Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool
Nieuws Persbericht
Doris Zevenbergen versterkt het team als communicatiespecialist

Op 1 september is Doris Zevenbergen gestart bij De Schoolschrijver. Als communicatiespecialist gaat zij zich richten op het uitbouwen van de communicatie-activiteiten en vergroten van de bekendheid van De Schoolschrijver. Doris is opgeleid tot dansdocent en heeft na haar studie Italiaanse taal en cultuur en de master Redacteur/editor acht jaar op publiciteits- en marketingafdelingen van literaire uitgeverijen gewerkt.

Doris: ‘Goed kunnen lezen en schrijven is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik ben opgegroeid tussen mensen die mij hun liefde voor taal en boeken meegaven en gun elk kind het leesplezier dat ik als kind ontwikkelde. Ik ben blij dat ik er in mijn rol bij De Schoolschrijver aan kan bijdragen dat meer kinderen plezier in lezen en schrijven ervaren, hier vaardiger in worden en zo meer kansen krijgen in het leven.’

Persbericht
Start Zeeuws leesoffensief met ZB Bibliotheek van Zeeland

ZB Bibliotheek van Zeeland is in samenwerking met De Schoolschrijver een leesoffensief gestart voor Zeeuwse basisscholen. De feestelijke aftrap van dit Zeeuwse leesoffensief vond plaats op 22 september in de Zeeuwse Bibliotheek (ZB) Middelburg. Aanwezig waren de Veerse wethouder van cultuur Pieter Wisse (foto midden), Anne Buteijn van ZB Bibliotheek van Zeeland (foto rechts) en Schoolschrijver Marlies Verhelst.

Lesprogramma’s met Schoolschrijvers en training voor leerkrachten

Dit najaar starten basisscholen uit Vlissingen, Oost-Souburg, Vrouwenpolder, Serooskerke en Middelburg met een maandprogramma van De Schoolschrijver. De serie lessen rond lezen en schrijven wordt afgesloten met een gastles van kinderboekenschrijvers – de zogeheten Schoolschrijvers – als Marlies Verhelst, Chinouk Thijssen en Marco Kunst. Als voorbereiding op de maandprogramma’s kregen tijdens de aftrap de leerkrachten van de deelnemende basisscholen een training van Marlies Verhelst. Zij gaf les over creatief schrijven en leesplezier aanjagen volgens de aanpak van De Schoolschrijver. De leerkrachten werden daarna zelf aan het werk gezet.

Waarom een Leesoffensief?

Nederlandse kinderen lezen steeds minder vaak, minder goed en met steeds minder plezier (bron: Onderwijsraad). Dat gaat ten koste van hun kansen op school en later in de samenleving. Onder de noemer Leesoffensief zetten talrijke organisaties zich in om het tij van de leescrisis te keren. Het Zeeuwse leesoffensief i.s.m. De Schoolschrijver is hier een mooi voorbeeld van. De financiering is tot stand gekomen met behulp van de landelijke subsidieregeling Leesoffensief, een initiatief van de Koninklijke Bibliotheek.

Samen optrekken voor leesplezier

Karien Krijt, specialist Educatie bij ZB Bibliotheek van Zeeland: ‘De Schoolschrijver & ZB gaan samen voor leesplezier.’
Annemiek Neefjes, oprichter en directeur van De Schoolschrijver: ‘De huidige leescrisis kun je alleen bestrijden door krachten te bundelen. De Schoolschrijver is verheugd om in het Leesoffensief samen op te trekken met ZB Bibliotheek van Zeeland. Met elkaar zorgen we voor enthousiaste en sterke lezers en verhalenschrijvers, die graag en gemakkelijk de weg naar boeken en de bibliotheek weten te vinden.’

Interesse in een eigen leesoffensief?

Heb je ook interesse in een regionaal leesoffensief? Neem contact op met Rosan Limburg, adviseur bibliotheken en basisonderwijs.

Nieuws Persbericht
Minister van Engelshoven vol lof over De Schoolschrijver-aanpak

Demissionair minister Ingrid van Engelshoven (D66) van het ministerie van OCW kijkt over de verkiezingen heen en hoopt op een regeerakkoord dat ‘die ene cruciale zin gaat bevatten over het belang van leesonderwijs’.

De minister zei dit in het voorjaar tijdens een digitaal werkbezoek aan stichting De Schoolschrijver en aan basisschool De Mijlpaal in Amsterdam. Ze haalde daarbij de onderzoeksresultaten aan over het dalend leesplezier onder kinderen in Nederland en noemde die ‘een van de meest pijnlijke constateringen van de afgelopen jaren’. 

