Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool

Media en pers

De Schoolschrijver krijgt landelijk, regionaal en lokaal veel aandacht. Op deze pagina staat een selectie van De Schoolschrijver in de media.

Wil je over De Schoolschrijver publiceren?
Ga naar de perspagina.

Nieuws Persbericht
Nieuw! Boek voor 1 oktober een programma of maand met een Schoolschrijver in de klas en profiteer: tot 500 euro korting!
Boek nu voor 2021 met korting

Basisscholen en bibliotheken kunnen tot 1 oktober 2021 tot 500 euro korting krijgen als ze een professionele kinderboekenschrijver live voor de klas boeken in 2021 als finale van De Schoolschrijver-lesprogramma’s. Deze schrijvers – oftewel Schoolschrijvers – zijn ware rolmodellen, die op kinderen en leerkrachten enthousiasme overdragen voor boeken, en die als geen ander kunnen lesgeven in verhalen schrijven.

Waarom deze tijdelijke korting?

Deze kortingsactie wordt mogelijk gemaakt door het Nederlands Letterenfonds. Het fonds vergoedt de auteurshonoraria, waardoor de all-in tarieven voor onze lesprogramma’s nu zeer voordelig zijn en schrijvers ondersteund worden in hun waardevolle werk.

Bekijk hier de tarieven

Bestel nu een maandprogramma!

Bestel nu een Academietraining!

Deze programma’s vallen onder de kortingsactie
Maandprogramma’s met slotles van een live Schoolschrijver

Een serie digibordlessen vol video’s en opdrachten rond lezen, schrijven en taalplezier, met bekende schrijvers in de hoofdrol. De slotles met een schrijver in de klas is een spetterende finale! Voor groep 5-6 en 7-8 dit schooljaar: drie digibordlessen van een uur, vierde les live. Voor groep 3-4: zes digibordlessen van een half uur, zevende les live. Bekijk de maandprogramma’s.

De Jaarlijn Lezen en Schrijven

Een schooljaar lang aandacht voor meer lezen, schrijven en taalplezier met een programma van 5 x 8 weken. Schoolbreed inzetbaar voor groep 3 tot en met 8. Met digibordlessen, en een live les door een Schoolschrijver. Ontzorgt de leerkracht. Met heel veel aandacht voor zelf boeken leren beoordelen en vinden, voor woordenschat, zelf leren schrijven en heel veel lezen. Vanaf september 2021. Meer over De Jaarlijn

De Schoolschrijver Academietraining

Bestemd voor leerkrachten of leesconsulenten van de bibliotheek. Over het vergroten van de leesmotivatie en het zorgen voor inspirerend schrijfonderwijs op de basisschool. Teamtrainingen van 3 uur (op locatie) of 1,5 uur (online), geheel verzorgd door een ervaren Schoolschrijver.

Bekijk hier de tarieven of Schrijf je direct in

Contact

Bel 020 – 8463069 tijdens kantooruren met onze adviseurs Marianne Bastianen en Rosan Limburg. Of mail ons op interesse@deschoolschrijver.nl

actievoorwaarden en boekingen
Nieuws Persbericht
Minister van Engelshoven vol lof over De Schoolschrijver-aanpak

Demissionair minister Ingrid van Engelshoven (D66) van het ministerie van OCW kijkt over de verkiezingen heen en hoopt op een regeerakkoord dat ‘die ene cruciale zin gaat bevatten over het belang van leesonderwijs’.

De minister zei dit in het voorjaar tijdens een digitaal werkbezoek aan stichting De Schoolschrijver en aan basisschool De Mijlpaal in Amsterdam. Ze haalde daarbij de onderzoeksresultaten aan over het dalend leesplezier onder kinderen in Nederland en noemde die ‘een van de meest pijnlijke constateringen van de afgelopen jaren’. 

Kinderliteratuur genoeg – maar hoe maken we meer impact op kinderen?

De Schoolschrijver ontving de minister voor een gesprek over de aanpak van de stichting, die lesprogramma’s maakt waarin kinderboekenschrijvers, lezen, verhalen schrijven en kinderliteratuur een grote rol hebben. De minister sprak met De Schoolschrijver-directeur Annemiek Neefjes en met schooldirecteur Bas van der Geest (OBS De Mijlpaal), Arnold Jonk (bestuurder scholenkoepel STAIJ en bestuurslid De Schoolschrijver) en kinderboekenschrijver Ruben Prins.

