Aanbod

Nieuw! De Schoolschrijver-maand en de Academie

Met de inzet van een kinderboekenschrijver brengt De Schoolschrijver plezier en extra motivatie in het lezen en schrijven van verhalen. Dit doet we al jaren met het intensieve traject. En nu ook op álle basisscholen die schrijven, leesplezier en taalvaardigheid naar een hoger niveau willen tillen. Zo draagt De Schoolschrijver bij aan competenties die ieder kind nodig heeft in de samenleving van nu en de toekomst.

  • Tips – Schoolschrijvers geven praktische tips voor creatieve taallessen in de klas.

 

Het intensieve traject

Het intensieve traject is vanaf de oprichting het fundament van ons programma. Dit traject is een interventie voor basisscholen die met onze aanpak een leesachterstand van leerlingen willen wegwerken. De Schoolschrijver committeert zich een half schooljaar aan leerlingen, ouders en leerkrachten. We gaan schoolbreed aan het werk om lezen, schrijven en taal duurzaam te verbeteren. Het intensieve traject sluit aan bij kerndoelen en kan als vervanging van reguliere taallessen dienen.

Het intensieve traject bestaat uit drie hoofdlijnen:

  1. De Schoolschrijver in de klas – De Schoolschrijver werkt klassikaal samen met alle kinderen van 3 groepen;
  2. De Academie – Het schoolteam krijgt tijdens een studiedag een workshop  vol praktische tips om zelf creatieve taallessen te geven door hun eigen Schoolschrijver;
  3. De Oudersalon – De Schoolschrijver vertelt op een ouderavond meer over het traject.

Extra schoolbrede activiteiten binnen het intensieve traject: De Schoolschrijver heeft ‘vrije uren’ om bij speciale gelegenheden inzetbaar te zijn. In de Talentenklas  krijgt een deel van de leerlingen na afloop van de klassikale lessen een extra cursus creatief schrijven.

En met het Slotprogramma (buiten of in de school) sluit we samen, inclusief ouders en leerkrachten, het traject af.

Het intensieve traject wordt voorafgegaan door een introductiecampagne op school met flyers en posters, en door de officiële inwijding van de Schoolschrijver.

Het intensieve traject wordt voorafgegaan door een introductiecampagne op school met flyers en posters, en door de officiële inwijding van de Schoolschrijver.

Voor wie?

Het traject is een interventie voor scholen die met creatief taalonderwijs een taalachterstand willen wegwerken.

Doelen

  • Verbeteren taal- en leesniveau;
  • Toegang tot de schatkamer van de jeugdliteratuur;
  • Verbeteren kwaliteit creatief schrijven.

Resultaat

De scholen geven het intensieve traject en hun Schoolschrijvers gemiddeld een 8,2 als rapportcijfer. 87% van de leerkrachten die deelnamen aan het traject zou De Schoolschrijver aan een andere collega’s aanbevelen. Lees meer resultaten…

Schoolschrijvers komen wanneer mogelijk uit de stad of de regio zelf. Zo wordt de auteur makkelijker rolmodel.

Schoolschrijvers komen wanneer mogelijk uit de stad of de regio zelf. Zo wordt de auteur makkelijker rolmodel.

Cijfers

In schooljaar 2016 – 2017 bereiken we meer dan 10.000 leerlingen, hun ouders en leerkrachten op 50 basisscholen, in Amsterdam, Rotterdam en de provincies Friesland, Groningen en Noord-Brabant.

Gezamenlijk verzorgen de Schoolschrijvers op de scholen 1.500 klassikale lessen, 150 talentenklassen, 100 activiteiten voor ouders en leerkrachten en 50 feestelijke openingen en afsluitingen.

Wat vinden anderen?

‘De kinderen zijn super enthousiast over boeken, lezen, schrijven, gedichten en nog veel meer! Ze hebben ook meer inzicht gekregen en zijn beter gaan scoren bij bijvoorbeeld AVI ende Drie-Minuten-Toets.’

‘In onze taalmethode zijn bijna alle lessen stellessen, en over de inhoud en het niveau van die lessen zijn we zeer ontevreden. Wij hebben deze lessen daarom laten vervallen voor de Schoolschrijver-lessen.’

‘Deze vorm van taalonderwijs vinden wij heel stimulerend en creatief. Het geeft de leerlingen meer plezier in het verwerken en het bezig zijn met taal en lezen.’

Meer weten?

Past het intensieve traject van De Schoolschrijver op uw school? Neem contact op met Martijn Kramer (martijn[AT]deschoolschrijver.nl), of via het formulier op deze pagina.

slot16-394chrisvanhouts

De Schoolschrijver Academie

Kennis en inspiratie van een échte professional

creative-writing-major-minor

Praktische en inspirerende trainingen in leesmotivatie, creatief schrijven en spelen met taal, voor leerkrachten door Schoolschrijvers. Met De Schoolschrijver Academie geef je voortaan de vakken stellen, taal en lezen vanuit inspiratie en creativiteit. Door zelf aan de slag te gaan met schrijven, door praktische handvatten en door voorbeelden uit de praktijk.

De combinatie van De Schoolschrijver-maand en de Academie biedt een optimaal pakket. Het aanbod is uiteraard ook los van elkaar beschikbaar.

Voor wie?

Schoolteams, pabo-studenten en leesprofessionals

Door wie?

De experts van de Academie zijn professionele kinderboekenschrijvers die als Schoolschrijver weten:

  • hoe je van leerlingen enthousiaste schrijvers maakt;
  • hoe je van leerlingen nieuwsgierige lezers maakt en aanzet tot lezen;
  • hoe je met kinderen een verdiepend gesprek aangaat over verhalen;
  • hoe je het leesklimaat in de klas en op school verbetert.

Trainingsaanbod (2017-2018)

Verhalen schrijven
Ga aan de slag met een Schoolschrijver en ervaar zélf hoe (leuk) het is om een verhaal te schrijven. Met best practises om de dag erna gelijk met de klas te doen. En handvatten om kinderen te helpen hun verhalen te verbeteren.

Leesklimaat: kan het een graadje warmer?
Hoe creëer ik een optimale boekensfeer in en om de klas? In deze training denken Schoolschrijvers met het team mee en geven praktische suggesties, onder andere op basis van de ervaring die zij hebben als Schoolschrijver in het onderwijs.

Rijkdom aan taal: meertaligheid en nieuwkomers
Deze praktijkgerichte training biedt concrete handvatten om boeken, verhalen en gedichten in te zetten bij nieuwkomers of meertalige kinderen. De training wordt gegeven door Schoolschrijvers met een specialisatie op het terrein van meertaligheid en/of nieuwkomeronderwijs.

Wat biedt De Schoolschrijver Academie?

  • Een training van een dagdeel of dag, bijvoorbeeld tijdens een studie(mid)dag.
  • Voor groepen tot maximaal 20 deelnemers.
  • Inclusief een werkmap met unieke les-opdrachten van de kinderboekenauteur.

Duur en locatie

Trainingen van De Schoolschrijver Academie vinden plaats op de school, en zijn mogelijk op elke (studie)dag. De tijd en de locatie worden afgestemd met De Schoolschrijver en de school.

Ook een training op jouw school?

Neem contact op met De Schoolschrijver en informeer naar het tarief op jouw school via: info[at]deschoolschrijver.nl of bel 020 – 8463069.

Wat vinden anderen?

De training geeft echt nieuwe inzichten. Het brengt vakgebieden (taal, spelling, interpunctie, algemene kennis etc.) samen op een creatieve manier. Het is mooi dat een leerkracht kennis krijgt van een echte vakman/vakvrouw op het gebied van schrijven. De training draagt zeker bij aan de professionalisering van leerkrachten.

