Nieuws

Nieuws van De Schoolschrijver. Blijf op de hoogte, schrijf in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws
Schoolschrijver Simone Arts in RTL Live (video)

Simone Arts was op 25 mei te gast in het tv-programma RTL Live. Ze vertelde daar onder ander over haar ervaringen als Schoolschrijver en ging dieper in op haar Schoolschrijverschap op nieuwkomersscholen. Klik hier voor het fragment.

 

Nieuws
Nominatie De Schoolschrijver voor prestigieuze Astrid Lindgren Memorial Award 2018

Stichting De Schoolschrijver is voorgedragen als Nederlandse inzending voor de Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) 2018. Deze prijs is de belangrijkste internationale onderscheiding in de kinderliteratuur en wordt ook wel de Nobelprijs voor de jeugdliteratuur genoemd. Meestal worden auteurs voorgedragen maar soms ook een leesbevorderende instelling.
Lees meer

Nieuws
Wij zijn vanaf september 2017 op zoek naar een stagiair

De Schoolschrijver zoekt per 1 september 2017 een stagiair(e) voor minimaal 4 maanden (langer is mogelijk), 3 – 5 dagen per week. Als stagiair(e) lever je een belangrijke dagelijkse bijdrage aan onze organisatie, waarbij je wordt begeleid door een aantal directe collega’s. Naast de algehele ondersteuning, draai je mee in de dagelijkse gang van zaken, notuleer je tijdens het wekelijkse kernteamoverleg en ga je organisatorische klussen niet uit de weg. Lees meer

Nieuws
Schoolschrijver-vlog: Snoep fantasie

Aby Hartog is de Schoolschrijver op basisschool Olympus, in Amsterdam.

Volgens één van de docenten op de school wordt er in zijn lessen veel aandacht besteed aan fantasie. Fantasie in woorden, fantasie in taal, fantasie in verhalen.

Van één van zijn lessen maakte Aby dit filmpje, waarin hij het boek Alice in Wonderland als inspiratie gebruikt.

Nieuws
‘Geen poppetjes maar karakters’

Sanne van Heijst (adviseur van Cubiss, partner van De Schoolschrijver in Noord-Brabant)) volgt een half jaar lang groep 7 van basisschool De Muldershof in Beek en Donk tijdens hun lessen van Schoolschrijver Peter Vervloed en bericht daarover in een serie blogs. Dit is deel 5.

door Sanne van der Heijst – Groep 7 van BS De Muldershof in Beek en Donk heeft vandaag een verrassing voor hun Schoolschrijver. Jay heeft een stapel oude Donald Ducks te leen. In een exemplaar uit 1994 kwam hij ineens een bekende naam tegen. ‘Dat is nou leuk,’ zegt Peter en houdt de bladzijde met zijn verhaal omhoog, zodat iedereen het kan zien. Bij het verhaal staat een grote afbeelding van een tijger. Peter vertelt hoe dat in zijn werk ging. Hij kreeg van de redactie van de Donald Duck een envelop vol tekeningen toegestuurd en mocht er drie uit kiezen en daar een vervolgverhaal bij bedenken. Voor zijn eigen boeken gaat het anders: daar mag hij meestal uit drie illustratoren kiezen. En zo komen we bij het onderwerp van vandaag: een verhaal illustreren.

Illustreren is een kunst, laat Peter zien aan de hand van een afbeelding bij zijn nieuwste, nog te verschijnen boek. Daarop staat een vrolijk meisje, gekleed in een roze shirt met een hart, spijkerbroek en bruine laarsjes. ‘Wat is er met dit meisje aan de hand?’ vraagt Peter. Fen steekt zijn hand op: ‘Het is een Downie.’ ‘Juist,’ zegt Peter. ‘Knap van die illustrator, hoe ze dat met een paar lijnen duidelijk maakt.’ Dan vertelt hij een anekdote over zijn zoon, die ooit aan een illustrator van zijn boeken vroeg: ‘Kun jij ook een poppetje tekenen?’ Waarop de illustrator zijn map met tekeningen tevoorschijn haalde, die liet zien en een beetje streng vroeg: ‘Zijn dit nu poppetjes?’

Peter haalt het populaire kinderboek De Gorgels van Jochem Myjer tevoorschijn. Dan pakt hij zijn accordeon erbij en zingt met de klas het lied De Blauwbilgorgel, naar het beroemde gedicht van Cees Buddingh’ uit 1943:

Ik ben de blauwbilgorgel,
Mijn vader was een porgel,
Mijn moeder was een porulan,
Daar komen vreemde kind’ren van.
Raban! Raban! Raban!

De klas wordt in groepjes van elk vier kinderen verdeeld, die samen een ‘studio’ vormen. ‘Geachte illustratoren,’ zegt Peter. ‘Ieder van jullie gaat een van de vier strofen van De Blauwbilgorgel illustreren. Dus begin met samen bepalen hoe de Blauwbilgorgel eruit moet zien. En denk eraan: geen poppetjes maar karakters!’

