Lezen, schrijven, taalplezier op de basisschool
Zo helpen we jouw basisschool

70% van de kinderen in Nederland verlaat de basisschool met onvoldoende schrijfvaardigheid. Dat moet en kán anders. De Schoolschrijver zet bekende kinderboekenschrijvers in om meer leesplezier in de klas te brengen. Leerlingen worden ook beter in verhalen schrijven. Een goede taalbeheersing brengt hen verder in de maatschappij.

Dit is wat we bieden:

De Schoolschrijver-maand, een maand een Schoolschrijver in de klas, voor álle basisscholen die schrijven, leesplezier en taalvaardigheid naar een hoger niveau willen tillen.

De Schoolschrijver Academie is ons professionaliseringsaanbod van teamtrainingen voor leerkrachten.

Ons halfjaarprogramma (intensief traject) is een interventie waarbij De Schoolschrijver zich een half schooljaar lang aan de leerlingen, hun ouders en hun leerkrachten verbindt. Met name gericht op scholen met taalzwakke leerlingen.

Aanbod via het Jeugdeducatiefonds
De Schoolschrijver heeft voor basisscholen die aangesloten zijn bij het Jeugdeducatiefonds een aanbod op maat gemaakt.

Download hier onze online brochure 2019-2020.

Halfjaarprogramma: weg met taalachterstand!

De Schoolschrijver heeft een intensief Halfjaarprogramma ontwikkeld, speciaal voor basisscholen die met creatief taalonderwijs de leesachterstand van leerlingen willen wegwerken.

Een half schooljaar lang verbindt De Schoolschrijver zich aan leerlingen, ouders en leerkrachten. Schoolbreed gaan we samen aan het werk om lezen, schrijven en taal duurzaam te verbeteren. Weg met de taalachterstand!

Een halfjaar lang een echte kinderboekenauteur op school

Het Halfjaarprogramma bestaat uit:

  • De Schoolschrijver in de klas – De Schoolschrijver, een professionele kinderboekenschrijver, werkt klassikaal samen met alle leerlingen van drie groepen;
  • De Academie – Leerkrachten krijgen van ‘hun’ Schoolschrijver een inspirerende workshop vol praktische tips om zelf creatieve en motiverende taallessen te geven;
  • De Oudersalon – De Schoolschrijver vertelt op een ouderavond meer over het traject om ook de ouders erbij te betrekken.
  • De Talentenklas – Een extra cursus creatief schrijven voor een klein aantal leerlingen na afloop van de klassikale lessen.

Daarnaast heeft de Schoolschrijver ‘vrije uren’ om zich bij speciale gelegenheden in te zetten voor de hele school. Dat kan een voorleesproject zijn, of een bibliotheekexcursie, of een schoolkrant maken, of iets heel anders.

Het Halfjaarprogramma wordt voorafgegaan door een introductiecampagne binnen de school, met flyers en posters waarin de komst van de Schoolschrijver wordt aangekondigd.  Op de eerste dag wordt de Schoolschrijver door de hele school welkom geheten en ingehuldigd. We sluiten het traject af met een feestelijk slotprogramma, buiten of in de school,  samen met leerlingen, leerkrachten en ouders.

Het intensieve traject wordt voorafgegaan door een introductiecampagne op school met flyers en posters, en door de officiële inwijding van de Schoolschrijver.

De aanpak van De Schoolschrijver werkt

Uit de evaluaties op scholen die meededen aan het Halfjaarprogramma blijkt dat leerlingen:

  • meer leesplezier krijgen en hun leesachterstand wegwerken;
  • vooruitgang boeken in het schrijven van verhalen;
  • een beter taalgevoel krijgen;
  • meer creativiteit en probleemoplossend vermogen ontwikkelen;
  • hun zelfvertrouwen om te lezen, te schrijven en te vertellen vergroten.

Lees hier meer over de resultaten.

Schoolschrijvers komen wanneer mogelijk uit de stad of de regio zelf. Zo wordt de auteur makkelijker rolmodel.

Schoolschrijvers komen wanneer mogelijk uit de stad of de regio zelf. Zo wordt de auteur makkelijker rolmodel.

Wat vinden leerkrachten en schoolhoofden?

‘De kinderen zijn super enthousiast over boeken, lezen, schrijven, gedichten en nog veel meer! Ze hebben ook meer inzicht gekregen en zijn beter gaan scoren bij bijvoorbeeld AVI en de Drie-Minuten-Toets.’

‘In onze taalmethode zijn bijna alle lessen stellessen, en over de inhoud en het niveau van die lessen zijn we zeer ontevreden. Wij hebben ze  daarom laten vervallen voor de Schoolschrijver-lessen.’