Montessorischool Steigereiland, adjunct-directeur Marjon van Leeuwen:

In onze taal-en spellingsmethode was er niet veel aandacht voor creatief schrijven. Op onze school hebben we veel taalsterke kinderen, waarvan sommige heel erg van schrijven houden, maar de leerkrachten zouden graag een groter didactisch arsenaal willen hebben om de kinderen beter te begeleiden in het creatief schrijfproces.

De schrijfvoorbeelden van kinderen zelf, en de aanwijzingen je kan geven om het schrijven naar een hoger niveau te tillen waren heel inspirerend. Tips waarmee we de volgende dag aan de slag konden gaan. Anneke Scholtens vertelde ook over de opbouw en verdieping van verhalen, dat was nieuwe informatie voor velen van ons.

Ik kan andere teams zeker  aanraden om de training ook te volgen, het is echt iets, dat nieuwe inzichten geeft. Aan het creatieve schrijfproces wordt op de lerarenopleiding weinig tot geen tijd aan besteed, terwijl het een prachtig gebied is waar leraren én leerlingen zich goed mee kunnen ontwikkelen!

***

Speciaal voor Amsterdam e.o: ‘Plezier in creatief taalonderwijs’ i.s.m. Het ABC

In samenwerking met Het ABC, onderwijsadviesinstelling gespecialiseerd in grootstedelijke taalproblematiek, organiseren we de training ‘Plezier in creatief taalonderwijs, lezen en schrijven. Hoe methodiek en creativiteit elkaar versterken’.

In deze ‘dubbelsessie’ wordt De Schoolschrijver aangevuld door Het ABC. Deelnemers krijgen inzicht hoe de aanpak van De Schoolschrijver in relatie staat tot de referentieniveaus voor taal en lezen, en de leerlijnen van de eigen taal- en leesmethode.

Kosten

De training ‘Plezier in creatief taalonderwijs’ kost 180 euro per deelnemer, gebaseerd op minimaal 10 deelnemers.  Maximaal aantal deelnemers per groep is 20.

Duur en locatie

Trainingen van De Schoolschrijver Academie vinden plaats op de school, en zijn mogelijk op elke (studie)dag. De tijd, de locatie en de inhoud van de trainingen worden afgestemd met De Schoolschrijver en de school.

De training ‘Plezier in creatief taalonderwijs’ bestaat uit 2 sessies:
Eerste sessie (3 uur): Wat is een enthousiasmerende stelopdracht (en wat niet)? Hoe zorg ik dat mijn leerlingen meer en diverser boeken kiezen? Hoe versterken lezen en schrijven elkaar? De SchoolschrijverHetABClogo laat de leerkrachten zelf schrijven en krijgen na dit dagdeel concrete opdrachten mee voor in de klas.

Tweede sessie (4 uur): Wat zijn de ervaringen van de leerkrachten met De Schoolschrijver-aanpak in de klas? Wat werkte goed, en wat kan beter?
Het ABC gaat in op de leerlijn schrijven, de referentieniveaus en de taalmethode. Hoe kan ik de aanpak van De Schoolschrijver integreren in mijn curriculum? Welke doelen moet ik behalen?

 

pilot-academie-steigereiland-2

De Schoolschrijver-maand

Stimulerend en effectrijk

De Schoolschrijver-maand is gericht op plezier en extra motivatie in het lezen en schrijven van verhalen. Hoe? Door de allerbeste kinderboekenauteurs in te zetten: zij delen schrijfgeheimen en boekentips met de kinderen en maken leerlingen enthousiast voor de magie van taal.

Voor wie?

Voor álle basisscholen die schrijven, leesplezier en taalvaardigheid naar een hoger niveau willen tillen.

Groep 4-5-6

In groep 4-5-6 gaan leerlingen met diverse Schoolschrijvers op schrijf- en leesavontuur. Kinderboekenschrijver Gideon Samson verklapt hoe zijn ideeën soms zomaar ‘over straat wandelen’, Janneke Schotveld onthult het geheim van een goed personage en Selma Noort legt uit hoe je een verhaal extra spannend maakt. Met voorleesfragmenten uit eigen boeken en die van andere schrijvers. In de laatste les komt een Schoolschrijver in de klas. De leerlingen kunnen hem of haar van alles vragen en natuurlijk gaat hij/zij met de kinderen schrijven.

