Hoe praat je met jouw klas over boeken? Schoolschrijver Aby Hartog legt uit

Blog • Praten over boeken kan op allerlei manieren en, hoe toepasselijk wil je het hebben, er zijn zelfs boeken over geschreven.

Boeven vangen met een boek?

Wat kan je doen met boeken? Ik stel deze vraag graag aan kinderen (en volwassenen), en de antwoorden variëren nogal. Je kunt boeken schrijven, tekenen, bekijken, lezen en voorlezen. Als ik de fantasie wil stimuleren en met uitbundiger voorbeelden kom, blijkt dat je ook boeken kunt gebruiken als bouwstenen voor een huis, als wapens om boeven mee te vangen, als raamversiering, als tafel (of stoel), als poetsdoek, als verstopplek voor spiekbriefjes (of snoep) en nog veel meer vrolijks.
Bij zo’n klassengesprek over de wildste toepassingen van boeken wordt het wel eens wat drukker, en is het ook goed om weer wat rust in de tent te brengen door een andere (o zo belangrijke) mogelijkheid aan te kaarten: je kunt ook praten over boeken. 

Praten over de binnenkant én de buitenkant

Praten over boeken kan op allerlei manieren en, hoe toepasselijk wil je het hebben, er zijn zelfs boeken over geschreven (zoals het beroemde boek van Aidan Chambers: Leespraat).
Meestal gaan gesprekken over de buitenkant van het boek (hoe ziet het eruit, wat denk je uit de kaft en de kleur op te kunnen maken, …) of over de binnenkant (wat gebeurt er, waar speelt het verhaal zich af, wie zijn de hoofdpersonen, …). Dat zijn belangrijke thema’s die zeker aan de orde moeten komen. Ik vind het zeker zo leuk te proberen een boek te lezen, en om daarna een duidelijke mening over het boek te formuleren. Dat kan op allerlei manieren.

Mening in één zin

Zelf schijf ik over bijna ieder boek dat ik heb gelezen een 1zinsmening. In één zin vat ik samen hoe het boek heet, wie het geschreven heeft, wat de doelgroep is, en wat ik er van vind. Die mening deel ik op de sociale media. Voor de boekhandels waar ik ook voor werk, beperk ik me niet tot één zin, maar tot een stuk of zestig woorden (zo’n vijf zinnen). In die vijf zinnen probeer ik dan meer informatie over het boek te geven, maar ook meer argumenten te gebruiken die mijn mening onderbouwen. Er zijn mensen die hele artikelen over boeken schrijven: recensenten. Ik vind dat veel werk, en voor korte opdrachten in de klas vrijwel ondoenlijk, maar het maakt wel duidelijk dat praten en schrijven over boeken zelfs nog je beroep zou kunnen worden.

Wat vinden leerlingen van een boek?

In de klas daag ik de kinderen ook uit om kort en bondig te vertellen wat ze van een boek vonden. Om nu te voorkomen dat het saaie kost wordt, probeer ik hen en mijzelf te stimuleren om woorden te gebruiken die nog niet zo vaak gebruikt zijn. Daarmee wordt een boek niet leuk maar amusant, niet spannend maar meeslepend, niet stom maar slaapverwekkend.
En als een boek nu zo suf gevonden wordt dat het maar beter weggegooid kan worden, kunnen we dan altijd weer teruggrijpen naar de vraag waar dit stukje mee begon.
Wat kan je doen met stomme boeken die maar beter weggegooid kunnen worden?
Je kunt de blaadjes eruit scheuren en er papieren vliegtuigjes van vouwen.

Schrijfopdracht Praten over boeken van Aby Hartog, 15 min, groep 5 t/m 8.
Schoolschrijver Aby Hartog laat de leerlingen nadenken over waarom ze een boek wel of niet leuk vinden.

Benieuwd naar meer schrijfopdrachten? Ga naar 19 gratis lees- en schrijfopdrachten voor meer lees- en schrijfplezier thuis én in de klas