Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool
Lezen en schrijven groep 3-8
Hoe bevorder je het lezen en schrijven op de basisschool?

Stel je voor dat je als leerkracht net een les over lezen en schrijven hebt afgerond en de leerlingen roepen dat ze absoluut niet willen stoppen en dat ze langer door willen schrijven? En dat ze daarbij ruziën over wie de besproken boeken mag lenen? Dit soort anekdotes krijgen we vaak terug van leerkrachten. 

Janneke Velzing, leescoördinator basisschool De Oanrin, Bakkeveen:

Volgend jaar doen we graag weer mee! Leerlingen waren erg enthousiast over de digitale lessen. Ze zijn fanatiek aan de slag gegaan met het zelf schrijven van een verhaal naar aanleiding van de schrijftips van de 3 Schoolschrijvers. Het bezoek van de Schoolschrijver was inspirerend, het heeft de leerlingen extra aangezet tot het lezen van boeken en schrijven van verhalen.

Leesvaardigheid en schrijfvaardigheid vergroten

Eén van de belangrijkste aspecten van het bevorderen van lezen en schrijven op de basisschool is het vergroten van taalplezier. Door het spelen met taal tijdens de lesprogramma’s van De Schoolschrijver werken leerlingen aan hun woordenschat en taalvaardigheden, hun zelfvertrouwen en creativiteit.

Lesprogramma’s met bekende kinderboekenschrijvers

De basis van de lesprogramma’s van De Schoolschrijver zijn de digibordlessen van een half uur tot een uur. De lesvideo’s en de interactieve opdrachten worden gebracht door bekende kinderboekenschrijvers als Jozua Douglas, Manon Sikkel, Bibi Dumon Tak, Maren Stoffels, Janneke Schotveld, Simon van der Geest en Lydia Rood. Deze Schoolschrijvers praten met de kinderen, geven ze adviezen en lezen voor uit hun favoriete boeken.

Taalplezier terug in de klas met De Schoolschrijver

De leerlingen krijgen de ruimte hun eigen verhalen te vertellen, ze leren schrijven van een andere kant bekijken dan iets waar ze regels voor moeten stampen – een middel waarmee ze zich kunnen uitdrukken. Ze mogen hun eigen verhalen en personages verzinnen, vertellen over wat ze zelf meemaken en leren de boeken en verhalen kennen die aansluiten bij hun interesses en wie ze zijn! Het is vervolgens voor de leerlingen (en de leerkrachten) een grote verrassing hoe enthousiast lezen en schrijven ze maakt.

Enthousiaste en geïnspireerde leerlingen

Een belangrijk onderdeel van de digitale lesprogramma’s is het (digitale) bezoek van de Schoolschrijver. De Schoolschrijvers zijn kinderboekenauteurs die zijn opgeleid om leerlingen van groep 3-8 enthousiast te maken voor lezen en schrijven. De leerlingen krijgen van de Schoolschrijvers les in verhalen vertellen en inzicht in welke kinderboeken bij hen passen, waar die over gaan, hoe die verteld worden en waar (bibliotheek) ze gelijksoortige andere boeken kunnen vinden.

Het effect van De Schoolschrijver

Het effect van onze aanpak is groot: de leerlingen staan te springen als ze de nieuwe les van De Schoolschrijver op het bord zien staan. Ze doen tijdens de les vol enthousiasme mee en willen vaak niet meer stoppen als de les klaar is. De lesprogramma’s worden door de leerkrachten met een 8 of hoger gewaardeerd. En we laten daarbij regelmatig onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de effecten van onze programma’s:

  • Bewezen effectieve aanpak: kinderen duurzaam taalsterker
  • Een Schoolschrijver in de klas werkt stimulerend
  • Beter leesklimaat op school
  • Leesmotivatie en schrijfmotivatie stijgen (meer taalplezier)
Lezen en schrijven groep 3-4

Met een maandprogramma van De Schoolschrijver verbeter je in een paar lessen het lezen en schrijven van je klas en het taalplezier van je leerlingen. Bekijk hier de tarievenpagina.

  • Taalkabaal – Met het programma Taalkabaal krijgen kinderen die beginnen met lezen en schrijven een fundament aangereikt voor taalplezier en taalvaardigheid.
  • Zin in verzinnenZin in verzinnen stimuleert kinderen in groep 3-4 om actief verhalen te maken en het maakt ze nieuwsgierig naar boeken (voor)lezen.
  • Op boekenreis! – Met het lesprogramma Op boekenreis! maak je leerlingen van groep 3-4 nieuwsgierig naar boeken, en leer je ze zelf hun eerste verhalen maken.
Lezen en schrijven groep 5-8

Leerlingen hebben door een maandprogramma van De Schoolschrijver meer zin om te schrijven en tonen meer belangstelling voor boeken.

  • Leesgeheimen – In Leesgeheimen komen leerlingen in aanraking met verschillende soorten boeken. Zo ontdekken ze wat hen zelf aanspreekt.
  • DichtgeheimenDichtgeheimen is een lesprogramma over poëzie lezen, schrijven én voordragen. In vier lessen delen Schoolschrijvers hun favoriete gedichten en gaan ze met de leerlingen aan de slag met gedichten maken.
  • Van Kop tot Staart – Bij het lesprogramma Van Kop tot Staart leren kinderen in vier lessen een zelf bedacht verhaal te schrijven, met een fantasievolle inhoud en een kloppende structuur.
  • Echt waar? – In Echt waar? maken de leerlingen kennis met boeken over bestaande mensen of feiten (non-fictie), en ze ontdekken hoe zij zelf op een aantrekkelijke manier kunnen schrijven over waargebeurde dingen.
Lezen en schrijven groep 3-8

De Leerlijn Lezen en Schrijven (voorheen Jaarlijn) is een methodiek waarmee je je leerlingen structureel en schoolbreed helpt sterke lezers en schrijvers te worden, met meer lees- en schrijfplezier. De Leerlijn bestrijkt groep 3 tot en met 8, sluit aan bij de taaldoelen Nederlands en is gebaseerd op 3 belangrijke didactische uitgangspunten:

  • Effectieve feedback op schrijfproducten en feedback op het creatieve proces
  • Aandacht voor leervoorkeuren bij lezen en schrijven
  • Koppeling met zaakvakken
Contact en meer informatie

Vragen over onze lesprogramma’s of wil je meer informatie ontvangen? Bel tijdens kantooruren met onze schooladviseurs Marianne Bastianen en Rosan Limburg op 020-8463069 of mail ons op interesse@deschoolschrijver.nl. Je kunt ook deelnemen aan een gratis online sneak preview of een proefles doen.