Aanbod

Ons aanbod sluit aan bij zowel het curriculum van de school, als bij 21st century skills:

  • Het intensieve traject is een interventie waarbij De Schoolschrijver zich  een half schooljaar lang aan de leerlingen, hun ouders en hun leerkrachten verbindt.
  • De Academie is ons professionaliseringsaanbod voor leerkrachten.
  • Schrijfgeheimen zijn gratis digibordlessen voor groep 3 t/m 8.
  • Tips – Schoolschrijvers geven praktische tips voor creatieve taallessen in de klas.
  • De Schrijfkamer, platform met modulair off- en online aanbod (vanaf 2017).

Nieuwkomerskinderen

De Schoolschrijver heeft veel ervaring met taalonderwijs voor kinderen die korter dan een jaar in Nederland wonen en die Nederlandse taal nog moeten leren. Lees meer… 

selmatalent098chrisvanhouts

Het intensieve traject

Het intensieve traject is vanaf de oprichting het fundament van ons programma. Dit traject is een interventie voor basisscholen die met onze aanpak een taalachterstand van leerlingen willen wegwerken. De Schoolschrijver committeert zich een half schooljaar aan leerlingen, ouders en leerkrachten. We gaan schoolbreed aan het werk om lezen, schrijven en taal duurzaam te verbeteren. Het intensieve traject sluit aan bij kerndoelen en kan als vervanging van reguliere taallessen dienen.

Het intensieve traject bestaat uit drie hoofdlijnen:

  1. De Schoolschrijver in de klas – De Schoolschrijver werkt klassikaal samen met alle kinderen van 3 groepen;
  2. De Academie – Het schoolteam krijgt tijdens een studiedag een workshop  vol praktische tips om zelf creatieve taallessen te geven door hun eigen Schoolschrijver;
  3. De Oudersalon – De Schoolschrijver vertelt op een ouderavond meer over het traject.

Extra schoolbrede activiteiten binnen het intensieve traject: De Schoolschrijver heeft ‘vrije uren’ om bij speciale gelegenheden inzetbaar te zijn. In de Talentenklas  krijgt een deel van de leerlingen na afloop van de klassikale lessen een extra cursus creatief schrijven.

En met het Slotprogramma (buiten of in de school) sluit we samen, inclusief ouders en leerkrachten, het traject af.

Het intensieve traject wordt voorafgegaan door een introductiecampagne op school met flyers en posters, en door de officiële inwijding van de Schoolschrijver.

Het intensieve traject wordt voorafgegaan door een introductiecampagne op school met flyers en posters, en door de officiële inwijding van de Schoolschrijver.

Voor wie?

Het traject is een interventie voor scholen die met creatief taalonderwijs een taalachterstand willen wegwerken.

Doelen

  • Verbeteren taal- en leesniveau;
  • Toegang tot de schatkamer van de jeugdliteratuur;
  • Verbeteren kwaliteit creatief schrijven.

Resultaat

De scholen geven het intensieve traject en hun Schoolschrijvers gemiddeld een 8,2 als rapportcijfer. 87% van de leerkrachten die deelnamen aan het traject zou De Schoolschrijver aan een andere collega’s aanbevelen. Lees meer resultaten…

Schoolschrijvers komen wanneer mogelijk uit de stad of de regio zelf. Zo wordt de auteur makkelijker rolmodel.

Schoolschrijvers komen wanneer mogelijk uit de stad of de regio zelf. Zo wordt de auteur makkelijker rolmodel.

Cijfers

In schooljaar 2016 – 2017 bereiken we meer dan 10.000 leerlingen, hun ouders en leerkrachten op 50 basisscholen, in Amsterdam, Rotterdam en de provincies Friesland, Groningen en Noord-Brabant.

Gezamenlijk verzorgen de Schoolschrijvers op de scholen 1.500 klassikale lessen, 150 talentenklassen, 100 activiteiten voor ouders en leerkrachten en 50 feestelijke openingen en afsluitingen.

Wat vinden anderen?

‘De kinderen zijn super enthousiast over boeken, lezen, schrijven, gedichten en nog veel meer! Ze hebben ook meer inzicht gekregen en zijn beter gaan scoren bij bijvoorbeeld AVI ende Drie-Minuten-Toets.’

‘In onze taalmethode zijn bijna alle lessen stellessen, en over de inhoud en het niveau van die lessen zijn we zeer ontevreden. Wij hebben deze lessen daarom laten vervallen voor de Schoolschrijver-lessen.’

‘Deze vorm van taalonderwijs vinden wij heel stimulerend en creatief. Het geeft de leerlingen meer plezier in het verwerken en het bezig zijn met taal en lezen.’

Meer weten?

