Media en pers

De Schoolschrijver krijgt landelijk, regionaal en lokaal veel aandacht. Op deze pagina staat een selectie van De Schoolschrijver in de media.

Wil je over De Schoolschrijver publiceren?
Ga naar de perspagina.

Media en pers Nieuws Persbericht
Oproep tot leesoffensief door Raad voor Cultuur en Onderwijsraad

Laat scholen het niet alleen opknappen. De Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad adviseren een gezamenlijk offensief van overheid, scholen, bibliotheken en tal van andere instanties om kinderen weer aan het lezen te krijgen. Scholen kunnen en moeten het probleem van teruglopende leesmotivatie en leesvaardigheid niet alleen aanpakken. De raden presenteerden vandaag hun advies Lees! Een oproep tot een leesoffensief aan minister Van Engelshoven van OCW.

Nederland scoort laag op leesplezier

Het is uniek dat de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad samen een Advies publiceren. De problematiek rondom leesmotivatie is dan ook urgent en zit op het snijvlak van cultuur en educatie. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de Nederlandse kinderen plezier beleeft aan lezen. Daarmee bungelt Nederland onderaan de lijst van vijftig landen in een internationaal onderzoek. Een op de vijf Nederlandse jongeren heeft een taalachterstand en dreigt als volwassene laaggeletterd de arbeidsmarkt te betreden.

Meer beleid en samenwerking

Drie belangrijke aanbevelingen uit het advies Lees!: er moet een krachtig leesbeleid komen vanuit de overheid, een rijker leesaanbod, en meer samenwerking tussen scholen, ouders, bibliotheken en andere instanties. Al deze elementen zijn volgens de onderzoekers nodig om de leesmotivatie bij Nederlandse kinderen en jongeren terug te krijgen.

Schrijvers kunnen kinderen inspireren

Bij het in ontvangst nemen van het advies zei de minister:

‘Samen is de rode draad in het Advies. De school kan het niet alleen, we moeten het doen met andere experts. Als er maar structureel aandacht is voor lezen.’ Ook zei ze: ‘Wat kunnen we doen om kinderen te inspireren? Zet daarvoor ook kinderboekenschrijvers in de klas in. Leer kinderen niet alleen leesplezier ontdekken maar ook zelf gedichten en verhalen schrijven.’

Het advies slaat de spijker op zijn kop, vindt Annemiek Neefjes, directeur van stichting De Schoolschrijver. De Schoolschrijver wordt in het rapport Lees! genoemd als een van de organisaties die bijdraagt aan de leesmotivatie van kinderen.

‘Bij onze letteren-educatieve programma’s zijn kinderboekenschrijvers, leerkrachten, leesconsulenten, ouders allemaal betrokken om kinderen leesplezier te laten ervaren. Zonder die samenwerking zijn we nergens, en van die samenwerking kunnen nog veel meer kinderen profiteren. Laten we dit rapport beschouwen als een aftrap om met elkaar dit urgente probleem verder aan te pakken en op te lossen.’

Media en pers Nieuws Persbericht
Minister reserveert 5 ton voor De Schoolschrijver

Stichting De Schoolschrijver gaat de komende jaren nog meer kinderen helpen met hun taal- en leesvaardigheid. Minister Van Engelshoven van OCW gaat mee in het advies van de Raad voor Cultuur om de stichting vanaf 2021 structureel 500.000 euro per jaar toe te kennen.

‘Stichting De Schoolschrijver heeft een essentiële functie in de leesbevordering binnen het primair onderwijs en zorgt voor een structurele verbetering van het leesklimaat van het kind.’ Dit schrijft de Raad in het rapport Cultuur dichtbij, dicht bij cultuur (april).

De minister presenteerde dinsdag haar cultuurplannen 2021-2024, en kondigde daarin een structurele investering aan van in totaal 700.000 euro extra voor leesbevordering. Twee ton gaat naar de Schrijverscentrale, waar De Schoolschrijver mee samenwerkt.

Annemiek Neefjes, directeur van stichting De Schoolschrijver, is verheugd over de plannen van de minister om extra in lettereneducatie te investeren.

 ‘Het is geweldig dat De Schoolschrijver wordt erkend als partij die zich onderscheidt in haar effectieve letteren-educatieve aanpak. Het vraagstuk hoe we van kinderen gemotiveerde lezers en verhalenschrijvers maken, is vanaf de oprichting negen jaar geleden onze belangrijkste drijfveer. De Schoolschrijver zet ook de komende jaren haar expertise graag in om – samen met partner-organisaties, bibliotheken en scholen – iéder kind in Nederland een taalsterke toekomst te geven.’

Pers: publiciteit@deschoolschrijver.nl

Nieuws Persbericht
Lancering innovatief maandprogramma rondom lezen en schrijven

Persbericht stichting De Schoolschrijver
Amsterdam, 11 september 2018

Stichting De Schoolschrijver lanceert vandaag een innovatief basisschoolprogramma ‘Van kop tot staart’. Met dit maandprogramma wil De Schoolschrijver ervoor zorgen dat ieder kind een enthousiaste lezer en schrijver wordt. De Schoolschrijver komt hiermee tegemoet aan een grote behoefte in het basisonderwijs naar verdiepende en effectrijke programma’s rondom lezen en schrijven.

Van Kop tot staart is een programma van vier weken, met interactieve digibordlessen waarin professionele kinderboekenschrijvers – de Schoolschrijvers – van taallessen een spannend avontuur maken. ‘Hoe kun je een verhaal schrijven met een geweldig begin, spannend middenstuk en een onverwacht einde?’ staan hierbij centraal. Het programma bevat veel inspiratie, boekentips en opdrachten van onder anderen Mirjam Oldenhave (Mees Kees), Pieter Koolwijk (Baas van de wereld) en Simon van der Geest (Spinder). Een school kan ervoor kiezen om de vierde les live door een Schoolschrijver in de klas te laten verzorgen.

Ontwikkeling totaal aanbod
Van Kop tot staart is de tweede De Schoolschrijver-maand. Het is ontwikkeld na het succes van het maandprogramma Schrijfgeheimen (uit 2017), waarin kinderen op zoek gaan naar ingrediënten om een eigen verhaal te schrijven. Op termijn komt een modulair jaaraanbod van De Schoolschrijver beschikbaar.

Aanpak dalende leesprestatie
Dit voorjaar luidde de Onderwijsinspectie de noodklok over het dalende niveau van de leesprestaties van Nederlandse basisschoolkinderen. De problematiek van laaggeletterdheid is zeer actueel. De Schoolschrijver heeft als missie dat ieder kind een taalsterke toekomst verdient.

Effectiviteit
De Schoolschrijver-maand is ontwikkeld op basis van het bewezen effectieve halfjaar-programma voor basisscholen met een hoog percentage laagtaalvaardige kinderen. Ook heeft de stichting een Academie die leerkrachten professionaliseert op het gebied van creatief taalonderwijs.

————————————————————————————————
Noot voor de redactie:

Voor aanvullende informatie, interview en beeldmateriaal verzoeken kunt u contact opnemen met:

publiciteit@deschoolschrijver.nl – 020-8463069

————————————————————————————————

Meer info
www.deschoolschrijver.nl/brochure-2018

Video: Impressie van een De Schoolschrijver-maand
Video: De Schoolschrijver-effecten

Achtergrondinformatie laaggeletterdheid & taalontwikkeling in het onderwijs:

Zie o.a. het rapport: Laaggeletterden lopen jaarlijks ruim half miljard aan inkomsten mis

De Staat van het Onderwijs 2017

Media en pers Nieuws
De Schoolschrijver in de media
Minder dan een kwart van de leerlingen vindt lezen erg leuk, wat te doen?

De Schoolschrijver in een reportage van journalist Mirjam Remie in NRC Handelsblad over het effect van onze aanpak op het leesplezier. Lees hier het artikel. (9 juli 2018)

Ik prikkel de verbeeldingskracht van het kind en stimuleer hun eigen gedachten. Fabien van der Ham, Schoolschrijver

Lezen wordt leuker als je zelf schrijft

Reportage over De Schoolschrijver in de Volkskrant. Journalist Jasper Kars bracht een bezoek aan OBS De Peperklip in Schiedam en interviewde o.a. leerlingen uit groep 5 en kinderboekenauteur Sanne Rooseboom die hier afgelopen half schooljaar Schoolschrijver was.
Lees hier het artikel. (6 juli 2018)

Thuis las ik bijna nooit. Nu begrijp ik woorden veel beter en maken boeken mij blij. Lezen was eerst vooral balen. Robbyne (9) #Schoolfschrijvereffect

Schoolschrijver Maren Stoffels is een geboren verteller

Het nieuwe tijdschrift voor leerkrachten in het primair onderwijs De Nieuwe Leraar volgde Maren Stoffels tijdens de live-les die ze gaf op basisschool De School in Zandvoort.
Lees hier het interview. (juni 2018)

Neem iets dat echt gebeurd is en maak het 10 keer erger!

Echte kinderboekenschrijvers komen de klas in!

Lees hier het interview van de Rolfgroep met oprichter en directeur van stichting De Schoolschrijver; Annemiek Neefjes. (april 2018)

Zelfvertrouwen kweken en de juiste handvaten bieden om fantasie naar buiten te laten komen, beschouw ik als belangrijke taken van mezelf als Schoolschrijver.

Digitalisering versterkt missie van De Schoolschrijver!

In dit artikel vertelt Annerose Louwaard, medewerker en onderwijsdeskundig mede-ontwikkelaar van o.a. De Schoolschrijver-maand, over de innovatieve uitdagingen waar De Schoolschrijver voor staat en over ons digitale aanbod.

Heel veel kinderen waren heel trots op zichzelf, De Schoolschrijver-maand heeft ze de handvatten geven zodat ze trots op hun werk kunnen zijn.

Media en pers
Boekblad – Over het nieuws

In Boekblad reageren ‘boekenvakkers’ op de belangrijkste en opvallendste nieuwsberichten van Boekblad.nl. Onze oprichter en directeur Annemiek Neefjes wordt ook aan de tand gevoeld over drie nieuwsberichten. Richard Nagel (boekspecialist) omschrijft daarnaast waarom hij vindt dat een intitiatief als De Schoolschrijver aangemoedigd moet worden:

De meeste kinderen zeggen in eerste instantie allemaal dat ze een hekel hebben aan taal op school, maar zodra ze door hebben dat ze over alles mogen schrijven is er geen houden meer aan.

Boekblad, december 2017, download het hele artikel.

Media en pers
Didactief Online

Anna van Praag is kinderboekenauteur en sinds 2015 ook Schoolschrijver. Ze schreef onder andere Kom hier Rosa, Het heksenhotel en Een heel bijzonder meisje. Als Schoolschrijver staat ze een half jaar lang wekelijks in de klas om basisscholen te helpen hun kinderen taalsterk te maken. Hoe ze dat doet? Door haar passie voor taal en haar liefde voor verhalen over te brengen op kinderen die hier van huis uit niet veel mee in aanraking komen – Didactief Online, 27 juni 2017

Lees hier het hele artikel

Media en pers
Afscheid van Marlies Verhelst op tv

Marlies Verhelst had niet alleen haar afscheid van SBO Sonnevanck deze week, ze was ook nog eens op tv – Open Rotterdam, 9 juni 2017

Bekijk hier het filmpje (vanaf ongeveer 6:30 minuten)

Media en pers
Nieuwkomers leren met lol de taal dankzij de Schoolschrijver

Simone Arts is dit schooljaar Schoolschrijver op de Bataviaschool.

De Bataviaschool is een school voor nieuwkomers met onder andere kinderen van vluchtelingen en immigranten, die er komen om het Nederlands onder de knie te krijgen voordat ze naar een gewone school kunnen – Het Parool, 7 juni 2017.

Lees hier het hele artikel

Media en pers
PrimaOnderwijs

PrimaOnderwijs is hét magazine voor alle onderwijsprofessionals in Nederland. Het magazine wordt in een oplage van 160.000 exemplaren gratis geleverd aan basisscholen en scholen in het voortgezet onderwijs. Download artikel…

Media en pers
Alles mag van de Schoolschrijver

Voor de klas staat dit keer niet de juf maar Schoolschrijver Pieter Koolwijk op obs De Sleutel in Wildervank – Dagblad van het Noorden, 3 februari 2017

Lees hier het hele artikel

Facebook
Twitter
Instagram