‘Ik merk het toegenomen enthousiasme bij de kinderen. Het kost geld, maar iedere school zou dit minstens één keer moeten doen.’

Meer weten?

Ben je benieuwd naar wat De Schoolschrijver voor jouw school kan betekenen? Bel 020 – 8463069 en vraag naar onze programmacoördinator, Willemijn Rijper of mail haar via willemijn[@]deschoolschrijver.nl.  Zij kan je alles vertellen over de financiering, de regio’s waar het Halfjaarprogramma draait en over de beschikbare Schoolschrijvers.

Aanbod gecertificeerden Jeugdeducatiefonds (JEF)
De Schoolschrijver heeft voor basisscholen die aangesloten zijn bij het Jeugdeducatiefonds een aanbod op maat .

Gezamenlijke afsluiting van de Amsterdamse scholen die deelnamen aan het half De Schoolschrijver in de Stadsschouwburg Amsterdam 2017 ©chrisvanhouts

Kinderen van Amsterdamse scholen presenteren hun verhalen tijdens de gezamenlijke afsluiting van alle deelnemende Amsterdamse scholen aan het Halfjaarprogramma van De Schoolschrijver (2017) ©chrisvanhouts

Schrijfgeheimen Middenbouw, serie I

Elke digibord-les bestaat uit een video van De Schoolschrijver en een bijbehorend werkblad met opdrachten waarmee de klas direct aan de slag kan. We hebben ook een serie voor de Bovenbouw.

1. Aby Hartog: Hoe vind ik nieuwe woorden voor mijn verhaal? 

Bekijk en download hier de lesbrief bij het Schrijfgeheim van Aby Hartog: Hoe verzin ik nieuwe woorden?

2. Selma Noort: Hoe maak ik mijn verhaal spannend? 

Bekijk en download hier de lesbrief bij het Schrijfgeheim van Selma Noort: Hoe maak ik mijn verhaal spannend?

3. Rian Visser: Moet een gedicht rijmen? 

Bekijk en download hier de lesbrief bij het Schrijfgeheim van Rian Visser: Moet een gedicht rijmen?

Schrijfgeheimen Bovenbouw, serie I

Elke digibord-les bestaat uit een video van De Schoolschrijver en een bijbehorend werkblad met opdrachten waarmee de klas direct aan de slag kan. We hebben ook een serie voor de Middenbouw.

1. Arend van Dam: Hoe schrijf ik over geschiedenis?

Bekijk en download hier de lesbrief bij het Schrijfgeheim van Arend van Dam: Hoe schrijf ik over geschiedenis?

2. Lydia Rood: Waar vind ik ideeën voor een verhaal?

Bekijk en download hier de lesbrief bij het Schrijfgeheim van Lydia Rood: Waar vind ik ideeën voor een verhaal?

3. Benny Lindelauf: Hoe maak ik een goede hoofdpersoon voor mijn verhaal?

Bekijk en download hier de lesbrief bij het Schrijfgeheim van Benny Lindelauf: Hoe maak ik een goede hoofdpersoon voor mijn verhaal?

De Schoolschrijver Academie

Betekenisvol schrijf- en leesonderwijs geven. Een wens die jij koestert?

Wil jij  inspirerende lessen geven waarin je schrijven en lezen geïntegreerd aanbiedt?
– met opdrachten en werkvormen waarin leerlingen aan de slag gaan met  actuele jeugdliteratuur?
– waarin je je leerlingen laat ontdekken dat lezen leuker wordt als je zelf schrijft
– waarmee je je leerlingen laat ervaren dat je meer schrijfmotivatie krijgt door voorlezen en zelf lezen?
– met als resultaat dat leerlingen vooruitgaan in hun schrijf en leesvaardigheid zonder dat ze doorhebben dat ze aan het leren zijn?

Dan biedt De Schoolschrijver Academie uitkomst. In een training ga je met een ervaren Schoolschrijver aan de slag om een stap te zetten richting (meer) betekenisvol lees-en schrijfonderwijs. Je eigen verbeeldingskracht krijgt een boost, je gaat zelf schrijven en je krijgt veel praktische voorbeelden en opdrachten voor in de klas. 

Na de training beschik je over voldoende inspiratie en concrete opdrachten om de volgende dag een geïntegreerde lees en schrijfles te geven in jouw klas.

Bekijk de trainingen voor:
Leerkrachten van groep 3 t/m 8
Leesconsulenten
Pabo’s

Agenda trainingen en activiteiten

Tijdens alle trainingen ga je zelf aan de slag met schrijven, krijg je praktische handvatten en leer je veel van voorbeelden uit de praktijk.

Nu inschrijven

Vragen of hulp nodig?
Bel 020-8463069 of stuur ons een mail

Op de hoogte blijven? Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief.