Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool
Dichtgeheimen – maandprogramma

Nieuw! Nu met 150 euro korting op een Schoolschrijver (dichter) in de klas tijdens de Poëzieweek. Boek voor 2 februari! Lees hier meer 

Leer gedichten schrijven van de leukste dichters

Dichtgeheimen is een lesprogramma via digibord over poëzie lezen, schrijven én voordragen. In vier lessen delen Schoolschrijvers hun favoriete gedichten. Wat maakt dat ze juist die gedichten zo mooi, spannend of leuk vinden? De dichters onthullen hun geheime schrijftips en daarna gaat de klas met de leerkracht zelf aan de slag. Zo ontdekken kinderen wat ze zelf het leukst vinden en leren ze vol overgave te experimenteren met woorden. Het wordt nog leuker omdat ze hun zelfgemaakte gedichten ook leren voordragen. Dat geeft nog meer zelfvertrouwen!

De opbouw van de lessen
Voor groep 5-6

Les 1: Wat is klank en ritme in een gedicht? En hoe schrijf je zelf een gedicht waarin dit gebruikt wordt? Joke van Leeuwen leest en zingt haar lievelingsgedichten. Haar advies: zet je hoofd open en begin gewoon!

Les 2: Hoe kom je op een idee voor een eigen gedicht? En welke woorden gebruik je dan? Pim Lammers bedenkt heel vaak korte gedichten. Bijvoorbeeld als hij stiekem verliefd is.
Les 3: Wat kun je allemaal doen met letters, woorden en vormen? Annemarie van den Brink trekt dagelijks haar snoeptrommel vol letters open.
Les 4: Hoe draag je je zelfgeschreven gedicht voor? Spoken word-dichter Babs Gons laat zien hoe je je stem en je gezicht kunt gebruiken bij het voordragen. En als je staat, gaat het nog beter.

Voor groep 7-8

Les 1: Hoe kun je over gewone dingen bijzonder schrijven? Ted van Lieshout laat zien dat een droom of een boodschappenlijstje een gedicht kan worden.
Les 2: Hoe kun je een herinnering gebruiken voor het schrijven van een gedicht? En hoe zorg je ervoor dat dit dan herkenbaar is voor de lezer? Brenda Heijnis gebruikt herinneringen en gekke geluiden.
Les 3: Wat is een vergelijking? En hoe kun je deze gebruiken in een gedicht? Rian Visser geeft voorbeelden over schilderijen, bloemen, beesten… en sokken!
Les 4: Hoe draag je je zelfgeschreven gedicht voor? Spoken word-dichter Gershwin Bonevacia legt uit hoe je ook kunt dichten als je wat meer moeite hebt met woorden vinden of nog niet zo goed kunt schrijven. Hij laat horen hoe anders een gedicht klinkt als je het voordraagt met ritme.

Prijsoverzicht

Groep 3-4: Taalkabaal

Als je ook beginnende lezers wilt bereiken met taalspelletjes, rijm, en interesse voor lezen op een speelse manier wil aanwakkeren, kun je ook kiezen voor het maandprogramma voor groep 3-4: Taalkabaal. Zo kun je met de hele school aan de slag!

Basispakket 
  • 4 interactieve digibordlessen van 60 minuten
  • voor groep 5-6 of voor groep 7-8
  • met werkbladen en handleidingen
  • tips voor wie de leesconsulent wil inschakelen
Pluspakket
  • extra 5e les met een LIVE SCHOOLSCHRIJVER in de klas
  • 4 interactieve lessen van 60 minuten
  • voor groep 5-6 of voor groep 7-8
  • met werkbladen en handleidingen
  • tips voor wie de leesconsulent wil inschakelen

Door het geven van De Schoolschrijver-maand zijn de kinderen heel gemotiveerd om met het schrijven aan de slag te gaan, en daardoor ben ik ook gemotiveerder om dat soort lessen te gaan maken voor de kinderen. (Juf Samantha, ’t Prisma Rijswijk)

Contact en meer informatie

Lees hier alles over de tarieven. Meer weten? Bel 020 – 8463069 tijdens kantooruren met onze schooladviseurs Marianne Bastianen en Rosan Limburg. Of mail ons op interesse@deschoolschrijver.nl. Direct bestellen kan ook via: Bestel De Schoolschrijver-Maand!