Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool

Media en pers

De Schoolschrijver krijgt landelijk, regionaal en lokaal veel aandacht. Op deze pagina staat een selectie van De Schoolschrijver in de media.

Wil je over De Schoolschrijver publiceren?
Ga naar de perspagina.

Nieuws Persbericht
Tot 500 euro korting op De Schoolschrijver lees- en schrijfprogramma’s met een live schrijver in de klas
Boek voor 1 juli 2021 een Schoolschrijver in de klas

Basisscholen en bibliotheken kunnen tot 1 juli 2021 tot 500 euro korting krijgen als ze een professionele kinderboekenschrijver live voor de klas boeken als finale van De Schoolschrijver-lesprogramma’s. Deze schrijvers – oftewel Schoolschrijvers – zijn ware rolmodellen, die op kinderen en leerkrachten enthousiasme overdragen voor boeken, en die als geen ander kunnen lesgeven in verhalen schrijven.

Waarom deze tijdelijke korting?

Deze kortingsactie wordt mogelijk gemaakt door het Nederlands Letterenfonds. Het fonds vergoedt de auteurshonoraria, waardoor de all-in tarieven voor onze lesprogramma’s nu zeer voordelig zijn en schrijvers ondersteund worden in hun waardevolle werk.

Bekijk hier de tarieven

Bestel nu direct!

Deze programma’s vallen onder de kortingsactie
Maandprogramma’s met slotles van een live Schoolschrijver

Een serie digibordlessen vol video’s en opdrachten rond lezen, schrijven en taalplezier, met bekende schrijvers in de hoofdrol. De slotles met een schrijver in de klas is een spetterende finale! Voor groep 5-6 en 7-8 dit schooljaar: drie digibordlessen van een uur, vierde les live. Voor groep 3-4: zes digibordlessen van een half uur, zevende les live. Bekijk de maandprogramma’s.

De Jaarlijn

Een schooljaar lang aandacht voor lezen, schrijven en taalplezier met twee pakketten digibordlessen, een live les door een Schoolschrijver en onbeperkt online toegang tot extra opdrachten. Inclusief een teambrede training voor het leerkrachtenteam. Vanaf september 2021.

De Schoolschrijver Academietraining

Bestemd voor leerkrachten of leesconsulenten van de bibliotheek. Over het vergroten van de leesmotivatie en het zorgen voor inspirerend schrijfonderwijs op de basisschool. Teamtrainingen van 3 uur (op locatie) of 2 uur (online), geheel verzorgd door een ervaren Schoolschrijver.

Bekijk hier de tarieven en bestel

Bestel nu direct!

Contact

Bel 020 – 8463069 tijdens kantooruren met onze adviseurs Marianne Bastianen en Rosan Limburg. Of mail ons op interesse@deschoolschrijver.nl

actievoorwaarden en boekingen
Media en pers
De drive van directeur Annemiek Neefjes en haar doel voor 2031

Elf jaar geleden richtte Annemiek Neefjes stichting De Schoolschrijver op. In een persoonlijke toelichting vertelt ze waarom en kijkt ze terug op wat er bereikt is. Ook vertelt ze wat ze met De Schoolschrijver wil bereiken over 10 jaar.

Wil jij ook het lees- en schrijfonderwijs beter maken en de kinderen in de klas meer leesplezier geven, een sterkere leesvaardigheid en meer zelfvertrouwen? Boek dan nu één van de lesprogramma’s van De Schoolschrijver.

Of wil je informatie of advies, neem dan contact op met onze schooladviseurs Marianne of Rosan via interesse@deschoolschrijver.nl, of volg binnenkort een van de gratis online sneak previews.

Nieuws Persbericht
De Schoolschrijver ondertekent manifest voor Leesoffensief

18 organisaties uit het veld van onderwijs, cultuur en jeugdgezondheid, waaronder De Schoolschrijver,  hebben op 13 oktober een  manifest voor beter leesbeleid aangeboden aan ministers Slob en Van Engelshoven. De organisaties, onder aanvoering van de Leescoalitie, constateren dat het niet goed gaat met lezen in Nederland. Daarom is het tijd samen een actief en stevig gefundeerd leesbeleid op te zetten. Tijd voor een Leesoffensief.

Meer visie, prioriteiten en samenwerking

Het manifest stelt dat er al veel initiatieven, maatregelen, acties en websites in Nederland zijn om het lezen te bevorderen. Wat echter ontbreekt is een overkoepelende visie en prioritering van doelen, en een gevoel van urgentie. Er moet meer samenhang komen in het leesbeleid, met meer samenwerking bij de overheid en in het veld, tussen de partijen uit het onderwijs, de jeugdgezondheids- en leesbevorderingsorganisaties.

