vacature onderwijskundige

Lezen en schrijven met groep 3 tot en met 8

Blog • Hoe bevorder je lezen en schrijven op de basisschool?

Stel je voor dat je net een les over lezen en creatief schrijven hebt afgerond en je leerlingen roepen dat ze niet willen stoppen met schrijven? En dat ze ruziën over wie de besproken boeken als eerste mag lenen? 

Leesvaardigheid en schrijfvaardigheid vergroten

Eén van de belangrijkste aspecten van het bevorderen van lezen en schrijven op de basisschool is het vergroten van taalplezier. Door het spelen met taal tijdens de lesprogramma’s van De Schoolschrijver werken leerlingen aan hun woordenschat en taalvaardigheden, hun zelfvertrouwen en creativiteit.

Lesprogramma’s met bekende kinderboekenschrijvers

De basis van de lesprogramma’s van De Schoolschrijver zijn de digibordlessen van een halfuur tot een uur. De lesvideo’s en de interactieve opdrachten worden gebracht door de Schoolschrijvers: bekende kinderboekenschrijvers als Jozua Douglas, Manon Sikkel, Bibi Dumon Tak, Maren Stoffels, Janneke Schotveld, Simon van der Geest en Lydia Rood. Zij geven de kinderen unieke en inspirerende opdrachten, tips en adviezen en lezen ze voor uit hun favoriete boeken.

Taalplezier terug in de klas met De Schoolschrijver

De leerlingen krijgen de ruimte hun eigen verhalen te vertellen, ze leren schrijven van een andere kant bekijken dan iets waar ze regels voor moeten stampen – een middel waarmee ze zich kunnen uitdrukken. Ze mogen hun eigen verhalen en personages verzinnen, vertellen over wat ze zelf meemaken en leren de boeken en verhalen kennen die aansluiten bij hun interesses en bij wie ze zijn! Het is vervolgens voor de leerlingen (en de leerkrachten) een grote verrassing hoe enthousiast lezen en schrijven ze maakt.

Enthousiaste en geïnspireerde leerlingen

Een belangrijk onderdeel van de programma’s zijn de (digitale) lessen van de Schoolschrijvers. Zij zijn opgeleid om leerlingen van groep 3 tot en met 8 enthousiast te maken voor lezen en schrijven. De leerlingen krijgen van de Schoolschrijvers les in verhalen vertellen en inzicht in welke kinderboeken bij hen passen, waar die over gaan, hoe die verteld worden en waar (bibliotheek) ze gelijksoortige andere boeken kunnen vinden.

vacature coordinator

Lezen en schrijven met De Schoolschrijver

Het effect van onze aanpak is groot: de leerlingen staan te springen als ze de nieuwe les van De Schoolschrijver op het bord zien staan. Ze doen tijdens de les vol enthousiasme mee en willen vaak nog doorgaan als de les al is afgelopen. De lesprogramma’s worden door leerkrachten met een 8 of hoger gewaardeerd. En we laten daarbij regelmatig onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de effecten van onze programma’s:

  1. Kinderen worden duurzaam taalsterk
  2. Een Schoolschrijver in de klas werkt stimulerend
  3. Beter leesklimaat op school
  4. Leesmotivatie en schrijfmotivatie stijgen (meer taalplezier)

Maandprogramma’s voor groep 3-4

Met een maandprogramma van De Schoolschrijver verbeter je in een paar lessen het lezen en schrijven van je klas en het taalplezier van je leerlingen. Bekijk hier de tarievenpagina.

Taalkabaal – Met het programma Taalkabaal krijgen kinderen die beginnen met lezen en schrijven een fundament aangereikt voor taalplezier en taalvaardigheid.

Zin in verzinnen – Zin in verzinnen stimuleert kinderen in groep 3-4 om verhalen te maken en het maakt ze nieuwsgierig naar boeken.

Op boekenreis! – Met het lesprogramma Op boekenreis! maak je leerlingen van groep 3-4 nieuwsgierig naar boeken, en leer je ze zelf hun eerste verhalen maken.

Maandprogramma’s voor groep 5-8

Leerlingen hebben door een maandprogramma van De Schoolschrijver meer zin om te schrijven en tonen meer belangstelling voor boeken.

Leesgeheimen – In Leesgeheimen komen leerlingen in aanraking met verschillende soorten boeken. Zo ontdekken ze wat hen zelf aanspreekt.

Dichtgeheimen – Dichtgeheimen is een lesprogramma over poëzie lezen, schrijven én voordragen. Schoolschrijvers delen hun favoriete gedichten en gaan met de leerlingen aan de slag met gedichten schrijven.

Van kop tot staart – Bij het lesprogramma Van kop tot staart leren kinderen een verhaal schrijven, met een fantasievolle inhoud en een kloppende structuur.

Echt waar?  In Echt waar? maken de leerlingen kennis met non-fictie: boeken over feiten of bestaande mensen. Ook ontdekken ze hoe ze op een aantrekkelijke manier over waargebeurde dingen kunnen schrijven.

De Leerlijn Lezen en Schrijven voor groep 3-8

De Leerlijn Lezen en Schrijven (voorheen Jaarlijn) is hét alternatief voor begrijpend lezen en voortgezet technisch lezen. Met deze methodiek, waarmee je je leerlingen structureel helpt sterke lezers en schrijvers te worden, zorg je elke dag voor meer lees- en schrijfplezier in de klas. Kinderen worden nieuwsgierig gemaakt naar verhalen en ondergedompeld in een rijke taalomgeving. De Leerlijn is schoolbreed inzetbaar van groep 3 tot en met 8 en sluit aan bij de taaldoelen Nederlands.

Bezoek een gratis sneak preview

Bezoek nu gratis een online sneak preview van een van onze lesprogramma's of trainingen. In 30-45 minuten wordt je bijgepraat door een ervaren kinderboekenschrijver (Schoolschrijver), samen met onze schooladviseurs en onderwijsdeskundigen.

Doe een gratis proefles!

Heb je zin in een korte en superleuke gratis les met een kinderboekenschrijver? Vraag hier één van onze proeflessen aan.

Altijd op de hoogte

Schrijf je in voor één van onze nieuwsbrieven. Maandelijks nieuws, inspiratie en tips voor basisscholen en bibliotheken

Heb je vragen?

Ben je geïnteresseerd, heb je een vraag of wil je in contact komen met De Schoolschrijver? Bel of mail ons vrijblijvend op 020-8463069 en interesse@deschoolschrijver.nl