Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt. Lees hier meer.
MAANDPROGRAMMA’S
Hoe zou je het vinden om een klas vol kinderen te hebben die graag lezen en schrijven? Die vaker een boek pakken en die het geweldig vinden om met taal bezig te zijn? Met een Schoolschrijver-maandprogramma kun je het lees- en schrijfplezier van je klas enorm verbeteren.
Wat gebeurt er in de klas?
De lesvideo’s en de interactieve opdrachten worden gebracht door bekende kinderboekenschrijvers als Jozua Douglas, Manon Sikkel, Maren Stoffels, Janneke Schotveld, Simon van der Geest en Lydia Rood. Ze praten tegen de kinderen, geven ze adviezen en lezen voor uit hun favoriete boeken. Met hun inbreng gaat de leerkracht met de leerlingen aan de slag. De laatste les kan vakkundig worden verzorgd door een schrijver live voor de klas.
Voordelen van een maandprogramma
De lessen zorgen voor een betere woordenschat, betere technische vaardigheden, meer leesmotivatie en meer zelfvertrouwen bij lezen en schrijven. Leerkrachten en zelfs hele scholen lieten zich inspireren door De Schoolschrijver om hun taallessen en stellessen anders in te richten. Ze vervingen bijvoorbeeld stellessen of andere uren door een maandprogramma.
In het kort
- 4 lessen via digibord van 60 min. voor groep 5-8
- 6 lessen via digibord van 30 min. voor groep 3-4
- kan stellessen vervangen; sluit aan bij taaldoelen
- direct effect op motivatie en prestaties leerlingen
Wat is inbegrepen?
- Werkbladen en handleiding
- Boekenlijstjes en tips voor inzet leesconsulent
- Handvatten tot doorzetten effectieve aanpak
- Extra optie voor laatste les met kinderboekenschrijver live in de klas
‘De lessen zijn goed en makkelijk uitvoerbaar en de handleiding erbij was goed te volgen. Het kostte ook niet heel veel extra tijd om de lessen uit te voeren en de schrijfopdracht wat zo fijn en klein opgebouwd dat zelfs de leerling met de grootste taalachterstand meteen aan de slag ging en kon. Dus ik ben heel tevreden.’ – Juf Willeke van de Suringarschool in Maastricht