Groep 6-7-8

Ook in het maandprogramma voor de bovenbouw laten kinderen zich door Schoolschrijvers inspireren. Lydia Rood denkt dat de beste onderwerpen misschien wel verborgen zitten in jezelf. Maren Stoffels heeft zo haar eigen ideeën over een goed recept voor een verhaal. En Gideon Samson geeft tips voor hoe je een verhaal geloofwaardig(er) maakt. Met voorleesfragmenten uit eigen boeken en die van andere schrijvers. In de laatste les komt een Schoolschrijver naar de school en gaat met iedere klas een uur aan de slag.

Wat biedt De Schoolschrijver-maand?

  • Vier interactieve lessen van 60 minuten met Schoolschrijvers, drie via het digibord en les vier in de klas.
  • Unieke schrijfopdrachten en leestips van de Schoolschrijvers.
  • Werkbladen voor de leerlingen.
  • Beknopte leerkrachtenhandleiding, totaal ca. 20 minuten voorbereidingstijd.
    Het maandprogramma kan lesstof-vervangend worden ingezet.

Wat vinden anderen?

Leerkracht over De Schoolschrijver-maand, piloteditie voorjaar 2017:

Het programma biedt echt verdieping in de lessen schrijven, meer dan de methode waarmee ik gewoonlijk werk.

Ook De Schoolschrijver-maand op school?

Neem contact op met De Schoolschrijver en informeer naar de mogelijkheden op jouw school.

Hoe is De schoolschrijver-maand ontstaan?

Voorjaar 2017: We beginnen met de bevindingen uit de eerste testfase aan de tweede pilot-serie. Met Anneke Scholtens (Hoe schrijf je een verhaal?), Arend van Dam (over verhalende non-fictie) en Jørgen Hofmans (voor de onderbouw).

December 2016: Oproep aan leerkrachten! Doe mee aan de co-creatie van een gloednieuw Schoolschrijver-programma in voorjaar 2017.

25 oktober 2016: De eerste pilot-les van de digitale Schoolschrijver op OBS De Driemaster in Voorburg! Het 4-delige programma in de klas bestaat uit twee digitale lessen in ‘De Schrijfkamer’ en twee lessen waarin Schoolschrijver Anneke live in de groep aanwezig is.

26 september 2016: Schoolschrijver Anneke Scholtens geeft het startsein voor de eerste pilot, met een Academie training voor de betrokken leerkrachten.imgres

De eerste pilot was in samenwerking met de Bibliotheek aan de Vliet.

 

Zo ziet de Schrijfkamer er op het digibord uit (oktober 2016)

Zo ziet de Schrijfkamer er op het digibord uit (oktober 2016)

 Schoolschrijver is digitaal aanwezig in BSO De Driemaster in Voorburg (oktober 2016)

Schoolschrijver is digitaal aanwezig in BSO De Driemaster in Voorburg (oktober 2016)

We nemen een filmpje op met Schoolschrijver Anneke Scholtens, voor de eerste pilot van ons modulair digitaal aanbod.

We nemen een filmpje op met Schoolschrijver Anneke Scholtens, voor de eerste pilot van het digitaal aanbod (september 2016)

Het platform in ontwikkeling (zomer 2016)

Het platform in ontwikkeling (zomer 2016)

 

Meer weten? Neem contact op met Martijn Kramer (martijn@deschoolschrijver.nl / 06-41174647)

Tips

Tientallen tips van Schoolschrijvers! Voor niet-lezers, allerkleinsten, buitenspelers, boekenwormen, rappers en toekomstdichters. Maak ook jouw leerlingen enthousiast voor de magie van taal, met de hulp van De Schoolschrijver.

Lees ze allemaal…