Tips
Zelf liedjes maken

Zoek een liedje uit waar je de melodie goed van kent

Deze tip is van Schoolschrijver Brigitte Bosman: Woorden vind je overal: in verhalen, in boeken, in kranten, in tijdschriften, maar ook in muziek. Het is heel leuk om kinderen mee te nemen in de wereld van songteksten. Dat kan al vrij eenvoudig. Zoek een liedje uit dat je leuk vindt en waar je de melodie goed van kent. Laat kinderen zinnen maken op het ritme van het lied.

Als de zinnen rijmen, klinkt het nog mooier. Je kunt het makkelijker maken door uit een bestaand liedje alleen sommige woorden te vervangen. Bijvoorbeeld: Ik heb een tante in Marokko > Ik heb een … in …en die…

 

Tips
Vakantieleeslijst
fbeelding tip Annejoke

Vakantie luisterlijst kan ook

Deze tip is van Schoolschrijver Annejoke Smids: Maak met de klas een lijst met boeken. Iedere leerling in de klas noemt zijn of haar favoriete boek. Maak er een mooie lijst van en hang deze in de klas. Geef alle kinderen een kopie mee naar huis.

Voor een vakantietrip met de auto of met het vliegtuig: kies eens een audioboek. Dan horen kinderen verhalen die hen misschien nieuwsgierig maken naar meer. Zet dan ook wat audioboeken op de lijst!

 

Tips
Vakantiekaartjes
afbeelding Tip Anna

Van wie komt die kaart??

Deze tip is van Schoolschrijver Anna van Praag: Koop of maak een spannende kaart. Op de achterkant schrijf je: Dit is mijn leukste / naarste / engste / grappigste vakantie ooit! En daarna vertel je waarom. Je mag iets verzinnen, het mag ook over een eerdere of toekomstige vakantie gaan. Zet NIET je naam eronder en ook niet waar je precies bent.

De kaarten gaan na de vakantie in de brievenbus van de Schoolschrijver. In de klas gaan we ze stuk voor stuk voorlezen en proberen te verzinnen van wie de kaart komt en waar diegene is geweest.

 

Tips
Speciaal voor de kleintjes
afbeelding Tip Selma 2016

‘Lees’ alleen de prenten.

Deze tip is van Schoolschrijver Selma Noort: Bekijk samen met een kleuter een prentenboek. Laat je niet hinderen door wat je leest, ga alleen af op de prenten, net zoals een kleuter. Laat het kind vertellen. Waar zou het boek over gaan? Laat het kind naar aanleiding van de prenten bedenken wie die hoofdpersoon op de plaatjes is. Een danseres? Een weggelopen meisje? En wat gebeurt er allemaal in het boek.

Stel vragen als: ‘Zou dat kunnen?’ ‘Wat zou er dan gebeuren?’ ‘Waarom denk je dat zij verdrietig is?’ Als je het verhaal later voorleest praat dan over: ‘Wat is er anders en wat gaat er anders dan wij dachten? Welk verhaal was leuker? Ons verhaal of het verhaal in het boek?’

Tips
Ga naar Buiten
Slot Friesland ook Janny is erbij (1)

Neem een nieuwe buiten-pauze!

Deze tip is van Schoolschrijver Kate Schlingemann: Als schrijven even niet lukt: Ga naar Buiten! Schrijven doe je meestal binnen, alleen. Maar wat als je vastzit? Als het niet wil: neem pauze. Ga naar buiten en vraag iemand mee. Vriesweer of hittegolf: speel of wandel! Vertel tijdens het lopen of spelen over jouw hoofdpersoon. Wat is hij voor iemand? Wat doet hij in het dagelijkse leven? Wat vindt hij leuk-mooi-erg-eng. Waar is hij, waar woont hij. Wat maakt hij mee? Denk na, bedenk, verzin zijn leven in beeld, zoals in een speelfilm. Ja? Zie je het voor je? De ander ook?

Beschrijf wat jullie zagen, als je weer binnen bent. En zit je nog eens vast? Neem een nieuwe buiten-pauze! Fantaseer dan eens over wat jouw hoofdpersoon zo bijzonder maakt. Succes!