Het stimuleren van leesplezier bij kinderen lijkt niet eenvoudig, maar aan het aanbod aan kinderboeken ligt het niet, signaleert Van Engelshoven: ‘Ik geloof dat we een van de landen zijn met het meeste aanbod aan goede en leuke jeugdliteratuur.’ Tijdens het werkbezoek werd besproken dat de oplossing om meer impact te maken op kinderen vooral ligt in de samenwerking van meerdere partijen om het kind heen. 

Leesplezier niet alleen een taak voor de scholen

De aanwezigen waren het erover eens dat de opdracht om kinderen tot lezen te motiveren niet alleen bij scholen hoort te liggen. De minister benadrukte dat het leesoffensief een gezamenlijke taak is, waarbij ook ouders, bibliotheken, schrijvers en instellingen als De Schoolschrijver (dit jaar toegetreden tot de culturele Basisinfrastructuur) en andere partijen een rol hebben. 

Wat groep 8c geleerd heeft- ‘Ze kunnen ongelofelijk goed vertellen hoe het zit’

Tijdens het virtuele schoolbezoek vertelden leerlingen van groep 8c van De Mijlpaal via de webcam aan de minister wat ze geleerd hadden van een digitaal lesprogramma van De Schoolschrijver. Ze hadden personages en verhalen bedacht, en hadden technieken geleerd om een verhaal interessant te maken en structuur te geven. De minister prees hun ideeën en constateerde dat het geleerde aansloeg. ‘Een ontzettend leuk en inspirerend bezoek. Ze kunnen ongelofelijk goed vertellen hoe het zit!’ Ze moedigde de klas aan om goed hun best te doen omdat ‘lezen en schrijven ongelofelijk belangrijk is’ – of je nou een boek leest, een recept wilt uitvoeren of een Instagram-bericht wilt schrijven.

Een mooi praktijkvoorbeeld

Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver: ‘We zijn vereerd dat de minister de tijd voor onze organisatie nam en zich wilde laten bijpraten over onze aanpak. Mooi ook dat we haar een mooi praktijkvoorbeeld mochten tonen van een basisschool die samen met ons met succes werkt aan het vergroten van leesplezier en leesvaardigheid. Het viel de minister op dat de kinderen de digibordles van kinderboekenschrijver en Gouden Griffel-winnaar Simon van der Geest gelijk oppikten en in korte tijd al geweldige verhalen bedacht hadden. Die motivatie om te gaan lezen en schrijven is écht bij ieder kind aan te wakkeren. En dat moeten we samen doen. Nu, tijdens corona, na de kabinetsformatie en ver daarna.’

Foto’s De Mijlpaal: Antoinette Verbree, SeeSaw Producties

Media en pers Nieuws
Dit zijn de winnaars van de Huisarrest Battle

Hier zijn de winnaars van Huisarrest Battle! De jury was streng: wie heeft alle antwoorden goed, én wie kwam er met een geweldig idee voor een nieuwe, elfde aflevering van Huisarrest?

Eerste prijs: les van Janneke Schotveld én een eigen aflevering van Huisarrest

De Lidwinaschool, Amsterdam

Groep 7a, en juf Susan Valentijn, van harte gefeliciteerd! Schoolschrijver Janneke Schotveld komt bij jullie langs in de klas voor een schrijfles. Daarna neemt ze jullie idee mee naar huis en schrijft er een verhaal van, dat ze zal opnemen en voorlezen als de elfde aflevering van Huisarrest. Natuurlijk komt die aflevering online, zodat iedereen hem kan zien, en vertellen we aan iedereen dat de Lidwinaschool de bedenkers zijn.

Tweede prijs: een De Schoolschrijver-maandprogramma 

De Regenboog in Schiedam wint een De Schoolschrijver-maandprogramma. Groep 7a mag binnenkort met juf Sue van der Wiel vier digibordlessen lang aan de slag met zelf de leukste verhalen schrijven en met de mooiste boekentips van de Schoolschrijvers. Gefeliciteerd!

Derde prijs: een boekenkist voor in de klas

De Vlasbloem in Zuidland Groep 4a wint het boekenpakket voor de onderbouw. Juf Rinske Holwarda en klas heel veel plezier gewenst.