Kinderliteratuur genoeg – maar hoe maken we meer impact op kinderen?

De Schoolschrijver ontving de minister voor een gesprek over de aanpak van de stichting, die lesprogramma’s maakt waarin kinderboekenschrijvers, lezen, verhalen schrijven en kinderliteratuur een grote rol hebben. De minister sprak met De Schoolschrijver-directeur Annemiek Neefjes en met schooldirecteur Bas van der Geest (OBS De Mijlpaal), Arnold Jonk (bestuurder scholenkoepel STAIJ en bestuurslid De Schoolschrijver) en kinderboekenschrijver Ruben Prins.

Het stimuleren van leesplezier bij kinderen lijkt niet eenvoudig, maar aan het aanbod aan kinderboeken ligt het niet, signaleert Van Engelshoven: ‘Ik geloof dat we een van de landen zijn met het meeste aanbod aan goede en leuke jeugdliteratuur.’ Tijdens het werkbezoek werd besproken dat de oplossing om meer impact te maken op kinderen vooral ligt in de samenwerking van meerdere partijen om het kind heen. 

Leesplezier niet alleen een taak voor de scholen

De aanwezigen waren het erover eens dat de opdracht om kinderen tot lezen te motiveren niet alleen bij scholen hoort te liggen. De minister benadrukte dat het leesoffensief een gezamenlijke taak is, waarbij ook ouders, bibliotheken, schrijvers en instellingen als De Schoolschrijver (dit jaar toegetreden tot de culturele Basisinfrastructuur) en andere partijen een rol hebben. 

Wat groep 8c geleerd heeft- ‘Ze kunnen ongelofelijk goed vertellen hoe het zit’

Tijdens het virtuele schoolbezoek vertelden leerlingen van groep 8c van De Mijlpaal via de webcam aan de minister wat ze geleerd hadden van een digitaal lesprogramma van De Schoolschrijver. Ze hadden personages en verhalen bedacht, en hadden technieken geleerd om een verhaal interessant te maken en structuur te geven. De minister prees hun ideeën en constateerde dat het geleerde aansloeg. ‘Een ontzettend leuk en inspirerend bezoek. Ze kunnen ongelofelijk goed vertellen hoe het zit!’ Ze moedigde de klas aan om goed hun best te doen omdat ‘lezen en schrijven ongelofelijk belangrijk is’ – of je nou een boek leest, een recept wilt uitvoeren of een Instagram-bericht wilt schrijven.

Een mooi praktijkvoorbeeld

Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver: ‘We zijn vereerd dat de minister de tijd voor onze organisatie nam en zich wilde laten bijpraten over onze aanpak. Mooi ook dat we haar een mooi praktijkvoorbeeld mochten tonen van een basisschool die samen met ons met succes werkt aan het vergroten van leesplezier en leesvaardigheid. Het viel de minister op dat de kinderen de digibordles van kinderboekenschrijver en Gouden Griffel-winnaar Simon van der Geest gelijk oppikten en in korte tijd al geweldige verhalen bedacht hadden. Die motivatie om te gaan lezen en schrijven is écht bij ieder kind aan te wakkeren. En dat moeten we samen doen. Nu, tijdens corona, na de kabinetsformatie en ver daarna.’

Foto’s De Mijlpaal: Antoinette Verbree, SeeSaw Producties

Nieuws Persbericht
Jeroen van Wijck nieuw Hoofd productontwikkeling & innovatie

Per 15 februari is het team van De Schoolschrijver uitgebreid met Jeroen van Wijck. Als Hoofd productontwikkeling & innovatie is hij verantwoordelijk voor de strategie en realisatie van digitale toepassingen om kinderen op de basisschool een taalsterke basis te geven. Jeroen maakt tevens deel uit van het managementteam. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in de ontwikkeling en innovatie van digitale producten voor onder meer het basisonderwijs. Hij werkte onder meer met Nieuwsbegrip, Naturalis en was directeur bij Driebit.

Jeroen: ‘Bij De Schoolschrijver voel ik me als een vis in het water. Leren, digitale innovatie en een scale-up: ze zijn voor mij de perfecte combinatie. Ik ben verheugd dat ik in deze functie kan bijdragen kinderen plezier in lezen en schrijven mee te geven en ze taalsterk te maken. Als veelvraat van boeken en teksten weet ik hoe fijn en hoe belangrijk het is taal als grote vriend te hebben. In mijn werk, mijn fantasie en als ik met mijn kinderen klets.’

