot een leesoffensief aan minister Van Engelshoven van OCW.

Nederland scoort laag op leesplezier

Het is uniek dat de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad samen een Advies publiceren. De problematiek rondom leesmotivatie is dan ook urgent en zit op het snijvlak van cultuur en educatie. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de Nederlandse kinderen plezier beleeft aan lezen. Daarmee bungelt Nederland onderaan de lijst van vijftig landen in een internationaal onderzoek. Een op de vijf Nederlandse jongeren heeft een taalachterstand en dreigt als volwassene laaggeletterd de arbeidsmarkt te betreden.

Meer beleid en samenwerking

Drie belangrijke aanbevelingen uit het advies Lees!: er moet een krachtig leesbeleid komen vanuit de overheid, een rijker leesaanbod, en meer samenwerking tussen scholen, ouders, bibliotheken en andere instanties. Al deze elementen zijn volgens de onderzoekers nodig om de leesmotivatie bij Nederlandse kinderen en jongeren terug te krijgen.

Schrijvers kunnen kinderen inspireren

Bij het in ontvangst nemen van het advies zei de minister:

‘Samen is de rode draad in het Advies. De school kan het niet alleen, we moeten het doen met andere experts. Als er maar structureel aandacht is voor lezen.’ Ook zei ze: ‘Wat kunnen we doen om kinderen te inspireren? Zet daarvoor ook kinderboekenschrijvers in de klas in. Leer kinderen niet alleen leesplezier ontdekken maar ook zelf gedichten en verhalen schrijven.’

Het advies slaat de spijker op zijn kop, vindt Annemiek Neefjes, directeur van stichting De Schoolschrijver. De Schoolschrijver wordt in het rapport Lees! genoemd als een van de organisaties die bijdraagt aan de leesmotivatie van kinderen.

‘Bij onze letteren-educatieve programma’s zijn kinderboekenschrijvers, leerkrachten, leesconsulenten, ouders allemaal betrokken om kinderen leesplezier te laten ervaren. Zonder die samenwerking zijn we nergens, en van die samenwerking kunnen nog veel meer kinderen profiteren. Laten we dit rapport beschouwen als een aftrap om met elkaar dit urgente probleem verder aan te pakken en op te lossen.’

Facebook
Twitter
Instagram