Past het intensieve traject van De Schoolschrijver op uw school? Neem contact op met Martijn Kramer (martijn[AT]deschoolschrijver.nl), of via het formulier op deze pagina.

slot16-394chrisvanhouts

Academie

creative-writing-major-minorDe Schoolschrijver Academie, ons professionaliseringsaanbod voor leerkrachten in het basisonderwijs, met trainingen in creatief schrijven, vergroten van leesmotivatie en taalplezier.

De experts van de Academie zijn professionele kinderboekenschrijvers die als Schoolschrijver weten:

  • hoe je van leerlingen enthousiaste schrijvers maakt;
  • hoe je van leerlingen nieuwsgierige lezers maakt en aanzet tot lezen;
  • hoe je met kinderen een verdiepend gesprek aangaat over verhalen;
  • hoe je het leesklimaat in de klas en op school verbetert.

Met De Schoolschrijver Academie geef je voortaan de vakken stellen, taal en lezen vanuit inspiratie en creativiteit. Door zelf aan de slag te gaan met schrijven, door praktische tips en door voorbeelden uit de praktijk.

Op maat

Voor de inhoud van het programma geeft de school zelf aan waar de behoefte ligt. Denk aan de volgende thema’s:

  • Kennis van jeugdliteratuur
  • Creatief schrijven met kinderen
  • Leesplezier
  • Voorlezen
  • Taalonderwijs aan nieuwkomerskinderen

Kosten

  • ‘Korte’ De Schoolschrijver Academie training, 1 studiedagdeel van 3 uur: 95 euro per deelnemer.
  • ‘Lange’ De Schoolschrijver Academie training, 1 studiedag van 6 uur op dezelfde dag: 140 euro per deelnemer.
  • ‘Lange’ De Schoolschrijver Academie training, 2 x 3 uur op verschillende dagen: 150 euro per deelnemer.

De prijzen zijn gebaseerd op minimaal 10 deelnemers.

Montessorischool Steigereiland nam ook deel aan de Academie. Adjunct-directeur Marjon van Leeuwen:

In onze taal-en spellingsmethode was er niet veel aandacht voor creatief schrijven. Op onze school hebben we veel taalsterke kinderen, waarvan sommige heel erg van schrijven houden, maar de leerkrachten zouden graag een groter didactisch arsenaal willen hebben om de kinderen beter te begeleiden in het creatief schrijfproces.

De schrijfvoorbeelden van kinderen zelf, en de aanwijzingen je kan geven om het schrijven naar een hoger niveau te tillen waren heel inspirerend. Tips waarmee we de volgende dag aan de slag konden gaan. Anneke Scholtens vertelde ook over de opbouw en verdieping van verhalen, dat was nieuwe informatie voor velen van ons.

Ik kan andere teams zeker  aanraden om de training ook te volgen, het is echt iets, dat nieuwe inzichten geeft. Aan het creatieve schrijfproces wordt op de lerarenopleiding weinig tot geen tijd aan besteed, terwijl het een prachtig gebied is waar leraren én leerlingen zich goed mee kunnen ontwikkelen!

Contact en informatie

Past zo’n training goed bij u op school? Mail voor meer informatie met Martijn Kramer (martijn[AT]deschoolschrijver.nl)

***

Speciaal voor Amsterdam e.o: ‘Plezier in creatief taalonderwijs’ i.s.m. Het ABC

In samenwerking met Het ABC, onderwijsadviesinstelling gespecialiseerd in grootstedelijke taalproblematiek, organiseren we de training ‘Plezier in creatief taalonderwijs, lezen en schrijven. Hoe methodiek en creativiteit elkaar versterken’.

In deze ‘dubbelsessie’ wordt De Schoolschrijver aangevuld door Het ABC. Deelnemers krijgen inzicht hoe de aanpak van De Schoolschrijver in relatie staat tot de referentieniveaus voor taal en lezen, en de leerlijnen van de eigen taal- en leesmethode.

Kosten

De training ‘Plezier in creatief taalonderwijs’ kost 180 euro per deelnemer, gebaseerd op minimaal 10 deelnemers.  Maximaal aantal deelnemers per groep is 20.

Duur en locatie

Trainingen van De Schoolschrijver Academie vinden plaats op de school, en zijn mogelijk op elke (studie)dag. De tijd, de locatie en de inhoud van de trainingen worden afgestemd met De Schoolschrijver en de school.

De training ‘Plezier in creatief taalonderwijs’ bestaat uit 2 sessies:
Eerste sessie (3 uur): Wat is een enthousiasmerende stelopdracht (en wat niet)? Hoe zorg ik dat mijn leerlingen meer en diverser boeken kiezen? Hoe versterken lezen en schrijven elkaar? De SchoolschrijverHetABClogo laat de leerkrachten zelf schrijven en krijgen na dit dagdeel concrete opdrachten mee voor in de klas.