Nieuws Persbericht
De Schoolschrijver ondertekent manifest voor Leesoffensief

18 organisaties uit het veld van onderwijs, cultuur en jeugdgezondheid, waaronder De Schoolschrijver,  hebben op 13 oktober een  manifest voor beter leesbeleid aangeboden aan ministers Slob en Van Engelshoven. De organisaties, onder aanvoering van de Leescoalitie, constateren dat het niet goed gaat met lezen in Nederland. Daarom is het tijd samen een actief en stevig gefundeerd leesbeleid op te zetten. Tijd voor een Leesoffensief.

Meer visie, prioriteiten en samenwerking

Het manifest stelt dat er al veel initiatieven, maatregelen, acties en websites in Nederland zijn om het lezen te bevorderen. Wat echter ontbreekt is een overkoepelende visie en prioritering van doelen, en een gevoel van urgentie. Er moet meer samenhang komen in het leesbeleid, met meer samenwerking bij de overheid en in het veld, tussen de partijen uit het onderwijs, de jeugdgezondheids- en leesbevorderingsorganisaties.

De doelen van het Leesoffensief in het kort
  1. Elke leerling verlaat school met voldoende leesniveau. 
  1. Alle leraren en onderwijsassistenten zijn voldoende toegerust om goed en motiverend leesonderwijs te geven
  1. De kunst van het lezen is een zorg voor iedereen en behoeft structurele aandacht van het kabinet, de Kamer, regionale en lokale overheden, werkgevers, vakbonden en alle mensen die verantwoordelijkheden dragen voor anderen.
Dit is de Leescoalitie

De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Schrijven, Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de Koninklijke Bibliotheek, de Vereniging van Openbare Bibliotheken en het Nederlands Letterenfonds.

Het manifest wordt verder ondersteund door de PO-Raad, de VO-Raad, de Taalunie, de Schrijverscentrale, De Schoolschrijver, KNAW, SLO, Ouders & Onderwijs, LAKS, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en de SER.

Nieuws Persbericht
De Schoolschrijver definitief toegetreden tot BIS

Met trots en blijdschap melden we dat De Schoolschrijver definitief is toegetreden tot de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS). Op Prinsjesdag ontvingen we de brief met het formele besluit van minister Van Engelshoven (OCW).


De toetreding betekent dat de rijksoverheid De Schoolschrijver erkent als onmisbaar onderdeel van de Nederlandse culturele infrastructuur en erkent als organisatie met een wezenlijke rol in de lettereneducatie van Nederlandse basisschoolkinderen. De komende vier jaar ontvangt onze organisatie een jaarlijkse rijkssubsidie van 500.000 euro.


Deze subsidie biedt ons, zoals minister Van Engelshoven in haar brief verwoordt, ‘zekerheid in een tijd van uitdagingen en beperkingen’. Vanuit deze financiële basis kan De Schoolschrijver haar ambities verder realiseren. Naast de BIS-subsidie wordt De Schoolschrijver gefinancierd met eigen inkomsten uit de scholenmarkt en met de steun van vele financiers.


We kunnen de komende jaren nog meer kinderen in het basisonderwijs bereiken met onze aanpak en onze innovatieve programma’s rond lezen en schrijven. Met een nog rijker aanbod van beklijvende programma’s. We willen meer leerkrachten en leesconsulenten meenemen in onze werkwijze. En we zullen de beste kinderboekenschrijvers blijven bijscholen en trainen.

Samen met onze partners en bondgenoten verspreiden we het leesplezier en de schrijfvaardigheid verder over alle basisscholen van Nederland. Hoe de wereld er ook verder uitziet.

Media en pers Nieuws Persbericht
Jaarlijks half miljoen rijkssubsidie voor ‘unieke’ lettereneducatie

Ieder kind op de basisschool een sterke lezer en verhalenschrijver maken. Deze ambitie van stichting De Schoolschrijver krijgt erkenning met een positief advies van De Raad voor Cultuur. De Raad is onder de indruk van de lesprogramma’s rond lezen en schrijven van De Schoolschrijver, en roemt de positieve effecten ervan op kinderen.  

Op 4 juni overhandigde de Raad voor Cultuur zijn vierjaarlijkse advies over de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS) aan minister Van Engelshoven (OCW). Met de BIS ondersteunt de rijksoverheid culturele instellingen van (inter)nationale betekenis. Op Prinsjesdag, 15 september aanstaande, presenteert de minister haar definitieve subsidiebesluiten. De Schoolschrijver zal dan in de periode 2021-2024 jaarlijks 500.000 euro ontvangen.

Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver, is verheugd over het advies. ‘We zijn trots dat we in tien jaar tijd tot de eredivisie zijn gaan behoren. We blijven ons de komende jaren vol inzetten om van ieder basisschoolkind in Nederland een sterke lezer en verhalenschrijver te maken. Toetreding tot de BIS biedt De Schoolschrijver een financiële basis van waaruit we verder kunnen bouwen.’ 

De Raad constateert dat de activiteiten van De Schoolschrijver uniek zijn en dat zij lettereneducatie in het primair onderwijs weet te borgen. Ook vindt de Raad het positief dat de organisatie innovatief inspeelt op de maatschappelijke problematiek rondom de afnemende leesvaardigheid van Nederlandse basisschoolleerlingen. In december 2019 riepen ministers Van Engelshoven en Slob al op tot een Leesoffensief. 

De Raad schrijft dat verdere samenwerking van De Schoolschrijver met andere letterenpartijen zoals Stichting Lezen en Schrijverscentrale noodzakelijk is. De Schoolschrijver kijkt ernaar uit om met medestanders uit de letterensector, het onderwijs en het maatschappelijk veld het leesoffensief grootscheeps door te zetten en de activiteiten daarbij doeltreffend af te stemmen.

Lees hier de adviezen van de Raad voor Cultuur in de Letterensector https://www.raadvoorcultuur.nl/bis-2021-2024/documenten/adviezen/2020/06/04/letteren

Media en pers Nieuws Persbericht
Oproep tot leesoffensief door Raad voor Cultuur en Onderwijsraad

Laat scholen het niet alleen opknappen. De Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad adviseren een gezamenlijk offensief van overheid, scholen, bibliotheken en tal van andere instanties om kinderen weer aan het lezen te krijgen. Scholen kunnen en moeten het probleem van teruglopende leesmotivatie en leesvaardigheid niet alleen aanpakken. De raden presenteerden vandaag hun advies Lees! Een oproep tot een leesoffensief aan minister Van Engelshoven van OCW.

Nederland scoort laag op leesplezier

Het is uniek dat de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad samen een Advies publiceren. De problematiek rondom leesmotivatie is dan ook urgent en zit op het snijvlak van cultuur en educatie. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de Nederlandse kinderen plezier beleeft aan lezen. Daarmee bungelt Nederland onderaan de lijst van vijftig landen in een internationaal onderzoek. Een op de vijf Nederlandse jongeren heeft een taalachterstand en dreigt als volwassene laaggeletterd de arbeidsmarkt te betreden.

Meer beleid en samenwerking

Drie belangrijke aanbevelingen uit het advies Lees!: er moet een krachtig leesbeleid komen vanuit de overheid, een rijker leesaanbod, en meer samenwerking tussen scholen, ouders, bibliotheken en andere instanties. Al deze elementen zijn volgens de onderzoekers nodig om de leesmotivatie bij Nederlandse kinderen en jongeren terug te krijgen.

Schrijvers kunnen kinderen inspireren

Bij het in ontvangst nemen van het advies zei de minister:

‘Samen is de rode draad in het Advies. De school kan het niet alleen, we moeten het doen met andere experts. Als er maar structureel aandacht is voor lezen.’ Ook zei ze: ‘Wat kunnen we doen om kinderen te inspireren? Zet daarvoor ook kinderboekenschrijvers in de klas in. Leer kinderen niet alleen leesplezier ontdekken maar ook zelf gedichten en verhalen schrijven.’

Het advies slaat de spijker op zijn kop, vindt Annemiek Neefjes, directeur van stichting De Schoolschrijver. De Schoolschrijver wordt in het rapport Lees! genoemd als een van de organisaties die bijdraagt aan de leesmotivatie van kinderen.

‘Bij onze letteren-educatieve programma’s zijn kinderboekenschrijvers, leerkrachten, leesconsulenten, ouders allemaal betrokken om kinderen leesplezier te laten ervaren. Zonder die samenwerking zijn we nergens, en van die samenwerking kunnen nog veel meer kinderen profiteren. Laten we dit rapport beschouwen als een aftrap om met elkaar dit urgente probleem verder aan te pakken en op te lossen.’