CB Het Anker in Emmen Groep 4/5/6 wint het boekenpakket voor de middenbouw. Juf Karin Vos krijgt een stapel prachtige boeken opgestuurd. Veel plezier!

De Startbaan in Velden Groep 7b wint het boekenpakket voor de bovenbouw. Gefeliciteerd juf Milou van Amerom en kinderen!

Met de winnende scholen is contact opgenomen over hoe ze de prijzen in ontvangst willen nemen. We wensen iedereen heel veel plezier. En ook aan alle andere scholen in heel Nederland die hebben meegedaan: we waren onder de indruk van de lieve, grappige en spannende verhalen die jullie hebben verzonnen. Blijf verzinnen, blijf spelen met taal, blijf schrijven!

Wil je nog meer opdrachten proberen van De Schoolschrijver? Hier vind je 19 tips van Schoolschrijvers om zelf te doen in de klas. Of kijk eens bij de kortingsactie waarbij je tot 500 euro korting krijgt op onze maandprogramma’s.

Nieuws Persbericht
Jeroen van Wijck nieuw Hoofd productontwikkeling & innovatie

Per 15 februari is het team van De Schoolschrijver uitgebreid met Jeroen van Wijck. Als Hoofd productontwikkeling & innovatie is hij verantwoordelijk voor de strategie en realisatie van digitale toepassingen om kinderen op de basisschool een taalsterke basis te geven. Jeroen maakt tevens deel uit van het managementteam. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in de ontwikkeling en innovatie van digitale producten voor onder meer het basisonderwijs. Hij werkte onder meer met Nieuwsbegrip, Naturalis en was directeur bij Driebit.

Jeroen: ‘Bij De Schoolschrijver voel ik me als een vis in het water. Leren, digitale innovatie en een scale-up: ze zijn voor mij de perfecte combinatie. Ik ben verheugd dat ik in deze functie kan bijdragen kinderen plezier in lezen en schrijven mee te geven en ze taalsterk te maken. Als veelvraat van boeken en teksten weet ik hoe fijn en hoe belangrijk het is taal als grote vriend te hebben. In mijn werk, mijn fantasie en als ik met mijn kinderen klets.’

Media en pers
De drive van directeur Annemiek Neefjes en haar doel voor 2031

Elf jaar geleden richtte Annemiek Neefjes stichting De Schoolschrijver op. In een persoonlijke toelichting vertelt ze waarom en kijkt ze terug op wat er bereikt is. Ook vertelt ze wat ze met De Schoolschrijver wil bereiken over 10 jaar.

Wil jij ook het lees- en schrijfonderwijs beter maken en de kinderen in de klas meer leesplezier geven, een sterkere leesvaardigheid en meer zelfvertrouwen? Boek dan nu één van de lesprogramma’s van De Schoolschrijver.

Of wil je informatie of advies, neem dan contact op met onze schooladviseurs Marianne of Rosan via interesse@deschoolschrijver.nl, of volg binnenkort een van de gratis online sneak previews.

Nieuws Persbericht
De Schoolschrijver ondertekent manifest voor Leesoffensief

18 organisaties uit het veld van onderwijs, cultuur en jeugdgezondheid, waaronder De Schoolschrijver,  hebben op 13 oktober een  manifest voor beter leesbeleid aangeboden aan ministers Slob en Van Engelshoven. De organisaties, onder aanvoering van de Leescoalitie, constateren dat het niet goed gaat met lezen in Nederland. Daarom is het tijd samen een actief en stevig gefundeerd leesbeleid op te zetten. Tijd voor een Leesoffensief.

Meer visie, prioriteiten en samenwerking

Het manifest stelt dat er al veel initiatieven, maatregelen, acties en websites in Nederland zijn om het lezen te bevorderen. Wat echter ontbreekt is een overkoepelende visie en prioritering van doelen, en een gevoel van urgentie. Er moet meer samenhang komen in het leesbeleid, met meer samenwerking bij de overheid en in het veld, tussen de partijen uit het onderwijs, de jeugdgezondheids- en leesbevorderingsorganisaties.