 

Tips
Voor niet-lezers
afbeelding Tip Pieter Koolwijk

Niet iedereen is een lezer

Deze tip is van Schoolschrijver Pieter Koolwijk: Iedereen is verschillend. Als dieren alleen zouden worden beoordeeld op hoe goed ze in bomen kunnen klimmen, dan zou een vis er niet best vanaf komen. Toch heeft die vis ook kwaliteiten. Zo is het ook met kinderen. Niet iedereen is een lezer. In plaats van te benoemen wat ze niet zijn, kunnen we ook aan de slag met iets waar ze zich wel prettig bij voelen.

Laat de kinderen eens iets over hun favoriete game vertellen. Wat maakt het zo leuk? En wat is er moeilijk aan? Als ouder kan je naast ze gaan zitten en vragen het jou te leren. Hierdoor leren zij op hun beurt iets uit te leggen. Of ga aan de slag met hun lievelingsmuziek. Praat over de songteksten en ga op zoek naar het verhaal achter een nummer. Voor sporters kan het weer leuk zijn om fantasievolle verslagen over hun sport te schrijven.

Tips
Story-cubes
Story-Cubes-Symbole-2

Maak een verhaal met de plaatjes

Deze tip is van Schoolschrijver Janneke Schotveld: Met story-cubes kan iedereen verhalen verzinnen! Het kan in kleine clubjes, maar ook met de hele klas tegelijk. Gooi de dobbelstenen en maak een verhaal met de plaatjes die je ziet. Of gooi er steeds één, en laat de kinderen doorvertellen. Ook kinderen die vaak zeggen: ‘ik weet niks’ komen hiermee los! Sterker nog, ze willen niet meer ophouden…

Tips
Vormen en genres
Een boek waarin alle verschijningsvormen zijn gebruikt

Een boek waarin alle verschijningsvormen zijn gebruikt

Deze tip is van Schoolschrijver Simone Arts: Een verhaal kan op allerlei manieren verteld worden – als een sprookje, in dagboekvorm, als een lied of gedicht, in een brief , als toneelstuk, met tekeningen in zwart-wit of in kleur, met uitklappagina’s, foto’s en krantenartikelen…Of gewoon als een eenvoudige, maar rake vertelling over een jongen en een meisje die samen… en dan begint het avontuur!

Ik ken een spannende en ontroerende liefdesgeschiedenis voor jongens én meisjes: De Duik van Sjoerd Kuyper. Gebruik dat boek! Lees eruit voor, laat het zien en bespreek de verschillende genres. Laat de kinderen tot slot een verhaal verzinnen en opschrijven in verschillende genres.

Tips
Schrijfgeheimen
Gideon Samson Schrijfgeheimen

Schoolschrijver Gideon Samson deelt een geheim

Met de gratis digibordlessen maken de Schoolschrijvers hun Schrijfgeheimen voor iedereen toegankelijk. Ga op avontuur met detective Appie en ontdek hoe echte kinderboekenschrijvers hun verhalen schrijven.

Moet een gedicht rijmen? Hoe maak ik een verhaal spannend? Detective Appie (auteur Abdelkader Benali) neemt de kinderen in filmpjes mee langs de Schrijfgeheimen van de Schoolschrijvers.

De series Schrijfgeheimen zijn een creatieve aanvulling op het reguliere schrijfonderwijs. Schoolschrijvers zoals Gideon Samson, Lydia Rood, Arend van Dam en Selma Noort delen hun schrijfgeheimen, zodat leerlingen hun eigen verhaal kunnen maken.

Tips
Leesthermometer

Wie een boek heeft gelezen vult de titel in

Deze tip is van Schoolschrijver Mindert Wijnstra: De leesthermometer is een eenvoudig instrument om een hele klas fanatiek aan het lezen te krijgen.

Maak op een stuk papier (A-3) of een strook behangpapier een ‘thermometer’ oplopend van 1 tot 50, of tot 75, of tot 100 (afhankelijk van de leeftijd en grootte van de groep). Geef de thermometer een prominent plekje in de klas. Zo gauw een kind een boek heeft gelezen vult het de titel en z’n eigen naam in op de thermometer. Stel een beloning in het vooruitzicht (spelletjesmiddag, excursie, theater, of i.d.) als de thermometer de hoogste stand heeft bereikt. Halverwege kun je een aanmoedigingsprijs uitloven.

De uiteindelijke beloning is voor iedereen, dus alle kinderen zullen zich inzetten om de thermometer op te laten lopen. Succes gegarandeerd.

Facebook
Twitter
Instagram