Media en pers Nieuws Persbericht
Minister reserveert 5 ton voor De Schoolschrijver

Stichting De Schoolschrijver gaat de komende jaren nog meer kinderen helpen met hun taal- en leesvaardigheid. Minister Van Engelshoven van OCW gaat mee in het advies van de Raad voor Cultuur om de stichting vanaf 2021 structureel 500.000 euro per jaar toe te kennen.

‘Stichting De Schoolschrijver heeft een essentiële functie in de leesbevordering binnen het primair onderwijs en zorgt voor een structurele verbetering van het leesklimaat van het kind.’ Dit schrijft de Raad in het rapport Cultuur dichtbij, dicht bij cultuur (april).

De minister presenteerde dinsdag haar cultuurplannen 2021-2024, en kondigde daarin een structurele investering aan van in totaal 700.000 euro extra voor leesbevordering. Twee ton gaat naar de Schrijverscentrale, waar De Schoolschrijver mee samenwerkt.

Annemiek Neefjes, directeur van stichting De Schoolschrijver, is verheugd over de plannen van de minister om extra in lettereneducatie te investeren.

 ‘Het is geweldig dat De Schoolschrijver wordt erkend als partij die zich onderscheidt in haar effectieve letteren-educatieve aanpak. Het vraagstuk hoe we van kinderen gemotiveerde lezers en verhalenschrijvers maken, is vanaf de oprichting negen jaar geleden onze belangrijkste drijfveer. De Schoolschrijver zet ook de komende jaren haar expertise graag in om – samen met partner-organisaties, bibliotheken en scholen – iéder kind in Nederland een taalsterke toekomst te geven.’

Pers: publiciteit@deschoolschrijver.nl

Nieuws Persbericht
Lancering innovatief maandprogramma rondom lezen en schrijven

Persbericht stichting De Schoolschrijver
Amsterdam, 11 september 2018

Stichting De Schoolschrijver lanceert vandaag een innovatief basisschoolprogramma ‘Van kop tot staart’. Met dit maandprogramma wil De Schoolschrijver ervoor zorgen dat ieder kind een enthousiaste lezer en schrijver wordt. De Schoolschrijver komt hiermee tegemoet aan een grote behoefte in het basisonderwijs naar verdiepende en effectrijke programma’s rondom lezen en schrijven.

Van Kop tot staart is een programma van vier weken, met interactieve digibordlessen waarin professionele kinderboekenschrijvers – de Schoolschrijvers – van taallessen een spannend avontuur maken. ‘Hoe kun je een verhaal schrijven met een geweldig begin, spannend middenstuk en een onverwacht einde?’ staan hierbij centraal. Het programma bevat veel inspiratie, boekentips en opdrachten van onder anderen Mirjam Oldenhave (Mees Kees), Pieter Koolwijk (Baas van de wereld) en Simon van der Geest (Spinder). Een school kan ervoor kiezen om de vierde les live door een Schoolschrijver in de klas te laten verzorgen.

Ontwikkeling totaal aanbod
Van Kop tot staart is de tweede De Schoolschrijver-maand. Het is ontwikkeld na het succes van het maandprogramma Schrijfgeheimen (uit 2017), waarin kinderen op zoek gaan naar ingrediënten om een eigen verhaal te schrijven. Op termijn komt een modulair jaaraanbod van De Schoolschrijver beschikbaar.

Aanpak dalende leesprestatie
Dit voorjaar luidde de Onderwijsinspectie de noodklok over het dalende niveau van de leesprestaties van Nederlandse basisschoolkinderen. De problematiek van laaggeletterdheid is zeer actueel. De Schoolschrijver heeft als missie dat ieder kind een taalsterke toekomst verdient.

Effectiviteit
De Schoolschrijver-maand is ontwikkeld op basis van het bewezen effectieve halfjaar-programma voor basisscholen met een hoog percentage laagtaalvaardige kinderen. Ook heeft de stichting een Academie die leerkrachten professionaliseert op het gebied van creatief taalonderwijs.

————————————————————————————————
Noot voor de redactie:

Voor aanvullende informatie, interview en beeldmateriaal verzoeken kunt u contact opnemen met:

publiciteit@deschoolschrijver.nl – 020-8463069

————————————————————————————————

Meer info
www.deschoolschrijver.nl/brochure-2018

Video: Impressie van een De Schoolschrijver-maand
Video: De Schoolschrijver-effecten

Achtergrondinformatie laaggeletterdheid & taalontwikkeling in het onderwijs:

Zie o.a. het rapport: Laaggeletterden lopen jaarlijks ruim half miljard aan inkomsten mis

De Staat van het Onderwijs 2017