De doelen van het Leesoffensief in het kort
  1. Elke leerling verlaat school met voldoende leesniveau. 
  1. Alle leraren en onderwijsassistenten zijn voldoende toegerust om goed en motiverend leesonderwijs te geven
  1. De kunst van het lezen is een zorg voor iedereen en behoeft structurele aandacht van het kabinet, de Kamer, regionale en lokale overheden, werkgevers, vakbonden en alle mensen die verantwoordelijkheden dragen voor anderen.
Dit is de Leescoalitie

De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Schrijven, Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de Koninklijke Bibliotheek, de Vereniging van Openbare Bibliotheken en het Nederlands Letterenfonds.

Het manifest wordt verder ondersteund door de PO-Raad, de VO-Raad, de Taalunie, de Schrijverscentrale, De Schoolschrijver, KNAW, SLO, Ouders & Onderwijs, LAKS, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en de SER.

Nieuws Persbericht
De Schoolschrijver definitief toegetreden tot BIS

Met trots en blijdschap melden we dat De Schoolschrijver definitief is toegetreden tot de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS). Op Prinsjesdag ontvingen we de brief met het formele besluit van minister Van Engelshoven (OCW).


De toetreding betekent dat de rijksoverheid De Schoolschrijver erkent als onmisbaar onderdeel van de Nederlandse culturele infrastructuur en erkent als organisatie met een wezenlijke rol in de lettereneducatie van Nederlandse basisschoolkinderen. De komende vier jaar ontvangt onze organisatie een jaarlijkse rijkssubsidie van 500.000 euro.


Deze subsidie biedt ons, zoals minister Van Engelshoven in haar brief verwoordt, ‘zekerheid in een tijd van uitdagingen en beperkingen’. Vanuit deze financiële basis kan De Schoolschrijver haar ambities verder realiseren. Naast de BIS-subsidie wordt De Schoolschrijver gefinancierd met eigen inkomsten uit de scholenmarkt en met de steun van vele financiers.


We kunnen de komende jaren nog meer kinderen in het basisonderwijs bereiken met onze aanpak en onze innovatieve programma’s rond lezen en schrijven. Met een nog rijker aanbod van beklijvende programma’s. We willen meer leerkrachten en leesconsulenten meenemen in onze werkwijze. En we zullen de beste kinderboekenschrijvers blijven bijscholen en trainen.

Samen met onze partners en bondgenoten verspreiden we het leesplezier en de schrijfvaardigheid verder over alle basisscholen van Nederland. Hoe de wereld er ook verder uitziet.

Media en pers Nieuws Persbericht
Jaarlijks half miljoen rijkssubsidie voor ‘unieke’ lettereneducatie

Ieder kind op de basisschool een sterke lezer en verhalenschrijver maken. Deze ambitie van stichting De Schoolschrijver krijgt erkenning met een positief advies van De Raad voor Cultuur. De Raad is onder de indruk van de lesprogramma’s rond lezen en schrijven van De Schoolschrijver, en roemt de positieve effecten ervan op kinderen.  

Op 4 juni overhandigde de Raad voor Cultuur zijn vierjaarlijkse advies over de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS) aan minister Van Engelshoven (OCW). Met de BIS ondersteunt de rijksoverheid culturele instellingen van (inter)nationale betekenis. Op Prinsjesdag, 15 september aanstaande, presenteert de minister haar definitieve subsidiebesluiten. De Schoolschrijver zal dan in de periode 2021-2024 jaarlijks 500.000 euro ontvangen.

Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver, is verheugd over het advies. ‘We zijn trots dat we in tien jaar tijd tot de eredivisie zijn gaan behoren. We blijven ons de komende jaren vol inzetten om van ieder basisschoolkind in Nederland een sterke lezer en verhalenschrijver te maken. Toetreding tot de BIS biedt De Schoolschrijver een financiële basis van waaruit we verder kunnen bouwen.’ 

De Raad constateert dat de activiteiten van De Schoolschrijver uniek zijn en dat zij lettereneducatie in het primair onderwijs weet te borgen. Ook vindt de Raad het positief dat de organisatie innovatief inspeelt op de maatschappelijke problematiek rondom de afnemende leesvaardigheid van Nederlandse basisschoolleerlingen. In december 2019 riepen ministers Van Engelshoven en Slob al op tot een Leesoffensief. 

De Raad schrijft dat verdere samenwerking van De Schoolschrijver met andere letterenpartijen zoals Stichting Lezen en Schrijverscentrale noodzakelijk is. De Schoolschrijver kijkt ernaar uit om met medestanders uit de letterensector, het onderwijs en het maatschappelijk veld het leesoffensief grootscheeps door te zetten en de activiteiten daarbij doeltreffend af te stemmen.

