Nieuws
Kinderen kiezen vaker om een verhaal te schrijven

Montessorischool Oegstgeest is aan de slag gegaan met De Schoolschrijver-maand. Drie lessen kwam er een Schoolschrijver via het digibord de klas in en in de vierde les was Wieke van Oordt er live om met de kinderen aan de slag te gaan. Volgens meester Frits deed ze het echt onwijs leuk en gaf de les met mooie energie. Het deed veel met de kinderen.

We vroegen meester Frits Smit (groep 7/8) verder naar zijn ervaringen.

Wat heeft De Schoolschrijver-maand jullie gebracht?
Het schrijven en schrijfplezier heeft echt een boost gekregen. Als leerlingen nu iets voor zichzelf kunnen doen, kiezen ze vaker om een verhaal te schrijven. Ze hebben meer enthousiasme gekregen voor schrijven en hebben geleerd structuur aan te brengen in een verhaal, het gaat veel minder van hot naar her.

Kan je een voorbeeld geven?
Een leerling die voorafgaand aan de maand niet heel taalsterk was, had laatst bij een stelopdracht binnen een half uur een heel verhaal op papier gekregen.

Hoe is het maandprogramma jullie bevallen?
Het was heel leuk. De filmpjes waren echt sterk, het voelt alsof een schrijver ‘in je klas’ was die zijn of haar geheim verklapt. Dit maakte veel indruk op de kinderen. De filmpjes sloten goed aan op de opdrachten. De kinderen waren heel trots op zichzelf. De Schoolschrijver maand heeft ze de handvatten geven zodat ze trots op hun werk zijn.

Welke verbeterpunten zou je ons meegeven?
Wij waren wel meer dan een uur per les bezig. Dat was niet erg, want de leerlingen hadden er plezier in, maar dat zou ik wel meegeven aan de andere scholen dat ze ruim een uur moeten uittrekken per les.

Op de hoogte blijven? Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief.

Facebook
Twitter
Instagram