De kinderen gaan aan de slag met schetsen. Peter loopt door de klas. ‘Kijk, dit vind ik nou mooi,’ wijst hij op de tekening van Puck, ‘die blauwe billen tekent natuurlijk iedereen. Maar die van jou heeft een punthoofd.’

Nieuws
De Oudersalon van Maren Stoffels op de Vier Windstreken (video)

Maren Stoffels, De Schoolschrijver op OBS De Vier Windstreken presenteert zichzelf én het werk van een aantal kinderen uit de groepen 6 in de Oudersalon. De school maakte er onderstaand filmpje van.

Maren Stoffels, De Schoolschrijver op OBS De Vier Windstreken presenteert zichzelf én het werk van een aantal kinderen uit de groepen 6 in onze Ouderkamer.

Geplaatst door OBS De Vier Windstreken op donderdag 30 maart 2017

Nieuws
Carnaval bij Schoolschrijver Peter Vervloed

Voorin de klas zit een caissière van Albert Heijn. Daarachter een drag queen met een weelderige krullenpruik, een kind in pyjama en een kind met zijn kleren achterstevoren en binnenstebuiten aan. Juf Franka draagt een masker op haar achterhoofd, zodat het lijkt alsof ze de klas zelfs in de gaten houdt als ze zich omdraait. En Schoolschrijver Peter Vervloed? Die is vandaag dansmarieke.

Als Schoolschrijver in Noord-Brabant kun je er niet omheen: het is bijna carnaval. Groep 7 van BS De Muldershof in Beek en Donk viert vandaag Andersomdag, een dag waarop alles net iets anders gaat dan anders. Met taal is dat net zo, zegt Peter: ‘Heel vaak doen woorden dat ook, dingen andersom maken. Dan staat er wel een woord, maar dat woord heeft iets extra’s. Net als met carnaval, dan is alles ook net even extra.’ Hij pakt er een boek bij, de kinderpoëziebloemlezing Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is. Want bij carnaval hoort kleur, humor en rijm. Lees meer

Nieuws
De Schoolschrijver komt naar Rotterdam!

Persbericht – 8 maart 2017 viert Rotterdam de komst van De Schoolschrijver, met de inhuldiging van Schoolschrijver Selma Noort op de Nicolaasschool in Delfshaven. Het is voor het eerst dat De Schoolschrijver in Rotterdam aan de slag gaat. De Schoolschrijver werkt samen met lokale partner SKVR.

Zeven jaar geleden begon De Schoolschrijver op twee basisscholen om met een creatief programma  en de allerbeste kinderboekenschrijvers de kwaliteit van lezen en schrijven duurzaam te verbeteren. Inmiddels is het initiatief succesvol uitgegroeid tot een landelijke organisatie, en bereikt De Schoolschrijver meer dan 10.000 kinderen, en hun ouders en leerkrachten. Lees meer

Nieuws
Schoolschrijver-column: Niet voor ouders

door Lydia Rood – Adnan  heeft Slaaf kindje slaaf gelezen, en nu is hij even de hoofdpersoon. Domingo bedenkt dat we haar Nanda kunnen noemen: zelfde letters.
‘Hoe oud ben je, Nanda?’ vraag ik.
‘Twaalf.’
‘Heb je al borstjes?’ vraag ik, want daar maakt Dolf Verroen een punt van.
De kinderen gieren, maar Nanda schudt gewoon van nee. Nanda heeft een slaaf gekregen voor haar verjaardag. Ze is blij met hem, vertelt ze, want dingen dragen n goed koken. Ze is ook blij met haar zweep.
‘Waarom?’
‘Dan kan ik hem harder slaan als hij iets fout doet.’ Lees meer

Nieuws
‘Elke schrijver zit verstopt in zijn verhaal.’

Sanne van Heijst (adviseur van Cubiss, partner van De Schoolschrijver in Noord-Brabant)) volgt een half jaar lang groep 7 van basisschool De Muldershof in Beek en Donk tijdens hun lessen van Schoolschrijver Peter Vervloed en bericht daarover in een serie blogs.

door Sanne van der Heijst – ‘Selamat pagi,’ begroet Schoolschrijver Peter Vervloed zijn klas. De leerlingen van groep 7 van basisschool De Muldershof in Beek en Donk kijken verrast op.
‘Zo zeg je “goedemorgen” in Indonesië,’ legt hij uit. In een adem vertelt hij door: over een toverachtig mooie baai op Bali, waar vissers nadat de zon is ondergegaan de olielampjes op hun boten ontsteken, zodat de donkere nacht gevuld is met schommelende lichtjes. Als de vissers de wijde zee op varen zingen ze een lied waarmee ze vragen om een goede vangst. Peter zingt het lied en begeleidt zichzelf erbij op de trommel. ‘Pakken jullie je peddel maar eens,’ zegt hij tegen de kinderen. ‘Dan voel je dat dit liedje precies gebouwd is op het ritme van het roeien.’
De leerlingen graaien onder hun tafels, alsof hun peddel daar inderdaad al die tijd heeft liggen wachten. Al snel peddelt, zingt en trommelt de klas uit volle borst mee. Het is kwart voor tien ’s ochtends, buiten is het waterkoud, en wij zijn even op Bali. Lees meer