De doelen van het Leesoffensief in het kort
  1. Elke leerling verlaat school met voldoende leesniveau. 
  1. Alle leraren en onderwijsassistenten zijn voldoende toegerust om goed en motiverend leesonderwijs te geven
  1. De kunst van het lezen is een zorg voor iedereen en behoeft structurele aandacht van het kabinet, de Kamer, regionale en lokale overheden, werkgevers, vakbonden en alle mensen die verantwoordelijkheden dragen voor anderen.
Dit is de Leescoalitie

De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Schrijven, Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de Koninklijke Bibliotheek, de Vereniging van Openbare Bibliotheken en het Nederlands Letterenfonds.

Het manifest wordt verder ondersteund door de PO-Raad, de VO-Raad, de Taalunie, de Schrijverscentrale, De Schoolschrijver, KNAW, SLO, Ouders & Onderwijs, LAKS, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en de SER.

Nieuws Persbericht
De Schoolschrijver definitief toegetreden tot BIS

Met trots en blijdschap melden we dat De Schoolschrijver definitief is toegetreden tot de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS). Op Prinsjesdag ontvingen we de brief met het formele besluit van minister Van Engelshoven (OCW).


De toetreding betekent dat de rijksoverheid De Schoolschrijver erkent als onmisbaar onderdeel van de Nederlandse culturele infrastructuur en erkent als organisatie met een wezenlijke rol in de lettereneducatie van Nederlandse basisschoolkinderen. De komende vier jaar ontvangt onze organisatie een jaarlijkse rijkssubsidie van 500.000 euro.


Deze subsidie biedt ons, zoals minister Van Engelshoven in haar brief verwoordt, ‘zekerheid in een tijd van uitdagingen en beperkingen’. Vanuit deze financiële basis kan De Schoolschrijver haar ambities verder realiseren. Naast de BIS-subsidie wordt De Schoolschrijver gefinancierd met eigen inkomsten uit de scholenmarkt en met de steun van vele financiers.


We kunnen de komende jaren nog meer kinderen in het basisonderwijs bereiken met onze aanpak en onze innovatieve programma’s rond lezen en schrijven. Met een nog rijker aanbod van beklijvende programma’s. We willen meer leerkrachten en leesconsulenten meenemen in onze werkwijze. En we zullen de beste kinderboekenschrijvers blijven bijscholen en trainen.

Samen met onze partners en bondgenoten verspreiden we het leesplezier en de schrijfvaardigheid verder over alle basisscholen van Nederland. Hoe de wereld er ook verder uitziet.

Media en pers Nieuws Persbericht
Jaarlijks half miljoen rijkssubsidie voor ‘unieke’ lettereneducatie

Ieder kind op de basisschool een sterke lezer en verhalenschrijver maken. Deze ambitie van stichting De Schoolschrijver krijgt erkenning met een positief advies van De Raad voor Cultuur. De Raad is onder de indruk van de lesprogramma’s rond lezen en schrijven van De Schoolschrijver, en roemt de positieve effecten ervan op kinderen.  

Op 4 juni overhandigde de Raad voor Cultuur zijn vierjaarlijkse advies over de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS) aan minister Van Engelshoven (OCW). Met de BIS ondersteunt de rijksoverheid culturele instellingen van (inter)nationale betekenis. Op Prinsjesdag, 15 september aanstaande, presenteert de minister haar definitieve subsidiebesluiten. De Schoolschrijver zal dan in de periode 2021-2024 jaarlijks 500.000 euro ontvangen.

Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver, is verheugd over het advies. ‘We zijn trots dat we in tien jaar tijd tot de eredivisie zijn gaan behoren. We blijven ons de komende jaren vol inzetten om van ieder basisschoolkind in Nederland een sterke lezer en verhalenschrijver te maken. Toetreding tot de BIS biedt De Schoolschrijver een financiële basis van waaruit we verder kunnen bouwen.’ 

De Raad constateert dat de activiteiten van De Schoolschrijver uniek zijn en dat zij lettereneducatie in het primair onderwijs weet te borgen. Ook vindt de Raad het positief dat de organisatie innovatief inspeelt op de maatschappelijke problematiek rondom de afnemende leesvaardigheid van Nederlandse basisschoolleerlingen. In december 2019 riepen ministers Van Engelshoven en Slob al op tot een Leesoffensief. 