Lees hier de adviezen van de Raad voor Cultuur in de Letterensector https://www.raadvoorcultuur.nl/bis-2021-2024/documenten/adviezen/2020/06/04/letteren

Media en pers Nieuws
Al meer dan tien jaar impact op lees- en schrijfvaardigheid!

De Schoolschrijver biedt al meer dan tien jaar bewezen effectieve programma’s voor het basisonderwijs, met inzet van de allerbeste kinderboekenschrijvers. Kinderboekenauteurs weten de rijkdom, kracht en magie van taal over te brengen. Zo worden taallessen een spannend avontuur.

Onderzoek toont aan dat onze programma’s het lees- en schrijfonderwijs versterken. En het belangrijkste: dat kinderen enthousiaste lezers en schrijvers worden. Zo helpen wij de leerkracht zijn taaldoelen te behalen.

Met de programma’s van De Schoolschrijver verbeteren kinderen niet alleen hun taalvaardigheid. Ze gaan ook vooruit in zelfreflectie, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Ze vergroten hun kansen om later volwaardig te kunnen meedoen in de maatschappij.

Wilt u uw lees- en schrijfonderwijs ook leuker, slimmer en beter maken? Boek nu één van de programma’s van De Schoolschrijver. En maak ieder kind taalsterk. Wilt u advies neem dan contact op met onze schooladviseurs Marianne of Rosan via interesse@deschoolschrijver.nl, of volg binnenkort een van de gratis online sneak previews.

Media en pers Nieuws Persbericht
Oproep tot leesoffensief door Raad voor Cultuur en Onderwijsraad

Laat scholen het niet alleen opknappen. De Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad adviseren een gezamenlijk offensief van overheid, scholen, bibliotheken en tal van andere instanties om kinderen weer aan het lezen te krijgen. Scholen kunnen en moeten het probleem van teruglopende leesmotivatie en leesvaardigheid niet alleen aanpakken. De raden presenteerden vandaag hun advies Lees! Een oproep tot een leesoffensief aan minister Van Engelshoven van OCW.

Nederland scoort laag op leesplezier

Het is uniek dat de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad samen een Advies publiceren. De problematiek rondom leesmotivatie is dan ook urgent en zit op het snijvlak van cultuur en educatie. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de Nederlandse kinderen plezier beleeft aan lezen. Daarmee bungelt Nederland onderaan de lijst van vijftig landen in een internationaal onderzoek. Een op de vijf Nederlandse jongeren heeft een taalachterstand en dreigt als volwassene laaggeletterd de arbeidsmarkt te betreden.

Meer beleid en samenwerking

Drie belangrijke aanbevelingen uit het advies Lees!: er moet een krachtig leesbeleid komen vanuit de overheid, een rijker leesaanbod, en meer samenwerking tussen scholen, ouders, bibliotheken en andere instanties. Al deze elementen zijn volgens de onderzoekers nodig om de leesmotivatie bij Nederlandse kinderen en jongeren terug te krijgen.

Schrijvers kunnen kinderen inspireren

Bij het in ontvangst nemen van het advies zei de minister:

‘Samen is de rode draad in het Advies. De school kan het niet alleen, we moeten het doen met andere experts. Als er maar structureel aandacht is voor lezen.’ Ook zei ze: ‘Wat kunnen we doen om kinderen te inspireren? Zet daarvoor ook kinderboekenschrijvers in de klas in. Leer kinderen niet alleen leesplezier ontdekken maar ook zelf gedichten en verhalen schrijven.’

Het advies slaat de spijker op zijn kop, vindt Annemiek Neefjes, directeur van stichting De Schoolschrijver. De Schoolschrijver wordt in het rapport Lees! genoemd als een van de organisaties die bijdraagt aan de leesmotivatie van kinderen.

‘Bij onze letteren-educatieve programma’s zijn kinderboekenschrijvers, leerkrachten, leesconsulenten, ouders allemaal betrokken om kinderen leesplezier te laten ervaren. Zonder die samenwerking zijn we nergens, en van die samenwerking kunnen nog veel meer kinderen profiteren. Laten we dit rapport beschouwen als een aftrap om met elkaar dit urgente probleem verder aan te pakken en op te lossen.’