Nieuws
Carnaval bij Schoolschrijver Peter Vervloed

Voorin de klas zit een caissière van Albert Heijn. Daarachter een drag queen met een weelderige krullenpruik, een kind in pyjama en een kind met zijn kleren achterstevoren en binnenstebuiten aan. Juf Franka draagt een masker op haar achterhoofd, zodat het lijkt alsof ze de klas zelfs in de gaten houdt als ze zich omdraait. En Schoolschrijver Peter Vervloed? Die is vandaag dansmarieke.

Als Schoolschrijver in Noord-Brabant kun je er niet omheen: het is bijna carnaval. Groep 7 van BS De Muldershof in Beek en Donk viert vandaag Andersomdag, een dag waarop alles net iets anders gaat dan anders. Met taal is dat net zo, zegt Peter: ‘Heel vaak doen woorden dat ook, dingen andersom maken. Dan staat er wel een woord, maar dat woord heeft iets extra’s. Net als met carnaval, dan is alles ook net even extra.’ Hij pakt er een boek bij, de kinderpoëziebloemlezing Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is. Want bij carnaval hoort kleur, humor en rijm.

Peter begint met een gedicht van Wiel Kusters. Bij een onverwacht geplaatst woord gaat er een grinnik door de klas.  ‘Dat kleine lachje’, zoals Peter het noemt, heeft de schrijver er bewust ingebracht, legt hij uit. Op het ritme van Ik voel me zo heppie van Joke van Leeuwen staan de kinderen al snel te swingen. Peter gebruikt de twee gedichtjes als warming-up voor de schrijfoefening die vandaag op het lesprogramma staat: het maken van een couplet voor ‘het langste carnavalslied dat ooit op De Muldershof is uitgevoerd’. Iedereen mag een instrument uitzoeken; Peter pakt zijn gitaar erbij. Zelf zingt hij de eerste coupletten, de klas roffelt mee. Het refrein zingen ze samen, uit volle borst: ‘Oh nee, dat kun je niet doen! Ben je helemaal betoe-betoe-betoeterd.’

In groepjes van vier gaan de kinderen aan de slag met het maken van een eigen couplet. Maar waar de toverdrank van Roald Dahl hen vorige week nog moeiteloos verleidde tot de meest fantastische creaties, hebben ze er deze week wat meer moeite mee. Misschien is het de drukte van de carnavalsdagen, of het keurslijf van rijm, ritme en metrum dat deze oefening met zich meebrengt, maar de meeste coupletten blijven wat braaf. Eén groepje heeft het echter helemaal te pakken. Rijm, ritme, metrum, alles klopt. En grappig is het ook:

Zal ik eens een dansje maken
Op de auto van ons pap
Mijn vader zal beslist niet lachen
Maar wij vinden het een grap

Na afloop praat ik nog even na met Peter. ‘Hondsvermoeiend en fantastisch,’ vindt hij het Schoolschrijverschap. Behalve bij  deze groep 7, uitblinkers volgens hem, komt hij elke woensdag ook nog bij een drukke maar zeer creatieve groep 6 en een lieve groep 5. Onlangs hebben hij, de leerkrachten en lees- en mediaconsulente Esther Göring van Bibliotheek De Lage Beemden samen het verloop van zijn lessen tot nu toe geëvalueerd, een vast onderdeel van het Schoolschrijvertraject. Er werden briefjes van de kinderen voorgelezen. De leerkrachten waren blij met Peters inbreng. Peter was blij met de reacties. En Esther stelde vast dat kinderen geïnspireerd door de Schoolschrijverlessen in de bibliotheek naar boeken komen vragen, vooral naar boeken van… Roald Dahl en Peter Vervloed.

——————————————————————————————–

door Sanne van Heijst – Sanne is adviseur van Cubiss, partner van De Schoolschrijver in Noord-Brabant, en volgt een half jaar lang groep 7 van basisschool De Muldershof in Beek en Donk tijdens hun lessen van Schoolschrijver Peter Vervloed.

Facebook
Twitter
Instagram