Gratis Lesopdracht ‘Bedenk je eigen personage‘ voor de Kinderboekenweek

Inspiratie • Krijg toegang tot de gratis lesopdracht voor groep 3-8 die je met je klas kunt doen!

Gratis Lesopdracht Kinderboekenweek groep 4-8

Maak het jezelf makkelijk tijdens de Kinderboekenweek en gebruik de gratis lesopdracht ‘Bedenk je eigen personage‘ voor een inspirerende les (halfuur) rond het thema ‘Bij mij thuis‘. De lesopdracht is geschikt voor gr. 4 t/m 8 en representatief voor de Leerlijn Lezen en Schrijven. In de lesopdracht voor gr. 4 staat Zepie van Janneke Schotveld centraal.

De leerlingen leren meer over hoe kinderboekenschrijvers personages verzinnen, welke eigenschappen zij hebben, waar ze wonen en hoe hun (t)huis eruitziet. Vervolgens gaan ze een eigen personage bedenken (schrijfopdracht). Dit is het startpunt van hun eigen verhaal. Met deze opdracht werk je aan de basisvaardigheden lezen, schrijven, spreken en luisteren.


De Leerlijn Lezen en Schrijven

Investeer in sterke lezers en schrijvers, investeer in effectief leesonderwijs met de Leerlijn Lezen en Schrijven van De Schoolschrijver! De Leerlijn Lezen en Schrijven van De Schoolschrijver is dé complete leesmethodiek voor begrijpend- en voortgezet technisch lezen in het basisonderwijs, voor groep 3-8. De Leerlijn is de eerste methodiek waarin lezen en schrijven in samenhang wordt aangeboden. Met een belangrijke rol als inspirator en gids voor hedendaagse kinderboekenschrijvers zoals Enne Koens, Bibi Dumon Tak, Maren Stoffels en Simon van der Geest. Lees- en schrijfplezier staat centraal.

Flexibel instappen is mogelijk. Start met de Leerlijn na de herfstvakantie of kerstvakantie als dat beter uitkomt. Voor vragen of advies neem contact op met interesse@deschoolschrijver.nl. 

Daarom de Leerlijn

  • Complete leesmethodiek voor begrijpend lezen en voortgezet technisch lezen
  • Geïntegreerd lezen, schrijven, spreken én luisteren
  • Jeugdliteratuur en kinderboekenschrijvers als motivator en gids in de digibordlessen
  • Groot aanbod rijke teksten, integratie wereldoriëntatie, close reading
  • Deskundigheidsbevordering voor leerkrachten

Probeerweken

De Probeerweken geven je 4 weken de mogelijkheid om met je klas 10 digibordlessen (voorlezen, lezen en schrijven) uit te proberen zodat je een goed beeld krijgt van de Leerlijn. 

Aan welke doelen werk je met de Probeerweken?

Met de lessen in de Probeerweken werk je aan doelen voor lezen (begrijpend en technisch) in combinatie met schrijven en spreken & luisteren, aansluitend bij de Inhoudslijnen Lezen, Schrijven en Mondelinge taal (SLO).

Wil je weten waar je nog meer aan werkt met de Leerlijn? Lees hier het interview met ons Hoofd ontwikkeling Liesbeth Delgijer.

Met de Probeerweken krijg je vier weken lang toegang tot 10 lessen (Week 1 en 2) van de Leerlijn:

Hoe doe je mee met de Probeerweken?

  • Schrijf je in via onderstaande knop. Je ontvangt een mail.
  • Meld de deelnemende leerkrachten aan. Je kunt met één maar ook met meerdere groepen meedoen.
  • Krijg toegang tot het lesmateriaal.
  • Zet de eerste les klaar op het digibord.
  • Ga van start. Veel lees- en schrijfplezier!

Deelname is gratis en vrijblijvend!

Eerst meer informatie? Volg een online sneak preview

Tijdens een gratis online sneak preview vertelt onze onderwijskundige Liesbeth Delgeijer je alles over wat de Leerlijn inhoudt en welk duurzaam resultaat je kunt verwachten. Kinderboekenschrijvers en Schoolschrijvers Ruben Prins of Enne Koens laten je met praktijkvoorbeelden en oefeningen de aanpak zelf ervaren. Onze adviseur basisscholen, Marianne Bastianen, geeft praktische informatie over o.a. planning, kosten en financiering, en beantwoordt al je vragen.

Sneak Leerlijn in het kort

  • Datum: dinsdag 10 oktober, woensdag 8 november en donderdag 30 november
  • Door kinderboekenschrijver en Schoolschrijver Ruben Prins of Enne Koens
  • Tijd: 14.30 en 15.30
  • Locatie: online via Zoom
  • Inschrijven: Meld je hier aan
  • Voor wie: Directies, Experts taalonderwijs, IB’ers, Leerkrachten, Leesconsulenten, Leescoördinatoren, Onderwijsadviesdienst, Scholen met subsidie Masterplan basisvaardigheden, Taaladviseurs, Taalspecialisten

Dankzij de lessen van de Leerlijn Lezen en Schrijven zien wij zichtbaar meer leesplezier ontstaan bij de kinderen, en gaan ze ook beter nadenken over de teksten die ze hebben gelezen.

Mayke Ruijters, IB’er en Specialist Taal-Lezen bij KC ZIEZO! in Maastricht