Tweede sessie (4 uur): Wat zijn de ervaringen van de leerkrachten met De Schoolschrijver-aanpak in de klas? Wat werkte goed, en wat kan beter?
Het ABC gaat in op de leerlijn schrijven, de referentieniveaus en de taalmethode. Hoe kan ik de aanpak van De Schoolschrijver integreren in mijn curriculum? Welke doelen moet ik behalen?

 

pilot-academie-steigereiland-2

Digibordlessen Schrijfgeheimen

Met de gratis digibordlessen maken de Schoolschrijvers hun Schrijfgeheimen voor iedereen toegankelijk. Ga op avontuur met detective Appie en ontdek hoe echte kinderboekenschrijvers hun verhalen schrijven.

Moet een gedicht rijmen? Hoe maak ik een verhaal spannend? Detective Appie (auteur Abdelkader Benali) neemt de kinderen in filmpjes mee langs de Schrijfgeheimen van de Schoolschrijvers.

De series Schrijfgeheimen zijn een creatieve aanvulling op het reguliere schrijfonderwijs. Schoolschrijvers zoals Gideon Samson, Lydia Rood, Arend van Dam en Selma Noort delen hun schrijfgeheimen, zodat leerlingen hun eigen verhaal kunnen maken.

Bijbehorende opdrachten

Elk Schrijfgeheim bestaat uit een filmpje waarin de Schoolschrijver zijn of haar Schrijfgeheim prijsgeeft + een lesbrief met opdrachten waarmee de klas direct aan de slag kan.

Snel naar alle Schrijfgeheimen!

Schrijfgeheimen serie III, met Gideon Samson

Schrijfgeheimen serie II voor de Middenbouw

Schrijfgeheimen serie II voor de Bovenbouw

schermafbeelding-2016-10-14-om-09-51-15

Tips

Tientallen tips van Schoolschrijvers! Voor niet-lezers, allerkleinsten, buitenspelers, boekenwormen, rappers en toekomstdichters. Maak ook jouw leerlingen enthousiast voor de magie van taal, met de hulp van De Schoolschrijver.

Lees ze allemaal…

De Schrijfkamer digitaal

Veel scholen hebben interesse in de aanpak van De Schoolschrijver, maar voor niet alle scholen is het intensieve traject van een half schooljaar geschikt of betaalbaar. Daarom zet De Schoolschrijver een volgende stap met de ontwikkeling van een gloednieuw en modulair Schoolschrijver-programma.
De Schrijfkamer bestaat uit live bezoeken van een professionele kinderboekenauteur en digibord-lessen. De Schrijfkamer geeft leerlingen plezier en extra motivatie in het lezen en schrijven van verhalen, gedichten of verhalende non-fictie.

De Schrijfkamer sluit aan bij kerndoelen en kan als vervanging van reguliere taallessen dienen.

De verwachting is dat we in 2020 tenminste 600 scholen bedienen. De Schoolschrijver wil een voortrekkersrol vervullen in de innovatie in het taal- en cultuuronderwijs in het primair onderwijs.

Voorjaar 2017: We beginnen met de bevindingen uit de eerste testfase aan de tweede pilot-serie. Met Anneke Scholtens (Hoe schrijf je een verhaal?), Arend van Dam (over verhalende non-fictie) en Jørgen Hofmans (voor de onderbouw).

December 2016: Oproep aan leerkrachten! Doe mee aan de co-creatie van een gloednieuw Schoolschrijver-programma in voorjaar 2017.

25 oktober 2016: De eerste pilot-les van de digitale Schoolschrijver op OBS De Driemaster in Voorburg! Het 4-delige programma in de klas bestaat uit twee digitale lessen in ‘De Schrijfkamer’ en twee lessen waarin Schoolschrijver Anneke live in de groep aanwezig is.

26 september 2016: Schoolschrijver Anneke Scholtens geeft het startsein voor de eerste pilot, met een Academie training voor de betrokken leerkrachten.imgres

De eerste pilot was in samenwerking met de Bibliotheek aan de Vliet.

 

Zo ziet de Schrijfkamer er op het digibord uit (oktober 2016)

Zo ziet de Schrijfkamer er op het digibord uit (oktober 2016)

 Schoolschrijver is digitaal aanwezig in BSO De Driemaster in Voorburg (oktober 2016)

Schoolschrijver is digitaal aanwezig in BSO De Driemaster in Voorburg (oktober 2016)

We nemen een filmpje op met Schoolschrijver Anneke Scholtens, voor de eerste pilot van ons modulair digitaal aanbod.

We nemen een filmpje op met Schoolschrijver Anneke Scholtens, voor de eerste pilot van het digitaal aanbod (september 2016)

Het platform in ontwikkeling (zomer 2016)

Het platform in ontwikkeling (zomer 2016)

 

Meer weten? Neem contact op met Martijn Kramer (martijn@deschoolschrijver.nl / 06-41174647)