De Raad schrijft dat verdere samenwerking van De Schoolschrijver met andere letterenpartijen zoals Stichting Lezen en Schrijverscentrale noodzakelijk is. De Schoolschrijver kijkt ernaar uit om met medestanders uit de letterensector, het onderwijs en het maatschappelijk veld het leesoffensief grootscheeps door te zetten en de activiteiten daarbij doeltreffend af te stemmen.

Lees hier de adviezen van de Raad voor Cultuur in de Letterensector https://www.raadvoorcultuur.nl/bis-2021-2024/documenten/adviezen/2020/06/04/letteren

Media en pers Nieuws
Al meer dan tien jaar impact op lees- en schrijfvaardigheid!

De Schoolschrijver biedt al meer dan tien jaar bewezen effectieve programma’s voor het basisonderwijs, met inzet van de allerbeste kinderboekenschrijvers. Kinderboekenauteurs weten de rijkdom, kracht en magie van taal over te brengen. Zo worden taallessen een spannend avontuur.

Onderzoek toont aan dat onze programma’s het lees- en schrijfonderwijs versterken. En het belangrijkste: dat kinderen enthousiaste lezers en schrijvers worden. Zo helpen wij de leerkracht zijn taaldoelen te behalen.

Met de programma’s van De Schoolschrijver verbeteren kinderen niet alleen hun taalvaardigheid. Ze gaan ook vooruit in zelfreflectie, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Ze vergroten hun kansen om later volwaardig te kunnen meedoen in de maatschappij.

Wilt u uw lees- en schrijfonderwijs ook leuker, slimmer en beter maken? Boek nu één van de programma’s van De Schoolschrijver. En maak ieder kind taalsterk. Wilt u advies neem dan contact op met onze schooladviseurs Marianne of Rosan via interesse@deschoolschrijver.nl, of volg binnenkort een van de gratis online sneak previews.

Media en pers Nieuws Persbericht
Oproep tot leesoffensief door Raad voor Cultuur en Onderwijsraad

Laat scholen het niet alleen opknappen. De Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad adviseren een gezamenlijk offensief van overheid, scholen, bibliotheken en tal van andere instanties om kinderen weer aan het lezen te krijgen. Scholen kunnen en moeten het probleem van teruglopende leesmotivatie en leesvaardigheid niet alleen aanpakken. De raden presenteerden vandaag hun advies Lees! Een oproep tot een leesoffensief aan minister Van Engelshoven van OCW.

Nederland scoort laag op leesplezier

Het is uniek dat de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad samen een Advies publiceren. De problematiek rondom leesmotivatie is dan ook urgent en zit op het snijvlak van cultuur en educatie. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de Nederlandse kinderen plezier beleeft aan lezen. Daarmee bungelt Nederland onderaan de lijst van vijftig landen in een internationaal onderzoek. Een op de vijf Nederlandse jongeren heeft een taalachterstand en dreigt als volwassene laaggeletterd de arbeidsmarkt te betreden.

Meer beleid en samenwerking

Drie belangrijke aanbevelingen uit het advies Lees!: er moet een krachtig leesbeleid komen vanuit de overheid, een rijker leesaanbod, en meer samenwerking tussen scholen, ouders, bibliotheken en andere instanties. Al deze elementen zijn volgens de onderzoekers nodig om de leesmotivatie bij Nederlandse kinderen en jongeren terug te krijgen.

Schrijvers kunnen kinderen inspireren

Bij het in ontvangst nemen van het advies zei de minister:

‘Samen is de rode draad in het Advies. De school kan het niet alleen, we moeten het doen met andere experts. Als er maar structureel aandacht is voor lezen.’ Ook zei ze: ‘Wat kunnen we doen om kinderen te inspireren? Zet daarvoor ook kinderboekenschrijvers in de klas in. Leer kinderen niet alleen leesplezier ontdekken maar ook zelf gedichten en verhalen schrijven.’

Het advies slaat de spijker op zijn kop, vindt Annemiek Neefjes, directeur van stichting De Schoolschrijver. De Schoolschrijver wordt in het rapport Lees! genoemd als een van de organisaties die bijdraagt aan de leesmotivatie van kinderen.

‘Bij onze letteren-educatieve programma’s zijn kinderboekenschrijvers, leerkrachten, leesconsulenten, ouders allemaal betrokken om kinderen leesplezier te laten ervaren. Zonder die samenwerking zijn we nergens, en van die samenwerking kunnen nog veel meer kinderen profiteren. Laten we dit rapport beschouwen als een aftrap om met elkaar dit urgente probleem verder aan te pakken en op te lossen.’

Media en pers Nieuws Persbericht
Minister reserveert 5 ton voor De Schoolschrijver

Stichting De Schoolschrijver gaat de komende jaren nog meer kinderen helpen met hun taal- en leesvaardigheid. Minister Van Engelshoven van OCW gaat mee in het advies van de Raad voor Cultuur om de stichting vanaf 2021 structureel 500.000 euro per jaar toe te kennen.

‘Stichting De Schoolschrijver heeft een essentiële functie in de leesbevordering binnen het primair onderwijs en zorgt voor een structurele verbetering van het leesklimaat van het kind.’ Dit schrijft de Raad in het rapport Cultuur dichtbij, dicht bij cultuur (april).

De minister presenteerde dinsdag haar cultuurplannen 2021-2024, en kondigde daarin een structurele investering aan van in totaal 700.000 euro extra voor leesbevordering. Twee ton gaat naar de Schrijverscentrale, waar De Schoolschrijver mee samenwerkt.

Annemiek Neefjes, directeur van stichting De Schoolschrijver, is verheugd over de plannen van de minister om extra in lettereneducatie te investeren.

 ‘Het is geweldig dat De Schoolschrijver wordt erkend als partij die zich onderscheidt in haar effectieve letteren-educatieve aanpak. Het vraagstuk hoe we van kinderen gemotiveerde lezers en verhalenschrijvers maken, is vanaf de oprichting negen jaar geleden onze belangrijkste drijfveer. De Schoolschrijver zet ook de komende jaren haar expertise graag in om – samen met partner-organisaties, bibliotheken en scholen – iéder kind in Nederland een taalsterke toekomst te geven.’

Pers: publiciteit@deschoolschrijver.nl

Nieuws Persbericht
Lancering innovatief maandprogramma rondom lezen en schrijven

Persbericht stichting De Schoolschrijver
Amsterdam, 11 september 2018

Stichting De Schoolschrijver lanceert vandaag een innovatief basisschoolprogramma ‘Van kop tot staart’. Met dit maandprogramma wil De Schoolschrijver ervoor zorgen dat ieder kind een enthousiaste lezer en schrijver wordt. De Schoolschrijver komt hiermee tegemoet aan een grote behoefte in het basisonderwijs naar verdiepende en effectrijke programma’s rondom lezen en schrijven.

Van Kop tot staart is een programma van vier weken, met interactieve digibordlessen waarin professionele kinderboekenschrijvers – de Schoolschrijvers – van taallessen een spannend avontuur maken. ‘Hoe kun je een verhaal schrijven met een geweldig begin, spannend middenstuk en een onverwacht einde?’ staan hierbij centraal. Het programma bevat veel inspiratie, boekentips en opdrachten van onder anderen Mirjam Oldenhave (Mees Kees), Pieter Koolwijk (Baas van de wereld) en Simon van der Geest (Spinder). Een school kan ervoor kiezen om de vierde les live door een Schoolschrijver in de klas te laten verzorgen.

Ontwikkeling totaal aanbod
Van Kop tot staart is de tweede De Schoolschrijver-maand. Het is ontwikkeld na het succes van het maandprogramma Schrijfgeheimen (uit 2017), waarin kinderen op zoek gaan naar ingrediënten om een eigen verhaal te schrijven. Op termijn komt een modulair jaaraanbod van De Schoolschrijver beschikbaar.

Aanpak dalende leesprestatie
Dit voorjaar luidde de Onderwijsinspectie de noodklok over het dalende niveau van de leesprestaties van Nederlandse basisschoolkinderen. De problematiek van laaggeletterdheid is zeer actueel. De Schoolschrijver heeft als missie dat ieder kind een taalsterke toekomst verdient.

Effectiviteit
De Schoolschrijver-maand is ontwikkeld op basis van het bewezen effectieve halfjaar-programma voor basisscholen met een hoog percentage laagtaalvaardige kinderen. Ook heeft de stichting een Academie die leerkrachten professionaliseert op het gebied van creatief taalonderwijs.

————————————————————————————————
Noot voor de redactie:

Voor aanvullende informatie, interview en beeldmateriaal verzoeken kunt u contact opnemen met:

publiciteit@deschoolschrijver.nl – 020-8463069

————————————————————————————————

Meer info
www.deschoolschrijver.nl/brochure-2018

Video: Impressie van een De Schoolschrijver-maand
Video: De Schoolschrijver-effecten

Achtergrondinformatie laaggeletterdheid & taalontwikkeling in het onderwijs:

Zie o.a. het rapport: Laaggeletterden lopen jaarlijks ruim half miljard aan inkomsten mis

De Staat van het Onderwijs 2017

Media en pers Nieuws
De Schoolschrijver in de media
12 februari 2020 – Koffietijd/5 uur live – Selma maakt kinderen op school ‘taalsterker’

Froukje van Koffietijd spreekt Schoolschrijver Selma Noort bij de Bredeschool Merenwijk in Leiden hoe ze kinderen taalsterk maakt.

Het speelse van taal, het vinden van woorden en het genieten van iets creëren wat er nog niet was, dat gun je ieder kind. 

Selma Noort bij koffietijd

21 januari 2020 – de Volkskrant – Schoolschrijver bestrijdt leescrisis

Taal is niet alleen saaie d’s en t’s, taal en lezen zijn ook leuk, laten veertig Schoolschrijvers zien aan basisschoolleerlingen in heel het land. Ze brengen fantasie terug in de klas. Lees hier het artikel.

Altijd de zon op je kop of een smoesjesverzinner, de schoolschrijver brengt fantasie tot leven.

14 januari 2020 – Vrij Nederland – Hoe de schoolschrijver kinderen aan het schrijven krijgt – en daarmee aan het lezen

Schoolschrijver Sanne Rooseboom, over het effect van dat programma. Lees hier het artikel.

Alle collega-Schoolschrijvers hebben dit soort verhalen. Kwartjes die vallen, woorden die worden gevonden, fantasie die aangaat.

14 februari 2019 – RTL 4  programma 5 uur live – Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver wordt geinterviewd door Daphne Bunskoek.

Dankzij de gift van de VriendenLoterij kan De Schoolschrijver innoveren en uitbreiden. In de uitzending vertelt Annemiek over deze welkome schenking en over de noodzaak om kinderen al op jonge leeftijd te laten zien hoe leuk lezen en schrijven is.  Bekijk hier het fragment

9 juli 2018 – NRC Handelsblad – Minder dan een kwart van de leerlingen vindt lezen erg leuk, wat te doen?

De Schoolschrijver in een reportage van journalist Mirjam Remie in NRC Handelsblad over het effect van onze aanpak op het leesplezier. Lees hier het artikel.

Ik prikkel de verbeeldingskracht van het kind en stimuleer hun eigen gedachten. Fabien van der Ham, Schoolschrijver

6 juli 2018 – de Volkskrant – Lezen wordt leuker als je zelf schrijft

Reportage over De Schoolschrijver in de Volkskrant. Journalist Jasper Kars bracht een bezoek aan OBS De Peperklip in Schiedam en interviewde o.a. leerlingen uit groep 5 en kinderboekenauteur Sanne Rooseboom die hier afgelopen half schooljaar Schoolschrijver was.
Lees hier het artikel.

Thuis las ik bijna nooit. Nu begrijp ik woorden veel beter en maken boeken mij blij. Lezen was eerst vooral balen. Robbyne (9) #Schoolfschrijvereffect

juni 2018 – De Nieuwe Leraar – Schoolschrijver Maren Stoffels is een geboren verteller

Het nieuwe tijdschrift voor leerkrachten in het primair onderwijs De Nieuwe Leraar volgde Maren Stoffels tijdens de live-les die ze gaf op basisschool De School in Zandvoort.
Lees hier het interview. (juni 2018)

Neem iets dat echt gebeurd is en maak het 10 keer erger!

april 2018 – Rolfgroep – Echte kinderboekenschrijvers komen de klas in!

Lees hier het interview van de Rolfgroep met oprichter en directeur van stichting De Schoolschrijver; Annemiek Neefjes.

Zelfvertrouwen kweken en de juiste handvaten bieden om fantasie naar buiten te laten komen, beschouw ik als belangrijke taken van mezelf als Schoolschrijver.

Digitalisering versterkt missie van De Schoolschrijver!

In dit artikel vertelt Annerose Louwaard, medewerker en onderwijsdeskundig mede-ontwikkelaar van o.a. De Schoolschrijver-maand, over de innovatieve uitdagingen waar De Schoolschrijver voor staat en over ons digitale aanbod.

Heel veel kinderen waren heel trots op zichzelf, De Schoolschrijver-maand heeft ze de handvatten geven zodat ze trots op hun werk kunnen zijn.