Bibliotheken opgelet: zet de Stimuleringsregeling in voor de effectieve lesprogramma’s van De Schoolschrijver

Stimuleringsregeling • Nieuwe basisscholen bij de Bibliotheek op school ontvangen 500 euro voor het inzetten van een lesprogramma of Academie-training van De Schoolschrijver

De Stimuleringsregeling 2022-2023 is een landelijke regeling van Kunst van Lezen. De regeling heeft ten doel een duurzame meerjarige samenwerking tussen bibliotheken en scholen te bevorderen. Dit gebeurt o.a. door het stimuleren van de leesvaardigheid. Binnen het actieprogramma stelt Kunst van Lezen voor het schooljaar 2022-2023 stimuleringsgelden beschikbaar voor nieuwe scholen van de Bibliotheek op school. Je ontvangt 500 euro die je kan besteden aan een een lesprogramma van de Schoolschrijver voor vijf klassen óf een Academie-training voor leerkrachten.

Mogelijkheden en voordelen inzetten De Schoolschrijver

  • Gebruik de 500 euro voor het inzetten van een ‘Auteur als leesbevorderaar’ via De Schoolschrijver;
  • Kies voor een van onze effectieve lesprogramma lezen en schrijven en/of voor een inspirerende Academie-training voor leerkrachten van De Schoolschrijver;
  • Maak daarmee van leerlingen in het basisonderwijs structureel sterke lezers en schrijvers;
  • Bied leerkrachten handvaten om geïnspireerd en duurzaam hun taalonderwijs in te richten;
  • In alle digitale lesprogramma’s spelen kinderboekenschrijvers (Schoolschrijvers) een inspirerende hoofdrol. Met als feestelijke optie: laatste les door een live kinderboekenschrijver in de klas.

Waar kan de Stimuleringsregeling voor worden gebuikt?

1. Maandprogramma van De Schoolschrijver

In 4 tot 6 lessen het lezen en schrijven in jouw klas verbeteren met daarbij de optie voor een feestelijke slotles met een live kinderboekenschrijver (Schoolschrijver). Dat kan met onze acht inspirerende maandprogramma’s voor groep 3-8 zoals Leesgeheimen, Van kop tot Staart, Zin in Verzinnen of Dichtgeheimen. De lessen zorgen voor een betere woordenschat, betere technische vaardigheden, meer leesmotivatie en meer zelfvertrouwen bij lezen en schrijven.

De basis van een maandprogramma zijn de digibordlessen van een halfuur (groep 3-4) tot een uur (groep 5-6 en 7-8). De lesvideo’s en de interactieve opdrachten worden gebracht door bekende kinderboekenschrijvers zoals Jozua Douglas, Manon Sikkel, Maren Stoffels, Janneke Schotveld, Simon van der Geest en Lydia Rood. De maandprogramma’s zijn ook goed in te zetten rondom schoolthema’s zoals de Kinderboekenweek en de Nationale Voorleesdagen.

2. Academie-training van De Schoolschrijver

Tijdens een van onze vier Academie-trainingen leer je zelf inspirerende lessen geven waar kinderen sterke lezers en schrijvers van worden. Je maakt kennis met actuele kinderboeken en leert hoe je kinderen enthousiast maakt voor lezen en creatief schrijven.

Tijdens de trainingen zoals ‘Ik zie, ik zie Poëzie’ of ‘Werken aan lees- en schrijfmotivatie’ werk je in een kleine groep met een ervaren kinderboekenschrijver (Schoolschrijver). De Schoolschrijver is didactisch getraind en heeft leservaring op de basisschool. Na de training beschik je over voldoende inspiratie, kennis van kinderboeken en concrete opdrachten om zelf geïntegreerde lees- en schrijflessen te geven aan kinderen van groep 3 tot en met 8. Bij trainingen voor leesconsulenten wordt specifiek ingegaan op hun rol op school, en op de interactie met de leerkracht.